Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-29@07:30:59 GMT

چرا کالا‌های وارداتی در گمرک رسوب می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۲۰۵۶

نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران می‌گوید طولانی بودن فرایند اخذ مجوز برای ترخیص کالاها، یکی از اصلی‌ترین دلایل رسوب در گمرکات است.

به گزارش بازارنیوز، محمدرضا فاروقی اظهار کرد: گمرک به عنوان متولی اصلی امر ترخیص کالا، به طور همزمان با ۲۰ تا ۳۰ نهاد و سازمان مجوز دهنده در ارتباط است که برای ترخیص هر یک از این کالاها، باید نظر موافق این سازمان‌ها اعلام شود و همین موضوع خود به بالا رفتن زمان ترخیص کالا‌ها منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به پنجره واحد گمرک، بیان کرد: بر اساس قانون، تمام دستگاه‌های مرتبط با واردات کالا باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس طرح و برنامه‌ای که گمرک اعلام کرده مشارکت کنند. بر اساس قانون رفع موانع تولید نیز باید این سازمان‌ها در ترخیص کالا مشارکت کنند، اما ما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از این سازمان‌های همجوار در زمان مقرر اظهار نظر نمی‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: وقتی این سازمان‌ها خود را ملزم به پاسخگویی در این حوزه نمی‌دانند یا از متصل کردن سامانه‌های خود به سامانه گمرک طفره می‌روند، قطعا کار در اجرا دشوار می‌شود و این موضوع ترخیص کالا را دشوار می‌کند که بخش خصوصی در این زمینه درخواست اصلاح قانون را مطرح کرده است.

فاروقی درباره جزئیات برنامه بخش خصوصی در این زمینه به سایت اتاق ایران گفت: بر اساس طرحی که در شورای گفتگو مطرح و سپس در شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد نیز تصویب شد، سازمان‌های مرتبط باید ظرف یک هفته نظر خود را درباره کالا‌های وارداتی اعلام کنند و در صورت به اتمام رسیدن این مهلت، سکوت آن‌ها به معنی صدور مجوز برای واردات تلقی خواهد شد، البته این سازمان‌ها می‌توانند هر سال فهرستی از کالا‌هایی که برای بررسی نیاز به زمان بیشتری دارند را نیز ارائه کنند.

وی اضافه کرد: البته ما پیش از این قانونی مشابه در حوزه کالا‌های بهداشتی داشتیم که سازمان‌ها موظف بودند ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را برای صدور مجوز اعلام کنند، اما با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن وجود نداشت، سازمان‌ها از ورود به این حوزه خودداری می‌کردند، اما در نهایت امیدواریم با توجه به مصوبات و صراحت قانون، مقدمات لازم برای سرعت گرفتن ترخیص کالا‌ها فراهم شود.



/ایسنا

برچسب ها: واردات ، گمرک ، کالا لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QdW

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: واردات گمرک کالا سازمان ها ترخیص کالا کالا ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۲۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور

گمرک ایران اعلام کرد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند. سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت