Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام احمدی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با وجود آنکه در سال جاری، خشکسالی، کاهش رطوبت خاک و به‌تبع آن کاهش تولید علوفه در مراتع را در پی داشت و حیات گیاهی و جانوری را نیز با مخاطراتی مواجه کرد، اما افزایش گشت و کنترل‌های فیزیکی و همچنین پایش های زیست‌محیطی در مناطق تحت مدیریت موجب شد تا جمعیت گونه‌های شاخص حیات‌وحش استان در این مناطق به طور متوسط روندی افزایشی را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹۵ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۴۴ گونه پستاندار، ۲۴ گونه ماهی و چهار گونه دوزیست در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری مشاهده و شناسایی شده است، افزود: به دلیل شرایط متنوع اقلیمی و وجود زیستگاه‌های جنگلی، کوهستانی، کنار رودخانه‌ای و تپه‌ماهوری در استان انتظار می‌رود تعداد گونه‌های حیات‌وحش بیشتری در مناطق شناسایی شود که این امر نیاز به مطالعات و بررسی‌های دقیق‌تر توسط تیم‌های کارشناسی دارد.

احمدی همچنین درباره ایجاد مراکز نگهداری حیات‌وحش و چگونگی نظارت بر آن‌ها در استان تصریح کرد: در حال حاضر ۲ مرکز تکثیر و پرورش حیات‌وحش ویژه قوچ و میش وحشی و کل و بز وحشی در شهرستان سامان وجود دارد که نظارت بر نحوه فعالیت آن‌ها به طور مرتب انجام می‌شود علاوه بر آنکه این مراکز بر اساس دستورالعمل‌ها اجازه تکثیر حیات‌وحش و رهاسازی آن‌ها در مناطق خارج از مرکز نگهداری و زیستگاه‌های طبیعی را ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تاکنون تقاضایی برای ایجاد باغ‌وحش در استان ارائه نشده است، یادآور شد: از نظر قانونی منعی برای ایجاد باغ‌وحش وجود ندارد اما مهم آن است که اهداف آموزشی و تحقیقاتی این‌گونه مراکز نگهداری از حیوانات به‌ درستی محقق شود و یا اینکه این مراکز بتوانند با برخورداری از شرایط مناسب در پرورش و احیا گونه‌هایی در معرض خطر انقراض، کارکردهای موثری را ایفا کنند.

نیازی برای توزیع علوفه در مناطق حفاظت‌شده تاکنون شکل نگرفته است

احمدی در خصوص شرایط حفاظتی حیات‌وحش استان در فصل زمستان با توجه به بارش برف در روزهای اخیر و سردی هوا نیز تصریح کرد: در وضعیت فعلی این امکان وجود دارد که گونه‌های مختلف حیات‌وحش در جست‌وجوی غذا از مناطق حفاظت‌شده خارج و به محیط‌های مسکونی و باغات و مزارع نزدیک شوند که در مرحله نخست با اطلاع‌رسانی از مردم ساکن در حاشیه این مناطق خواسته شده است در حفاظت از این گونه‌ها همکاری بیشتری با مجموعه محیط‌بانی داشته باشند و از تغذیه دستی حیوانات پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه ضریب حفاظت فیزیکی مناطق حفاظت‌شده با گشت و کنترل‌های پی در پی و استفاده از تجهیزات پیشرفته همچون دوربین‌های نظارتی در روزهای اخیر چند برابر شده است، افزود: در برخی مناطق تعدادی از جانوران به محدوده مسکونی و کشاورزی نزدیک شدند که با حضور محیط‌بانان و نظارت آنان تاکنون موردی از آسیب به حیات‌وحش گزارش نشده است.

احمدی با تاکید بر پرهیز از غذادهی دستی به جانوران به ویژه گونه‌های حیات‌وحش تصریح کرد: تغذیه دستی حیوانات وحشی موجب برهم زدن روال زیست طبیعی آن‌ها می‌شود و تغذیه نامناسب حیوانات نیز می‌تواند آن‌ها را با خطر بیماری و مرگ مواجه کند.

وی با بیان اینکه تاکنون نیازی به توزیع علوفه در مناطق حفاظت‌شده استان روی نداده است و شرایط تغذیه‌ای حیات‌وحش در این مناطق در وضعیت طبیعی به سر می‌برد، یادآور شد: مردم در صورت مشاهده وحوش در نزدیکی سکونتگاه‌ها از زنده گیری آن‌ها به طور جدی خودداری کرده و مورد را یا سامانه ۱۵۴۰یا شماره تماس ۰۳۸۳۲۲۲۳۵۷۲ اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۱/۶۳ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

از گونه‌های شاخص جانوری موجود در استان نیز می‌توان به کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، قوچ و میش، کبک دری، عقاب طلایی و ماهی گورخری اشاره کرد.

برچسب‌ها باغ وحش چهارمحال وبختیاری آهنگ حیات حیات وحش یگان حفاظت محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: باغ وحش چهارمحال وبختیاری آهنگ حیات باغ وحش چهارمحال وبختیاری آهنگ حیات حیات وحش یگان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری مناطق حفاظت شده حیات وحش گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۵۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ثبت‌ گونه در خطر انقراض جهانی یک فرد پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه برای دومین بار خبر داد.

سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر افزود: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی برای دومین بار شدند.

به گفته وی، این تصاویر توسط محیط‌بان "ملک‌آرا خلیل طهماسبی" در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده سبزکوه ۱۱ اسفندماه پارسال توسط "محمدرضا احمدی" مسوول منطقه حفاظت شده سبزکوه ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود، گفت: گونه پلنگ در راس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

تصاویر دیدنی از پلنگ ماده و توله‌اش در ارتفاعات برفی گیلان | ببینید

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف‌پور گفت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌ و بختیاری به ثبت رسیده است.

کد خبر 849655 منبع: ایرنا برچسب‌ها استان چهار محال و بختیاری حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - انقراض گونه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • عرصه مناسبی برای دفع پسماند در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان