Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - فرهاد طهماسبی در کنفرانس بین المللی روز جهانی تالاب به میزبانی شهرستان بختگان گفت: مدت‌هاست که فریاد خشکیدن دریاچه‌ها و تالاب بختگان و طشک، پریشان و مهارلو در گوش مردم طنین‌انداز است.

او با بیان اینکه همزمان هم گلایه‌های از زبان مردم شنیده می‌شود که بی‌توجهی دولت‌ها سبب بیشتر شدن آثار خشکیدگی بر زندگی مردم شده است، گفت: این تالاب روزگاری پشتوانه محکمی برای کشاورزی و دامداری شهرستان‌های اطراف بوده، اما امروز شاهد باد‌های نمکی و درگیر شدن مردم با بیماری‌های صعب‌العلاج هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان گفت: امروز به لحاظ بی‌توجهی شاهد خشکیدن و آثار سوء آن بر مردم اطراف این تالاب هستیم و توسعه بی‌رویه کشاورزی در بالادست سبب تضییع حق مردم و تلاب شده است.

طهماسبی گفت: عزم ملی و انسجام ملی می‌طلبد و مجموعه دولت باید مصمم به ارائه راهکار عملی برای احیای تالاب بختگان و طشک باشد و نیاز است که برای اجرای مطالعات و طرح‌های دانشگاهی اقدام جدی شود تا این مطالعات شکل عملی به خود بگیرند.

او گفت: مردم همجوار تالاب‌های استان فارس هم مانند مردم اطراف دریاچه ارومیه حق دارند که از احیای تالاب برخوردار باشند و مردمان این منطقه منتظر هستند که نتایج این جلسات را ببینند.

توقف انتقال آب بین‌حوزه‌ای و در حوزه آبریز دریاچه، توقف توسعه کشاورزی در بالادست دریاچه و برخورد جدی با این موضوع، توقف طرح‌های انتقال آب برای کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه‌ها، پلمپ هزاران چاه و اعمال نظارت بر برداشت آب زیرزمینی، کاهش آب مصرفی کشاورزی به میزان ۴۰ درصد با استفاده از روش‌های نوین، آموزش و ترویج کشاورزی بهره‌ور و تخصیص حقابه‌های تالاب بختگان و طشک از جمله راهکار‌هایی است که طهماسبی به آن اشاره کرد.

او گفت: پیگیری خط انتقال آب از خلیج فارس برای صنعت تا از آب دریاچه برای صنعت استفاده نشود در کنار تصفیه آب حوزه دریاچه و استفاده برای دریاچه و کاهش مصرف آب سد ملاصدرا و اختصاص برای حقابه تالاب راهکار‌هایی است که دولت و دستگاه‌های مسئول استان فارس باید احیای تالاب انجام دهند.

نماینده نی‌ریز و بختگان گفت: پروتکل‌خاص و ویژه برای تالاب‌ها باید تدوین شود، چون حقابه تا به تالاب می‌رسد توسط سوءاستفاده‌گران برداشت می‌شود و یک سوم آن نصیب دریاچه نمی‌شود.

او با اشاره به برخی از مشکلات مردم این شهرستان گفت: همجواری روستا‌های نی‌ریز و بختگان با مناطق حفاظت شده و وجود ۲ پارک ملی با حساسیت ویژه در این حوزه انتخابیه محدودیت‌هایی برای مردم ایجاد کرده و بازبینی طرح هادی روستا‌ها با سد محیط زیست روبه‌رو است.

طهماسبی گفت: ادارات محیط زیست هم اجازه ساخت بنا نمی‌دهند باید شورای عالی محیط زیست تشکیل و در اصلاح و تعدیل حدود باید اقدامات جدی شود.

او گفت: درخواست برای انجام فعالیت معدنی و اقتصادی در حواشی این مناطق وجود دارد که مردم ۳ شهرستان ذی‌نفع هستند که سهولت در این امر با رعایت مقررات محیط زیست می‌تواند مشکلات مردم را برطرف کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست فارس نماینده مردم نی ریز مجلس شورای اسلامی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۳۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت:متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در اتحادیه اروپا تدوین نشده است.
 مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح پرورش حلزون آچاتینا در دانشکده کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: طبق ضوابط سازمان دامپزشکی باید تمام دستورالعمل‌هایی که در ایران به‌کار گرفته می‌شود، معادل آن در اتحادیه اروپا نیز تدوین شود، اما متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در این اتحادیه تدوین نشده است.

وی افزود: کسانی‌که وارد اینگونه مشاغل می‌شوند لازم است این نکته را در نظر بگیرند که اگر زمانی این شغل را ترک کردند، این موجودات را به حال خود در طبیعت رها نکنند.

احمد همت آبادی، رئیس انجمن ملی بیولوژیک کشور نیز گفت: در کشور حدود ۵۰ واحد انسکتاریوم مشغول فعالیت و تولید حشرات مفید هستند و این مجموعه نیز در قالب شرکت فن‌آور از سال ۹۷ مشغول به کار روی این نوع حلزون است.

وی افزود: در صورت اخذ مجوز‌های لازم و به ثبت رساندن کلاژن این صنعت، حداقل ۲۰۰ نفر از زنان روستایی این شهرستان در بستر مشاغل خرد مشغول به کار می‌شوند و چرخه اقتصادی سالمی نیز ایجاد خواهد شد.

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه