Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بیش از ۴۰ درصد شهر بندرعباس را بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌نشین تشکیل می‌دهد که وضعیت منازل در آن‌ها مناسب نیست و محلات حاشیه‌ای در بحران‌ها وضعیت شکننده‌ای دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، شهر بندرعباس یکی از نقاط استراتژیک کشور محسوب می‌شود و علنا چرخ اقتصاد کشور از این شهر شروع به چرخیدن می‌کند لذا اگر به هر دلیلی حتی برای یک روز این شهر با تمام زمینه‌هایش تعطیل شود آن روز است که خواهیم دید اینکه می‌گویند بندرعباس پایتخت اقتصادی کشور است یعنی‌ چه؟

آن وقت است که تقریبا در کشور با بحران سوخت و حتی بحران‌های مواد غذایی روبه رو خواهیم بود و تقریبا بر بسیاری از نقاط کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت اما جای بسی تاسف دارد که این پایتخت اقتصادی بیش از 40 درصد مردمش در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند، بافت‌هایی که به غیر از شیوع فقر و آسیب‌های اجتماعی و چهره‌ نازیبایی که به شهر می‌بخشد یکی از نقطه‌های ناامن بحرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر منازل این مناطق در محلاتی مانند درخت سبز، مغ پیرمرد، چاهستانی‌ها و غیره وضعیت ایمن ندارند و می‌توان گفت حجم بالایی از منازل مردم بر روی هیچ بنا شده است و این یعنی ساختار این محلات در زلزله بسیار شکننده است و اینکه در زلزله اخیر هرمزگان اتفاقی در آن نیافتد فقط لطف خداوند بوده است و بس و گرنه به قول سعید بخشی فعال جهادی هرمزگان در دیدار با رئیس‌ جمهور خدا می‌دانست تا کی باید از این محلات جنازه بیرون می‌آوردیم.

مشکل اساسی و اصلی محلات حاشیه‌ای بندرعباس عدم برخورداری آن از گذرگاه‌های قابل قبول است که این امر مشکل را در این مناطق دو چندان می‌شود چرا که در صورت وقوع بحران در این محلات حتی امدادرسانی به مردم این محلات هم سخت و غیر ممکن می‌شود البته در سال‌های گذشته کارهایی برای حل مشکلات محلات بافت فرسوده بندرعباس انجام شده است و بازگشایی معابر در این محلات صورت گرفته‌است اما لازم است در این حوزه بیش از پیش تلاش شود و موانع از سر راه برداشته شود.

یکی از راه‌حل‌های حل مشکل بافت فرسوده بندرعباس افزایش مشارکت مردم در امر بازسازی و نوسازی منازل مردم است اما از آنجایی که مردم این محلات از تمکن مالی کافی برای بازسازی و نوسازی منازلشان برخوردار نیستند چرا که عموما این مناطق ساکنینی دارد که جزو اقشار کم درآمد شهر بندرعباس محسوب می‌شوند  نمی‌توان انتظار زیادی از آن‌ها داشت.

در بحث گرفتن تسهیلات نیز مشکل اصلی آن‌ها تامین وثایق  و ضامنین مورد نیاز برای دریافت وام است که با توجه به‌ اینکه برای اقشار سا‌کن در این محلات ضامنین کارمند یا سرمایه‌داری ‌که بتواند از لحاظ مالی صلاحیت داشته باشد که یک نفر دیگر را نیز به عنوان ضامن ساپورت کند وجود ندارد و عملا هم کسی حاضر نمی‌شود افرادی با درآمد پایین را ضمانت کند تنها راه برای دریافت تسهیلات استفاده از اسناد منازل برای وام گرفتن است که از این حیث نیز باید بگوییم اکثر منازل در این محلات فاقد سند مالکیت هستند و یکی از مطالبات مردم، نمایندگان شورای شهر، نمایندگان مجلس و حتی یکی از تاکیدات آیت‌الله رئیسی چه در کسوت ریاست دستگاه قضایی و چه در کسوت ریاست قوه مجریه حل و فصل کردن همین مشکل اسناد مالکیت منازل مردم است.

عدم حضور به موقع نهادهای مسئول از دلایل توسعه حاشیه نشینی استحاشیه نشینی بلای جان هرمزگان؛ استان به بازآفرینی شهری و روستایی نیاز دارداصلاح ساختار بافت فرسوده بندرعباس در دستور کار راه و شهرسازی است
خوشبختانه با عزم جدی دولت سیزدهم برای حل مشکلات اسناد منازل مردم و ورود شخص وزیر راه و شهرسازی به موضوع این امید وجود داشته‌ دارد که تا پایان دولت سیزدهم مشکل اسناد منازل مسکونی مردم به اتمام برسد و در دولت بعدی نیز نهضت نوسازی و احیا و اصلاح بافت فرسوده، محلات حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی بندرعباس آغاز شود هر چند که با عزمی جدی و مدیریتی جهادی می‌توان به این مهم در همین دولت نیز دست یافت اما خب فراوان بودن موضوعات نیازمند رسیدگی کار را سخت می‌کند.


انتهای پیام/864/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بافت فرسوده بندرعباس محلات حاشیه ای منازل مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،  طرح ملی مسکن یکی از طرح هایی است که دولت با راه اندازی آن سعی در کمک به افراد کم درآمد جامعه برای خانه دار شدن دارد.

متن پیام شهروندخبرنگار ما:

سلام از تسهیلات مسکن ملی و تسهیلات مسکن بافت فرسوده و ودیعه مسکن بافت فرسوده خبری نیست. سامانه شرکت بازآفرینی شهری هیچ اقدامی نمی‌کند اصلا پاسخگو نیستن .ممنون میشم پیگیری بفرمایید.

دیگر خبرها

  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید
  • پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس