Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تأثیر بسزایی در دمیده شدن روح خودباوری و اعتمادبه‌نفس در مظلومان و آزادی خواهان عالم داشته است، گفت: انقلاب اسلامی الهام‌بخش آزادی‌خواهان جهان در شکست مستکبران است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل ازآستان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار سرکشیک‌های حرم مطهر امام رضا(ع) ضمن تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب را تحقق مردم‌سالاری دینی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود معرفی و اظهارداشت: ملت ما پیش از انقلاب در کوچک‌ترین تصمیمات کشور دخالت نداشتند، مقدرات کشور در سفارتخانه‌های انگلیس و آمریکا تعیین می‌شد و این نهایت خفت و خواری برای یک ملت و کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به تأکیدات اسلام در خصوص حفظ کرامت و عزت‌نفس مسلمانان اشاره و تصریح کرد: خداوند، پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) هرگز برای مسلمانان ذلت و زبونی را نمی‎پسندند و همواره امت اسلامی را به حفظ عزت و کرامت خود توصیه کرده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی مهم‌ترین برکت انقلاب اسلامی را بازگشت عزت به مردم ایران دانست و ابراز کرد: امروز دیگر دشمنان دین نمی‌توانند برای شیعیان امام صادق(ع) تصمیم بگیرند و ما به برکت انقلاب اسلامی عزت پیداکرده‌ایم، در کشورهای منطقه می‌بینیم که مسلمانان گرفتار چه خفت و ذلتی هستند و در کاخ‌ سفید برای سرنوشت آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود.

وی افزود: حکمرانان کشورهای مرتجع منطقه ظاهر پرطمطراق با عناوین ملک و پادشاه دارند اما در باطن درنهایت خفت و ذلت در برابر کفار هستند، انقلاب اسلامی آن عزتی را که خداوند برای مؤمنان مقرر فرموده و طاغوت از ما گرفته بود را بازگرداند.

تولیت آستان قدس رضوی: مسئولان فرصت‎ خدمت به مردم را برای رفع مشکلات مغتنم بدانندخاطره تولیت آستان قدس ‌از سفر ‌رهبر انقلاب به یاسوج و حضور در سیاه چادر/ تهران‌نشینی مسئولان کفایت نمی‌کندتولیت آستان قدس رضوی: یاد آیت الله گرایلی در بین زائران و خادمان امام رضا (ع) زنده خواهد ماند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی مستقل است و خود برای منافع و آینده خویش تصمیم می‎گیرد، عنوان کرد: نه از اخم قدرت‌های بزرگ می‌هراسیم و نه فریب لبخندهایشان را می‌خوریم، روی پای خودمان ایستاده‌ایم و عزت، استقلال، فرهنگ و دینمان را پاس می‌داریم، البته حفظ عزت و استقلال و ایستادن در برابر زورگویی هزینه دارد که هزینه‌اش را هم می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی در منطقه یک کشور قدرتمند و تأثیرگذار است، تصریح کرد: روزگاری قدرت‌های استعماری دنیا تنها نفت این کشور را برای سرقت می‌شناختند، اما امروز تمام قدرت‌های عالم می‌دانند هیچ طرح و پروژه‌ای در منطقه بدون همراهی و اراده ایران عملی نخواهد شد و این دستاورد کوچکی نیست.

وی در ادامه به جنبش‌های آزادی خواه منطقه اشاره و رمز پیروزی‌های حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین در برابر اسرائیل را خودباوری و اعتمادبه‌نفس دانست و ابراز کرد: انقلاب اسلامی الهام‌بخش آزادی خواهان جهان است، این انقلاب  روح خودباوری، اعتمادبه‌نفس، «ما می‎توانیم» و نه هراسیدن از قدرت‌های پوشالی را به کالبد مردم فلسطین، لبنان و دیگر آزادی خواهان جهان دمید.

تولیت آستان قدس رضوی راهبرد استعماری استکبار را ایجاد رعب در دل‌ها دانست و با بیان اینکه انقلاب اسلامی رعب و ابهت پوشالی استکبار را فروریخت، اظهار کرد: شکست توطئه‌های خطرناک استکبار در منطقه از ساخت خاورمیانه جدید تا داعش، از برکات انقلاب اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین آئین‌نامه خدمت در آستان قدس رضوی اشاره و اظهار کرد: این آئین‌نامه باید به‌طور دقیق و با حساسیت اجرایی شود و به‌هیچ‌عنوان امری تشریفاتی نیست.

سیره امام رضا(ع) الگوی خدام رضوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی سیره حضرت رضا(ع) را الگوی خدام دانست و گفت: احترام، تکریم و نحوه رفتار امام رضا(ع) با مهمانانشان، باید الگوی خدام و کارکنان در برخورد با زائران باشد. سیره امام رضا(ع) در عبادت، برخورد با مردم و توجه به نیازمندان بسیار درس‌آموز است و خدام باید هرکدام به میزان توان و ظرفیت، تبلوری از زندگی و سیره حضرت رضا(ع) باشند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: خدمت در آستان قدس رضوی و حرم مطهر امام رضا(ع) نباید به امری عادی برای خدام مبدل شود، خدام باید در پایان هرروز نحوه خدمت و برخورد خود با زائران را ارزیابی و محاسبه کنند که چقدر در مسیر و جهت جلب رضایت حضرت رضا(ع) بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در پایان با اشاره به برگزاری دوره‌های اخلاق حرفه‌ای ویژه خدام و کارکنان در تمام بخش‌های آستان قدس رضوی، عنوان کرد: تمام اعضای خانواده بزرگ خدمت در آستان قدس رضوی باید دوره‌های اخلاق را جدی بگیرند و همه خدام باید در این دوره‌‎ها شرکت کنند.

انتهای پیام/281/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولیت آستان قدس رضوی الاسلام والمسلمین آزادی خواهان جهان انقلاب اسلامی امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۰۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی

کمتر شهروند و هموطن ایرانی پیدا می‌شود که روی نام «خلیج‌فارس» حساسیت و تعصب ملی نداشته باشد. «خلیج‌فارس» یا «دریای فارس» یا «بحر فارس» و... از جمله اسامی خاص و ویژه‌ای است که در میان جغرافیدانان، سیاسیون، شرق‌شناسان و جهانگردان، نسخه‌شناسان تاریخی، اسناد موزه‌ای و آرشیوی و حتی بسیاری از مردم جهان، نام آشناست. اما آنچه سبب شده به این موضوع بپردازیم، فرارسیدن «دهم اردیبهشت» است که در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام «روز ملی خلیج‌فارس» نام‌گذاری شده است و یادآور واقعه و حادثه مهمی از دوران مبارزه ملت ایران با دولت‌ها و قدرت‌های استکباری و استعماری است. در این روز بود که با شجاعت و دلاوری‌های مردان و زنان غیور در منطقه جنوب کشور، عوامل و عمال پرتغالی‌ از تنگه هرمز و خلیج‌فارس اخراج شدند.

 خلیج‌فارس مظهر و نماد هویت ایرانی است و پیشینه‌ای به قدمت تاریخ دارد. خلیج همیشه فارس، نه تنها یک عرصه آبی و آبراه مهم و حساس، بلکه میراثدار فرهنگ و تمدنی کهن و گنجینه کمیاب و بی‌نظیری از تنوع زیستی است که باید حفظ و احیا شود.

نام «خلیج‌فارس» در گذر تاریخ و زمان

براساس اسناد تاریخی، بررسی کتب و متون کهن و تاریخی و همچنین بررسی اقوال و نوشته‌های جغرافیدانان، شرق‌شناسان و نسخه‌شناسان اسناد تاریخی و برخی اظهارات استادان علم جغرافی، «نام خلیج‌فارس» از کهن‌ترین ادوار تاریخی تا دایره‌المعارف‌های کنونی در قرن21 میلادی با تغییر اندکی در رسم‌الخط‌های گوناگون ملل، همچنان باقی مانده است. در دوره هخامنشیان خلیج‌فارس با نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» شهرت داشته است. دانشمندان ایرانی از روزگار هخامنشیان این دریا را «درایا پارسا» اسم برده‌اند که ترجمه امروزی آن «دریای پارس» می‌شود. بنابراین این دو نام برای خلیج‌فارس از همان دوران به همین ترتیب رواج داشته و تا قرن بیستم هم جغرافیدانان و تاریخ‌نویسان جهان اسلام همان نام درایا پارسای عصر هخامنشیان را اقتباس و به عربی به نام «البحرالفارسی» ترجمه کردند. (منبع: پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرآنلاین).

قرن بیستم، قرن ظهور مطالعات جدید در حوزه جغرافیاست به‌گونه‌ای که «سینوس پرسیکوس» یونان باستان، امروز به زبان انگلیسی با عنوان «پرشین گلف» (Persian Gulf) یا همان خلیج‌فارس نام‌برده می‌شود و سایر زبان‌های غربی همچون فرانسوی ترجمه خلیج‌فارس را به کار می‌برند. از طرفی در تمدن ایرانی اسلامی در قرن بیستم کلمه البحرالفارسی با هدف ایجاد وحدت و یکپارچگی میان نام‌های خلیج‌فارس همچون دیگر زبان‌ها جای خود را به خلیج‌فارس داد. (ر.ک به همان منبع).

 آنچه بر اساس اسناد و مطالعات نسخ قدیمی تاریخی و جغرافیایی جهان مشهود است، این است نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» مربوط به خلیج‌فارس به‌تدریج به زبان‌های کهن و جدید وارد شد و ممالک و مسالک‌نویسان، مورخان و جغرافیدانان نیز از آن با نام‌های «دریای پارس»، «بحر فارس»، «بحر عجم»، «دریای عجم» و درنهایت با عنوان «خلیج‌فارس» یاد کرده‌اند.

برخی از آثار مرتبط با نام «خلیج‌فارس» در این آستان مبارک

سری به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌زنیم. مطابق آنچه در سوابق، اسناد، مدارک و آثار موزه‌ای این سازمان وجود داشته و براساس توضیحات مدیران و کارشناسان این سازمان، متوجه می‌شویم برخی از آثار، اسناد و اشیای موزه‌ای در این آستان مبارک وجود داشته که به نوعی یادگاری‌هایی هستند که نام و یاد خلیج‌فارس را در ذهنمان یادآور می‌شوند.

معاون امور موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی این سازمان دراین باره به قدس می‌گوید: در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منابع و آثار نفیس متعددی ازجمله نسخه‌های خطی، اسناد و مطبوعات و آثار موزه‌ای مرتبط با «خلیج‌فارس» به زبان‌های مختلف وجود دارد.

مهدی قیصری نیک ادامه می‌دهد: در این منابع از «دریای فارس»، «بحر فارس»، «خلیج عجم» و «خلیج‌فارس» نام برده شده است. یکی از این آثار و منابع، ترجمه نسخه خطی «المسالک و الممالک» تألیف ابواسحاق ابراهیم‌ بن محمد اصطخری در قرن هفتم قمری یعنی حدود هفتصد و اندی سال پیش است که در گنجینه نسخه‌های خطی این سازمان نگهداری می‌شود. اصطخری در این اثر، سراسرِ خلیج‌فارس و دریای عمان و بخش بزرگی از اقیانوس هند از ساحل شرقی آفریقا، زنگبار تا حدود سراندیب (سیلان) را «دریای پارس» نامیده و گاه انتهای این دریا را به سرزمین چین رسانده است.

وی اضافه می‌کند: اسنادی از مکاتبات سیاسی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است که به وضوح از «خلیج‌فارس» در آن نام برده شده است. به عنوان مثال، قدیمی‌ترین این اسناد متعلق به سال ۱۲۳۸ قمری و دوره مظفرالدین‌شاه قاجار است که در آن‌ها نام خلیج‌فارس به روشنی ذکر شده و به زبان‌های فارسی، آلمانی و انگلیسی درج شده است. انعقاد قراردادی میان محمد زکی‌خان، سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان درزمینه همکاری‌های متقابل برای برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیج‌فارس و توافق بر سر حضور نیروهای انگلیسی در آن حدود که به تاریخ ۱۲۳۸ قمری منعقد شده، برگ دیگری از این اسناد است.

این مقام مسئول بیان می‌کند: همچنین از دیگر آثار راوی نام «خلیج‌فارس » در گستره تاریخ ایران می‌توان به نقشه اهدایی توماس کلستیل، رئیس‌جمهور اتریش به رهبرمعظم انقلاب به زبان آلمانی و متعلق به قرن ۱۹ میلادی اشاره کرد که در موزه هدایای رهبر معظم انقلاب در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. ضمن اینکه دو کره جغرافیایی ساخت انگلستان مربوط به سال ۱۸۵۰ میلادی یعنی کره جغرافیایی نیوتن و پسرش و کره دیگری مربوط به سال ۱۸۴۵ میلادی که نام خلیج‌فارس به انگلیسی روی آن درج شده نیز ازجمله آثار موجود در موزه‌های آستان قدس رضوی است که از نام خلیج‌فارس در گستره تاریخ روایت می‌کند.

از «کشتیرانی هلند» تا تلگرافِ «نظام‌السلطنه» همه با نام «خلیج‌فارس»

به غیر ازمواردی که در سخنان معاون امور موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان شد، آثار، اسناد و منابع تاریخی دیگری هم در این سازمان وجود دارد که بی‌ارتباط با نام «دریای پارس»، «بحر فارس» و«خلیج‌فارس» نیستند که به اختصار به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

_ نامه شرکت کشتیرانی هلند به سید جلال‌الدین تهرانی برای مراجعه و دریافت برگ حواله تحویل کالا به تاریخ ۱۳۳۷ شمسی.

 _ سواد عریضه رؤسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی عبدالعزیز بن مسعود، حاکم نجد به ایرانیان ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیان دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر ایرانی خلیج‌فارس به تاریخ ۱۳۴۲ قمری.

 _ دستور تلگرافی حسین‌قلی‌خان نظام‌السلطنه مافی به شوکت‌الملک برای توقیف کاروان حامل سلاح از مبدأ خلیج‌فارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجه آن به تاریخ ربیع‌الاول ۱۳۲۶ قمری.

 _ تصویر بریده روزنامه الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامه شیخ مبارک الصباح، امیر کویت و تصریح به کلمه «خلیج‌فارس» به تاریخ جمادی‌الاول ۱۴۲۷ قمری.

 _ جوازنامه صادره توسط دولت انگلیس در خلیج‌فارس مربوط به حمل مال‌التجاره از بندر بوشهر به داخل ایران برای محمد شفیع تاجر کازرونی به تاریخ ۱۳۱۷ قمری.

 _ صورت قیمت اجناس و کالاهای تجاری در بازارهای انگلیس و هزینه تحویل آن در بنادر خلیج‌فارس به تاریخ ۱۳۲۴ قمری.

محمدحسین مروج کاشانی

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • فیلم| حمایت دانشگاهیان مشهد از آزادی‌خواهان دانشگاه‌های آمریکا
  • اعتراض دانشجویان اروندی در دفاع از آزادی خواهان فلسطین
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست