Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل از افزایش شمار مراجعان مبتلا به کووید- ۱۹ به مراکز درمانی این استان در یک هفته گذشته خبر داد.

به گزارش ایمنا، علی محمدیان اردی اظهار کرد: آژیر خطر موج ششم شیوع کرونا با سویه اومیکرون از ۱۰ روز گذشته به صدا درآمده است و آمار مراجعان سرپایی به مراکز بهداشتی چهار برابر، بخش‌های بستری ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ تا دو برابر و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دو برابر نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سویه جدید ۲۰ درصد کودکان را درگیر می‌کند، افزود: با وجود اینکه اومیکرون عوارض ریوی کمتر، احتمال بستری و بدحال شدن و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کمتر دارد و علائم آن شبیه سرماخوردگی است اما به معنای این نیست که قدرت کشندگی ندارد و نباید این موضوع ما را دچار غفلت کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: این سویه قدرت سرایت بسیار بالایی دارد؛ به طوری که در بسیاری از کشورهای اروپایی که درگیر شده‌اند، تعداد مبتلایان و مرگ و میر تا پنج برابر بیشتر از موج قبلی است.

وی همکاری مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، تهویه مناسب، پرهیز از تجمعات و دورهمی‌ها و واکسیناسیون را بسیار مؤثر دانست و اضافه کرد: دوز سوم واکسن تا ۹۰ درصد از بروز علائم سویه اومیکرون جلوگیری می‌کند و مانع بسیار مهمی از بدحالی بیماران و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه است.

محمدیان اردی یکی دیگر از راه‌های مدیریت این بیماری را خودمراقبتی دانست و گفت: در صورت بروز علائم خفیف مراکز بهداشتی سرپایی در خدمت مردم خواهند بود و لازم نیست به خاطر داشتن علائم خفیف به بیمارستان مراجعه شود تا بتوانیم پذیرای بیماران بدحال در بیمارستان‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم وضعیت استان بحرانی نشود و در وضعیت قرمز قرار نگیریم و بتوانیم در مراسم‌های دینی و مردمی شرکت کنیم، باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی به طور جدی رعایت شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ویروس کرونا را مسئله مهم دو سال گذشته در کل دنیا دانست و ادامه داد: از دو سال پیش با ویروسی روبه‌رو شدیم که از نظر نحوه بیماری‌زایی، علائم، روش‌های دارویی و درمانی مبهم بود و در ابتدا بسیاری از کشورها از دادن تجهیزات پزشکی اولیه و حتی ماسک و واکسن خودداری می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه در مدت کوتاهی با تلاش و توانمندی جوانان و دانشمندان ایرانی کشور به سلاح تجهیزات پزشکی، درمانی و واکسن مجهز شد، بیان کرد: در کنار کسب این توانمندی‌ها نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان اعم از پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، رادیولوژی، آزمایشگاه، نیروهای خدماتی، فوریت‌های پزشکی، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، آموزش همگانی و عوامل دخیل در واکسیناسیون به صورت شبانه‌روزی در موج‌های مختلف جانانه ایستادند و خدمت‌رسانی کردند.

محمدیان اردی، پشتیبانی و کمک‌های خارج از حوزه دانشگاه را نیز بسیار مؤثر دانست و اظهار کرد: از خیران سلامت به عنوان نخستین گروه‌های حمایت کننده مالی، معنوی و خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی تا بسیج و سپاه، قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی، نمایندگی ولی‌فقیه در استان، استانداری، نمایندگان مجلس، فرمانداری‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی، هلال‌احمر، صدا و سیما، رسانه‌ها، نظام پزشکی و پرستاری، نیروهای جهادی، سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های دانشجویی همه دست به دست هم دادند و در کنار دانشگاه در خدمت مردم بودند.

وی همچنین یادآور شد: دو سال گذشته علاوه بر سایر خدمات بهداشتی و درمانی معمولی و عادی، در بحث کرونا حدود ۳۲ هزار بستری، دو هزار و ۶۲۴ فوتی، حدود ۱۰۰ هزار مورد سی‌تی‌اسکن، ۱۱۶ هزار آزمایش پی‌سی‌آر از جمله خدمات ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به مردم بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه تاکنون حدود دو میلیون نفر در این استان واکسینه شده‌اند، گفت: واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال نیز از هفته گذشته آغاز شده و در حال انجام است.

وی همچنین ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تشریح کرد: اگر به شاخص‌های قبل و بعد از انقلاب در حوزه سلامت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که به برکت انقلاب اسلامی و نگرشی که ناشی از اوامر حضرت امام خمینی (ره) بود توانستیم در بسیاری از حوزه‌ها اعم از آموزش، پزشکان عمومی، مرگ و میر مادران باردار، کودکان، عفونت‌ها، فلج اطفال، دسترسی مردم به خدمات تخصصی، نیاز به اعزام بیمار به خارج از کشور و ده‌ها شاخص دیگر توانمند شویم.

محمدیان اردی افزود: آموزش در هفت رشته تخصصی پزشکی، ایجاد دانشکده‌های مختلف با توان آموزش در رشته‌های متنوع تخصصی، استفاده از ظرفیت توریسم درمانی در استان و پذیرش بیماران خارجی، تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه، ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی، ایجاد نظام شبکه در راستای عدالت و دسترسی همه مردم به حداقل‌های سلامت تحت عنوان خانه‌های بهداشت از جمله موارد مهمی است که اجرایی شده و البته همچنان این استان نیازمند توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی است.

منبع: ایرنا

کد خبر 553430

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آمار مراجعان کرونایی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزایش کرونا در اردبیل شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دانشگاه علوم پزشکی اردبیل سرپرست دانشگاه علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۳۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،بهرام عین‌اللهی، از برنامه وزارت بهداشت برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تا کنون ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، افزود: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آنها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

عین اللهی، حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت عنوان کرد و گفت: در سفر‌های استانی رئیس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی‌ها می‌شود.

وزیر بهداشت، عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی دارو‌های خاص دانست و افزود: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند؛ اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند ۱۳ آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود.

عین اللهی همچنین در خصوص دسترسی به برخی دارو‌های بیماران خاص، گفت: دارو‌ها دو دسته‌اند؛ برخی از آنها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان مؤثری ندارند و دارو‌های آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان دارو‌های مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از دارو‌های خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است، اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشور‌های منطقه، تقاضا برای دارو‌های تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • انجام ۶ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • راه‌اندازی یک دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه