Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:22:49 GMT

سلامت ما به گوش‌هایمان بسته است

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۱۹۴۱

سلامت ما به گوش‌هایمان بسته است

به گزارش ایرنا، کارشناسان، افزایش تعداد نتایج مثبت در آزمایش‌های «پی سی آر» را نشان‌دهنده چرخش بالاتر ویروس اومیکرون در روزهای جاری می‌دانند و در چنین شرایطی مردم را به رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، حضور نیافتن در فضاهای بسته و پرتراکم و به خصوص دریافت نوبت سوم واکسن توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواردی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با گوش‌هایمان در ارتباط است و تکرار آنها شاید راهکاری برای افزایش ضریب ایمنی در مقابل کرونا و جلوگیری از پیک ششم بیماری کووید ۱۹ باشد. 

اگرچه میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک در مناطق مختلف کشور متغیر است، اما تاحدودی می‌توان با بررسی وضعیت موجود در یک شهرستان نه چندان بزرگ و نه چندان کوچک همچون مراغه، به قیاس در مورد سایر شهرستان‌ها هم رسید. 

حدود نیمی از مردم ماسک می‌زنند
دکتر اصغر تنومند، رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه می‌گوید: حدود نیمی از جمعیت این شهرستان در فضاهای عمومی ماسک می‌زنند و این در حالی که همه کارشناسان به اهمیت استفاده از ماسک در زمینه پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ اذعان دارند. 

این در حالی است که رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید دارد افرادی که آسیب‌پذیر هستند باید تشویق شوند تا از طریق ماسک با کیفیت بالا و فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمع، از خود محافظت کنند؛ به گفته «محمد مهدی گویا» ماسک بهترین وسیله پیشگیری از کووید ۱۹ بوده و استفاده از هر نوع ماسک در دسترس، بهتر از عدم استفاده از آن است.  

وی ادامه داد: باید ماسک کاملا اندازه صورت باشد و حفاظت مناسبی ایجاد کند و فرد بتواند به طور مداوم از آن استفاده کند؛ ممکن است یک ماسک محافظت خوبی ایجاد کند اما فرد قادر به تحمل آن نباشد و به دفعات، ماسک را از صورت خود بردارد که طبعا از نظر پیشگیری کم‌اثر خواهد بود؛ همچنین در مدارس تمام معلمان، پرسنل، دانش‌آموزان و مراجعان بدون توجه به سابقه واکسیناسیون باید از ماسک استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ماسک‌های باقدرت محافظت بالاتر یا «رسپیراتور» مانند N۹۵ برای شرایطی که احتمال انتقال بالاتر وجود دارد یا برای گروه‌های جمعیتی که در خطر ابتلا به انواع شدید کووید ۱۹ باشند، توصیه می‌شود.

تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از حضور در تجمع 

دکتر «احمد مجتهدی» معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه نیز می‌گوید: استفاه از ماسک کفایت نمی‌کند و رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از حضور در تجمع نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین تاکید دارد که رعایت توصیه‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و دریافت دز سوم یا «تقویتی» واکسن جزو عوامل اصلی پیشگیری از موج ششم بیماری و عبور کم‌هزینه از اومیکرون محسوب می‌شود. 

۳۸ درصد از گروه هدف در مراغه نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه می‌گوید: تاکنون نوبت سوم واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان به میزان ۷۵ هزار و ۵۵۶ دز تزریق شده که ۳۸ درصد جمعیت هدف را شامل می‌شود. 

به گفته «تنومند» میانگین کشوری در این شاخص نیز ۳۲ درصد است و مراغه در هر سه نوبت تزریق واکسن بر اساس شاخص کلی جمعیتی بالاتر از میانگین کشوری است. 

وی اضافه کرد: ۶۶.۱۹ درصد از جمعیت هدف شهرستان هر دو نوبت واکسن و ۷۲.۶۵ درصد نیز نوبت اول را دریافت کرده‌اند. 

افزایش ۹۰ درصدی مراجعه‌کنندگان سرپایی 

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه می‌گوید: مراجعه‌کنندگان مشکوک به کووید ۱۹ به مراکز سرپایی در هفته اخیر ۳۹۵ بوده است که در مقایسه با ۲۰۸ نفر هفته قبل افزایش حدود ۹۰ درصدی دارد. 

تنومند اظهار داشت: تعداد بیماران مثبت شناسایی شده در مراکز سرپایی در هفته اخیر ۴۶۴ مورد بوده است که در مقایسه با هفته قبل افزایش حدود ۲.۸ برابری دارد. 

به گزارش ایرنا عادی‌انگاری کرونا و سرایت‌پذیری بالای اومیکرون را می‌توان دغدغه این روزهای ستاد مقابله با کرونا به شمار آورد؛ دغدغه‌ای که اگر مردم گوش شنوایی برای رعایت «توصیه‌های بهداشتی» و «افزایش ضریب واکسیناسیون» داشته باشند، با کمترین هزینه و تلفات رفع می‌شود. 

برچسب‌ها ویروس کرونا اومیکرون کووید-19 واکسیناسیون ماسک مراغه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اومیکرون کووید 19 ویروس کرونا اومیکرون کووید 19 واکسیناسیون ماسک مراغه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آن‌ها عازم سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک را انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند، علاوه بر این، در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال