Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، کارشناسان در سوئد و سوئیس با استفاده از یک طیف سنج با وضوح بالا به دانش بیشتری درباره اتمسفر پیچیده و عجیب این سیاره دست یافته اند که WASP-۱۸۹b نام دارد.

این سیاره گازی بزرگ که در فاصله ۳۲۲ سال نوری از زمین قرار دارد و دور ستاره HD۱۳۳۱۱۲ دور می زند، در سال ۲۰۱۸ میلادی و با کمک پروژهWASP کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون کارشناسان اعلام کردند اتمسفر این سیاره حاوی ترکیبی عجیب از اکسید تیتانیوم، آهن، تیتانیوم، کروم، وانادیم، منیزیم و منگنز است.

پیش از این تصور می شود WASP-۱۸۹b یکی از معدود سیارات در جهان باشد که دمای آن به اندازه ای بالا است که آهن را تبخیر می کند. سیاره مذکور یک و نیم برابر بزرگتر از مشتری است و فاصله آن با ستاره میزبانش ۲۰ بار نزدیکتر از فاصله زمین تا خورشید است. به همین دلیل هر سال سیاره، فقط ۲.۷ روز زمین طول می کشد.

اما محققان معتقدند اتمسفر WASP-۱۸۹b برخلاف ویژگی های عجیب اش، شباهت زیادی به زمین دارد. حداقل می توان ادعا کرد لایه های اتمسفر آن مشابه سیاره خاکی است. اتمسفر زمین نیز شامل چند لایه متمایز است که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.

در تحقیق جدید که در نشریه «نیچر آسترونومی» منتشر شده، محققان برای نخستین بار نشان داده اند اتمسفر سیاره لایه هایی متمایز دارد، اما ترکیبات شیمیایی آن با جو زمین متفاوت است.

محققان در این پژوهش از طیف سنجHARPS در رصدخانه ای «لا سیلا» در شیلی برای تحلیل دقیق WASP-۱۸۹b استفاده کردند.

بیبیانا پرینوت محقق ارشد پژوهش از دانشگاه لوند در این باره می گوید: ما نوری که از ستاره میزان این سیاره منتشر می شود و از اتمسفر سیاره می گذرد را بررسی کردیم. گازهای موجود در اتمسفر بخشی از نور ستاره را جذب می کنند، مانند ازن که مقدار از نور خورشید را در اتمسفر زمین جذب می کند. ما با کمکHARPS توانستیم مواد موجود در اتمسفر را شناسایی کنیم.

کد خبر 5414363 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: اکتشافات فضایی تحقیقات علمی تلسکوپ منظومه شمسی نجوم حاکمیت سایبری ایالات متحده امریکا فناوری فضایی اینترنت نوآوری تحقیقات علمی شبکه ملی اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حکمرانی فضای مجازی اقتصاد دیجیتالی هوش مصنوعی فیس بوک ایرانسل همراه اول WASP ۱۸۹b

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۹۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصبانیت ستاره یونایتد: دست از آزارم بردارید

به گزارش "ورزش سه"، رشفورد ستاره بی چون و چرای فصل گذشته منچستریونایتد بود و عملکرد بسیار خوبی در ترکیب این تیم داشت اما این شرایط در این فصل برای او ادامه پیدا نکرد و این بازیکن نتوانست روزهای خوب فصل قبل را تکرار کند.

نمایش ضعیف او در زمین و همچنین رفتارهای نادرست و حواشی به وجود آمده برای او در بیرون از زمین باعث شد که انتقادها از سوی هواداران و رسانه‌ها روز به روز بیشتر شود و به نظر می‌رسد که این ستاره انگلیسی تحت فشار شدیدی قرار گرفته است.

شب گذشته یکی از هواداران او با انتشار پستی در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)از رفتارهای صورت گرفته با این بازیکن انتقاد کرد و نوشت:«رفتاری که با مارکوس رشفورد انجام می‌شود واقعا منزجر کننده است. این رفتار بی‌رحمانه است. این کار آزار دادن است.»

کمی پس از نیمه شب بود که رشفورد که به نظر می‌رسید اصلا از این شرایط راضی نیست به این نوشته واکنش نشان داد و با بازنشر آن در صفحه‌اش نوشت:«از حمایت تو ممنونم. این رفتارها آزاردهنده است و برای ماه‌ها ادامه پیدا کرده است. دیگر بس است.»

دیگر خبرها

  • سردار آزمون در زمین مارادونا درخشید(عکس)
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • مصدومیت نگران کننده ستاره سیتی مقابل فارست
  • مصدومیت ستاره دورتموند در آستانه دیدار با پی‌اس‌جی
  • ستاره جوان استقلال را از برزخ خارج کنید!
  • دعوای لفظی محمد صلاح و کلوپ پیش از ورود ستاره به زمین | تلاش هم تیمی ها برای آرام کردن اوضاع | ویدئو
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • عصبانیت ستاره یونایتد: دست از آزارم بردارید
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است