Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@05:49:34 GMT

سهم صفر بانک‌ها در بازار اولیه

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۴۸۸۰

سهم صفر بانک‌ها در بازار اولیه

یک ماه است که دولت در بازار اولیه تنها دو دسته اوراق عرضه می‌کند. اراد ۹۴ که نرخ سود آن برابر با ۲۱.۹۸ درصد بوده و اراد ۹۶ که نرخ سودی معادل با ۲۱.۷۹ درصد دارد. خرید اوراق بدهی دولتی در مرحله سی هم کاهش چشمگیری پیدا کرد. در هفته دوم بهمن ماه به طور کلی ۱۰ میلیارد تومان از دولت خریداری شد که کمترین میزان مشارکت مشتریان از ابتدای مرداد تاکنون بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مرحله نهاد‌های مالی هیچ سهمی خریداری نکردند.

بازار اولیه به کمترین رونق خود در شش ماه اخیر رسید. در هفته سی‌ام این معاملات، تقریبا ۱۰ میلیارد تومان اوراق به فروش رسیده که در بیست مرحله اخیر کمترین بوده است.

به طور کلی این بازار به هدف درآمدزایی دولت از مسیری است که در آن تورم کمتری گریبان جامعه را بگیرد. بانک‌ها و نهاد‌های تامین سرمایه در این بازار اوراق را از دولت خریداری کرده که نرخ سود معلوم و تاریخ سررسیدی مشخص دارد. آنچه دولت در این بازار کسب می‌کند در راستای تامین کسری بودجه به مصرف می‌رسد که در نتیجه به دلیل عدم چاپ پول اثر تورمی نخواهد داشت.

روند کاهشی در خرید اوراق بدهی دولتی
در مرحله سی‌ام حراج اوراق بدهی، تنها ۱۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شد. هم رتبه با مرحله بیست و پنجم این بازار که منتهی به ۷ دی ماه بود این رقم کمترین میزان خرید اوراق بدهی دولتی از ابتدای مرداد ماه سال جاری تاکنون بوده است.

به طور کلی در این بازار پس از روند نزولی خرید اوراق از سوی نهاد‌های مالی، بانک‌ها هیچ اوراقی را خریداری نکردند. از سوی دیگر با اینکه بورسی‌ها در دو هفته گذشته هیچ مشارکتی در بازار اولیه نداشتند در این هفته موفق به خرید تنها ۱۰ میلیارد تومان شدند.

جدا از وضعیت مالی بانک‌ها و بورسی‌ها یکی از دلایل کاهش فعالیت مشتریان در این بازار، به کاهش ممتد جذابیت اوراق بدهی وابسته باشد.

کاهش ادامه دار در جذابیت اوراق بدهی
یک ماه است که دولت در بازار اولیه تنها دو دسته اوراق عرضه می‌کند. اراد ۹۴ که نرخ سود آن برابر با ۲۱.۹۸ درصد بوده و اراد ۹۶ که نرخ سودی معادل با ۲۱.۷۹ درصد دارد.

تاریخ سررسید در این اوراق سه ساله بوده که یکی از مهمترین دلایل در کاهش جذابیت اوراق است. در همین رابطه در این مدت بانک‌ها و نهاد‌های تامین سرمایه واکنش مثبتی به این ترکیب اوراق نشان نداده اند و در این بازار در مقایسه با هفته‌های قبل عملکرد کمتری داشته اند.

درهمین رابطه در هفته دوم بهمن ماه دولت ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق ۹۴ و ۹۶ در این بازار عرضه کرده بود که تنها ۱۰ میلیارد تومان آن خریداری شد. یعنی تقریبا ۰.۲ درصد از کل اوراق.

اکنون دولت برای هفته آینده ۵ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان باز هم از همین ترکیب اوراق در بازار عرضه کرده و گویی برنامه‌ای برای تغییر در تاریخ سررسید اوراق پیشنهادی خود ندارد. این اتفاق ممکن است همچنان سطح مشارکت مشتریان در بازار را پایین نگه دارد.

مانده فروش اوراق بدهی نقدی تا پایان سال

تا پایان مرحله سی اوراق بدهی دولتی مجموعا ۶۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق خریداری شده است. محاسبات نشان می‌دهد باتوجه به محوز ۵۰ هزار میلیارد تومانی که دولت در ابتدای پاییز دریافت کرد باید ۲۷ هزار میلیارد و ۴۶ میلیارد تومان دیگر از کسری بودجه خود را از طریق فروش اوراق تامین کند.

به عبارت دیگر هفته‌ای ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال. برای دست یابی به این هدف به نظر می‌رسد بهتر است دولت تناسب نرخ سود و تاریخ سررسید را بهبود بخشد تا از این طریق بتواند فروش اوراق در بازار را افزایش دهد. در غیر اینصورت تامین کسری از طریق چاپ پول رخ خواهد داد و می‌تواند اثرات تورمی در پی داشته باشد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خرید اوراق بدهی دولتی اوراق بدهی دولت نهاد های مالی بازار اولیه میلیارد تومان اوراق ۱۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی بازار اولیه خرید اوراق نرخ سود بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۴۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900070

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد