Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@02:02:48 GMT

نماینده مجلس: ۲۹ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۸۱۷۳

نماینده مجلس: ۲۹ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، «علی‌اکبر بسطامی» در دیدار مجمع نمایندگان و استانداران ایلام، کردستان، کرمانشاه و همدان با رییس جمهور، با تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر، ماه رجب و ولادت امام محمد باقر (ع) و تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر رییس جمهور و هیات دولت و خدمتگزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار کرد: شرایط کنونی کشور ایجاب می‌کند، دولتمردان در ماراتون سخت میدان‌داری خدمتگزاری صادقانه به مردم مروج گفتمان خدمت بی منت باشند و بر مدار مشی امامین انقلاب حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: رهبر معظم انقلاب در آغاز مجلس یازدهم و شروع دولت سیزدهم منشور حاکمیتی را ارائه فرمود که بر اساس آن، مسیر حرکت مجلس و دولت را روشن ساخت و مشخص کرد که باید توجه به اقتصاد، فرهنگ و معیشت اقشار آسیب پذیر جزء اولویت‌های اصلی دولت و مجلس باشد.
رییس مجمع نمایندگان استان ایلام با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ علیرغم رشد قابل توجه در بخش‌های نفت، گاز و بخش خدمات به علت خشکسالی‌های پی در پی و سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت و قطعی مکرر برق صنایع مختلف به حدود ۲/۸ رسیده است و اگر رشد نفت و گاز را در نظر نگیریم، رشد اقتصادی حدود ۱/۶ درصد برآورد می‌شود، تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به آبان‌ماه ۱۳۹۹ به حدود ۳۵/۷ درصد رسیده است و دلیل افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور، افزایش شاخص قیمت‌ها، انتظارات تورمی، افزایش نرخ ارز، سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی بوده است و مجموعه موارد فوق حاکی از رشد منفی اقتصادی و تورم است که سبب شده نرخ فقر در یکی دو سال اخیر سیر صعودی داشته باشد و بر اساس برآورد‌ها به ۲۸.۸ درصد در سال ۹۹ برسد.


بسطامی ادامه داد: وضعیت اشتغال در کشور مناسب نیست و بیشتر بیکاران در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال هستند که نرخ بیکاری این گروه حدود ۲۵/۷ درصد برآورد می‌شود. وضعیت اشتغال گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در بهار ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۲۷ هزار نفر افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: سهم اشتغال زنان نسبت به مردان به علت کرونا به شدت کاهش یافته است و اقدامات مجلس و دولت در بحث تخصیص بودجه در تبصره ۱۸ و ۱۶ به علت ناهماهنگی‌های بانک‌ها و کندی عملیات دستگاه‌ها قابل قبول نیست به نحوی که تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ عملکرد قابل توجهی نداشتند، ولی اخیرا اقداماتی از طریق بانک‌ها و سازمان‌های متولی صورت پذیرفته است.
بسطامی گفت: نرخ فقر یکی از متغیر‌های مهم اقتصاد کلان است که درآمد سرانه ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده و درآمد سرانه ایرانیان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و افزایش هزینه‌ها باعث شده است که خانوار‌های ایرانی از نیاز‌های ضروری مانند خوراک بکاهند و میزان مصرف سرانه دهک‌های درآمدی بسیار چالش برانگیز است، مثلا در خصوص برخورداری از مواد غذایی با کیفیت و مغذی سهم دهک دهم نسبت به دهک اول ۳۳ برابر بیشتر بوده است و هم‌چنین نابرابری در مصرف کالا‌های اساسی مثل: روغن، مرغ و تخم‌مرغ که ارز ترجیحی دریافت کرده اند بسیار چشم‌گیر بوده و دهک‌های پایین به راحتی قادر به استفاده از آن‌ها نیستند. این اقلام علیرغم استفاده از ارز ترجیحی متاسفانه به علت عدم وجود نظارت، ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند و در پشت قضیه ارز ترجیحی رانت‌های بسیار زیاد و انحراف معیار‌های بسیار زیادی صورت گرفته است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲۹ درصد ایرانیان زیر خط فقر قرار دارند که برای خروج از چنین شرایطی دولت و سیاستگذاران در تصمیم‌گیری‌ها باید به ۲ نکته اساسی توجه داشته باشند:باید دقت شود در هر سیاست حمایتی که اجرا می‌کنند از منابع تورم زا استفاده نشود. مسئله دوم که سیاستمداران بایستی مدنظر قرار دهند بحث سهم فقرا در بودجه سالیانه است که در بودجه سالیانه نسبت به سایر گروه‌ها در اولویت اول باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی مجمع نمایندگان استان ایلام خط فقر کمیسیون اجتماعی مجلس علی اکبر بسطامی مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۸۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش

نماینده تهران با اشاره به مصوبات مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: براساس این مصوبات، سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفتگی بازار جلوگیری کنیم.

تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست وی افزود: در همین راستا طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.

خضریان در همین راستا ادامه داد: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای 30 درصد تعیین می‌شود. ساماندهی سکوهای ثبت آگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود؛ همچنین ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها از دیگر محورهای مصوبات مجلس است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • افزایش ۲۶ درصدی بارش در اردستان نسبت به سال آبی جاری
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟