Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: وعده ما با «اکبر براتی» در فرودگاه مهرآباد است؛ جلوی ترمینال یک که محل استقبال از امام (ره) در روز ۱۲ بهمن بود. جلوی ورودی ترمینال که می‌رسیم خاطراتش زنده می‌شود و می‌گوید آن روز شایع شده بود که ساواک قصد ربایش امام (ره) را دارد و کار حفاظت سخت‌تر شده بود؛ «یکی از مسئولان بلندپایه هواپیمایی کشور از طریق شهید عراقی با انقلاب اعلام همبستگی کرده بود و ما توانستیم زودتر به فرودگاه برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین‌طوری هم تأمین امنیت و سلامت حضرت امام خمینی (ره) و حاضران در مراسم استقبال، مسئولیتی سنگین بود ولی آن روز شایع شده بود که ممکن است ساواک بخواهد امام (ره) را از فرودگاه برباید.

از ۷ صبح در فرودگاه بودیم و همه جا را بررسی کردیم. بعد خبردار شدیم که راهروهای زیرزمینی که محل استقرار تأسیسات فرودگاه بودند به ترمینال یک راه دارند. این راهروها بزرگ بودند و یک خودرو جیپ می‌توانست راحت داخل آنها حرکت کند. همه راهروها را بررسی کردیم و سر تقاطع‌هایی که به ترمینال یک می‌رسید افرادی از تیم حفاظت مستقر شدند. تا حدود ساعت ۹ فرودگاه برای استقبال از امام (ره) آماده شده بود».

بنی‌صدر و نظم مراسم

حاج اکبر همان جلوی ورودی ترمینال یک، دری را نشان می‌دهد که آن روز تنها مسیر ورود به سالن ترمینال بود چون: «همه درها را بسته بودیم و فقط این یکی باز بود و افرادی که برای استقبال از امام (ره) می‌آمدند از همین در وارد شدند».

بعد هم وارد سالن ترمینال می‌شود و قسمت‌های مختلف سالن را نشان می‌دهد و تعریف می‌کند: «در بالکن بالای ورودی ترمینال عده‌ای از دانش‌آموزان مستقر بودند که سرود خمینی ای امام را خواندند. وسط سالن یک میز بزرگ گذاشتیم که محل استقرار خبرنگاران بود. در قسمت جنوب غربی سالن نیز بالکنی بود که افرادی که از فرانسه همراه امام آمده بودند آنجا مستقر شدند.

وقتی هواپیمای حامل امام (ره) در باند نشست و ایشان به سالن فرودگاه رسیدند محمد اصفهانی آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد و بعد امام (ره) حدود یک ربع برای حاضران و خبرنگاران صحبت کردند. یادم است که در بخشی از سخنانشان اشاره کردند که پهلوی‌ها آن‌قدر ویرانی به بار آورده‌اند که ما اگر ۲۰ سال هم فقط کار کنیم و بسازیم این ویرانی‌ها جبران نمی‌شود.

روی پله‌هایی که سالن خبرنگاران را از بالکن محل استقرار همراهان امام (ره) جدا می‌کرد نیرو گذاشته بودیم و برای حفاظت از امام (ره) اجازه تردد محدود شده بود. کسی هم مخالفتی نداشت جز آقای بنی‌صدر که می‌خواست برود پیش امام (ره) و اجازه ندادیم و مدام می‌گفت من باید بروم پیش امام (ره) چون مشاور ارشد امام (ره) هستم یا مشاور ویژه امام (ره) هستم و از این حرف‌ها. خلاصه به وی تذکر جدی دادم که اگر بی‌نظمی کند برخورد دیگری خواهم داشت».

وضعیت خودروهای حفاظت میان جمعیت

آن روز گروه حفاظت امام (ره) در ۸ خودرو مستقر بودند و هنگامی که از فرودگاه خارج شدند در میان سیل جمعیت ماجرایی پیش آمد که حاج اکبر چنین روایت می‌کند: «خودرو بلیزر را که آقای رفیقدوست راننده‌اش بود از قبل می‌خواستیم ضدگلوله کنیم که چنین امکانی مهیا نشد. در نهایت فقط یک شیشه ضدگلوله تهیه شد که بین صندلی‌های جلو و عقب گذاشتیم.

وقتی امام (ره) روی صندلی عقب سوار شدند، پرسیدند این چیست و گفتیم شیشه ضدگلوله است. بعد امام (ره) گفت احتیاجی به این کارها نیست و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و پیاده شدند و روی صندلی جلو نشستند. همین آرامش و اطمینان امام (ره) به ما قوت قلب داد. بعد به سمت خروجی فرودگاه حرکت کردیم و وارد خیابانی شدیم که به سمت جاده مخصوص می‌رود و در مسیر، یک پیچ را که گذراندیم ناگهان دیدیم جمعیت عظیمی روبرویمان منتظر امام (ره) هستند.

آن جمعیت انبوه به سمت خوروهای حامل امام (ره) و خودروهای حفاظت آمدند و اتفاق عجیبی افتاد که هیچ‌گاه یادم نمی‌رود؛ خودرو ‌ما از جا کنده شد و واقعا انگار سیل آن را با خود می‌برد. در واقع خودروها کاملا در میان جمعیت غرق شده بودند و فقط خودرو حامل امام (ره) که بلندتر بود گاهی در میان انبوه جمعیت دیده می‌شد».

در میان ازدحام جمعیت خودرو حامل امام (ره) نیز بالاخره موتور سوزاند، دود  بلند کرد و از حرکت ایستاد. البته از طریق هماهنگی شهید عراقی با گروهی در نیروی هوایی که با انقلاب اعلام همبستگی کرده بودند مأموریت تکمیل شد و امام (ره) به جایگاه سخنرانی در بهشت زهرا (س) رسیدند. بعد هم آن سخنان تاریخی و آن صحنه‌ها که دیدیم و تکلیف پهلوی‌ها و طرفدارانشان و دولت نامشروعی که باقی گذاشته بودند پس از خودشان، همان‌جا روشن شد؛ خلع شدند توسط امام (ره) در پیشگاه مردم ایران و در محضر شهدای انقلاب.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران امام خمینی ره فرودگاه مهرآباد بهشت زهرا س مراسم استقبال از امام ره شهید عراقی تیم حفاظت ترمینال یک حامل امام آن روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۴۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند

بر اساس نتایج یک مطالعه بین‌المللی، عمده اقدامات حفاظتی کمک می‌کند تنوع زیستی در جهان کمتر از دست برود.

به گزارش ایسنا، گروهی بین‌المللی از کارشناسان طی یک دوره ۱۰ ساله به بررسی اقداماتی از جمله پرورش تخم ماهی شینوک (نوعی سالمون) برای رهاسازی تا ریشه‌کنی جلبک‌های مهاجم پرداختند.

نویسندگان گفتند یافته‌های آنها یک «روزنه امید» برای کسانی است که در زمینه حافظت از گونه‌های جانوری و گیاهیِ در معرض خطر می‌کوشند.

در حال حاضر یک سوم کل گونه‌هایی که تحت نظر هستند به دلیل فعالیت‌های انسانی در خطر انقراض قرار دارند.

در این مطالعه که در ژورنال «ساینس» منتشر شده، دانشمندان از ده‌ها موسسه پژوهشی، ۶۶۵ برنامه حفاظت از محیط زیست را بررسی کردند که قدمت برخی از آنها به سال ۱۸۹۰ می‌رسید.

اینها در کشورها، اقیانوس‌ها و به روی انواع مختلف گونه‌ها انجام شده بودند و نتایج نشان داد که دو مورد از هر سه مورد کار حفاظتی اثر مثبت داشته است.

دکتر «پنی لانگهامر»، معاون اجرایی موسسه خیریه محیط زیست «ری:‌وایلد»، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: اگر این روزها سرفصل های مربوط به انقراض را بخوانید، ممکن است راحت دچار این تصور شوید که ما در تنوع زیستی شکست خورده‌ایم – اما باید تصویر جامع‌تر را در نظر داشت.

این مطالعه قوی‌ترین شواهد تا به امروز را ارائه می‌کند دایر بر اینکه «حفاظت» نه فقط وضعیت تنوع زیستی را بهبود می‌بخشد و از سرعت افت تنوع زیستی می کاهد، بلکه زمانی که موثر می‌افتد، واقعا اثرگذار است.

روایات موفقیت:

* کاهش ۷۴ درصدی روند نابودی جنگل‌ها در حوضه کنگو پس از معرفی برنامه‌های مدیریتی

* به دلیل مدیریت گونه‌های صیاد در جزایر حائل فلوریدا، شمار جمعیت یک نوع پرستوی دریایی به نام «لیست ترن» دو برابر شد

با این حال، در یک مورد از هر پنج مورد، اقدامات حفاظتی باعث کاهش جمعیت گونه‌های هدف شده بود.

دکتر لانگهامر گفت: یکی از جالب‌ترین یافته‌ها این بود حتی زمانی که یک مداخله حفاظتی برای گونه‌ای که در نظر گرفته شده بود کارساز نبود، گونه‌های دیگر ناخواسته سود بردند.

برای مثال، ایجاد مناطق حفاظت‌شده برای اسب‌های دریایی استرالیایی به این معنی بود که تعداد بیشتری از آنها طعمه می‌شدند زیرا جمعیت گونه‌های شکارکننده آنها افزایش یافته بود.

اینکه تنوع گونه‌ها و جمعیت آنها دچار نوسان شود طبیعی است - اما سرعت انقراض اکنون ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر سریعتر از آن است که دانشمندان انتظار دارند.

به گزارش بی بی سی، دانشمندان بر این باورند که تغییر اقلیم، نابودی زیستگاه و گسترش گونه‌های مهاجم از عوامل این وضع است.

در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۲۰۰ کشور «چارچوب جهانی تنوع زیستی» را امضا و توافق کردند که روند افت طبیعت را تا پایان دهه متوقف کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است
  • رونمایی از شاسی بلند جدید چری با آخرین تکنولوژی‌های جهان
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است/به‌زور کسی را بهشت نخواهیم برد اما مقابل ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس