Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شرق کرمان از ۳۶۵ روز سال بیش از ۲۵۰ روز با طوفان شن، ریزگردها و آلودگی شدید هوا مواجه است این وضعیت موجب خسارت جدی به مردم محروم مناطق شرقی کرمان شده است و خسارتهای زیادی هر سال به کشاورزی، زیر ساختها و دامداری مردم وارد می‌شود.

افزایش بیماری‌های تنفسی و خسارت به محصولات کشاورزی و گسترش بیابانها در شرق کرمان منجر به موج مهاجرت از روستاها به شهرها شده است به طوری که تنها در ریگان ده‌ها روستا از جمعیت خالی شده و مردم به شهرهای ریگان و فهرج رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان بگویند برای کنترل ریزگردهای شرق کرمان چه کرده‌اند؟

اما به جرأت می‌توان گفت طی یک دهه گذشته هیچ اقدامی برای جلوگیری از بروز طوفان شن نشده است.

آنچه که مشخص است با آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب جازموریان حالا مشخص شده است که ریزگردهای شرق کرمان هیچ ارتباطی به بستر جازموریان ندارد

آنچه که مشخص است با آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب جازموریان حالا مشخص شده است که ریزگردهای شرق کرمان هیچ ارتباطی به بستر جازموریان ندارد و کانون ریزگردهای ریگان و فهرج که بعضاً بم و کرمان و حتی شمالی ترین شهرهای کرمان را فرا می‌گیرد کویر لوت و کانون‌های محلی است.

خشکاندن بخشی از درختان کهور در دشت بین کرمان و ماهان، نابودی جنگل‌ها در مسیر کرمان به جوپار، عدم توسعه جنگل کاری در ریگان و فهرج و بی عملی مسئولان و اجرای طرح‌های بسیار محدود و بی تأثیر مالچ پاشی و البته احداث سد از عوامل اصلی بروز و افزایش ریزگردها در شرق کرمان می‌باشد.

در حالی که جنوب کرمان را سیل در برگرفت اما در شرق کرمان خشکسالی می تازد و ریزگردها زندگی مردم را تیره و تار کرده است.

سوال اصلی مردم از دولتمردان این است که چرا هیچ کاری برای جلوگیری از طوفان شن و ریزگردها انجام نمی‌دهند، هر چند گفته می‌شد اعتباری برای کنترل ریزگردها اختصاص یافته است اما هیچ گاه سرنوشت این اعتبارات مشخص نشد.

منشأ ریزگردها کویر و کانون‌های محلی است

مرجان شاکری، مدیرکل محیط زیست استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: کانون ریزگردهای کرمان قبل از آبگیری جازموریان، هم کویر لوت اعلام شده بود.

وی تصریح کرد: کاهش رطوبت، ادامه خشکسالی و افزایش کانون‌های محلی ریزگردها موجب شده با وزش باد، طوفان شن در منطقه ایجاد شود و پیامد طوفان‌های شن هم ریزگردها می‌باشد.

وی ادامه داد: تثبیت بیابان‌ها در شرق کرمان و کنترل کانون‌های ریزگردها باید در دستور کار قرار گیرد و زمینه کنترل وضعیت کنونی فراهم شود.

اما امروز با گذشته ۱۲ ساعت همچنان مردم ریگان و فهرج زیر شلاق طوفان شن هستند.

برای مسئولان محرومیت ما عادی شده است

گفتگوی تلفنی خبرنگار مهر با زهرا بمانی یکی از ساکنان شهر ریگان نشان از وضعیت نامناسب مردم این شهر دارد، این زن ریگانی می‌گوید: به نظر می‌رسد مسئولان کلاً مردم شرق کرمان را فراموش کرده‌اند و نمی‌خواهند هیچ کاری برای رفع مشکل ریزگردها انجام دهند.

ریگان آنقدر محروم است که حتی مشکلات مردم هم به چشم مسئولان نمی‌آید و این وضعیت موجب مهاجرت بسیاری از مردم شده است

وی افزود: ریگان آنقدر محروم است که حتی مشکلات مردم هم به چشم مسئولان نمی‌آید و این وضعیت موجب مهاجرت بسیاری از مردم شده است.

وی گفت: چه کسی می‌تواند جایی زندگی کند که از هر سال بیش از نیمی از روزها از آسمان خاک می بارد، بسیاری از مردم دچار بیماری تنفسی شده‌اند.

وی ادامه داد: به گونه‌ای مسئولان با این مشکل برخورد می‌کنند که گویی این مشکل عادی است و باید به همین وضعیت باقی بماند. این در حالیست که تا چند سال قبل وضعیت اینگونه نبود.

حسن ابراهیمی نیز از کشاورزان فهرجی در بخش کویر نگین است که به خبرنگار مهر می‌گوید: جنوب کرمان باران می بارد و سیلش به ما در شرق کرمان خسارت می‌زند، تا امروز می‌گفتند ریزگردهای شرق کرمان از جازموریان است اما این روزها بستر جازموریان مملو از آب است و این یعنی ریزگردها اصلاً ربطی به جازموریان ندارد.

وی می‌گوید: چرا مسئولان که خبر از محرومیت زدایی می‌دهند کاری برای مردم شرق کرمان نمی‌کنند، تنها راه حل مشکل ما کشت درختان کهور و گز و احیای رودخانه‌های ریگان و فهرج است که پشت سد مانده‌اند.

دعوت مردم از رئیس جمهور برای سفر به ریگان و فهرج

وی می‌افزاید: گویی کسی اهمیتی برای مردم شرق کرمان قائل نیست، بارها این مشکل در رسانه‌ها مطرح شده است اما هیچ کاری تا امروز برای حل مشکل نشده است از آقای رئیسی می‌خواهیم شخصاً به شرق کرمان سفر کند و از مسئولان بپرسد برای تثبیت شن‌های روان در شرق کرمان چه کرده‌اند؟ د این سفر رئیس جمهور پای حرف مردم بنشینید تا از زبان ما مشکلات را بشنود.

فرماندار ریگان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ۱۲۰ روستای ریگان در محاصره شن‌های روان قرار دارد و متأسفانه شاهد بروز پی در پی طوفان در شرق کرمان هستیم.

مردم این مناطق به شدت محروم هستند و بروز طوفان شن و ریزگردها وضعیت را برای مردم بسیار بدتر کرده و زندگی به خصوص در روستاها بسیار مشکل شده است

امین باقری با اشاره به اینکه باید مسئولان ملی اعتبارات مناسبی برای تثبیت بیابان در شرق کرمان اختصاص دهند در غیر این صورت شاهد مهاجرت مردم از این مناطق خواهیم بود.

وی گفت: مردم این مناطق به شدت محروم هستند و بروز طوفان شن و ریزگردها وضعیت را برای مردم بسیار بدتر کرده و زندگی به خصوص در روستاها بسیار مشکل شده است.

هم اکنون طوفان در ریگان و فهرج ادامه دارد و ۱۶۰ هزار نفر در شهرستان‌های ریگان و فهرج خانه نشین شده‌اند و البته در خارج از خانه هاشان خروارها شن روی هم در حال تلنبار شدن است.

کد خبر 5414746

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان محیط زیست محرومیت زدایی ریزگردها دولت سیزدهم دهه فجر ویروس کرونا مطالبات مردم گیلان از دولت بوشهر انقلاب اسلامی ایران آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا بارش برف کرمانشاه عکس استانها خراسان رضوی زنگ انقلاب شیراز ریزگردهای شرق کرمان ریگان و فهرج شرق کرمان برای مردم طوفان شن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۱۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند

امام جمعه قزوین گفت: شناخت جریانات اثرگذار در حوزه کاری باید اولویت هر مسئولی باشد، چرا که اگر ما جریان‌شناس نباشیم، به‌صورت ناخودآگاه ممکن است در مسیری قرار بگیریم که تا آخر هم متوجه نشویم این جریانات زاویه ما را تغییر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در دیدار حجت‌الاسلام علی مصطفوی‌نیا، رئیس کل جدید دادگستری استان قزوین اظهار کرد: شناخت منطقه و جریانات حائز اهمیت است، البته ممکن است بسیاری از جریانات در این منطقه باشد و شما وقت شناخت آن‌ها را نداشته باشید، اما آن جریاناتی که برای حوزه قضا لازم است و در احکامی که صادر می‌کنید تأثیرگذار است را پیگیری کنید.

وی با تأکید بر اینکه شناخت جریانات سیاسی و فرهنگی اثرگذار در حوزه کاری باید اولویت هر مسئولی باشد، افزود: اگر ما جریان‌شناس نباشیم، از همان ابتدا و به‌صورت ناخودآگاه ممکن است در مسیری قرار بگیریم که تا آخر هم متوجه نشویم این جریانات زاویه ما را عوض و ما را در مسیری قرار داده‌اند که دیگر متوجه نشده‌ایم به کجا می‌رویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه باید ببینیم این افرادی که دوست ما هستند خدا و قیامت سرشان می‌شود یا خیر، اضافه کرد: اگر این طور باشد دوستان خوبی هستند، چون تقوا دارند اما اگر تقوا نداشته باشند، شاید در دنیا به ما ابراز محبت فراوانی کنند، ولی در قیامت مشکلای پیش بیاید.

آیت‌الله عابدینی با تأکید بر اینکه با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید، خاطرنشان کرد: مردم پایه اصلی و اساسی انقلاب هستند، هر شخصی بیاید کاری کند که دل مردم شاد شود، مشکلات مردم را حل کند و باعث افزایش اعتماد عمومی شود، دستش را می‌بوسیم و با همه وجود در خدمت او خواهیم بود.

وی ادامه داد: بندگان خوب خدا، بوی فرشتگان را می‌دهند، آدم اگر سالم باشد، خدا این بندگان خوب را می‌فرستد و می‌گوید این بنده مرا دریابید، بعد می‌بینید در یک بزنگاه که شما می‌خواهید یک تصمیمی را بگیرید، این آدم خوب سر راه شما قرار می‌گیرد و می‌گوید این کار را نکن، در نهایت هم شما می‌فهمید اگر این کار را انجام می‌دادید چقدر آبروریزی به بار می‌آمد، یعنی خدا لطفش را این طور به آدم نشان می‌دهد.

کد خبر 749169

دیگر خبرها

  • خرده‌فروشی مواد مخدر معضلی جدی در کنارک
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • بارش‌های رگباری پنجشنبه دراصفهان می‌بارد/آماده باش نیروهای امدادی
  • رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • پیگیری تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان در دستورکار دادستانی کرمان
  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان زیر ذره بین دادستانی کرمان
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود