Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای پیشنهاد کرد راهبردهای مهارت محوری و کارآفرین پروری در نظام آموزش عالی کشور دیده شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن اجتماعات دانشکده فنی دکتر شریعتی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که با بازدید وزیر علوم و افتتاح مرکز توسعه، آموزش و مهارت آموزی پوشاک کشور همراه بود، از زحمات و تلاش‌های صالحی عمران تقدیر و عرفان خسرویان از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای معرفی شد.

 خسرویان در این مراسم طی سخنانی جنس کار آفرینی در دانشگاه فنی و حرفه ای را از نوع مهارتی خواند و اظهار نمود: برای تحقق امر کارآفرینی  باید اکوسیستم مهارتی کشور، ساخته شود همانطور که اکوسیستم علم و فناوری در دو دهه گذشته ایجاد شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای در کمترین زمان ممکن در آموزش نیروی انسانی می تواند نیاز بازار را بر طرف نماید و فرد در یک زمان بسیار کوتاهی پس از دانشگاه، هویت شغلی پیدا می‌کند، بنابراین بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری جلوگیری خواهد شد.
سرپرست دانشگاه تصریح کرد: سرانه سالانه تربیت فوق دیپلم نظری در کشور حدود 15 میلیون تومان است در صورتی که این سرانه برای تربیت فوق دیپلم مهارتی بسیار کمتر است در صورتی که حداقل باید 1.5 برابر سرانه نظری باشد و اگر سهم 5 درصد تبصره 18 برای تجهیز کارگاه های فنی حرفه ای اتفاق بیفتد یک تحول اساسی در بوم مهارتی کشور اتفاق خواهد افتاد. بنابراین باید وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی با شیب متناسبی کاهش یابد ولی به دلیل وابستگی به بودجه های دولتی امروز گرفتار نفرین منابع هستیم و دانشگاه دچار ابهام نقش اجتماعی می باشد.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس استانداردهای دانشگاه خود شایستگی‌ها و‌ توانایی‌هایی را به دست می‌آورند که در طول زندگی کاری خود پس از فارغ التحصیلی، به عنوان سرمایه انسانی ارزشمند و تحول آفرین شناخته شوند. در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تکمیل کردن ارتقاء دانشگاه به نسل چهارم تلاش می‌کنیم به عنوان واسطه میان کارآفرینان جوان، اساتید و سرمایه‌گذاران عمل کرده و به مکانی برای گردهم‌آیی این افراد برای انجام کار مشترک تبدیل شویم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیشران در کسب و کارهای مهارتی است و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در صورتی‌که از ظرفیت این دانشگاه آگاه شوند اقبال زیادی را نشان خواهند داد.

خسرویان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد تحول‌گرایی و خلق ثروت می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی خود به سمت حل مسائل کشور حرکت کند و به ‌عنوان پیشران در کسب و کارهای مهارتی نقش‌آفرین باشد، تأکید نمود: برای اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیشران تحول نظام آموزش عالی باشد، ما باید این مجموعه ی عظیم دانشگاهی را متمایز از سایر دانشگاه‌ها قرار دهیم، زیرا دانشگاه فنی و حرفه ا‌ی در نقطه حرکت خود در نظام جامع مهارت و اشتغال قرار گرفته است و سایر دانشگاه‌ها در حوزه توسعه علم و فناوری هستند.

وی عنوان داشت: با شکل گیری نهادهای واسطی مانند پارک های علم و فناوری و مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای، می توان ظرفیت تبدیل آموزش دانشگاهی را به محصولات قابل کاربرد جامعه و صنعت تبدیل کرد و این موضوع باعث ایجاد تحرک در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت خواهد شد. بنا براین ساماندهی و سامان یابی ظرفیت ها و مأموریت های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای حل چالش ها و مسائل اولویت دار کشور در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه  ای خاطر نشان کرد: با عنایت به اینکه برنامه هفتم توسعه آخرین برنامه در تحقق اهداف چشم انداز 1404 و همچنین اولین برنامه در پیاده سازی رهنمودهای گام دوم انقلاب اسلامی است، پیشنهاد می شود راهبردهای مهارت محوری و کارآفرین پروری در نظام آموزش عالی کشور دیده شود و اینجانب نسبت به تحقق مأموریتم در راستای ایجاد تحول در مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، راهبردهای تحقق مهارت آفرینی و رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین پرور را در دستور کار قرار داده ام.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشگاه فنی و حرفه ای سرپرست دانشگاه آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۷۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد

ایسنا/لرستان سرپرست فرمانداری معمولان خواستار ارتقا و توسعه رشته‌های فنی در این شهرستان شد.

محمد ناظری امروز (دهم اردیبهشت ماه) در جلسه‌ شورای آموزش و پرورش شهرستان، گفت: با نفوذترین و محبوب‌ترین فردی که می‌تواند در همه مراحل حساس زندگی، دانش‌آموز را یاری کند، معلم است و به همین دلیل، دانش‌آموزان معلم خود را به‌عنوان الگو و اسوه می‌پذیرند و خود را با او همسان و همانند می‌کنند.

او ارتقا و توسعه رشته‌های فنی را در این شهرستان خواستار شد و افزود: تمام اقشار بویژه جوانان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باید از ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای حرفه‌آموزی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه همه دانش‌آموزان معمولانی این است که علم‌آموزی و مهارت‌آموزی را به بهترین شکل یاد بگیرند، اظهار کرد: باید تلاش شود جهت فکری جامعه به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها به رشته‌های فنی تمایل پیدا کنند تا دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای تشویق و هدایت شوند.

سرپرست فرمانداری معمولان با بیان اینکه علاوه بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در مدارس باید به مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی آنها توجه شود، گفت: غنی‌سازی اوقات فراغت و ارائه آموزش‌های متناسب با سن دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی در تعطیلات تابستان از دیگر مسائلی است که باید به‌صورت جدی به آن توجه شود.

او با تاکید بر لزوم تقویت مهارت‌آموزی در مدارس، ادامه داد: تحصیل در مدارس فنی حرفه‌ای و کار و دانش به معنی کم‌سواد بودن دانش‌آموزان نیست و این موضوع باید به‌عنوان یک فرهنگ بین خانواده‌ها نهادینه شود.

وی افزود: معلمان همیشه سرمشق و الگوی اثرگذار دانش‌آموزان برای آینده روشن هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • آموزش مهارتی بیش از ۱۵ هزار کردستانی 
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند
  • دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری