Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چند مراقبت محلی از گاوخونی کفایت نمی‌کند، گفت: باید در حد ملی نسبت به موضوع حساسیت داشته باشیم و بدانیم نیاز آنی و فوری تالاب گاوخونی آب است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، عباس مقتدایی پیش از ظهر امروز در همایش یک قدم برای تالاب با اشاره به اصل 50 قانون اساسی که برآمده از یک نیازی است که مردم ایران اسلامی به آن توجه ویژه داشتند، اظهار داشت: برنامه‌ریزان نظام اسلامی هم در این جهت تلاش کنند زیرا با  رویکرد مترقی از حفاظت و حراست از محیط زیست انسانی و سایر ابعاد محیط زیستی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز به مناسبت پاسداشت یک خاطره تاریخی و یک عهد و پیمان جهانی دور هم جمع شدیم. حرف اینجاست که باید از تالاب‌ها محافظت کنیم و نگهبانی از این دستاورد حاصل تلاش طبیعت می‌تواند محیط زیست و ابعاد مختلف زیست انسانی را رقم بزند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی از تالاب صحبت می‌شود از پهنه‌ای حرف می‌زنیم که در پیرامون آن از گیاهان، آبزیان و نباتات  و گیاهان که در مجاورت یکدیگر کمک می‌کنند تا رشد بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی که اطراف آن شوره‌زار و کویر است، گفت: این تالاب مانند چشم انسان است که در یک پهنه بسیار کوچک شور قرار گرفته و باعث می‌شود چشم به زندگی خود تداوم بدهد، مهم‌ترین ماموریت به عهده چشم است در این منطقه کویری به تالاب گاوخونی باید همین گونه نگاه شود و از آن مراقبت شود.

مقتدایی ادامه داد: امروزه به علت بی‌تدبیری و بخشی از قهر طبیعت نه تنها از این چشم منطقه نگهداری نکردیم بلکه به آن ضربه‌های کاری هم وارد کردیم. دستبردهایی به منطقه زده می‌شود که همه اینها حتما قهر و سیلی طبیعت را در نتیجه نابخردی‌هایی که اتفاق افتاده به همراه خواهد داشت.

35 درصد از تالاب‌های جهان تخریب شده‌اند چرا حفاظت از تالاب‌ها اهمیت دارد؟ استاندار گیلان: احیای رودخانه‌های رشت و تالاب انزلی با جدیت دنبال می‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به طبیعت ضربه زده شود در طول زمان مسیر را برمی‌گردد و سیلی خواهد زد. بدانیم اگر دیگران هم تقصیر داشتند اکنون ما وارث ناکارآمدی‌ها هستیم با این‌حال بار مسئولیت امروز بر روی دوش ماست و باید تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه داشته‌ها انواع و اقسام متفاوتی دارد، گفت: طبیعت به عنوان یک سرمایه عظیم و در برخی ابعاد ناشناخته است. شاید آثار بسیاری در ورزنه ببینیم، مفاخر  منطقه را بشناسیم، نقش تولیدات دامپروری و کشاورزی حیات وحش را بدانیم اما حاصل جمع آنها به فراموشی سپرده شد وقتی آب از تالاب گاوخونی گرفته شده، بی‌دقتی کردیم و در نتیجه اهمیت رهاسازی آب برای محیط زیست را نه تنها اولویت قرار ندهیم بلکه اولویت‌های دوم و سوم و چندم هم برای آن قائل نباشیم این یعنی سو‌تدبیر  که در زمان حال و آینده گریبان ما را می‌گیرد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: تلاش چندین سال ما در خصوص ایجاد ساختاری اجرایی جدید در دولت سیزدهم به نتیجه رسید، در مجلس نهم خیلی تلاش کردیم و در این دوره از اولین روز کاری در حال پیگیری هستیم آنچه که محقق شد این است فرماندارانی به عنوان سرپرست انتخاب شدند که باید تقویت شوند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچند با کندی این موضوع پیش می‌رود ولی به سمت جلو می‌رویم و امیدواریم این سرعت بخشیدن به ایجاد ساختارهای جدید بتواند ما را کمک کند تا پیشتر برویم و بتوانیم مراقبت‌ها را در سطح محلی بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: هر چند مراقبت محلی کفایت نمی‌کند باید در حد ملی نسبت به موضوع حساسیت داشته باشیم و به آن توجه شود، باید بدانیم نیاز آنی و فوری تالاب گاوخونی آب است، این را قانون دیده، تابلوی منابع و مصارفی که در وزارت نیرو تدوین می‌شود را دیده، حق آبه زیست محیطی زاینده‌رود باید به نحو شایسته مورد توجه قرار گیرد و اگر ما اینکار را بکنیم خود طبیعت می‌تواند خود را بازسازی و باز تولید کند و نواقصی که به وجود آمده را جبران کند.

مقتدایی تصریح کرد: به اولویت حق آبه زیست محیطی برای احیای تالاب گاوخونی و مسیر زاینده‌رود همگان توجه کنیم. اکنون وضعیت رها سازی آب به نقطه‌ای رسید که آب در پهنه مناطق در مسیر رودخانه تا مسیر تالاب گاوخونی است.

انتهای پیام/166/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نماینده مردم اصفهان در مجلس مجلس شورای اسلامی تالاب گاوخونی تالاب ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۷۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدشت گفت: بدنبال بارندگی‌های خوب سال گذشته و امسال  و مشارکت جوامع محلی و نظارت‌های مستمر محیط زیست آب تالاب‌های شهرستان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

محمدی تصریح کرد: تالاب شیبلوی شهرستان پلدشت  با وسعت ۳۵۰۰ هکتار  که انواع گونه‌های گیاهی آبزی و کنار آبزی را در خود جای داده  و نقش بسیار مهمی هم در اکوسیستم منطقه دارد و هر کجا که تالاب و آب باشد  نقش تلطیف هوا و رطوبت دهی به حوزه را دارد و قطعا این رطوبت دهی برای کشاورزی هم مفیداست.

رییس اداره محیط زیست شهرستان پلدشت خاطر نشان کرد: تالاب‌های شیبلو - عرب گلی و کینیکور از تالاب‌های مهم استان هستند که سالانه پذیرای  ۴۰۰ هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر بومی آبزی و کنار آبزی است که برای زمستان گذرانی به این تالاب‌ها مهاجرت می‌کنند و مهمترین این پرندگان  مهاجر غاز پیشانی سفید است که در فصل زمستان برای زمستان گذرانی و جوجه آوری به تالاب شیبلو مهاجرت می‌کنند.

محمدی گفت: تالاب شیبلوی شهرستان پلدشت به دلیل اهمیت بالا مراحل  پایانی ثبت اش را در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی سپری و در سال جاری ثبت خواهد شد.

وسعت تالاب‌های شهرستان پلدشت بیش از ۴ هزار هکتار است.

دیگر خبرها

  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما داده است
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت