Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: ۱۲۰ کیلومتر که از بیرجند به سمت جنوب استان خراسان‌جنوبی حرکت کنیم در حاشیه روستای کجی، لکه آبی زیبایی وجود دارد که جلوه‌های بی بدیلی از آفرینش را در دل کویر را به وجود آورده است.

این لکه آبی زیبا تالاب کجی نمکزار نام دارد که مناظر چشم نواز آن فرصتی برای جذب گردشگر نیز به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه‌ای که در آن می‌توان آبی آسمان، تلألؤ نور خورشید در آب زلال تالاب و پوشش زیبای گز و تاغ را در کنار هم و در یک نگاه دید. تالابی که باران‌های زمستانی جان دوباره در رگ‌های آن دمیده است و باعث آبگیری آن شد.

پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار و عرصه تالابی آن یکی از مناطق حفاظت شده در خراسان جنوبی است که به واسطه منحصر به فرد بودن، حفاظت از آن از اهمیت خاصی برخوردار است. روز ۱۳ بهمن ماه روز جهانی تالاب‌ها فرصتی است تا بیشتر با این گنجینه‌های ارزشمند استان و سرزمینمان آشنا شویم.

رؤیا هدایتی، رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: منطقه کجی نمکزار نهبندان واقع در حوضچه آبریز شرق از سال ۱۳۸۶ به عنوان منطقه شکار ممنوع و سرانجام از سال ۸۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان معرفی شد.

سال ۹۷ در فهرست تالاب‌های ملی کشور قرار گرفت

وی با اشاره به اینکه محدوده تالابی پناهگاه از سال ۹۷ در فهرست تالاب‌های ملی کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: وسعت پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان ۲۲ هزار و ۲۱۹ هکتار و عرصه تالابی آن ۷۰۰ هکتار است و عمق تالاب هم در سال‌های متفاوت و شرایط آبی مختلف بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر و منبع تأمین آب آن نیز روان آب‌های سطحی و آب‌های زیر زمینی است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد در جنوب استان خراسان‌جنوبی است و این محدوده تالابی در حقیقت شوره زاری است وسیع که به خاطر پایین بودن سطح ارتفاع نسبت به مناطق اطراف، روان آب‌های سطحی را در خود جمع‌آوری می‌کند.

هدایتی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب فصلی به شمار می‌رود، گفت: از آنجایی که این تالاب در فصول پاییز و زمستان دارای آب است به محل امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و زمستان گذران تبدیل شده و همه ساله پذیرای حدود پنج هزار پرنده مهاجر و در برخی مواقع کمیاب کشور است.

مکان مناسبی برای تخم گذاری پرندگان

وی افزود: پوشش گیاهی حاشیه تالاب مکان مناسبی برای آشیانه سازی و تخم گذاری این پرندگان محسوب می‌شود و وجود یک لکه آبی در دل کویر و ایجاد میکروکلیمای متفاوت همراه با پوشش گیاهی در کنار مهاجر پذیری چندین هزار پرنده در فصول آبگیر، تالاب کجی نمکزار را به یک منطقه ارزشمند در سطح ملی و خصوصاً برای مردم خراسان‌جنوبی تبدیل کرده است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان در منطقه پست و دشتی قرار گرفته است و دارای چشم انداز ۳۶۰ درجه و پوشش گیاهی گز و تاغ در برخی نقاط آن است.

برای سال ۱۴۰۰ هنوز از اعتبارات ملی به تالاب اختصاص داده نشده است

رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: اعتبارات تالاب در سال ۹۹ حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است و برای سال ۱۴۰۰ هنوز اعتباری به استان از اعتبارات ملی اختصاص نیافته است که امیدواریم در ادامه این مهم محقق شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که در حوزه تالاب بر آن توجه ویژه داریم، آموزش جوامع محلی و به ویژه دانش آموزان مدرسه‌ای است که در روستای کجی مشغول به تحصیل هستند تا شیوه تعامل صحیح با طبیعت زیبای تالاب و راه‌های مراقبت از آن را فرا گیرند.

کد خبر 5414871

منبع: مهر

کلیدواژه: تالاب تالاب کجی نمکزار نهبندان بیرجند دهه فجر ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا انقلاب اسلامی ایران شیوع کرونا مطالبات مردم گیلان از دولت کرمانشاه بارش برف تعطیلی مدارس عکس استانها زنگ انقلاب خراسان رضوی ایلام کجی نمکزار نهبندان تالاب کجی نمکزار لکه آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۸۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری ظهر شنبه در جریان بازدید از اداره کل محیط زیست استان که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور احداث تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محورها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد. نظری بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوزها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار شده و پس از بهبودی به محیط زیست بر خواهد گشت.

همچنین استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

کد خبر 6089984

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • چتر باران بر سر خراسان جنوبی
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه