Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسنی که از ویروس مرده تهیه شود باید در سه دوز تزریق شود، گفت: اگر مردم به شایعات عوارض واکسن توجه نمی‌کردند و روند طبیعی واکسیناسیون ادامه می‌یافت، گرفتار تبعات اومیکرون نمی‌شدیم.

دکتر «مسعود مردانی» عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درگفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ 
در تشریح این بحث که چه عامل یا عواملی سبب بی اعتمادی مردم به واکسیناسیون ملی و گسترش اومیکرون در کشور شده، گفت: همانطور که در اوایل ورود این سویه به کشور امیدوار بودیم که این سویه نگران کننده نخواهد بود، امید به همکاری مردم در تزریق دوزهای واکسن طبق برنامه داشتیم. بنابراین با چنین نگرشی امیدوار بودیم اومیکرون به عنوان یک پیک و سویه درگیرکننده خطرناک مانند سویه دلتا کشور ما را تهدید نخواهد کرد؛ گرچه مطمئن بودیم به هر طریق ممکن این سویه وارد کشور خواهد شد؛ چرا که کشور ما کشور بزرگ و پهناوری است و درگیر شدن آن مانند بسیاری از کشورهای صاحب علم و تکنولوژی ناگزیر بود.

 

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در ادامه بحث با بیان اینکه متاسفانه برخی از مردم و مسئولان مسئله را جدی نگرفتند، اظهار داشت: در اینجا باید از برخی از هموطنان گله مند بود که به رغم برخوردای از سواد و دانش شایعه‌ها را باور کردند و برخی شایعات را پذیرفتند که مثلاً واکسن‌کرونا موجب عقیمی و لخته شدن خون و.. می‌شود. قصور مردم در این بود که مسئله واکسیناسیون را نیمه‌کاره گذاشتند. برخی دوز اول واکسن و برخی دوز دوم را که تزریق کردند، خودشان به شخصه تشخیص دادند که همین یکی دو دوز واکسن کفایت میکند و حتی برخی پشیمان بودند از اینکه چرا واکسن تزریق کرده اند.

 عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش بعدی این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: از زمانی که خرید و تهیه واکسن کرونا مطرح شد، بسیاری از همکاران عنوان کردند که واکسن هایی که بر اساس ویروس کشته شده یا ویروس تضعیف شده تولید می شوند، قاعدتاً باید در سه دوز تزریق شوند که منجر به مصونیت و اثربخشی کامل شود؛ چرا که با تغییر رفتار و ماهیت ویروس باید بدن در مقابل آن مقاوم شود و واکسن این کار را می کند. حتی در مقابل جهش و تغییرات ماهوی ویروس شاید لازم باشد واکسن های دیگری تولید و تزریق شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین با فراگیر شدن سویه اومیکرون که این روزها کشور با آن درگیر است، باید مردم واکسیناسیون را جدی بگیرند؛ به ویژه در گروه سنی-۲۰ سال که اومیکرون بیشترین قربانی را در کشورهای دیگر از این گروه سنی گرفته باید مراقب سلامت خود باشند و همکاری کنند تا برنامه ای که وزارت بهداشت و ستاد کرونا برای سلامت آنها تعیین و تدوین کرده به درستی پیش برود. چرا که آنها آینده سازان این مملکت هستند و برای کشور ثروت ارزشمندی محسوب می شوند.

مردانی در ادامه با اشاره به این نکته که در توصیه هایی که ما برای تزریق واکسن می‌کنیم هیچ منفعتی نمی بریم، یادآور شد: در این توصیه ها تنها براساس سوگند پزشکی خود سلامت مردم را خواهانیم و به سلامت جامعه پایبندیم و امیدواریم هرچه زودتر ریشه این بیماری مهلک و خطرناک کنده شود و مردم به زندگی و شادابی و نشاط گذشته خود برگردند. اگر مردم درست انتخاب و معقول و منطقی رفتار کنند، پایان همین بیماری بخشی از مشکلات اقتصادی امروز جامعه را برطرف می کند. چرا که بخشی از بودجه جاری کشور با تداوم بیماری باید صرف تهیه و خرید دارو و واکسن و سایر کالاهای پزشکی شود.

 

متخصص بیماری های عفونی در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: بنابراین توصیه می کنم افرادی که دوزهای گذشته واکسن را تزریق نکرده اند؛ حتما در اسرع وقت تزریق سه دوز واکسیناسیون خود را کامل کنند و با جدیت دنبال این موضوع باشند؛ در ضمن خانواده هایی که دانش آموز به مدرسه می فرستند هم به فکر فرزندان خود باشند و نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: والدین دانش آموزان یقین داشته باشند که تمام شایعات حول واکسیناسیون از قبیل عقیم شدن و برخی از عوارضی کذب و عاری از حقیقت است. به این وسیله بدخواهان این آب و خاک می‌خواهند کشور ما به واسطه ممانعت مردم از تزریق واکسیناسیون تلفات بالایی داشته باشد تا در این صورت اثبات کنند که مسئولان جمهوری اسلامی در مهار بیماری و مدیریت جامعه ناتوان هستند.بنابراین توصیه من به مردم برای مهار اومیکرون واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است که به این وسیله مقوله پیشگیری ایجاد ‌شود و هرگز ما درگیر پیک‌های شدید و خطرناک مانند دلتا نشویم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۹۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد خرم افزود: امسال یک هزار و ۲۶۰ نفر از استان زنجان به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.

وی یادآوری کرد: واکسیناسیون مننژیت برای حجاج سایر شهرستان‌های استان انجام شده است.

خرم تاکید کرد: زائران پس از تزریق واکسن، کارت زرد رنگ دریافت و باید آن را به مسئول کاروان تحویل دهند.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان گفت: معاینه یکهزار و ۲۶۰ زائر خانه خدا در این استان انجام و به پایان رسیده است.

خرم خاطرنشان کرد: امسال ۱۰ کاروان از زنجان به خانه خدا مشرف خواهند شد که از این تعداد یک کاروان در ابهر با ۱۲۰ نفر، خدابنده نیز یک کاروان ۱۶۵ نفری و مابقی نیز در مرکز استان است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون این حجاج در شهرستان‌های خدابنده و ابهر آغاز شد.

نماینده مرکز پزشکی حج و پزشکی جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان گفت: حجاج برای تزریق واکسن به هلال احمر شهرستان‌های ابهر و خدابنده در صبح و بعدازظهر مراجعه کنندخرم افزود: یکهزار و ۲۶۰ زائر عازم خانه خواهند شد که برای این تعداد و سایر عوامل یکهزار و ۳۰۰ واکسن مننژیت وارد زنجان شد.

کد خبر 6088916

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد