Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@23:39:21 GMT

نشانه های ابتدایی پارکینسون

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۸۴۷۸

نشانه های ابتدایی پارکینسون

برخی از علائم اولیه بیماری پارکینسون ممکن است هنوز شناخته شده نباشند. بدن فرد ممکن است سال ها قبل از شروع مشکلات حرکتی با این علائم هشدار دهنده، سعی کند او را از ایجاد اختلال حرکتی مطلع کند. ناطقان: پارکینسون یک اختلال عصبی پیش‌رونده است و از علائم اولیه آن می‌توان به مشکلات حرکتی اشاره کرد.



هماهنگی در حرکات ماهیچه‌های بدن توسط دوپامین (ماده ای در مغز) میسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوپامین در بخشی از مغز به نام «جسم سیاه» تولید می‌شود. در پارکینسون، سلول‌های جسم سیاه شروع به مردن می‌کنند و در نتیجه‌ی این اتفاق، سطح دوپامین کاهش می‌یابد. هنگامی که سطح دوپامین 60 تا 80 درصد کاهش یابد، علائم پارکینسون ظاهر می‌شود.
به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید

علائم بیماری پارکینسون

برخی از علائم اولیه پارکینسون می‌تواند چندین سال قبل از ایجاد مشکلات حرکتی شروع شود. این علائم اولیه عبارتند از: کاهش قوّه‌ی بویایی (آنوسمی)، یبوست، تغییر صدا، خمیدگی بدن.

همچنین چهار مشکل حرکتی که عمدتاً مشاهده می‌شوند، عبارتند از: لرزش (لرزشی که در حالت استراحت رخ می‌دهد)، کندی در حرکات، سفتی بازوها، پاها و تنه، اختلال در تعادل و تمایل به افتادن.


علائم ثانویه عبارتند از:

خنثی بودن چهره، تمایل به افتادن هنگام راه رفتن، اختلال در گفتار؛ با صدای خفه و کم حجم، کاهش پلک زدن و مشکل در بلعیدن، تمایل به عقب افتادن، کاهش نوسان بازو هنگام راه رفتن و راه رفتن پارکینسونی (که تمایل به برداشتن گام‌های به هم ریخته در حین راه رفتن است).

سایر علائم مرتبط ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پوسته‌های سفید یا زرد روی قسمت‌های چرب پوست که به درماتیت سبورئیک معروف است.

افزایش خطر ملانوم (یک نوع جدی سرطان پوست)

اختلال در خواب (صحبت کردن و حرکت در خواب)

افسردگی، اضطراب، توهمات، روان پریشی، مشکلات توجه و حافظه، مشکل در روابط بصری-فضایی (دشواری در تشخیص فضایی که شخص در آن قرار دارد).

برخی از علائم اولیه بیماری پارکینسون ممکن است هنوز شناخته شده نباشند. بدن فرد ممکن است سال ها قبل از شروع مشکلات حرکتی با این علائم هشدار دهنده، سعی کند او را از ایجاد اختلال حرکتی مطلع کند.

درمان پارکینسون

پارکینسون معمولاً با تغییر در سبک زندگی، دارو درمانی و روش‌های درمانی دیگر امکان‌پذیر است. استراحت کافی، ورزش و رژیم غذایی مناسب اهمیت زیادی دارد. گفتاردرمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی نیز به بهبود وضعیت بیمار کمک می‌کنند.

تقریباً در تمام روش‌های درمانی، از دارو برای کمک به کنترل علائم مختلف جسمی و روحی مرتبط با بیماری استفاده می‌شود
منبع: عصر ایران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: علائم اولیه مشکلات حرکتی راه رفتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۸۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدامیر آل‌داوود اظهار کرد: امروزه سرطان‌های روده بزرگ جزء سرطان‌های شایع کشور بوده و موارد ابتلای آن نیز روز‌به‌روز در حال افزایش بوده و به همین رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: در اکثر موارد بیمار مبتلا به سرطان فاقد علائم بارز و آشکار بوده و همین موضوع بعضاً مردم را به اشتباه می‌اندازد و در شرایطی که حال عمومی و وزن و وضعیت اشتهایی خوبی دارند، آن علائم جزئی را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع در آینده و در زمان آشکار شدن علائم وضعیت بدتری در فرد بیمار ایجاد می‌کند و بهتر است که با مشاهده هرنوع علائمی، هرچند کوچک، پیگیری و اقدام به‌موقع را داشته باشیم.

عضو هیأت علمی رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مهمترین علائم سرطان روده بزرگ، بیان کرد: این بیماری علائم و نشانه‌های متعددی دارد که مهمترین آن‌ها ایجاد مشکل در اجابت مزاج، خون در مدفوع و کاهش به یک باره وزن بوده، به خصوص مشکل اجابت مزاج طولانی شود، و فرد چند هفته مداوم یبوست و اسهال داشت باید وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد؛ همچنین در خصوص کاهش وزن هم باید بگوییم که این شرایط بیشتر در زمانی بوده که بیماری به حالت پیشرفته رسیده و باید آن ۲ مورد دیگر را جدی‌تر بگیریم.

دکتر آل‌داوود اضافه کرد: همچنین باید به موضوع دفع خون مخفی هم به‌طور ویژه توجه کنیم و عمدتاً فرد بیمار دچار کم‌خونی مزمن بوده و اگر علائم مشکوک در زمان طولانی مشاهده شد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی تأکید کرد: کسانی که سابقه خانوادگی در ابتلای به انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ دارند باید حتماً تحت غربالگری قرار بگیرند، حتی به افرادی هم هیچگونه سابقه خانوادگی در این خصوص ندارند هم توصیه می‌کنیم که پس از رسیدن به سن ۵۰ سال غربالگری سرطان روده را داشته باشند و تست‌های آن به ۳ روش تست بررسی خون در مدفوع، خون مخفی در مدفوع و انجام کولونوسکوپی بوده است.

متخصص پرتو درمانی و رادیوتراپی با بیان اینکه با توجه به کاهش سن ابتلا به سرطان در زمان بیماری نباید در خصوص فرزندآوری اقدام نماید و باید این کار بین ۲ تا ۳ سال پس از بهبود بیماری باشد، خاطرنشان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که پس از بهبود بیماری امکان انتقال سلول سرطانی به جنین وجود ندارد و در این خصوص دغدغه‌ای بابت بارداری و نگرانی زوجین وجود ندارد و فقط همانطور که اشاره شد باید از بارداری در دوره درمان بیماری خودداری شود.

دکتر آل‌داوود افزود: همه ما باید در راستای پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ به مواردی همچون تحرک و فعالیت بدنی مناسب روزانه، عدم چاقی و افزایش وزن، عدم مصرف غذا‌های پرچرب به‌خصوص فست‌فودها، عدم مصرف سیگار و دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی توجه نماییم، موضوعی که در افراد با سابقه خانوادگی در این خصوص بیشتر از سایر گروه‌های جامعه مورد تأکید بوده و هست.

وی در پایان گفت: باید همچنین به در پیشگیری از سرطان به موضوع آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه هم توجه کرد و اگر به این مهم نیز توجه شود شاهد آمار بالای تعداد مبتلایان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و همچنین کاهش سن مبتلایان به این بیماری نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم