Web Analytics Made Easy - Statcounter

تشدید تنش‌ها بین غرب و روسیه بر سر اوکراین، نگرانی‌ها را در مورد تبعات کاهش یا قطع احتمالی جریان گاز روسیه به اروپا چنان افزایش داده که کمیسیون اروپا و ایالات متحده وادار به بررسی گزینه‌های اضطراری برای جایگزینی گاز روسیه شده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، روسیه از لحاظ تاریخی بزرگترین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از بروز اختلافات گازی میان روسیه، اوکراین و اروپا در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ و به دنبال آن وقوع بحران اوکراین در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۳، اتحادیه اروپا به فکر کاهش وابستگی خود به واردات گاز روسیه افتاد.

با وجود تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه، این کشور همچنان تامین کننده ۴۰ درصد گاز مصرفی اتحادیه اروپاست. بر همین اساس، اتحادیه اروپا گفتگوها با برخی شرکای خود مانند آذربایجان را آغاز کرده تا بتواند تصویری واقعی از پتانسیل افزایش عرضه گاز در صورت تشدید بحران اوکراین به دست بیاورد.

قطع کامل جریان گاز روسیه چه بر سر اروپا می‌آورد؟

نتایج بررسی تازه اندیشکده بروگل (Bruegel) که در بروکسل مستقر است، نشان می‌دهد که در صورت وقوع بدترین سناریوی ممکن قطع کامل جریان گاز روسیه به اروپا، منابع موجود برای جایگزینی کامل گاز روسیه کافی نخواهد بود و در چنین شرایطی اروپا همزمان با افزایش تلاش برای شناسایی منابع جدید، در کوتاه مدت ناگزیر به اجرای سیاست محدود کردن تقاضای داخلی خواهد شد.

بنابراین این امکان وجود دارد که سطح تولید برخی کارخانه‌ها برای مدتی کاهش یابد و حتی تعدادی از تولیدکنندگان محصولات غیرضروری متوقف شود تا تامین گاز لازم برای تولید برق مورد نیاز واحدهای مسکونی ممکن باشد.

در واقع اگر روسیه عرضه گاز خود را در اوایل فوریه متوقف کند، ذخیره گاز اتحادیه اروپا از ۳۲۰ تراوت ساعت در آوریل ۲۰۲۲ که با فرض ادامه همکاری عادی روسیه و سایر تامین‌کنندگان گاز اروپا و حفظ تقاضا در حدود میانگین دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ محقق می‌شود به سطح ۱۴۰ تراوات ساعت کاهش می‌یابد. اما اگر همزمان با قطع گاز ارسالی روسیه، سردی غیرمترقبه هوا نیز رخ دهد آنگاه ذخیره گاز اتحادیه اروپا با وجود ادامه عرضه سایر تامین‌کنندگان فعلی، در پایان مارس آینده به حدود صفر می‌رسد. پس ظاهرا اتحادیه اروپا در کوتاه‌مدت می‌تواند از بحران اجتماعی و اقتصادی کمبود گاز نجات پیدا کند.

خطوط انتقال گاز در غرب جمهوری چک – کپی رایت AP Photo

راه‌های نجات اروپا در کوتاه‌مدت چیست؟

اما اگر اتحادیه اروپا نخواهد به هوای معتدل زمستانی امیدوار بماند، چه گزینه‌هایی برای افزایش عرضه گاز دارد؟ زیرساخت‌های موجود اجازه واردات اضافی ۱۷ تراوات ساعت در هفته گاز را از نروژ و شمال آفریقا و امکان انتقال حجم اضافی ال‌ان‌جی (LNG) را می‌دهد که می‌تواند جایگزین واردات فعلی از روسیه به میزان ۱۸ تراوات ساعت در هفته شود. اما فراهم بودن زیرساخت به تنهایی کافی نیست چون که یافتن گاز کافی برای انتقال به اروپا هم لازم است.

با وجود تولید محدود گاز در هلند و دیگر نقاط اتحادیه اروپا، نروژ و الجزایر پیشتر هم اعلام کرده‌اند که تا آنجایی که بتواند عرضه گاز به اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهند. واشنگتن در حال مذاکره با قطر برای یافتن راهی برای انتقال گاز این کشور به اتحادیه اروپا است.

قطر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ال‌ان‌جی در جهان است که سه چهارم تولید خود را در کشورهای آسیایی عرضه می‌کند و تنها پنج درصد آن به بازار اروپا می‌رسد.

ولی اندیشکده بروگل در بررسی خود تاکید کرده که به دلیل وجود مازاد اندک در بازار فشرده گاز در عمل تامین کامل کمبود گاز اروپا ممکن نخواهد بود و در صورت قطع صدور گاز روسیه، برخی کشورهای عضو اتحادیه ناچار به اتخاذ تدابیر اضطراری در ماه‌های باقیمانده از زمستان خواهند شد.

اگر عرضه گاز روسیه برای سال‌ها متوقف شود، چه؟

گذراندن نیمی از زمستان بدون واردات روسیه قطعا با دشواری‌هایی ممکن است ولی اداره اقتصاد اروپا برای چندین سال بدون گاز روسیه بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. در حالی که زمان بیشتری برای اقدام وجود دارد، به نظر می‌رسد که گاز بیشتری نیز برای انتقال پیدا خواهد شد.

در سال ۲۰۲۱، صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا، ۱۵۵۰ تراوات ساعت از طریق خط لوله و حدود ۱۲۰ تراوات ساعت به صورت ال‌ان‌جی بود. این بدان معناست که در صورت توقف کامل صادرات گاز روسیه به اروپا، حدود ۱۷۰۰ تراوات ساعت گاز باید جایگزین شود.

اتحادیه اروپا در خطوط لوله انتقال گاز خود طی سال ۲۰۲۱، ۲۰۰ تراوات ساعت از نروژ، ۴۰۰ تراوات ساعت از شمال آفریقا و ۵۰ تراوات ساعت از آذربایجان و در مجموع ۶۵۰ تراوات ساعت ظرفیت خالی داشت. همچنین پایانه‌های انتقال ال‌ان‌جی به اروپا نیز در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۱۰۰ تراوات ساعت ظرفیت خالی داشتند و میدان گازی گرونینگن هلند نیز ظرفیت بهره‌برداری بالاتر را دارد.

A view shows pipelines at a gas processing facility, operated by Gazprom company, at Bovanenkovo gas field on the Arctic Yamal peninsula, Russia May 21, 2019. Picture taken May 21, 2019. REUTERS

اما فعلا ظرفیت اضافی برای افزایش تولید ال‌ان‌جی در جهان بسیار کم است و کشتی‌های حمل آن نیز ظرفیت خالی محدودی برای افزایش عرضه به اروپا دارند. همچنین اروپا باید عرضه‌کنندگان را به لغو قراردادهای بلندمدت با آمریکا و آسیا ترغیب کند. پس با ارائه تقاضای جدید اروپا قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

بنابراین، اتحادیه اروپا ظرفیت واردات مازاد حدود ۱۸۰۰ تراوات ساعت گاز را از تامین کنندگان جایگزین روسیه دارد. اما این از نظر تئوری درست است ولی در عمل استفاده از این منابع جدید یا بسیار گران تمام می‌شود و یا از نظر سیاسی و اجرایی با دشواری‌های جدی مواجه خواهد شد.

برچسب هااتحادیه اروپا (EU) ال ان جی (LNG) الجزایر اندیشکده بروگل (Bruegel) بحران گاز حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه قطر نروژ هلند

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اتحادیه اروپا EU ال ان جی LNG الجزایر بحران گاز حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه قطر نروژ هلند آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو تراوات ساعت اتحادیه اروپا گاز روسیه عرضه گاز ال ان جی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف

آینده جنگ اوکراین ارتباط مستقیم با انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها و یا جمهوری‌خواهان دارد.در حال حاضر بهترین گزینه برای اوکراین آماده سازی زمینه برای حل و فصل مذاکرات احتمالی با روسیه است؛ تصمیمی که اوکراین باید بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بسیاری از کشورهای غربی که ابتدا تمایلی به ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین نداشتند، مسیر خود را تغییر داده‌ و تجهیزات مختلفی از تانک‌های سنگین گرفته تا سیستم‌های دفاع هوایی را به این کشور ارسال کرده و همچنان به تداوم این روند متعهد هستند.

علاوه بر این، خلبانان اوکراینی در حال آموزش برای جت‌های جنگنده احتمالی هستند، مطالبه‌ای که دولت اوکراین از ابتدای شروع جنگ عنوان کرده است.

واشنگتن سرسخت‌ترین شریک نظامی اوکراین از ابتدای جنگ بوده و تسلیحات و تجهیزات بیشتری در مقایسه با سایر کشورها ارسال کرده است. جدیدترین داده‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده نشان می‌دهد که کل کمک‌های نظامی این کشور تحت ریاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از 42 میلیارد دلار فراتر رفته که 41.3 میلیارد دلار آن از زمان آغاز جنگ بوده است.

با این حال به اعتقاد برخی تحلیلگران سرنوشت ناخوشایندی در انتظار زلنسکی است. واشنگتن به دست نشانده های خود در نقش سران دولت های خارجی تنها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف ژئوپولیتیکی می نگرد و بعد از اینکه این دست نشانده ها وظایف محول شده خود را انجام دادند، آنها را برکنار می کند.

سرنوشت مشابهی در انتظار «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین نیز وجود دارد، به محض اینکه زلنسکی نقشی را که غرب برای او معین کرده، ایفا کند. زمانیکه دیگر مورد نیاز حامیان غربی نیست چه نوع خاتمه ای در انتظار زلنسکی است؟ فنا بعد از یک کودتا، برکناری از قدرت با برگزاری انتخابات یا اتهام، بازداشت، حبس و غیره.

خدمت غرب به اوکراین یک طرفه نیست

با نگاهی واقع گرایانه به جنگ میان روسیه و اوکراین در حالی که تهاجم روسیه ادامه دارد، اوکراین اغلب به شدت به حمایت نظامی و اقتصادی غرب وابسته است. با این حال، این رابطه آنطور که در ابتدا ممکن است یک طرفه به نظر برسد، نیست. حمایت غرب در واقع در کمک به اوکراین برای دفاع از خود بسیار مهم بوده است، این موضوع در صورتی است که جهان دموکراتیک نیز طیف وسیعی از منافع را از حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین به دست می‌آورد.

مهم ترین این مزیت ها کسب منافع در میدان جنگ است. به اعتقادات رهبران کشورهای غربی و اروپایی، اوکراین در میدان جنگ به طور پیوسته در حال نابودی پتانسیل نظامی روسیه است. این روند جنگ به طور چشمگیری تهدیدی را که برای جناح شرقی ناتو ایجاد می‌کند، کاهش می دهد.

شکست در اوکراین، روسیه را از صفوف ابرقدرت‌های نظامی جهان پایین می‌آورد و مسکو را با سال‌ها بازسازی روبرو می‌کند و تهدید های ناشی از اقدامات احتمالی روسیه را در کشورهای دیگر به حداقل می رساند. مهم این است که غرب با حمایت از اوکراین می‌تواند پتانسیل نظامی روسیه را بدون انجام هیچ اقدامات مستقیم یا تلفات جانی، کاهش دهد.

بر اساس نگاه سیاستمداران غربی، «راه جلوگیری از رویارویی با روسیه در آینده، کمک به اوکراین برای عقب راندن مهاجم در حال حاضر است. این درس تاریخ است که باید ما را راهنمایی کند و به اقداماتی قبل از اینکه خیلی دیر شود، فوریت بخشد.»

اما اگر بازی به نفع روسیه پایان یافته و این درس نادیده گرفته شود و اوکراین شکست بخورد، غربی‌ها نگران هستند که روسیه تقریباً به طور قطع فراتر رفته و تهدیدی مستقیم برای کشورهای عضو ناتو مانند کشورهای بالتیک، فنلاند یا لهستان محسوب خواهد شد.

در آن مرحله، دیگر امکان اجتناب از تلفات قابل توجه ناتو وجود نخواهد داشت. نبرد در میدان اوکراین به ناتو هدف تازه ای بخشیده است و با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو باعث گسترش بیشتر اتحاد نظامی در اتحادیه اروپا شده است. این امر عاملی شده تا اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری متحد شود.

به طور کلی، تمایل و توانایی غرب برای ادامه حمایت از اوکراین مبتنی بر توافق در برابر چیزی است که از آن دفاع می کند. موضع غرب در مورد آینده جنگ اوکراین به دلیل چرخه انتخابات در ایالات متحده و اروپا پیچیده است.

با وجود مخالفت های فراوان در آمریکا و اروپا، بسته کمکی به اوکراین ارسال شده است و کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو به تعهد تجهیزات جنگی برای اوکراین ادامه می‌دهند. اما نکته قابل تامل، تا زمانی که چرخه انتخاباتی کامل نشود، سیاست‌ها در حالت تعلیق هستند و موقعیت اوکراین را تضعیف می‌کنند و دست مسکو را تقویت می‌کنند.  

آینده جنگ اوکراین ارتباط مستقیمی با انتخابات آتی ایالات متحده و روی کار آمدن دموکرات ها و یا جمهوری خواهان دارد. در حال حاضر بهترین گزینه برای اوکراین آماده سازی زمینه برای حل و فصل مذاکرات احتمالی با پوتین است؛ تصمیمی که اوکراین باید بگیرد و در این شکی نیست.

اما نکته کلیدی نوع حل و فصل است که ممکن است قابل قبول باشد. موضع حداکثری زلنسکی مبنی بر خروج کامل روسیه از تمام خاک اوکراین همچنان پابرجاست. این امر با واقعیت وضعیت نظامی در زمین و در میان جمعیت های سرزمینی که اکنون تحت کنترل روسیه است، تضعیف می شود.

همچنین پیوستن و یا عدم پیوستن اوکراین به ناتو از موضوعات مهمی است که ادامه و یا مذاکره برای حل و فصل جنگ را به چالش کشیده است. تصمیمی که آینده اوکراین را یا متحد شرق و یا در مقابل شرق قرار خواهد داد.

 

تحولات اوکراین| امکان درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیروتحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا