Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@22:30:25 GMT

۱۰ هزار استارتاپ و شرکت نوپا در کشور فعالیت می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۳۱۵۳

۱۰ هزار استارتاپ و شرکت نوپا در کشور فعالیت می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز کرمی صبح پنجشنبه در اولین رویداد «البرز ونچر» با اشاره به پیشرفت اکوسیستم فناوری کشور در سال‌های گذشته اظهار کرد: چیزی که الان در ذهن همه ما وجود دارد اکوسیستمی بلوغ یافته و فعال است. در حالی که ۱۰ سال پیش هیچکدام از این ویژگی‌ها وجود نداشت.

وی ادامه داد: در گذشته تنها دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید نیروی انسانی وجود داشتند اما امروز، زیست‌بوم کاملی متشکل از پارک‌ها، دانشگاه‌ها و عناصر دیگر زیست بوم فناوری شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بیان کرد: در حال حاضر ۶۰ صندوق پژوهش فناوری، ۱۰ هزار استارتاپ و شرکت نوپا، ۴۵۰ شرکت خلاق، ۹ کارخانه نوآوری و ۷۰ خانه خلاق وجود دارد.

وی ادامه داد: همه این‌ها در ۴ واژه و ترم دسته‌بندی شده اند. این تغییرات ناگزیر است چرا که دنیا نیز از فناوری‌های گذشته و دور به سمت فناوری‌های نو حرکت می‌کند.

کرمی با تاکید بر اینکه استان البرز و کرج هم باید از این الگو پیروی کنند، افزود: با توجه به پتانسیل خوب این استان برای مثال بهترین شرکت‌های حوزه بیوتک در شهر کرج، باید از این ظرفیت‌ها بهره برد. البته اقدامات خوب زیادی در حال صورت گرفتن است.

وی خاطرنشان کرد: پالایشگاه خون که قبلاً تنها در آلمان وجود داشت الان در البرز فعالیت می‌کند و ۵۰ درصد ایران را پوشش می‌دهد. این روند در نهایت به پوشش کل ایران و بعد از آن صادرات به خارج از کشور ختم خواهد شد.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عنوان کرد: پارک علم و فناوری البرز با همکاری ستاد شروع به یک فعالیت مشترک کرده است. در این فعالیت محصول و خدمت استاندارد می‌تواند صادر شود. برای انجام صادرات شرکت‌های فناور می‌توانند از کریدور صادرات ما استفاده کنند. برای مثال انجمن تولیدکننگان اسباب بازی این توافق را با ما انجام دادند و توانستند از این مزیت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه فناوری نرم و خلاق فقط صنایع دستی نیست بیان کرد: این موضوع برای صنعت اسباب بازی نیز صادق است. ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دنیا در صنعت اسباب‌بازی است که از این رقم تنها ۱۵ میلیون سهم ایران است؛ ۳۵۰ میلیون دلار مربوط به واردات می‌شود. با پر کردن فاصله موجود میان ۱۵ و ۳۵۰ میلیون دلار می‌توان به سودآوری زیادی رسید. قابل ذکر است که ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی فناوری‌های نرم در دنیاست.

کرمی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت وجود همه عناصر اکوسیستم فناوری گفت: ما باید از برندها در کشور بهتر استفاده کنیم. برای مثال باید از برندهای موجود در فوتبال بهتر استفاده شود. متأسفانه روندی منطقی در این زمینه شکل نگرفته است. همچنین در بحث کسب و کار تنها فروش اهمیت ندارد بلکه دیتا نیز آورده و ارزش دارد. اقتصاد محتوا باید با حضور ایده، تیم منتور، سرمایه گذار و بقیه عناصر کسب و کار شکل گیرد. در کشور ما بازارسازی حول هنرها شکل نگرفته است و لازمه آن گردهم هم آوردن عناصری است که برای اکوسیستم فناور لازم اند. دیگر عصر سرمایه گذاری روی ملک و خانه گذشته است و فروش صرف محصولات نیز از دور خارج شده است. در حال حاضر در ایران تعداد مال‌ها به اندازه‌ای است که با اروپا برابری می‌کند اما رونقی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

زیست بوم کامل نوآوری و فناوری در کشور شکل گرفته است

مهدی عباسی رئیس پارک علم و فناوری البرز با تاکید بر پتانسیل غیرقابل انکار پارک‌های علم و فناوری کشور به‌خصوص پارک علم و فناوری البرز خاطرنشان کرد: در گذشته تصور کلی این بود که ما به دنبال دزدیدن فناوری هایتک از کشورهای خارجی هستیم در حالی که در دیدار با برخی رؤسای پارک‌های علم و فناوری جهان، متوجه شدیم که آنها معتقد هستند با پتانسیل بالایی که در پارک‌های علم و فناوری ایران وجود دارد، خارجی‌ها باید به دنبال سرمایه‌گذاری در آن باشند.

مهدی عباسی با تشکر از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: ما پتانسیل بالایی در حوزه صنایع خلاق داریم، اگر این پتانسیل در کشورهای خارجی وجود داشت، خروجی فوق‌العاده‌ای از صنایع فرهنگی و خلاق آن‌ها به دست می‌آمد. ما باید تجربیات کشورهای دیگر را به تجربیات خود افزوده و از آن استفاده کنیم و از آن برای تبدیل ظرفیت‌های بالقوه خود به بالفعل بهره ببریم.

رئیس پارک علم و فناوری البرز با تاکید بر اینکه ما نباید راه را گم کنیم و برای موفقیت در عرصه فناوری‌های خلاق باید به طور مستمر به دنبال تحقیق و پژوهش باشیم خاطرنشان کرد: صنایع فرهنگی از اهمیت زیادی در همه نقاط دنیا برخوردارند و ما نیز که ظرفیت‌های فوق‌العاده ای در این زمینه داریم نباید از توجه به آن غافل شویم. صنایع نرم و خلاق باید تا جایی پیشرفت کنند که هم راستا و هم رده با صنعت نفت جلو بروند. زیست بوم کامل نوآوری و فناوری در کشور شکل گرفته است.

کد خبر 5415842

منبع: مهر

کلیدواژه: پرویز کرمی پارک علم و فناوری البرز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه بارش برف ایلام سویه اومیکرون کرونا زنگ انقلاب گرگان همدان تبریز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پارک علم و فناوری البرز فناوری های نرم صنایع خلاق زیست بوم پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۳۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نیروی مستعدجویای کار به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران هلث

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، سجاد عباسی فشمی مدیرکل ترویج و توسعه پارک فناوری پردیس با اشاره به برگزاری ایستگاه کار در نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ گفت: با توجه به تجربه موفق برگزاری ایستگاه کار در نمایشگاه اینوتکس، این رویداد برای اولین بار در نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با هدف معرفی نیروی مستعد جویای کار به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران هلث که در حقیقت بهترین‌ها و برترین‌های این صنعت هستند، اجرا خواهد شد.

وی افزود: در ماه‌های گذشته و با همکاری دانشگاه‌های مطرح کشور، فرایند دریافت رزومه از فارغ‌التحصیلان یا دانشجویایی که در ترم‌های پایانی حوزه‌های مرتبط با صنایع سلامت یا تجهیزات پزشکی مشغول به تحصیل هستند، جهت تصدی چندین موقعیت شغلی مورد نیاز زیست بوم انجام شده و تاکنون صدها رزومه به دست ما رسیده که بررسی‌های اولیه و غربال آن در حال انجام است.

عباسی فشمی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ایستگاه کار، رویداد صدف جاب میت خواهد بود. هدف صدف جاب میت ارتباط و اتصال بین صنعت، دانشگاه و فناوری است، به نحوی که مصاحبه‌های استخدامی افراد و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در محل نمایشگاه انجام خواهد شد.

مدیرکل ترویج و توسعه پارک فناوری پردیس گفت: در ایام برگزاری نمایشگاه بازدیدکنندگانی که در قالب فردی یا در گروه‌های دانشجویی از ایستگاه کار بازدید می‌کنند، می‌توانند رزومه خود را برای سامانه صدف ارسال کنند. اما تنها تفاوت فرایند آنان این است که غربالگری و هماهنگی جلسات آنها پس از اتمام نمایشگاه اجرا خواهد شد. همچنین در محل غرفه برای افرادی که می‌خواهند تحصیلات دانشگاهی در حوزه سلامت داشته و هنوز مردد به انتخاب رشته هستند و نیز دانشجویانی که در ترم‌های ابتدایی هستند، مشاوره‌های شغلی و منتورینگ در نظر گرفته شده است.

به نقل از پارک فناوری پردیس، کارفرمایان و کارجویان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی می‌توانند به سامانه صدف به نشانی iranhealth۲۰۲۴.ir مراجعه کنند.

کد خبر 6090208 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • معرفی نیروی مستعدجویای کار به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران هلث
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم