Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@01:52:42 GMT

منبع تغذیه آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۰۹۹۱

منبع تغذیه آزمایشگاهی یکی از لوازم ضروری برای آزمایشگاه‌ و کارگاه برق و الکترونیک است. از این دستگاه برای راه‌ اندازی مدارهای الکترونیک استفاده می‌ شود. به منظور انتخاب و خرید منبع تغذیه آزمایشگاهی باید به ویژگی ‌های متعددی توجه داشته باشید. ولتاژ خروجی، حداکثر جریان خروجی، شکل موج خروجی و پایداری آن‌ ها از ویژگی ‌های مهم یک منبع تغذیه آزمایشگاهی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فعالیت ‌های آزمایشگاهی مهندسی برق و الکترونیک همواره نیاز به یک منبع تغذیه وجود دارد. استفاده از منبع تغذیه به مهندسین کمک می ‌کند تا ولتاژ و جریان مورد نیاز مدارهای الکتریکی را تأمین کنند. همچنین یک منبع تغذیه متغیر آزمایشگاهی این قابلیت را دارد تا با تغییر ولوم ولتاژ، ولتاژهای مختلفی در خروجی فراهم کند.

معمولاً منبع تغذیه مورد نیاز برای انجام آزمایشات، منابع تغذیه DC هستند که مانند برق باتری از نوع مستقیم می باشند. از منابع تغذیه استفاده‌های مختلفی می‌شود. اما پیش از آن ببینیم این دستگاه ها دقیقاً چه هستند؟

منبع تغذیه آزمایشگاهی چیست؟

یکی از پرکاربردترین دستگاه های مورد نیاز آزمایشگاه ها، منابع تغذیه هستند. از این دستگاه ها به منظور تأمین انرژی الکتریکی در آزمایشگاه های الکترونیک جهت راه اندازی مدارهای الکترونیکی استفاده می شود. وجود منابع تغذیه متغیر در آزمایشگاه ها برای مهندسین برق ضروری است. این وسایل با امکان تولید ولتاژهای مختلف، امکان انجام آزمایشات گوناگون را فراهم می کند.

انرژی مورد نیاز تجهیزات الکتریکی از راه های گوناگونی تأمین می شود. سیستم های انتقال انرژی الکتریکی، سیستم های الکترومکانیکی مثل ژنراتورها و مبدل های انرژی خورشیدی از جملۀ این ها هستند. اگر بخواهیم تمام توضیحات بالا را در یک یا دو جمله خلاصه کنیم، چنین عبارتی صحیح خواهد بود: «منبع تغذیه به واحدی گفته می‌ شود که قادر به تأمین انرژی الکتریکی برای یک سیستم الکتریکی است.»

منابع تغذیه در کل به حوزه‌ های گوناگونی دسته بندی می شوند. این تجهیزات دارای کاربردی وسیع در آزمایشگاه ها، منازل و صنایع دارند. اینکه از چه منبع تغذیه ای در کجا و تحت چه شرایطی استفاده شود حائز اهمیت است. با این حال پارامترهایی برای تشخیص یک منبع تغذیه خوب وجود دارند. همچنین با انجام برخی تست ها می توان به کیفیت یک منبع تغذیه پی برد. اگر قصد خرید منبع تغذیه دارید بهتر است مطالعۀ عناوین زیر را ادامه دهید.

پارامترهایی برای خرید منبع تغذیه با کیفیت

همۀ مهندسین برق و الکترونیکی از اهمیت زیاد منابع تغذیه آگاهی دارند. یک منبع تغذیه بی کیفیت در آزمایشگاه ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. منبع تغذیه به عنوان وسیله ای برای تأمین انرژی دستگاه های الکتریکی، ویژگی‌ های خاصی دارد. در نظر گرفتن پارامترهایی برای خرید منابع تغذیه دارای اهمیت زیادی است. مواردی از جمله:

نوع بازه خروجی ولتاژ

امکان کنترل جریان خروجی

وجود خروجی با ولتاژ ثابت

فراهم کردن ولتاژهای منفی

دارای بودن ولوم کنترل با تفکیک پذیری کم و زیاد

دارا بودن ولوم محدود کننده جریان

قابلیت حفاظت ولتاژ و جریان خروجی بیش از توان دستگاه

قابلیت حافظت در برابر اتصال کوتاه

بدنۀ فلزی برای دفع حرارت

دارا بودن فن برای تنظیم دمای دستگاه

کاربردپذیری متنوع

نمایش ولتاژ خروجی و جریان مصرفی

وجود خروجی دوبل

و مواردی دیگر.



اگر فردی با تجربه در مهندسی برق، الکترونیک و دیگر شاخه های وابسته هستید حتماً جزئیات این پارامترها را می دانید. با داشتن یک چک لیست برای خرید منبع تغذیه می توانید مواردی که نیاز به دقت بیشتراست را در نظر بگیرید. همچنین تست هایی برای تشخیص کیفیت دستگاه ها نیز وجود دارد.

تست هایی برای تشخیص کیفیت دستگاه

تشخیص کیفیت یک دستگاه منبع تغذیه کار چندان سختی نیست. کافی است اطلاعات و تجربیاتی در این زمینه داشته باشید. با این حال می توانید از روش های زیر برای سنجش کیفیت منبع تغذیه استفاده کنید:

تست هارمونیک ها و ریپل نویز: مشاهده مقدار هامونیک ها و ریپل نویز توسط اسیلوسکوپ در خروجی دستگاه به ما در شناخت کیفیت منبع تغذیه کمک می کند. هر چه مقدار هارمونیک و نویز کمتر باشد منبع تغذیه با کیفیت تری است. برای آشنایی بیشتر با نحوه مشاهده نویز و ریپل، اگر علاقه مند هستید مقاله اسیلوسکوپ چیست را در سایت پارس الکترونیک مطالعه نمایید.

پاور فاکتور : اهمیت زیاد مولتی متر کلمپی را دانشجویان برق و الکترونیک می دانند. مشاهده پاور فاکتور یا همان کسینوس فی توسط مولتی متر کلمپی مجهز به کسینوس فی متر و هارمونیک تستر به ما در شناخت کیفی منبع تغذیه نیز کمک می کند.

تست اتصال کوتاه: در این آزمایش باید خروجی منبع را اتصال کوتاه کنید. اگر ولتاژ و جریان دستگاه هر دو صفر شدند، از خریدن آن ها خودداری کنید. این دستگاه ها کیفیت خوبی ندارند و بهتر است دستگاهی خریداری کنید که در این تست موفق باشد.

تست اتصال به لامپ: دستگاه منبع تغذیه را به یک لامپ خودرو متناسب با ولتاژ خروجی اتصال دهید. اگر دستگاه دچار افت ولتاژ نشد یعنی کیفیت خوبی دارد. همچنین می توانید برای اطمینان بیشتر از چند لامپ مختلف برای این تست استفاده کنید.

تست درصد خطا: درصد خطای یک منبع تغذیه را می توانید با مولتی متر بسنجید. اگر مولتی متر نشان از درصد خطای کمتر از 0.1 ولت داشت به این معناست که منبع تغذیه کیفیت خوبی دارد. جالب است که برخی منابع تغذیه درصد خطای زیر 0.01 ولت دارند. هرچند که قیمت آن ها بسیار زیاد است.

عملکرد منبع تغذیه آزمایشگاهی به چه صورت است؟

امکان انتخاب ولتاژهای متنوع از ویژگی های منبع تغذیه آزمایشگاهی است. قابلیت انتخاب ولتاژ و جریان خروجی در منابع تغذیه متغیر وجود دارد. منبع تغذیه تراکینگ آزمایشگاهی ممکن است در حالت جریان بالا استفاده شود. بنابراین در انتخاب ولتاژ ترانسفورماتور در طراحی مدار باید به جریان کشی نهایی توجه کرد. مثلاً در یک منبع تغذیه 30 ولت لازم است از یک ترانسفورماتور 35 ولت استفاده کرد.

از دیگر موارد لازم در منابع تغذیه، امکان تولید ولتاژهای ثابت است. این ولتاژها معمولاً در مدارهای با جریان پایین به کار می روند. بنابراین لازم است که حداکثر جریان خروجی آن ها یک آمپر در نظر گرفته شود. با سری یا موازی کردن خروجی های منبع تغذیه می توان به ولتاژ یا جریان های بالاتر دست یافت. مثلاً با سری کردن منبع تغذیه 30 ولت 3 آمپر دوبل میتوان ولتاژ 60 ولت با حداکثر جریان 1.5 ایجاد کرد. همچنین با موازی کردن دو خروجی میتوان ولتاژ 15 ولت با حداکثر جریان 6 آمپر ایجاد کرد.



چند مدل از منبع تغذیه آزمایشگاهی

منابع تغذیه به عنوان دستگاه های ضروری و پرکاربرد در آزمایشگاه ها، انواع مختلفی دارند. در هنگام خرید منبع تغذیه آزمایشگاهی با در نظر داشتن نکاتی که گفتیم به انتخاب خوبی دست خواهید یافت. با این حال لازم می دانیم برخی از مدل های محبوب و با کیفیت این دستگاه را معرفی کنیم.

منبع تغذیه 30 ولت 3 آمپر ماتریکس MPS 3003D+

آنطور که از نام آن پیداست این دستگاه نیز توسط شرکت ماتریکس تولید شده است. منبع تغذیه 30 ولت 3 آمپر ماتریکس همانند مدل های قبلی از فن هوشیار استفاده می کند. این منبع نیز قابلیت محدود کننده جریان بدون اتصال کوتاه را دارد. تولید با کیفیت این دستگاه کاملاً قابل مشاهده است. این وسیله با کمترین میزان ریپل و نویز از تجهیزات باکیفیت این حوزه است. این دستگاه گزینه ای مناسب برای همۀ محیط های آزمایشگاهی و تعمیراتی است. ابعاد کوچک این دستگاه فضای کمتری از میز کار را اشغال می کند. رنج اندازه گیری ولتاژ آن بین 0 تا 30 ولت است. این منبع تغذیه از نوع منابع تغذیه تراکینگ بوده و دارای نمایشگر جریان و ولتاژ می باشد.

منبع تغذیه مناسب در مراکز تعمیرات موبایل

یکی از کاربردهای این دستگاه در تعمیرات گوشی موبایل جهت راه اندازی مدار الکترونیکی است. آی سی فلش در گوشی موبایل بسیار حساس است بنا بر این هنگام تعمیر گوشی نیاز به منبع نغذیه با کیفیت بالا و ریپل نویز کم است. منبع تغذیه ماتریکس مدل MPD 3003D+ به دلیل کیفیت بالا و قابلیت محدود کننده گی جریان خروجی (PREE SET) گزینه مناسبی برای مراکز تعمیرموبایل و همچنین آزمایشگاه الکترونیک است.

منبع تغذیه متغیر 60 ولت 5 آمپر ماترکیس MPS 6005D+

این مدل، مناسب برای آزمایشگاه های الکترونیک صنعتی و راه اندازی مدارهای الکتریکی است. این دستگاه برای تست و تعمیرات، تولید و راه اندازی در آزمایشگاه ها و صنایع برق و نیز کارگاه های تولیدی کاربرد دارد. این منبع تغذیه توسط شرکت ماتریکس تولید شده است. ویژگی متمایز این دستگاه، استفاده از فن هوشیار برای جلوگیری از ایجاد صدای دائمی فن در محیط آزمایشگاه است. این دستگاه قادر به محدود کردن جریان و نیز پیش تنظیم بدون نیاز به اتصال کوتاه خارجی است.

این دستگاه با بهره مندی ازسایز کوچک و تکنولوژی های پیشرفته، فضای کمی در محیط کار و آزمایشگاه اشغال می کند. سیستم محافظ جریان آن در صورت اتصال کوتاه، جریان خروجی را قطع می کند. این ویژگی دستگاه مانع از بروز آسیب به قطعات آن می شود. ولوم تنظیم ولتاژ و جریان آن نیز قادر به تنظیم دقیق تری روی ولتاژ خروجی است. این دستگاه با وزن 7.7 کیلوگرم از نوع منبع تغذیه ترانسی یا همان خطی است.

منبع تغذیه 30 ولت 20 آمپر ماتریکس MPS 3020H-1

این دستگاه از تولیدات شرکت ماتریکس، دارای دقت بسیار بالا با رزولوشن 1mv/1mA است. نمایشگر 5 دیجیت از ویژگی های خاص این مدل است. منبع تغذیه 30 ولت 20 آمپر MPS 3020H-1 قابلیت تنظیم آمپر خروجی بدون نیاز به اتصال کوتاه را دارد. این دستگاه در تعمیرات بردهای الکترونیکی که نیاز به آمپربالا و رایپل نویز پایین دارند مناسب است. منبع تغذیه MPS 3020H-1 در برابر اضافه بار OTP و OCT محافظت شده است. این دستگاه قابلیت تنظیم ولتاژ و آمپر خروجی (PRESET) را نیز دارد.

خرید از پارس الکترونیک؛ مطمئن و با کیفیت

برای خرید انواع منابع تغذیه با کیفیت و دیگر تجهیزات الکتریکی آزمایشگاهی کافی است به وب سایت پارس الکترونیک مراجعه کنید. گروه پارس الکترونیک با اخذ نمایندگی برندهای معتبر، انواع منبع تغیه آزمایشگاهی متغیر و ثابت را به فروش می رساند.

منبع: الف

کلیدواژه: برق و الکترونیک آزمایشگاه ها پارس الکترونیک ولتاژ و جریان حداکثر جریان جریان خروجی اتصال کوتاه منابع تغذیه ولتاژ خروجی راه اندازی دستگاه ها برای خرید مولتی متر مورد نیاز تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۰۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها

به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، سید محمود تارا نائب رئیس کارگروه سلامت دیجیتال فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مسئول پنل پیش نیاز‌های شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روز‌های ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع‌تر بهبود بخشند. اهمیت آنها در دنیای امروزی این است که این تکنولوژی‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده‌ای از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده‌های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما، در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه‌های اندکی وجود دارند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته اند. 

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیاز‌های اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، تکنولوژی‌های پردازش داده قدرتمند، استاندارد‌های امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی‌های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم‌های مشترک با کادر بالینی شروع کننده اولین فعالیت هاست.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیاز‌ها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیاز‌های ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آنها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزار‌های پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکار‌های هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)
  • عکس/ آقای دبیرکل، لطفاً درِ خروجی را نشانشان دهید!
  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • بهسازی و رفع افت ولتاژ پست برق مالکریم در مسجدسلیمان
  • افزایش پایداری برق مسجدسلیمان با نوسازی پست «مالکریم»
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | گره کور ترافیکی خروجی فتح باز شد
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند