Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از هنرمندانی که در شرایط بحرانی و باوجود ویروس منحوس کرونا، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مهیای اجراهای صحنه‌ای شده‌اند ابراز امیدواری کرد با اقبال مخاطبان و مردم شریف و فرهنگ‌دوست ایران، پنجره‌های تازه‌ای به روی افق تئاتر ایران گشوده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن پیام معاون هنری وزیر ارشاد به شرح ذیل است:

«رویداد باشکوه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر که همه‌ساله به افتخار و مقارن با جشن‌های پیروزی انقلاب‌ اسلامی برگزار می‌شود، عالی‌ترین تجلی‌گاه تئاتر کشور است؛ مجال ویژه‌ای که ضمن ارائه‌ تازه‌ترین دستاوردهای ذوقی و نمایشی، خانواده و اهالی تئاتر ایران را گردهم می‌آورد.

صاحب‌نظران در طول تاریخ برای هنر نمایش و تئاتر وجوه مختلفی را متصور بوده‌اند که از آن میان وجه اجتماعی آن یکی از شاخصه‌های بحث‌انگیز است. از سوی دیگر دیدن این هنر به یمن و موهبت زنده بودن و برکت هم‌نفسی با تماشاگران، انسانی‌ترین هنرها نیز لقب دارد که فرهنگ از دل آن جوانه می‌زند.

جامعه‌شناسان رشد و تعالی فرهنگی یک جامعه و هر قوم و ملتی را با حضور و منزلت تئاتر در آن جامعه اندازه‌گیری می‌کنند. هنری که مخاطب اصلی آن مردم هستند و مردمی‌ترین هنرهاست.

تئاتر در اولین وظیفه، باید رویکردی مردمی داشته باشد و به فرهنگ، دغدغه، آرمان‌ها، اعتقادات و باورهای آنان پرداخته و از آنان فاصله نگیرد و همواره آینه‌ حیات جمعی و الگوی آن باشد. تئاتر زمانی به جایگاه حقیقی خود می‌رسد که مردم دوستش بدارند و با آن پیوند برقرار سازند.

حضور چشمگیر علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر در جشنواره با آماری درخور توجه در این رویداد ملی و بین‌المللی حاکی از اعتماد هنرمندان و خانواده‌ تئاتر ایران به این حرکت فرهنگی‌ است و جای بسی خوشحالی است که بخش‌هایی از این جشنواره امسال در ادامه‌ سیاست تمرکززدایی در استان یزد انجام می‌پذیرد که این مشارکت و همدلی در اشاعه و گسترش این رویداد ارزشمند گامی در جهت تحکیم فرهنگ ملی و وفاق اجتماعی است.

نکته‌ دیگری که قابل یادآوری است، اظهار تشکر و تقدیر بسیار از هنرمندان و آفرینشگرانی است که در شرایط بحرانی و باوجود این ویروس منحوس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خود را مهیای اجراهای صحنه‌ای نموده‌اند که امید است با اقبال مخاطبان و مردم شریف و فرهنگ‌دوست ایران مواجه شده و پنجره‌های تازه‌ای را به روی افق تئاتر ایران بگشاید.

اینجانب خود را هم در این جشنواره و هم در جریان و فرآیند رشد و برنامه‌ریزی تئاتر ایران و مهندسی فرهنگی آن مؤظف می‌دانم که در کنار نمایشگران بمانم و همچنان به رویکرد تئاتر مذهبی، ملی، آئینی و سنتی و هر آن‌چه که از طریق این رسانه‌ شریف ما را به هویت ملی خودمان نزدیک‌تر می‌سازد با عشق و علاقه مدد رسانم.»

همچنین قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، نیک‌اندیشان خانواده پرمهر تئاتر ایران را هنرمندانی دانست که در سخت‌ترین روزها و دشوارترین شرایط، به مهر، چراغ دیرین این خانه را فروزان داشته‌اند و صبورانه برای مردمان نیک این سرزمین، زندگی را بر صحنه‌ها زیسته‌اند.

متن پیام مدیرکل هنرهای نمایشی نیز به شرح ذیل است:

«در ساختار درام کلاسیک معمولا یک رخداد، نظم جاری و حاکم بر جهان نمایش را بهم می‌ریزد و شخصیت‌های آن را به چالش می‌اندازد. گره‌ها، رویدادها و اتفاقات شکل می‌گیرند و اشخاص نمایش در مواجهه با این رخدادها دست به عمل می‌زنند تا از برآیند این تصمیمات و انتخاب‌ها و اعمال، جهان نمایش به آرامش پیشین برسد یا به جهان متحول‌شده تازه‌ای بدل شود. از این منظر، غالبا فرجام قهرمان نمایش به نوعی تزکیه، تحول و دگرگونی ختم می‌شود. بی‌شک مخاطب نمایش نیز بی‌تاثیر از رخدادها و اتفاقات نیست و همراه اشخاص نمایش شاهد فعال و ناظر پویای صحنه و هر آن‌چه برآن می‌گذرد، است.

از یک دیدگاه، کار هنرمند و رسالت برتر او کمک به بهتر شدن حال جهان است و روشن‌تر شدن آسمان زندگی مردمان جهان و این رسالت را هنرمندان شایسته این مرزو بوم به نیکی آموخته‌اند و به جان در این راه همواره کوشیده‌اند. در بزنگاه‌های گوناگون و در مقاطع مختلف با انسانی‌ترین نگاه و نیت همواره در میدان بوده‌اند برای پاسداشت خصائص انسانی و پالایش جان و جهان، برای شاد کردن مردمان و زدودن غم از سینه‌ها، التیام زخم‌ها و تکریم بزرگان و قهرمانان.

نیک‌اندیشان خانواده پرمهر تئاتر ایران همواره کوشیده‌اند به خلاقانه‌ترین شیوه‌ها، گوهرهای گنجینه ارجمند فرهنگ این سرزمین را به زبان شیوای هنر نمایش بر صحنه‌های گرم از مهرشان، تلالویی دوچندان بخشند. در سخت‌ترین روزها و دشوارترین شرایط، به مهر، چراغ دیرین این خانه را فروزان داشته‌اند و صبورانه برای مردمان نیک این سرزمین، زندگی را بر صحنه‌ها زیسته‌اند.

صادقانه سپاس می‌گویم این همت و پایمردی را و این حضور همواره را که جلوه‌ای از آن اینک در آینه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متجلی شده است و نورافشان.

با گرامی‌داشت یاد و نام نیک‌نامان ارجمند خانواده تئاتر که در این سال‌ها با دریغ و افسوس از بودنشان محروم مانده‌ایم تلاش و حضور ارزشمند تمامی گروه‌های نمایشی، هنرمندان، اساتید و پیشکسوتان، همکاران محترم و یاریگران برگزاری جشنواره را ارج می‌نهم و از پروردگار مهربان برای تمامی عزیزان و مردم شریف و هنردوست کشورمان، پیروزی و سربلندی آرزو می‌کنم.»

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود و اخبار آن در سایت fitf.ir در دسترس است.

کد خبر 5416051 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمود سالاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی چهلمین جشنواره تئاتر فجر حسین مسافر آستانه چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر ایران دهه فجر حسین مسافر آستانه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر فیلم علفزار تئاتر شهر فیلم کوتاه موسیقی ایرانی جشنواره فیلم فجر رادیو صبا تئاتر ایران بین المللی تئاتر فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۵۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه جشنواره، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی می‌کنند.

مطابق این گزارش، شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:

۱. نمایش «سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.
۲. نمایش «الو سلام» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روز‌های ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه در پلاتو الغدیر شهر اسلام‌آباد غرب به صحنه می‌رود.
۳. نمایش «پانما» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.
۴. نمایش «پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه می‌رود.
۵. نمایش «دست‌های سرخ» نوشته سیدحسین فدای حسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه می‌رود.
۶. نمایش «سفر سوزن‌بان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست ویکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهر‌های محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و اخبار آن بر روی وب سایت جشنواره به نشانی www.shamstoos.ir قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست