Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید فائزه موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه در دورانی زندگی می‌کنیم که فهم از مقام زن در دو تنگا قرار گرفته است، اظهار کرد: این فهم از سویی فهم متحجرانه است که می‌خواهد زن را از حضور در جامعه حذف کند و در سوی دیگر فهم افراطی، که از حضور زن در اجتماع معنایی جز کالا بودن و یا سوژه اقتصادی نمی‌فهمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری زنجان افزود: انقلاب اسلامی، که سلام خدا بر بنیانگذار کبیر او باد، هیچ کدام از این دو معنا را بر نمی‌تافت و در پی اعطای شان اصیل بانوان، مطابق با الگوی زیستی حضرت زهرا (س) به او بود و انقلاب اسلامی ایران با طرد نگاه ابزاری و جنسیتی بر هویتی از حضور تاکید می‌کرد که «نگاه اسلام» به زن و مرد از لحاظ ارزش‌های انسانی برابرند؛ مرد مسلمان و زن مسلمان در مورد ارزش‌های الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند.

وی با بیان اینکه زن و مرد در ساحت اجتماعی وظایف مشترکی دارند؛ «وظیفه‌ امر به ‌معروف، وظیفه‌ خدمت به جامعه، وظیفه‌ جهاد فی‌سبیل‌الله برای هر کدام به نوعی مشترک است» و به واقع «مربوط به مرد یا مربوط به زن» نیست بلکه وظیفه‌ای انسانی است، تصریح کرد: البته در این مورد «هر کدام هم وظایف ویژه‌ای دارند؛ که خدای متعال به خاطر ادای همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا و خلق کرده است». به بیان دیگر «خدای متعال مرد را و زن را از جهاتی مثل هم قرار داده است؛ از لحاظ عروج به مقامات معنوی؛ از لحاظ قدرت رهبری با هم تفاوتی ندارند، امّا از لحاظ وظایف اداره‌ زندگی تفاوت دارند».

موسوی تاکید کرد: با چنین بنیان مرصوصی و فهم عمیق از اسلام  بود که حضور منفعلانه زن در قبال تحولات اجتماعی نفی می‌شد، چه در طول دوران مبارزات علیه رژیم طاغوت و چه در دوران جنگ تحمیلی که «قدرت ایمان، راه مجاهدتهای بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنه‌های شگفت‌انگیز و کم‌نظیری از حضور شجاعانه و فداکارانه و مبتکرانه‌ آنان در میدان‌های دشوار پدید آورد.

 

فراهم شدن زمینه حضور موفق زنان در جامعه بعد از پیروزی انقلاب

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری زنجان تظاهرات شورانگیز روزهای انقلاب تا دوران فراموش‌نشدنی دفاع مقدّس، از قهرمانی در صفوف نبرد تا دل بریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیشواز خطر و تا خدمات پشت جبهه و از حضور در جبهه‌ علم و تحقیق و فنّاوری و درخشندگی در وادی ادبیّات و هنر، تا هنرنمایی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مدیریّت‌ها و سرانجام فداکاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در آزمون پُرخطر اخیر را نشانه‌های از اعتلای معنوی زنِ ایرانی دانست که به برکت نظام اسلامی و درسها و ارزش‌گذاری‌های اسلام پدید آمده است و از این منظر «بی‌شک زنان شهید و جانباز و آزاده -که تعداد آنان را ۱۷ هزار دانسته‌اند- در قلّه‌ این افتخاراتند.

وی با تاکید بر اینکه زن ایرانی توانست با وجود فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیل‌شده بر بسیاری از زنان در دوران نحس پهلوی، خود را به شرافت و طهارت مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است، افزود: به بیان رهبر انقلاب «آن کسانی که سابقه دارند، می‌دانند که زنان، هم در دوران مبارزه نقش داشتند، هم بخصوص در همان دوران انقلاب - یعنی آن یک سال و نیمی که حرکت انقلابیِ عمومی شروع شد، نقش داشتند، زنان یک نقش مؤثر و بی‌جایگزین داشتند؛ که اگر نبودند زنان توی این اجتماعات، بلاشک این اجتماعات عظیم و این تظاهرات عظیم، آن اثر را نمی‌بخشید»؛ علاوه بر اینکه در بعضی شهرها مانند زنجان ما  این تظاهرات را بانوان شروع کردند.

موسوی با بیان اینکه  در همه دوران سخت انقلاب، «نقش زنان، یک نقش فوق‌العاده بود... که واقعاً با هیچ معیاری، با هیچ ترازویی قابل اندازه‌گیری نیست، ادامه داد: با این حساب در جایی که برخی مشغولند تا با دست درازی به جایگاه واقعی زنان جامعه، افول جایگاه بشریت را رقم بزنند، زنان مسلمان ما در حرکت رو به جلو جامعه نقشی بی‌بدیل داشته، که در محیط اسلامی رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی و سیاسی کرده‌اند تا در اساسی‌ترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار گیرند و البته در عین حال زن باقی بمانند.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری زنجان با تاکید بر اینکه در حال حاضر زنان جزو بهترین دانشمندان، بهترین نویسندگان و جزو بهترین شخصیّت‌های فرهنگی جامعه هستند که این حضور بیانگر هنر انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: باید دانست که قبل از انقلاب چنین چیزی وجود نداشت و یا بسیار بسیار معدود بودند کسانی از زنان که توانسته باشند به رتبه‌های عالی علمی و فرهنگی و ادبی و مانند اینها برسند و این هنر انقلاب بود که این کار را کرد؛ تا الگوی «زن مسلمان» شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه احترامِ به زن داشتن فرصت عادلانه برای پرورش و بروز نیروها و استعدادهای برجسته و عظیمی را که خدای متعال در درون هر انسانی به ودیعه نهاده از جمله استعدادهایی که مختص زنان است محسوب می‌شود، افزود: سیاست‌های دولت در حوزه زنان در بخش‌های مختلفی قابلیت پیگیری دارد.

موسوی توجه به حقوق زنان در منزل و اجتماع و جلوگیری از تضییع حقوق ایشان، توانمندسازی بانوان برای بروز استعدادهای ذاتی ایشان، رفع محرومیت‌ها و توجه به عدالت اجتماعی، ایجاد امنیت روانی و اقتصادی برای بانوان در راستای حضور در عرصه‌های مختلف، ایجاد فضای توأم با آرامش در خانواده و در نهایت بحث جدی و پرچالش جوانی جمعیت را از سیاست‌های دولت در این حوزه عنوان و تصریح کرد: برآنیم تا در مسؤولیتی که به عهده داریم با عنایت باری تعالی و همراهی مردم عزت مندمان در این مسیر قرار گیریم که به حمدالله مسؤولین رده اول استان به اهمیت موضوع واقف و برای تحقق این اهداف از هیچ حمایت و همتی فروگذار نیستند، اما این مهم جز به یاری دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تمامی مجموعه‌های دولتی و فرهنگی و نخبگانی میسر نخواهد بود.

 

لزوم ایجاد حس آرامش و امنیت برای زنان  

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری زنجان با تاکید بر اینکه ایجاد حس آرامش و امنیت برای زنان چه زنان خانه‌دار و شاغل و چه آنها که در مسیر مشکلات زندگی در پی احقاق حقوق خود برمی‌آیند و گویی صدایشان به گوش نمی‌رسد و چه زنان آسیب پذیر و محروم وظیفه‌ای خطیر بر عهده همه مسؤولان است چرا که این مسائل ارتباط مستقیم با رشد اجتماعی و تعالی خانواده و تربیت نسل آینده ساز را دارد، ادامه داد: در همین راستا از جمله مباحث مورد توجه، بحث سلامت و بیمه زنان خانه‌دار، امنیت اقتصادی زنان و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از مواردی است که با طرح در مجلس و ان‌شاالله تصویب به عنوان قانون، گامی بسوی صیانت از جایگاه و عزت نفس بانوان خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل بسیار جدی و قابل تامل برای برنامه‌ریزی مسئله جوانی جمعیت و عبور از بحران پیری و مشکلات عدیده آن است که مطالبه جدی مقام معظم رهبری نیز محسوب می‌شود، مسئله‌ای که باید از ابعاد مختلف فرهنگی و اقتصادی مورد توجه همگان قرار گیرد و طبعا بدون ایجاد زیرساخت‌های مناسب روانی، فرهنگی و اقتصادی نمی‌توان انتظار داشت که خانواده‌ها از عهده این  مسؤولیت برآیند.

موسوی با تاکید بر ایجاد شرایط مناسب برای بانوان در ادارات، ایجاد شرایط مناسب برای مادران و کودکان در محل‌های فرهنگی، تفریحی و اجتماعی، فرهنگ سازی پذیرش خانواده‌های پرجمعیت به عنوان خانواده‌های پیشرو افزود: صد البته که زمینه‌سازی برای تامین هزینه‌ها و ایجاد شرایط اقتصادی مناسب از جمله مواردی است که ما را در برون رفت از این مشکل جدی کمک خواهد کرد.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری زنجان تاکید کرد: بنده از یک‌سو در جایگاه مسؤولیتی و از سوی دیگر به عنوان نماینده بانوان و خانواده‌ها بر خود فرض می‌دانم که در این چند صباح مسؤولیت با عزمی جدی پیگیر حل مسائل و مشکلات پیش‌رو باشم و از تمامی دلسوزان به ویژه جامعه بانوان دعوت می‌کنم تا در این مسیر ما را یاری کنند چرا که در هر عرصه‌ای که جمهور نقش‌آفرینی کرده پیروزی و موفقیت حتمی بوده است.

 

ادامه مسیر پرافتخار با همراهی زنان و مردان ایرانی

وی با بیان اینکه امروز در برابر هجمه بی‌امان مستکبران داخلی و خارجی، باید همه ما مردان و زنان ایران اسلامی، در کنار هم و به معاونت یکدیگر بتوانیم مسیر پر پر افتخاری را که طی کرده‌ایم ادامه دهیم، افزود: حواسمان به موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم باشد، کاستی‌ها را ببینیم و رفع کنیم، اما هرگز در سیر به قله‌های موفقیت و مسیر صحیحی که پیش گرفته‌ایم شک نکنیم. اگر روزی این سرزمین زیر چکمه‌های سربازان اشغالگر بود، امروز تنها اقدامشان می‌تواند محدود به ایجاد اختلال چند ثانیه‌ای باشد.

موسوی تاکید کرد: دلقک‌های آلبانی نشین و گاوهای شیرده، که دستشان به خون هزاران زن و مرد ایرانی و مسلمانان بی‌گناه و مظلوم عراقی، سوری، افغانی و یمنی آلوده است، دقیقا مانند اربابشان آمریکا و صهیونیزم جهانی، هیچ غلطی نمی‌توانند، بکنند.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری زنجان ادامه داد: ما این اقتدار و عظمت را مدیون روح بلند و والای خمینی کبیر و فرماندهی خلف صالح او هستیم و اینجاست که باید به روح بلند شهدای اسلام و انقلاب، مادران، همسران شهدا و خانواده بزرگ ایثارگران درود و عرض ادب داشته باشیم.

انتهای پیام/73004

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز فائزه موسوی هنر انقلاب اسلامی اختلال خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۳۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست

«فاطمه قاسم‌پور» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت بودجه مربوط به زنان و خانواده بر اساس جزییات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ که از دولت ارسال شده است، اظهار کرد: در جداول ارسالی دولت، از اعتبار تجمیعی مربوط به بند (ب) تبصره ۱۳ که ۳۶ هزار میلیارد تومان است، صرفاً ۱,۸۰۰ میلیارد تومان یعنی فقط حدود ۵ درصد از این بودجه به معاونت امور زنان و خانواده اختصاص یافته است، این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۲ با تمهید مجلس جمع یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به استثنای ردیف‌های مشخص‌شده در قانون چیزی معادل ۴,۸۰۰ میلیارد تومان بود که در بند (ب) تبصره ۱۳ با توجه به اهمیت موضوع، انتظار می‌رفت بیش از این رقم در اختیار حوزه زنان و خانواده قرار گیرد.

وی افزود: رقم تعیین شده برای معاونت امور زنان در موضوع «توانمندسازی زنان و آسیب‌زدایی از زنان و خانواده» است و سایر موضوعاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شده بود از جمله مشاوره خانواده، ورزش و سلامت زنان، کارآفرینی زنان و … نیز حذف شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر بندهای بودجه‌ای مرتبط با حوزه زنان و خانواده از بند (ب) تبصره ۱۳ در جداول ارسالی، گفت: از بودجه مربوط به بند (ب) تبصره ۱۳ بودجه‌های دیگری به حوزه خانواده وارد شده است، برای مثال ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری ردیف‌هایی در موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است که در برخی از آن‌ها به موضوع تقویت خانواده و ترویج ازدواج البته در کنار سایر موضوعات مرتبط با حوزه فرهنگ اشاره شده است و اگر تمامی بودجه این موضوعات را مربوط به حوزه خانواده بدانیم، چیزی حدود ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که البته تفکیک این بخش از بودجه از بخش فرهنگ مشخص نشده است و نمی‌توان تخمین زد چه میزان از آن به حوزه زنان و خانواده اختصاص یابد.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بودجه بند (ب) تبصره ۱۳ انتظار می‌رفت بودجه امسال در حوزه زنان و خانواده.... قابل توجهی داشته باشد که این اتفاق رخ نداد.

وی اظهار کرد: تعیین یک درصد بودجه برای حوزه زنان و خانواده در قانون بودجه ۱۴۰۲ جاپای محکمی برای تأمین اعتبارات مربوط به حوزه زنان و خانواده بود که در صورت استمرار می‌توانست به مرور به بندی ثابت در قوانین بودجه سنواتی تبدیل شود و موضوعات حوزه زنان و خانواده ردیفی مستقل، مشخص و نشان‌دار داشته باشند که البته این اقدام مهم نیز دنبال نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سنجه‌های عملکردی مربوط به حوزه زنان و خانواده دستگاه‌های سیاست‌گذار در جداول ارسالی، گفت: به جهت اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت ملزم به تهیه سنجه‌های ارزیابی برنامه دستگاه‌های سیاست‌گذار شده است و این تعیین سنجه نقش مهمی در بودجه‌ریزی برنامه‌محور و بعد نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات و بررسی اثربخشی آن‌ها دارد.

قاسم‌پور اظهار کرد: در حوزه زنان و خانواده ذیل وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون سنجه‌هایی در موضوعاتی نظیر حمایت از مراکز خدمات مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده، رفع سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال و… مشخص شده که برخی از این سنجه‌ها جامع و مبتنی بر شرح وظایف تخصصی دستگاه‌ها طراحی نشده‌اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در هر صورت مجلس در راستای رفع این مسائل و ارتقای بودجه این بخش پیگیری‌هایی را انجام داده که ان‌شاء الله به نتیجه برسد.

کد خبر 6091843 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • اقدامات فرهنگی باید باعث امیدآفرینی در جامعه شود
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی