Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@18:19:35 GMT

تشکیل پرونده قضائی برای مسببان سایت پسماند محمدآباد

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۱۳۸۳

تشکیل پرونده قضائی برای مسببان سایت پسماند محمدآباد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بحران سایت پسماند محمدآباد داستان تازه ای نیست که به آن پرداخته نشده باشد اما عمق فاجعه زیست محیطی صورت گرفته در این سایت پسماند از اهمیت پرداختن به این موضوع کم نمی‌کند.

سایتی که قرار بود روزی باری از روی دوش مشکلات استان بردارد و مرهمی برای مشکلات زیست محیطی قزوین باشد امروز به یک معضل تبدیل شده و تمام استان را درگیر خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک عدم مدیریت صحیح، ورود زباله‌های تفکیک نشده و بیش از حد مجاز از جمله مسائلی است که سایت محمدآباد را به مرور زمان به یک واقعه ناگوار زیستی تبدیل کرد و نه تنها حیات زیستی زمین بلکه شهروندان آن منطقه، دام‌ها و محصولات کشاورزی نیز از این خسارات در امان نبودند.

هشدار این داستان زمانی بیشتر نواخته شد که شیرآبه‌های پسماند به سفره آب‌های زیر زمینی و محصولات کشاورزی راه پیدا کرد و بیماری‌های ناشناخته‌ای به انسان و حیوانات وارد شد که این‌ها تنها بخشی از هزارویک مشکل سایت محمدآباد بود.

ورود زباله بیش از حد سایت محمدآباد را با تهدید جدی مواجه کرد

محمود داوران از فعالان زیست محیطی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت سایت محمدآباد اظهار کرد: سایت محمدآباد به دلیل دریافت زباله بیش از اندازه و عدم پردازش صحیح زباله در این منطقه با تهدید جدی مواجه شده است.

دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی اذعان کرد: عدم دریافت زباله تفکیک شده، خرابی دستگاه‌های پردازش زباله و دریافت زباله از شهرک‌های متعدد سبب شده تا ظرفیت سایت محمدآباد زودتر از حد معین تکمیل شود.

وی افزود: از سوی دیگر ورود زباله‌های صنعتی و پزشکی خطرناک، دفع غیربهداشتی زباله‌های سایت محمدآباد و وجود شیرآبه‌های ناشی از این زباله‌ها سبب شده تاعلاوه بر مردم، خاک و آب‌های زیر زمین منطقه محمدآباد نیز مورد تهدید جدی قرار بگیرند.

این مسئول ابراز کرد: طرح جامعی برای پسماند در نظر گرفته نشده و مدیریت زیست محیطی مناسبی در این منطقه انجام نمی‌شود از سوی دیگر در بخش مرکزی استان فشار جمعیت، صنعت، کشاورزی و منابع بالاست و زباله‌های فراوانی تولید می‌شود که بدون تفکیک وارد سایت می‌شوند و نتایج کار به تهدید محیط زیست منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: کنترل یا جلوگیری از ورود زباله شهرک‌ها و استان‌های دیگر به این منطقه، نظارت اصولی مدیران، ارائه برنامه واقع‌گرایانه، بازنگری سیاست شهرک‌ها و روستاهای اطراف، تأسیس مرکز تصفیه، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در خصوص تفکیک زباله، گزارش، پایش و سازماندهی این سایت از دیگر فعالیت‌های مهمی است که باید اجرایی شود.

انتقال بیماری از طریق سگ‌های ولگرد محمدآباد

محمدعلی اشتریان یکی دیگر از فعالان زیست محیطی استان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آسیب‌های زیستی سایت محمدآباد اظهار کرد: پسماندهایی که در سایت محمدآباد رها شده باعث تولید گازهای سمی دی اکسین و فوران می‌شود که این گازها عامل آلودگی هوا هستند اما بخش اصلی آلودگی این منطقه مربوط به آلودگی آب و خاک است که علت اصلی آن عدم استفاده از لندفیل استاندارد است.

واگذاری پسماند محمدآباد به شرکت خصوصی نیز نیازمند ورود بازرسی است زیرا شرکت‌های خصوصی که کارمندان دولت ذی نفع آن بوده‌اند پروژه‌ای را تحویل گرفتند که آن پروژه نیز به خوبی مدیریت نشده است

این فعال محیط زیست با اشاره به برخی از مشکلات زیستی منطقه محمدآباد ابراز کرد: تجمع سگ‌های بی‌پناه در سایت محمدآباد از دیگر تهدیدهایی است که مردم منطقه محمدآباد با آن مواجه‌هستند.

اشتریان افزود: وجود سگ‌های بی‌پناه باعث انتقال بیماری و آلودگی می‌شود چنانچه که دام‌ها و مردم ساکن این منطقه گاهی دچار بیمارهای ناشناخته می‌شوند.

مدیریت پسماند در سایت محمد آباد سبب وقوع جرم شده است

قاضی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بازدیدی در تاریخ ۲۹ اسفند سال گذشته انجام دادیم مشخص شد نواقصی از جمله مدیریت و واگذاری‌های اشتباه، این سایت را به یک خطر جدی برای محیط زیست استان تبدیل کرده است..

دادیار شعبه پنجم دادسرا عمومی انقلاب استان قزوین اذعان کرد: طبق نظر کارشناسان خطر جدی سایت محمدآباد سبب فرسایش خاک و آلوده شدن آب‌های زیر زمینی می‌شود که طی بازدید ما ۱۲ مورد نقص در این سایت وجود داشت و می‌توان این ۱۲ نقص را ۱۲ جرم دانست که مسئول اصلی آن شهرداری قزوین است.

وی گفت: مدیریت شهری ما در بحث مدیریت پسماند در سایت محمد آباد خوب عمل نکرده‌است و این امر سبب شده تا وقوع جرم اتفاق بیفتد و در راستای آن پرونده‌ای تشکیل شود که البته به مسئولین مهلت‌هایی نیز داده شد و در تاریخ ۱۴ فروردین امسال نیز مکاتبه با محیط زیست برای بازدید مجدد انجام شد اما متأسفانه هیچیک از نواقص ۱۲ گانه این منطقه برطرف نشده بود.

این مسئول ابراز کرد: طی مهلت دوباره‌ای که داده شد مجدد در تاریخ دوم مردادماه مکاتبه دیگری انجام شد که از ۸ نقص مطرح شده هیچیک محقق نشده بود و این به این معنا بود که شهرداری در این فرصت پنج ماهه توانست تنها ۴ مورد از نواقص را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری در خصوص علت عدم حل نواقص گزارشی ارائه نکرد گفت: پرونده قضائی این مسئله تشکیل شده و ما می‌توانیم کیفرها را صادر کنیم.

این مسئول بیان کرد: واگذاری پسماند محمدآباد به شرکت خصوصی نیز نیازمند ورود بازرسی است زیرا شرکت‌های خصوصی که کارمندان دولت ذی نفع آن بوده‌اند پروژه‌ای را تحویل گرفتند که آن پروژه نیز به خوبی مدیریت نشده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید حتی در زمان واگذاری نیز نظارت خود را به سایت محمدآباد انجام می‌داد افزود: شهرداری طبق ماده ۷ مدیریت پسماند مسئول اصلی جمع‌آوری و دفع مجاب پسماندهای عادی و شهری را به عهده دارد و طبق قانون شهرداری می‌تواند این امر را واگذار کند و زمانی که مطالبات ما با شهرداری انجام می‌شود شهرداری چنین پاسخ می‌دهد که مدیریت محمد آباد با ما نبوده است.

وی ادامه داد: طبق ماده ۶۸۸ که اعلام جرم نیز شده است محیط زیست می‌تواند گزارش دهد که اقدامات انجام شده تهدیدی برای سلامت جامعه است که در بحث مخلوط کردن پسماندهای پزشکی و پسماندهای عادی در ایام کرونا یکی از خطراتی است که جامعه را تهدید می‌کند.

وی افزود: از نظر من آتش گرفتن سایت محمدآباد به گونه‌ای پاک کردن صورت مسئله بود که باید بازرسی‌های لازم در این زمینه انجام شود زیرا آتش سوزی که سبب آلودگی هوا شده جرمی است که اتفاق افتاده است.

پسماندهایی که در سایت محمدآباد رها شده باعث تولید گازهای سمی دی اکسین و فوران می‌شود که این گازها عامل آلودگی هوا هستند. این مسئول در پایان تاکید کرد: در حالی که ما می‌توانیم مردم را از بیماری‌ها و بوی نامطبوع این سایت نجات دهیم چرا باید از انجام این کار اجتناب کنیم.

لندفیل جدید در سایت محمدآباد احداث می‌شود

علی فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت سایت محمدآباد اظهار کرد: برنامه‌ریزی ما برای حل مشکلات سایت محمدآباد و ارائه طرح جامع برای مدیریت پسماند به چند محور اساسی تقسیم می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری در شورای شهر قزوین اذعان کرد: بخش اول طرح جامع مدیریت پسماند است که در این مرحله آموزش و فرهنگ سازی، تفکیک زباله از مبدا و احداث لندفیل جدید با همکاری سرمایه گذاران در کوتاه مدت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که شغل آنها جمع‌آوری زباله است می‌توانند در طرح هوشمند سازی و هایپر مارکت هایپر پسماند با ما همکاری کنند افزود: گام بعد اجرای طرح "هایپرمارکت هایپر پسماند" است که طبق این طرح مردم با تحویل پسماندهای بازیافتی خود به جایگاه‌های مشخص شده در شهر می‌توانند اقلام بهداشتی دریافت کنند.

این مسئول ابراز کرد: گام بعدی هوشمندسازی بازیافت پسماند است که در این راستا یک اپلیکیشن یا سامانه‌ای طراحی می‌شود که شهروندان با عضویت در این سامانه میزان پسماند خود را ثبت می‌کنند و در ازای آن هزینه دریافت می‌کنند اما این هزینه به طور مستقیم در اختیار شهروندان قرار نمی‌گیرد بلکه در قالب طرح‌های تشویقی یا جبران عوارض لحاظ می‌شود.

عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: کلیه اقدام در راستای فرهنگ‌سازی صحیح در خصوص پسماند انجام می‌شود که اگر این امر به درستی محقق شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین اقدام ما برای حل مشکلات فعلی سایت محمدآباد احداث لندفیل بود که این امر نیازمند همکاری سرمایه‌گذاران است و البته ما تلاش کردیم تا از ظرفیت نمایندگان مجلس برای دریافت بودجه ملی در این راستا نیز استفاده کنیم.

این مسئول در پایان گفت: اگر دو اقدام کوتاه مدت و بلند مدت ما که در واقع احداث لندفیل و فرهنگ‌سازی است به درستی محقق شود بسیاری از مشکلات ما در این حوزه برطرف خواهد شد.

اگرچه هزار و یک مشکل مطرح شده در خصوص سایت محمدآباد حاصل کم‌توجهی مسئولین و به تعبیری کم‌توجهی به جایگاه زیستی استان بوده اما درحال حاضر نیز این مدیران شهری هستند که می‌توانند سایت محمدآباد را از مرز میان مرگ و حیات نجات دهند.

از سوی دیگر مسئله تفکیک زباله ازمبدا و رسیدن به درآمد در حوزه پسماند از جمله اقداماتی است که برای استان نه تنها در حوزه زیستی بلکه در حوزه اقتصادی نیز بسیار اثرگذار است که با اقدامات نه چندان پیچیده محقق می‌شود و این اقدامات نیز در گرو همراهی مردم و تلاش مسئول است.

کد خبر 5418846

منبع: مهر

کلیدواژه: پسماند محمدآباد قزوین شهرداری قزوین مدیریت پسماند پرونده قضایی دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا گرگان جشنواره فیلم فجر شیوع کرونا عکس استانها بارش برف تبریز افتتاح طرح عمرانی سایت محمدآباد پسماند محمدآباد خبرنگار مهر مدیریت پسماند زیست محیطی ورود زباله محیط زیست زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی

اسدالله عباسی امروز (شنبه ۸ اردیبهشت) بمناسبت هفته زمین پاک در آیین اهدای (کارت شهریار) همیار پسماند در شهر لاهیجان حضور یافت و با دانش‌آموزان فعال در حوزه تفکیک زباله از مبدا گفتگو صمیمی داشت.

 استاندار گیلان در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نقش آموزش در مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: برگزاری چنین مراسماتی با مشارکت شهرداری و آموزش و پرورش، بسیار در مدیریت پسماند و آموزش به دانش آموزان دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه خانواده و دانش آموزان باید مسئله تفکیک زباله از مبدا را جدی گرفته و آن را اجرایی کنند، گفت: تفکیک زباله از مبدا یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش تولید زباله و مدیریت پسماند در گیلان است که با تلاش دولت سیزدهم در گیلان و با اقدامات صورت گرفته توسط فرمانداران، بخشداران و دهیاران در تمامی شهرستان‌های استان، هم‌اکنون بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ روستا در این استان موفق شدند تفکیک زباله از مبدا را آغاز و اجرایی کنند.


نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم توجه به  خطرات زیست محیطی در صورت عدم رعایت تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند بیان کرد: باید فرهنگ مدیریت پسماند را در بین دانش آموزان و خانواده‌های ایرانی جا انداخت، زیرا اگر آنان بدانند که انجام چنین کاری چه میزان در کاهش مشکلات زیست محیطی مفید است قطعا به انجام آن روی خواهند آورد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود