Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان در نشست صمیمی با امیران مراکز جماعت تبلیغ استان، با بیان این که یک تفکر غلط می‌تواند باعث شکل گیری گروهی بشود که صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد کند، متذکر شد: تلاش شود که تحت‌پوشش جماعت تبلیغ یک فکر انحرافی پیدا نشود و گسترش پیدا نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا- آیت‌الله مصطفی محامی نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان در نشست صمیمی با امیران مراکز جماعت تبلیغ استان پس از تبریک ماه مبارک رجب و ایام‌الله دهه فجر، ضمن تبریک به جمع حاضر بابت توفیق حضور و فعالیت در عرصه تبلیغ، برای ایشان ابراز امیدواری کرد که بتوانند زیر پرچم انقلاب اسلامی، دعوت کننده به اسلام و معارف اسلامی باشند.

امام جمعه زاهدان با قرائت و تفسیر دعای روزانه ماه مبارک رجب به نقل از مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی و روایت شده از امام صادق(ع) که خطاب به ذات ربوبی می‌فرمایند: « خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَی غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ لَکَ‏ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلاَّ بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ‏ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ ‏وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ‏ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَی الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَی الْمُعْتَدِینَ‏ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِی هُدَی الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِی اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَ لاَ تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِی یَوْمَ الدِّینِ‏»( کسی که بر غیر تو وارد شود محروم است و آنکه به غیر تو رو کند زیانکار است و هر که به درگاه غیر تو رود محتاج گشته و هر که از غیر فضل و کرم تو درخواست کرد بی ‏برگ و نوا گردید درگاه لطف تو به روی مشتاقان باز و خیر و احسانت برای طالبان‏ مبذول است و فضل و کرمت برای سائلان مباح و عطایت برای امیدواران مهیا و رزقت برای اهل معصیت هم گسترده است و حلمت بر هر که رو به تو آورد متوجه است و عادتت احسان به بدکاران است و طریقه ‏ات مدارا با سرکشان ای خدا مرا به راه هدایت رهبری فرما و مرا نصیب گردان کوشش جهد کنندگان به طاعتت را و از غافلان دور از رحمتت مگردان و از گناهم روز جزا درگذر.)، اظهار داشت: می‌توان برای فرازهای این دعا دو بخش قائل شد که بخش اول برای کسی است که از مسیر خدا منحرف شده و بخش دوم برای کسی است که مشمول رحمت و لطف الهی قرار گرفته است.

این استاد تفسیر قرآن کریم ادامه داد: در این دعا می‌خوانیم که مراجعه به غیر از خدا نه تنها باعث یأس بلکه فراتر از آن خسران و بالاتر ضایع شدن و هم‌چنین در قحطی ماندن می‌شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه تفسیر دعا با بیان این که رحمت خداوند برای عموم فراهم است، افزود: در این دعا می‌خوانیم خداوند به هر کس که طلب کند خیر عطا خواهد کرد و حتی به سائلین چیزی اضافه بر اجر و مزد می‌دهد و فراتر از آن عطایای خداوند حتی برای آنها که آرزو می‌کنند فراهم است و هم‌چنین برای معصیت کنندگان و فراتر از آنها رحمت خداوند شامل کسانی که از سر دشمنی با ذات اقدس الهی در آمده‌اند هم می‌شود چرا که روش و عادت خداوند این است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره تحقق انقلاب اسلامی که به تعبیر امام خمینی(ره) انفجار نور بود و بر مبنای دین و اسلام خواهی و با لطف خداوند پیروز شد، برکات انقلاب در زمینه رشد فضاهای معنوی و دینی در کشور و حتی خیلی از کشورهای دیگر را از جمله تجلی روحیات معنوی، مکارم اخلاق و از خودگذشتگی در جامعه بر مبنای آیات قرآنی و احادیث نورانی؛ بیداری اسلامی و شکل گیری جبهه مقاومت و استکبارستیزی و تلاش برای بازیابی عظمت و مجد تمدن اسلامی را برشمرد و افزود: در شرایط امروز هم عشق به اسلام و دیانت و خداخواهی در دل مردم و جوانان وجود دارد و اقبال نسبت به مراسم اعتکاف نشانگر عمق اسلام‌خواهی و گسترش معنویت در جامعه است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی نقش برجسته انقلاب اسلامی در افزایش غیر قابل قیاس مساجد، نمازهای جمعه و جماعت، حوزه‌ها و مدارس علمیه، مراکز علمی و فرهنگ دینی و مکتب‌خانه های قرآن نسبت به دوران طاغوت را متذکر شد و گفت: رشد اسلام‌خواهی و گسترش دین به برکت انقلاب اسلامی رخ داده است و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد و شکرگزار بود.

آیت‌الله محامی ادامه داد: شکر قولی همین است که حاضران می‌فرمایند که به برکت انقلاب اسلامی این عرصه‌ها فراروی ما فراهم شده و زمینه‌ها به وجود آمده است و شکر عملی استفاده بهینه از این فرصت و استفاده از این نعمت در مسیری است که خداوند می‌خواهد.

این استاد تفسیر قرآن کریم، ضمن مهم و ارزشمند خواندن تبلیغ و دعوت، به آیات قرآن و احادیث در اهمیت و مبانی این موضوع اشاره نموده و بیان داشت: طبق مبانی دین اسلام، انسان نباید فقط خودش به تنهایی راه را بپیماید و باید نسبت به دیگران و جامعه احساس مسئولیت نماید و غیرت مسلمانی اقتضا می‌کند که اطراف خودش را ببیند و در صدد رفع جهل‌ها، منکرها و ترک معروف‌ها باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان با بیان این که تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد و از حساسیت‌هایی برخوردار است که اهمیت کار را مضاعف می‌کند، شرط اول را شناخت درست امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و ادامه داد: در غیر این صورت، منکر به عنوان معروف ترویج می‌شود بنابراین باید درست تشخیص دهیم که در این دوره معروف و منکر چیست.

امام جمعه زاهدان با اشاره به هجمه‌های گسترده دشمنان اسلام با استفاده از شبکه‌های مجازی و ابزار تبلیغاتی برای متزلزل کردن بنیان‌های فکری مردم و جوانان، تأکید کرد: باید با شناخت درست مبانی و معارف اسلامی و سپس منتقل کردن آنها به مردم، پایه‌های اعتقادی جامعه را حفظ کنیم.

آیت‌الله محامی در ادامه شرط دیگر تبلیغ درست دین را به روز رسانی مباحث به تناسب شرایط کنونی دانست و افزود: از آن جایی که برخورداری از سطح بالای علمی شامل همه کسانی که به تشکیلات جماعت تبلیغ ورود می‌کنند نمی‌شود و افراد مذکور امکان دریافت مبانی درست دینی بر اساس تحقیق و پژوهش را ندارند بنابراین باید کتاب موجود به‌روزرسانی شود و وگرنه ممکن است فهم غلطی از آیات قرآنی و احادیث به وجود آید که خلاف هدف ما حاصل می‌شود.

این استاد تفسیر قرآن کریم به ذکر دو مثال درباره ترویج فهم غلط از آیات وروایات پرداخت و ادامه داد: مثلا در فضای حوزوی در زمینه برداشت از توحید و شرک، نقطه نظراتی ابراز شده و عده‌ای هستند که حرف خود را حق دانسته و بقیه را کافر و مشرک می‌دانند که ترویج این نگاه موجب تفرقه، تشتت و رواج خشونت و درگیری در جامعه اسلامی می‌شود یا در مباحث اخلاقی که ترویج اخلاقیات خشک که در آن تعامل و جنبه رحمانیت اسلامی جایی ندارد مشکل ایجاد می‌کند.

امام جمعه زاهدان خواستار ارتقاء کیفی دعوت و تبلیغ متناسب با نیاز روز علاوه بر توسعه کمی شد و این امر را نیازمند برنامه‌ریزی و گفتگوی علما و آماده سازی سطح بالاتری از محتوا برای مخاطب دانست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی یکی از شروط دیگر تبلیغ را تلاش برای جلوگیری از انحرافات فکری و اعتقادی دانست و با ذکر مثال گروهک فرقان در ابتدای انقلاب اسلامی، افزود: در فِرق و مذاهب اسلامی مجموعه‌های انحرافی وجود دارند که یا دست ساخته دشمنان هستند یا نشات گرفته از جهالت‌های یک فرد یا گروه هستند مثلاً در فضای سیاسی اول انقلاب اسلامی گروه فرقان شکل گرفت که بزرگانی از جمله شهید مطهری را به شهادت رساند در حالی که هسته اولیه این گروه از یک جلسه تفسیر قرآن شروع شده بود!

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان‌وبلوچستان یکی از دیگر شروط تبلیغ را مراقبت از سلامت سیستم جماعت تبلیغ عنوان کرد و گفت: مجموعه تشکیلاتی این چنینی به طور طبیعی مورد طمع دشمنان قرار خواهد گرفت چه این که دشمنان اگر بتوانند در مدرسه علمیه یا یک سیستم نظامی یا یک مجموعه تبلیغ دینی نفوذ می‌کنند همان گونه که به عنوان دانشمندان محیط زیست یا حامیان حقوق بشر جاسوس‌هایی وارد شدند و به جمع‌آوری اطلاعات پرداختند.

وی ادامه داد: وقتی یک تشکیلات بزرگ می شود، کار سخت تر شده و نظارت مهم است و باید از نفوذ بدخواهان جلوگیری شود تا تشکیلات بدنام نشود.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: به اندازه اهمیت کار، حساسیت‌ها هم باید در نظر گرفته شود و به همان میزان مسئولیت ایجاد می‌شود و امیران جماعت تبلیغ باید با همکاری یکدیگر و مسئولان نظام اسلامی، تلاش کنند این مسیر با قوت و دقت و سلامت دنبال شود و در نظام اسلامی هر کار و فعالیتی که می‌خواهد صورت بگیرد در هماهنگی با مسئولان مربوطه است و در زمینه جلوگیری از نفوذ باید با دستگاه‌های مربوطه همکاری بشود همان‌گونه که در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی برای مراقبت از نفوذ دشمن، همکاری تنگاتنگی با مجموعه‌های امنیتی صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی جماعت تبلیغ تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۲۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مد خوب، مد بد!

«این‌ها الان مد شده» جمله‌ای آشنا که ممکن است در طول روز بارها به گوشتان به عناوین مختلف رسیده باشد. اما آیا هر مدی قابل قبول است؟ تا چه جایی می‌توان از آن پیروی کرد؟

به گزارش ایسنا، شاید کلمه حجاب و پوشش برای افراد در سنین بالاتر معنا و مفهوم بیشتری داشته باشد. کسانی که نوع لباس پوشیدن در خانه یا بیرون از آن، برایشان نوعی احترام به خانواده و جامعه بود. می‌توان گفت پوشیدن لباس‌های نامتعارف باب نبود. اگر کسی بر خلاف عرف آن دوره عمل می‌کرد به شدت مورد شماتت دوستان و اطرافیان خود قرار می‌گرفت. اما در دوره جدید عکس این قضیه در جریان است. به طوری که پوشیدن لباس‌های پاره، کهنه، تنگ و کوتاه که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، بسیار در بین جوانان باب شده است.
به راستی دلیل این که عده‌ای از افراد به بدون هیچ آگاهی، فقط به دلیل مد شدن این نوع پوشش را انتخاب می‌کنند چیست؟ لباس‌هایی که در بسیاری از مواقع نه تنها زیبایی ندارند، بلکه ممکن است در نگاه اول مضحک و خنده‌دار هم باشند.

مفهوم پوشش و لباس

لباس از گذشته، تاکنون گویای مفاهیم زیادی بوده است و سهمی بزرگ در فرهنگ ملت‌ها دارد. نشان‌دهنده باورهای، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مردمان یک جامعه است. اما در نگاه کلی لباس پاسخگوی نیازهایی مانند حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم است و در نهایت به انسان آراستگی، زیبایی می‌بخشد.

پوشش در گذشته

 پیکره‌ها، نقاشی‌ها، و نوشته‌های باقیمانده از دوران باستان نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی برای زنان و مردان ایرانی دارای اهمیت بوده است و ایرانیان به هیچ وجه در برهنگی به سر نمی‌برده‌اند.

استرابون تاریخ‌نگار و جغرافیدان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گران‌بها از دنیای قدیم از جمله فلات ایران، فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بوده‌اند را در خود جای داده است، می‌نویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی می‌دانند و همیشه بلند لباس می‌پوشند.

 ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می‌نویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوش‌دار از خانه بیرون نمی‌آمدند. در نقش‌هایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمی‌شود
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانه‌ای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانه‌ای تکیه زده است و ندیمه‌هایش در مقابلش ایستاده‌اند و سرپوش به سر دارند.  موارد نمونه‌هایی از وجود فرهنگ پوشش و یکی از نشانه‌های ملیت ایرانی است.

پوشش فرهنگ‌های مختلف ایرانی

با این که استفاده از لباس‌های سنتی و قدیمی دیگر نسبت به گذشته در بین اقوام ایرانی رایج نیست، اما هستند مردمانی که در استان‌های مختلف هنوز از این سنت دیرین در نوع پوشش استفاده می‌کنند. پوشش اقوام مختلف در ایران برای بسیاری از گردشگران چه ایرانی یا خارجی بسیار جذاب و دیدنی است. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطه‌ای از کشور افرادی را با لباسی خاص و سنتی مخصوص همان منطقه ببینید. لباس‌هایی که در عین زیبایی، پوشیدگی را نیز به همراه دارد. به طوری که اکثر افراد را به گرفتن عکس‌های یادگاری از این نوع پوشش ترغیب می‌کند. بر اساس شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همچنین فرهنگ‌های مختلف اقوام ساکن، نوع پوشش و لباس در بین قومیت‌های مختلف بسیار متنوع است.

مدگرایی

مدگرایی به این معنی است که فرد سبک زندگی، پوشش و رفتار خود را بر اساس آخرین الگوها تنظیم و به محض ورود الگوی جدید در جامعه، از آن پیروی می‌کند. این حس تنوع‌طلبی توأم با گرایش به خودنمایی در محیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری در نوع پوشش، رفتار و آرایش افراد به همراه داشته است. مدگرایی منحصر به سن خاصی نیست، اما در بین جوانان جذابیت بیشتری دارد. عواملی چون تنوع‌طلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت، چشم و هم‌چشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّص‌طلبی می‌تواند از عوامل گرایش جوانان به سوی این شیوه زندگی باشد.‌

مد پیامد دوره معاصر و مختص به جامعه و فرهنگی خاص نیست، اما در عصر حاضر با گسترش روز افزون شبکه‌های ارتباطی و ماهواره‌ای، سبک زندگی  افراد جامعه مخصوصا نوع پوشش آن‌ها را  بسیار تحت تأثیر قرار داده است. این رسانه‌ها با کمک تبلیغات و مدهای جدید، نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد می‌کنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می‌شود.

اکثر افرادی که در پی مد روز هستند، به قول خودشان می‌خواهند باکلاس باشند. به عقیده آن‌ها نحوه پوشش عامل مهمی برای شناخت طبقه اجتماعی، میزان رفاه، سلیقه و فرهنگ افراد است.
 پیروی از مد همیشه بد نیست و می‌تواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. جامعه‌شناسان مد را یک پدیده اجتماعی می‌دانند که افراد را با یکدیکر همرنگ می‌کند. این به شرطی است که از افراد یا مدهایی که با جامعه هیچ سنخیتی ندارند پیروی نکنند. اما با این حال امروزه جوانان زیادی  را می‌بینیم که درگیر آن شده‌اند و مد به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است. تقلید نسنجیده‌ای که وقت و هزینه زیادی برای آن‌ها دارد. چراکه اکثرا وقتی از آن ها دلیل انتخابشان پرسیده می‌شود تنها کلمه‌ای که می‌شنویم این است که مد شده است.



سخن آخر

 با پیشرفت روزافزون، شبکه‌های ارتباطی و ماهواره‌ای در نیازهای اساسی مردم به خصوص جوانان تغییرات بزرگی را به وجود آورده‌اند، رسانه‌هایی که با تبلیغات، الگوهای جدیدی را وارد زندگی جوانان کرده‌اند. الگوهایی که در اکثر موارد سنخیتی با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ایرانی ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مد خوب، مد بد!
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • جنبش دانشجویان در آمریکا نشانگر بیدار شدن مردم دنیاست
  • ارزش‌های دین اسلام و انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کنیم
  • علم و دانش‌پایه و اساس سعادت و اقتدار یک کشور است
  • مسائل جامعه ایران ساختاری است و نیاز به تلاش گسترده برای حل آن است