جشنواره فجر باید یک فرقی با سوپرمارکت دریانی داشته باشد! | مرغ همسایه برایمان غاز است
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۴۲۶۳
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی سرابی جزو چهرههایی است که از اواخر دهه هفتاد به مدت یک دهه حضوری موثر در جشنواره تئاتر فجر داشت. او جزو بازیگران پرکار این جشنواره بود و در دورههای متفاوت این رویداد هنری با نمایشهای گوناگونی روی صحنه رفت و جوایز متعددی را از آن خود کرد اما حالا سرابی هم مانند بسیاری از همنسلان خود شوق چندانی برای حضور در این جشنواره ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او همزمان با برگزاری چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر از دلایل کمرغبتی خود برای حضور در این جشنواره میگوید.
سرابی با ابراز تاسف از هدر دادن سرمایهها در ایران میگوید: متاسفانه ما استاد از بین بردن استعدادها و سرمایههای داخلی هستیم و این مساله از حدود صد و اندی سال پیش به این طرف در ما نهادینه شده و همواره به آنچه از بیرون کشور میآید، بیشتر توجه داریم و مرغ همسایه بدجوری برایمان غاز است.
او ادامه میدهد: در جشنواره تئاتر فجر هم بیشتر درباره چهرههای سینمایی یا تلویزیونی صحبت میشود تا چهرههای فهیم و اندیشمند تئاتر و این دردناک است.
این بازیگر معتقد است یکی از ایرادهای جشنواره تئاتر فجر، جناحبندیهای آن است و این مساله را این گونه توضیح میدهد: متاسفانه سیاستگذاری جشنواره ما مبتنی بر جناحبندی شده است. به این صورت که در جشنواره ما سیستمی ایجاد شده که چندین جناح را شکل داده است. بعضی از جناحهایی که در دل این جشنواره شکل گرفتهاند، اجازه ورود جناحهایی را که تفکرشان از تفکر آنان دور است، نمیدهند و این مساله به جشنواره فجر آسیبی جدی وارد کرده است.
سرابی اضافه میکند: جشنواره تئاتر فجر در چند سال اخیر به گونهای اجرا شده که گویی توسط یک نهاد حکومتی برگزار میشود. به همین دلیل شخصا دیگر خیلی به حضور در آن رغبتی ندارم. چون جناح برگزارکننده آن نیز چندان تمایلی به حضور ما ندارد. این سیاستگذاری و ایجاد فاصله میان هنرمندان فعال و جشنواره تئاتر فجر از دوره دوم دولت آقای روحانی آغاز شد و در دولت فعلی هم دیده میشود.
او که برای بازی در نمایشهای «آندرانیک» و «ماچسیمو» از دورههای مختلف جشنواره تئاتر فجر جایزه بازیگری دریافت کرده و در دورههای دیگری نیز نامزد دریافت جایزه شده است، میگوید: از حدود بیست سال پیش در این جشنواره حضور دارم ولی در هفت هشت سال اخیر هر زمان پیشنهادی به جشنواره تئاتر فجر دادهام همواره با اما و اگر همراه شده است. توقع ندارم تمایزی قایل شوند که کارم بدون طی کردن مراحل لازم به جشنواره راه پیدا کند ولی انتظار داشتم وقتی برای حضور در جشنواره پیشقدم میشدم، این چنین سنگاندازی نمیکردند که آدم به این نتیجه برسد که اشتباه کرده است.
سرابی که سابقه کارگردانی نمایشهایی همچون «مرد بالشی» و «آن سوی آینه» را هم دارد، از وضعیت مجموعه تئاتر شهر هم اندوهگین است و در این باره توضیح میدهد: همان سیاست غلط به مجموعه تئاتر شهر هم رخنه کرد و این مجموعه با همه سوابق درخشان خود قربانی سیاستگذاریهای نادرست وزارت ارشاد شد.
او سالهای پرفروغ تئاتر شهر را یادآوری میکند و میگوید: زمانی که ما دانشجو بودیم، ورود به تئاتر شهر ناممکن بود. به ما گفته میشد اینجا قلب تپنده تئاتر است و برای کار در آن باید توانمندیهای خود را ثابت کنید. ما زحمت بسیار کشیدیم تا به تئاتر شهر راه پیدا کردیم ولی حالا ابتداییترین گروهها هم امکان فعالیت در این مجموعه را دارند. چون سیاستگذاریها طوری است که گویی قرار است آحاد مردم در آن کار کنند. در حالی که گروهی که متقاضی کار در تئاتر شهر است، باید نمایشش از دانش و تفکر و خلاقیت هنری برخوردار باشد.
سرابی تاکید میکند: قرار نیست ما در تئاتر شهر یا در جشنواره تئاتر فجر، سوپرمارکت دریانی راهاندازی کنیم و پاسخگوی همه سلیقهها باشیم. قرار است در این دو مکان، خلق هنری رخ بدهد ولی فعلا چنین نگاهی در جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد و به همین دلیل شخصا ترجیح میدهم در آن حضور نداشته باشم.
او ابراز تاسف میکند: نه تنها نسل من، بلکه کسانی که بعد از ما به بدنه تئاتر پیوستند و کارهای تفکربرانگیزی اجرا کردند نیز دیگر تمایلی به حضور در جشنواره فجر یا مجموعه تئاتر شهر ندارند. در حالی که اگر این سیاستگذاریهای نادرست تغییر کند، همه ما مشتاق حضور در هر دو هستیم.
سرابی که با بازی در نمایش «در انتظار گودو» کار همایون غنیزاده در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است، یادآوری میکند: روزگاری جوانان خلاق و اندیشمندی مانند همایون غنیزاده در تئاتر شهر کار میکردند. من همچنان آرزومندم با آثار چنین کسانی روی صحنه سالنهای تئاتر شهر بروم ولی تا وقتی این سیاستگذاری غلط وجود دارد، چنین چیزی، شدنی نیست.
این بازیگر از بازسازی غیراصولی تئاتر شهر هم یاد میکند و میگوید: از زمانی که سنگهای قدیمی تئاتر شهر برداشته شد و به جایش سنگ رستورانی کار گذاشته شد، از زمانی که کف صحنه تئاتر شهر که چوبهای خاصی برایش طراحی شده بود، با کفی غیر اصولی جایگزین شد، از زمانی که راهروی ورود و خروج تماشاگران به پارکت تبدیل شد و آکوستیک سالنهای مجموعه از بین رفت، سیستم سیاستگذاری آن هم عوض شد و به جای دعوت از کسانی که با کارهای تفکر برانگیز میتوانند بر اندیشه مخاطب اثر بگذارند و او را به ایجاد تغییر رهنمون شوند، همه چیز طوری سازماندهی شد که مردم کمتر کارهای تفکربرانگیز ببینند و کمتر به فکر ایجاد تغییرات سازنده بیفتند.
او متاسف است که این اتفاق در سینما و تلویزیون هم رخ داده و محدود به تئاتر نیست و میگوید: در هر سه رسانه عموما کارهایی ساخته میشود که کمتر مردم را به فکر کردن تشویق میکند. در عوض آنها را بیشتر به سطحینگری و خرافه میکشاند. این سیاست نادرست باید تا جایی پیش برود که خودش به ضد خود تبدیل شود. زمانی که دوباره تفکر به تئاتر و جشنواره ما برگشت، صددرصد دوست دارم در این جشنواره شرکت کنم و حتی در آن سمت بگیرم اما فعلا چنین رغبتی ندارم. چون این سیستم را نمیپسندم.
سرابی که معتقد است در جشنوارههای دانشگاهی آثاری ارزشمندتر از جشنواره تئاتر فجر روی صحنه میروند، میگوید: حیف است شکوه بزرگترین جشنواره تئاتری ما نه تنها نزد قدیمیهای تئاتر، بلکه برای کسانی که تازه به بدنه تئاتر پیوستهاند، این چنین پایمال شود.
کد خبر 655301 برچسبها فيلم سينمايى جشنواره فيلم فجرمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: فيلم سينمايى جشنواره فيلم فجر جشنواره تئاتر فجر مجموعه تئاتر شهر روی صحنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۴۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران میداند/مفاهیم مشترک تئاتری
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار در ادامه اجراهای بینالمللی خود، اینبار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه میرود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیتهای آن در عرصه بینالمللی، پرداخت.
وی درباره فعالیتهای بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سالها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح میکردیم اما هر بار که مطرح میشد، به نتیجه نمیرسید. گرچه سالها قدمهایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمیافتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سالها به آن تاکید داشتند و میفرمودند که ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشتههای مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیدهاند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بینالملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب میشد. ما سالها میگفتیم که باید یک بخش بینالملل در حوزه راهاندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.
اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد
زارعی ادامه داد: این صحبتها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبتها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بینالملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راهاندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت و آمد زیادی داشتیم. این رفتوآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بینالملل را با برگزاری همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب میکردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبانهای فارسی، ترکی و عربی اجرا میشد. بعد از راهاندازی بخش بینالملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سالها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقمزدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنوارههای «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.
تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران میتواند در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمیترین جشنوارههای تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیهای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استانهای جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترینهای تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بینالملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بینالمللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بینالمللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.
زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بینالملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنوارههای مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنوارههای کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.
وی درباره ویژگیهای نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظمتبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه میدهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.
تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران میداند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگیهای جشنوارههای تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیستستیزی و ظلمستیزی ثابتقدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید میکنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سالها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابیگری با ما بسیار همسو بوده و پیشرو هستند.
خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنوارههای تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنوارهها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایشهایی که در جشنوارههایش روی صحنه میرود، جنبههای سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابیگری و مبارزه با صهیونیستها زیاد دیده میشود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران میداند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کردهاند، آثار حوزه هنری هستند به گونهای که میتوان گفت جشنوارههای تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران میدانند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سالها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانهها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانههای رومانیها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانههای رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.
کد خبر 6090132 فریبرز دارایی