Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@04:43:32 GMT

پول سلامت مردم را به دستگاه های دیگر داده اند

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۷۰۸۶

پول سلامت مردم را به دستگاه های دیگر داده اند

به گزارش خبرگزاری مهر، کمال حیدری، در نشست خبری کمپین مبارزه با سرطان افزود: این امر نشان می‌دهد که هنوز دغدغه سلامت آنگونه که باید در بین تصمیم سازان و سیاستگذاران کلان وجود نداشته و اهتمام لازم برای توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و پرهیز از شعارگرایی وجود ندارد.

وی، سرطان را دغدغه جدی مردم و یک بیماری دانست که بیشترین نگرانی نظام سلامت را به خود معطوف کرده است، و اظهار داشت: مقوله‌ای که با تشخیص زودهنگام و اقدامات دیگر که در این سال‌ها به کندی پیش رفته است، به راحتی می‌توان آن را مدیریت و از آن پیشگیری کرد، اکنون به مهم‌ترین مشکل مردم و نظام سلامت تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدری افزود: نکته ارزشمندی که مقام معظم رهبری فرمودند تقویت شبکه‌های بهداشتی بود. اگر بر حوزه پیشگیری و اقدامات سطح یک تمرکز می‌کردیم دچار این مشکلات نمی‌شدیم.

معاون وزیر بهداشت، تمرکز بر سطح یک و پیشگیری را عاقلانه ترین کار اعلام کرد و گفت: عدم توجه به پیشگیری باعث می‌شود خیلی از هزینه‌هایی که می‌کنیم اثربخشی لازم را نداشته باشد. متأسفانه سرطان موجب بهم ریختن شاکله خانواده و جامعه می‌شود. باید کاری کنیم تا وحشتی که جامعه از این موضوع دارد مرتقع شود.

حیدری ادامه داد: باید جمعیتی که خارج از پوشش برنامه‌های مهار سرطان قرار دارند تحت پوشش قرار گرفته و همچنین خدماتی که تحت پوشش ما نیستند افزایش یابند.

وی بیان کرد: باید میزان هزینه‌هایی که جامعه بر اثر سرطان متحمل می‌شود را کم کنیم و دستگاه‌های مختلف اعم از خیریه‌ها، بخش خصوصی و حاکمیتی نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در جلسه وزیر و معاونان وزارتخانه شعار و سرفصل راهبردی حرکت نظام سلامت در مقطع کنونی «عدالت و تعالی نظام سلامت» تعیین شد. این عدالت و تعالی با تقویت نظام شبکه اتفاق خواهد افتاد.

حیدری افزود: باید کاری کنیم که آحاد جامعه به خدمات بیشتری دسترسی پیدا کنند و بتوانیم از بخش‌های آموزشی، درمانی و پژوهشی که مقدمه رسیدن به محصول یعنی همان خدمات بهتر هستند، تعریف درست تری ارائه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلف سلامت از جمله برنامه‌های مربوط به مهار سرطان باید در قالب برنامه پزشک خانواده که از برنامه پنجم توسعه به این طرف تکلیف شده است، مورد توجه قرار گیرند. این اتفاق موجب تشخیص زودرس سرطان‌ها می‌شود.

حیدری، موفقیت در پژوهش را در گرو داشتن اطلاعات درست دانست و گفت: با در دست داشتن اطلاعات کامل در پرونده سلامت خانوار و پژوهش‌های کاربردی می‌توان خدمات را ارتقا داد.

برنامه‌های سلامت بدون تأمین منابع مالی امکان تحقق ندارد

وی افزود: تأمین منابع پایدار در بخش سلامت بسیار مهم است به نحوی که تمام صحبت‌ها درباره عدالت در سلامت و برنامه‌های آن که تنظیم و به مجلس تقدیم شده است، بدون تأمین منابع مالی امکان اجرا ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: توجه ویژه به افرادی که از لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی ضعیف هستند بسیار مهم است. اگر می‌خواهیم در بحث سرطان به شعار «فاصله ها را کم کنیم» برسیم باید به این افراد و افرادی که در معرض آسیب‌ها هستند بیشتر توجه کنیم.

حیدری ادامه داد: این فاصله را زمانی می‌توان کاهش داد که سطح سواد سلامتی مردم ارتقا یابد. مردم باید عوامل خطر سرطان را بشناسند تا از این رهگذر بتوان با ارزیابی فعال و تشخیص‌های زودرس، بیماران را شناسایی کرد.

وی افزود: به همین منظور امروز از نمایندگان دستگاه‌های مختلف و نهادهای مردمی دعوت شده تا در این نشست حضور داشته باشند. خدمات در نقاط مناسب با بهترین دسترسی باید ایجاد شده و توسعه یابند تا عدالت ایجاد شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این دسترسی فقط با دستگاه‌ها و داروهای پیشرفته درمانی حاصل نمی‌شود و نقش سطح یک و پیشگیری بسیار مهم است. همزمان، ارتقای پوشش بیمه‌ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دغدغه‌های سازمان‌های بیمه گر و ارجحیت خدمات باید در بخش پیشگیری باشد تا هزینه اثربخشی خدمات افزایش یابد. کارهای خوبی که در این زمینه در بخش سرطان انجام شده بارقه امیدی است که امیدواریم هرچه زودتر برای سایر بیماری‌های غیرواگیر و مزمن نیز اتفاق بیافتد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر تقویت نظام ارجاع و اعطای مشوق به افرادی که در تشخیص سرطان‌ها کمک می‌کنند تاکید کرد و گفت: زمانی در استان اصفهان با وجود مضیقه‌های مالی کیت‌های تشخیصی تهیه شده و در اختیار ماماها قرار گرفت تا توانستیم ۱۵۰۰ مورد بیمار در عرض یکسال شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در آن سال با این که قول دادند به هر مامایی که سرطان را تشخیص دهد به صورت تشویقی بازاء هر بیمار ۲۰ هزار تومان بدهند، این کار انجام نشد.

حیدری افزود: بنابراین کمک و نقش آفرینی دستگاه‌های دیگر مثل بیمه‌ها و خیرین برای انجام تکالیف سنگین است بسیار مهم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضرورت جامعیت بخشیدن به اطلاعات در حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنقدر که به جسم توجه کرده ایم به مسائل اجتماعی مؤثر بر سلامت توجه نشده است در حالی که ابعاد دیگر سلامت روانی، اجتماعی و معنوی روز بروز پیچیده‌تر شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت هم راستایی سیاست‌های کلان و برنامه‌های وزارت بهداشت را بسیار با اهمیت دانست و گفت: بار بیماری‌ها در دیابت و فشار خون بیشتر از سرطان است ولی آنچه مردم الان دغدغه دارند بحث سرطان‌ها است. عوامل خطر مشترک است و برنامه‌های ما باید با سیاست‌های کلان همراهی کند تا موفق شویم.

حیدری افزود: خوشبختانه برنامه ملی مدیریت سرطان از قبل اجرایی شده است و پیشگیری و تشخیص زودهنگام از فرآیندهای اصلی این برنامه است.

وی ادامه داد: کشور به سمت سالمندی می‌رود و جدا از خدمات سطح یک باید خود را برای خدمات تخصصی و سطح بالاتر آماده کنیم و با توانمندسازی نیروی انسانی آموزش دیده در جهت تشخیص زودهنگام سرطان‌ها گام برداریم.

حیدری افزود: تاکنون اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام شده و ماماها با آموزش‌هایی که در دانشکده‌های پرستاری دیده اند کاملاً برای تشخیص زودهنگام سرطان‌ها آماده و فعال شده اند.

معاون بهداشت بیان داشت: در بخش خدمات تخصصی هم باید با تدوین راهنماهای بالینی از هزینه‌های سرسام آور جلوگیری شود. تأمین مدیریت منابع مالی و نظام اطلاعاتی ثبت سرطان و مشارکت سازمان‌های غیردولتی، فعالیت‌هایی هستند که در برنامه ملی مدیریت سرطان جا گرفته اند.

حیدری گفت: برای پوشش بیشتر جمعیت جهت دریافت خدمات سرطان باید سیاستگذاران پای کار بیایند تا زیرساخت‌ها تجهیز شده و نیروها توانمندتر شوند. وی افزود: همچنین نیازمند مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و خیزیه ها هستیم و برخی خدمات تحت پوشش نیستند که باید توسط بیمه‌ها پوشش داده شوند.

وی ارتقای کیفی خدمات را بسیار مهم دانست و در پایان اظهار داشت: امیدواریم در آستانه روز جهانی سرطان با راه اندازی پویش‌ها بتوانیم توجه همگان را به این نکات جلب کنیم. باید با انجام کارهای نمادین و فرهنگی توجه سالمندان، بانوان و کودکان را جلب کرده و افراد بیشتری را تحت پوشش بیشتری قرار دهیم. قطعاً با ایجاد همدلی کارها سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

کد خبر 5415296

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری کمال حیدری نظام سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سویه اومیکرون کرونا ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا آمار کرونا سرطان کووید 19 واکسیناسیون دیابت روماتیسم شیوع کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا داروسازی واکسن معاون بهداشت وزارت بهداشت تشخیص زودهنگام بسیار مهم نظام سلامت دستگاه ها سرطان ها تحت پوشش سطح یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۷۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس

صداوسیما میزبان جمعی از منتخبان مجلس شورای اسلامی‌بود که ساعاتی را در بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما گذراندند و در خاتمه این بازدید، در نشستی با رئیس سازمان صداوسیما دغدغه‌ها و دیدگاه‌هایشان را پیرامون رسانه ملی بیان کردند.

پیمان جبلی در جریان این نشست، با اشاره بدان‌که دوران جدید رسانه در سپهر جهانی عصر رقابت و خارج شدن از تک‌صدایی رسانه‌های رسمی است، گفت: دوره مدیریتی اخیر رسانه ملی کارش را با اتکا به سندی تحولی آغاز کرد که مورد تقدیر، تحسین و تأیید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

وی افزود: برمبنای این سند، با رهبری و مردم در راستای دو سرفصل اساسی «هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» برای رسیدن به پیشرفت عهد بسته‌ایم و تحول برای رسیدن به این اهداف کلان را در سه حوزه «محتوا»، «رویکرد» و «سازوکار» تعریف کرده‌ایم.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در ایام برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، صداوسیما با به دست گرفتن ابتکار عمل، ۲۰۰ کانال انتخاباتی را برای تبلیغات نامزد‌های مجلس اختصاص داد که در همه اقصا‌نقاط کشور به‌دور از ریخت‌وپاش‌های رایج تبلیغات، در فضایی عادلانه و آرام برنامه‌های خودشان را اعلام کنند، اظهار کرد: این یک اتفاق نیست، بلکه برپایه عمل به سند تحول و توجه به سرفصل عدالت‌گستری انجام و پایه‌های آن از ابتدای دوره تحول نهاده شد.

جبلی در ادامه، تحقق سیاست‌های دیگری در رسانه ملی، ازجمله توجه به مناطق مختلف کشور را در قالب نمایش راهپیمایی تراکتوری ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ از یک روستا، به دست گرفتن روایت اول در وقایعی، چون بحران آب اصفهان و نمایش دستاورد‌ها و پیشرفت‌های اقصا‌نقاط کشور از دریچه شبکه خبر٢ نتیجه تلاش و پایبندی به سند تحول دانست و گفت: در همین حال است که نماد خلاقیت و ابتکار در برنامه‌سازی‌ها می‌شود برنامه «محفل» که با نوآوری تحسین‌برانگیزی، معارف قرآنی، دینی و اعتقادی را در قالبی جذاب ارائه داده و به پرمخاطب‌ترین برنامه مناسبتی تبدیل شده است.

وی از تلاش برای دیده شدن هویت ایرانی و فرهنگی در قالب اقوام، لهجه‌ها، زبان‌ها و پاره‌فرهنگ‌ها در قاب رسانه نیز سخن به میان آورد و گفت: در فصل پنجم مجموعه نمایشی «نون‌خ» دو هویت در جنوب شرق و غرب یعنی هویت کردی و بلوچی را به یکدیگر گره زدیم که امری هدفمند است و برنامه‌سازان ما را به لزوم تولید کار‌های جذاب براساس هویت و عدالت توجه می‌دهد.

رئیس سازمان صداوسیما متذکر شد: هویت ایرانی، هویت تهرانی نیست و هویت تهرانی هم فقط از میدان ونک به‌بالا نیست. تمرکز ما بر ساخت مجموعه‌های نمایشی استانی به‌جای تولید در پایتخت است و در این دوره، استان‌ها نقش پررنگی در مجموعه‌های نمایشی خواهند داشت.

جبلی با اشاره به کم‌رنگ بودن تولیدات استانی روی آنتن شبکه‌های ملی در گذشته گفت: عمدتاً نگاه به استان‌ها در آنتن ملی، گردشگرانه بود؛ درحالی‌که هرکدام از استان‌ها دارای تاریخ، فرهنگ، تمدن، ادبیات و قهرمانان ملی‌اند که باید به آنها توجه کنیم.

وی تمرکز ویژه بر عدالت‌گستری را که مصداق بدیهی آن توجه به همه مناطق است، در اولویت دانست و اظهار کرد: در همین راستا ۱۰ ساعت از آنتن ملی را به برنامه‌های منتخب شبکه‌های استانی اختصاص دادیم.

رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنانش ضمن بیان این نکته مهم که به‌هیچ‌عنوان نگاه تشریفاتی به مجلس شورای اسلامی نداریم، این نهاد را مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم دانست و گفت: مجلس مصداق و نماد جمهوریت نظام و نهادی افتخارآمیز است و همین امر، مسئولیت ما را در برابر نهاد مهم مجلس که خانه مردم است، بسیار سنگین می‌کند.

جبلی ادامه داد: در این دوره مدیریتی، رسانه ملی برای نخستین بار پخش زنده مذاکرات مجلس را از تلویزیون آغاز کردیم. به‌درستی اعتقاد داریم که باید وظایف و خدمات مجلس بیان شود که در همین راستا بیش از ۲۰۰ گزارش با نام «تصویب شد» تهیه و پخش کردیم که به تبیین خدمات مجلس از اول انقلاب تاکنون اختصاص داشت.

وی به تحول در معاونت سیاسی برمبنای سندمحوری و تشکیل بیش از ۴۰ گروه تخصصی در خبرگزاری صداوسیما اشاره کرد و گفت: بسیاری از قوانین برزمین‌مانده در دوره‌های قبلی مجلس، در دستورکار قرارگرفت که آزادسازی سواحل، صدور مجوز کسب‌وکار‌ها و... ازآن‌جمله است و همین مسیر را دنبال خواهیم کرد.

سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی نیز به بازدید چندساعته گروهی از نمایندگان منتخب مردم در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و آشنایی آنها با بخش‌ها و ظرفیت‌های مختلف سازمان گفت: مدیران صداوسیمای استان‌ها نیز برنامه‌ریزی لازم را برای حضور منتخبان مردم در شبکه‌های خود انجام خواهند داد. این حضور و توجه، نویدبخش ارتباط وثیق‌تر مجلس و سازمان صداوسیما در دوره دوازدهم است.

دغدغه‌ها و انتظارات منتخبان مجلس دوازدهم

در ادامه، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده منتخب مردم لنگرود در مجلس دوازدهم نیز از ابتکار عمل رسانه ملی در راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در دور اول انتخابات و ترتیب دادن مناظره میان نامزد‌ها قدردانی کرد و گفت: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است. صداوسیما باید در این زمینه مطالبه داشته باشد. صداوسیما حلقه واسط حاکمیت و مردم است و باید توجه داشت اگر واقعیات را نگوییم دشمنان نظام علیه نظام تبلیغ و آسیب وارد می‌کنند.

رمضان رحیمی، نماینده فلاورجان اصفهان، با بیان اینکه ماهیت صداوسیما ماهیت ملی است و انتفاعش باید به توده مردم برسد، گفت: لازم است به مقوله سلامت مردم بیش از پیش توجه شود و در پرداختن به موضوعات در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نگاه عدالت‌طلبانه وجود داشته باشد.

حمیدرضا عزیزی فارسانی، منتخب مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس دوازدهم با بیان اینکه نگاه نمایندگان مجلس دوازدهم حمایت از سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی و هویت‌ساز است، گفت: باور داریم به‌طور قطعی، رسانه ملی در بازگشت بخشی از فرهنگ و هویت ازدست‌رفته ما که از تبلیغات سوء دشمن ناشی می‌شود، مؤثر است.

عبدالوحید فیاضی، منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که رسانه ملی باید هم زبان حاکمیت و هم مردم باشد و بهره‌گیری از منابع سرشار هنرمندان متنوع و متکثر در سطح کشور نیز ضروری است. همچنین صداوسیما باید جایگاه و دستاورد‌های مجلس شورای اسلامی را هرچه بیشتر معرفی کند.

محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم هم بااشاره به رقبای داخلی و خارجی صداوسیما، برضرورت بهره‌گیری از نگاه نوآورانه در تولیدات رسانه ملی به‌منظور افزایش و ماندگاری مخاطبان تأکید کرد.

محمد نصیری، نماینده منتخب مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس دوازدهم نیز راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی و مناظره‌های میان نامزد‌ها را اقدامی خوب توصیف کرد و گفت: صداوسیما در سطح جامعه اثرگذار است. شایسته است در سال جهش تولید، اقدامات زیربنایی و فرهنگ‌ساز بیشتری در این راستا در رسانه ملی انجام شود.

فرامرز شهسواری، منتخب مردم هشترود و چاراویماق در مجلس دوازدهم با بیان اینکه درصد مشارکت مردم این شهرستان ۷۶ درصد بوده است، گفت: مردم روستایی ما با مشکل و محدودیت دریافت سیگنال روبه‌رو هستند که شایسته است با تلاش همکاران صداوسیما برطرف و سیگنال‌دهی توسعه یابد. در تولید برنامه و خبر نیز باید از ظرفیت منطقه استفاده شود.

نمایندگان متتخب مجلس دوازدهم در برنامه‌ای که به همت معاونت حقوقی و امور مجلس ترتیب داده شده بود بازدیدی شش ساعته در روز یازدهم اردیبهشت ماه از بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما در حوزه‌های فنی، سیاسی، پخش رادیو و سیما داشتند و با حضور در ساختمان ۹ دی، دیتاسنتر، خبرگزاری صداوسیما و استودیو‌های تپه صبا در جریان فعالیت‌ها و اقدامات واحد‌های مختلف قرار گرفتند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • مردم ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایشگاهی را از جیب پرداخت می‌کنند
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است | توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • رادیو انعکاس‌دهنده صدای مردم است
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان