Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در فصل سرما حیوانات وحشی شامل گرگ، خرس، پلنگ، آهو و... به علت گرسنگی و برای تهیه غذا به مناطق روستایی حمله ور شده و موجی از نگرانی را برای روستائیان به وجود آورده به‌گونه‌ای که اهالی به علت ترس از جان خود با جانوران مقابله و درنتیجه جان بسیاری از این موجودات از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته یکی از روستائیان حیوانات جزئی از زندگی ما انسان‌ها هستند و نباید براثر بی‌توجهی جان آنان گرفته شود و نیز باید بستری فراهم شود تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

رئیس اداره حیات‌وحش سازمان محیط استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهارداشت: نزدیکی حیوانات به مناطق انسانی به دلایل مختلف از جمله بارش سنگین برف در زیستگاه‌های حیات‌وحش و پیدا کردن غذا انجام می شود.

لیلا جولایی با اشاره به اینکه در فصل زمستان جانوران علف خوار مانند آهو و کل برای پیدا کردن غذا از منطقه حفاظت‌شده پارک ملی بمو خارج شوند، افزود: برای جلوگیری از خارج شدن و پراکندگی حیوانات علف خوار از منطقه حفاظت‌شده، اداره کل محیط‌زیست اقدام به تهیه و علوفه کرده و این حرکت گام مثبت برای مقابله با گرسنگی حیوانات است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم مدیریت دهیاری‌ها، پسماند‌ها منبع خوبی برای جذب حیوانات شامل شغال و کفتار و به‌ویژه جانوران وحشی شده و در نتیجه مشکلات، نارضایتی و وحشت را برای روستائیان ایجاد کرده است.

جولایی تصریح کرد: به مسئولان و متولیان دهیاری‌ها توصیه می‌شود، پسماند‌ها به‌صورت بهداشتی دفع و از محدوده روستا خارج کنند تا بستر جذاب برای حیات‌وحش نشود.

رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست استان فارس بیان داشت: برای حفظ جان حیوانات و به‌ویژه پلنگ، خرس و گرگ که در معرض انقراض هستند از روستائیان درخواست می‌شود هنگام مشاهده حیوانات، به مأموران گشت و کنترل محیط‌زیست اطلاع دهند تا بلافاصله اقدام به تله گیری کنند.

جولایی تلف و کشته شدن حیوانات در معرض انقراض براثر برخورد با اتومبیل در جاده‌ها را گریز ناپذیر دانست و گفت: در سال جاری هیچ‌گونه برخورد اتومبیل با حیوانات در حال انقراض نداشتیم اما در طول سال‌های گذشته چنین مواردی مشاهده‌  شده و متأسفانه بسیاری از جانوران وحشی براثر  برخورد با اتومبیل  و قطار جان خود را ازدست‌داده‌اند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: حیوانات در حال انقراض محیط زیست فارس حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۲۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ عبدالرحمن زحمتی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.
معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.
روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.
وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

به علت نبود آگاهی ،بسیاری از نوزادان وحوش از چرخه طبیعت خارج می‌شوند
معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.
لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.
در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه پستانداران زیست می‌کنند.

دیگر خبرها

  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید