Web Analytics Made Easy - Statcounter

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالات خبرنگاری  درخصوص معافیت های تحریمی اخیر آمریکا درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مبنی بر اینکه آیا این معافیت ها برای تشویق و ترغیب ایران جهت بازگرداندن به میز مذاکره بود، افزود برای شفاف‌سازی باید بگویم چیزی که شما گفتید درست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که صدور معافیت‌های موسوم به IFCA (معافیت از بخش‌هایی از قانون آزادی ایران و منع اشاعه مصوبه ۲۰۱۲) ربطی به انتقال منابع مالی ندارد و مربوط به دو امر عدم اشاعه و ایمنی هسته ای است.

این مقام آمریکایی مدعی شد گمان می‌کنم منطقی‌ترین ناظران موافقت خواهند کرد که هر دوی این اقدامات، صرفنظر از اینکه سرنوشت برجام چه می‌شود و آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به توافق بازگردیم یا نه،  در راستای منافع ما است.

ند پرایس به رغم تایید برنامه صلح آمیز هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعاهای واشنگتن را درباره فعالیت های هسته ای تهران تکرار کرد و ادامه داد تصمیم گرفتیم این معافیت‌های تحریمی را احیا و تمدید کنیم تا به یک هدف برسیم و آن اینکه به طرف‌های ثالث اجازه دهیم در پروژه‌های منع اشاعه و ایمنی هسته‌ای در ایران مشارکت کنند.

این مقام آمریکایی که کشورش به رغم شعار در پیش گرفتن دیپلماسی در قبال ایران در یک سال گذشته اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است، گفت که  بدون این معافیت ها گفت‌وگوهای تکنیکی و دقیق با طرف ثالث در مورد وضعیت ذخایر اورانیوم و سایر فعالیت های عدم اشاعه امکان پذیر نیست.

وی افزود که دولت ترامپ حتی پس از تصمیم احمقانه برای خروج از برجام، این معافیت ها را ارائه کرد زیرا دولت پیشین آمریکا امتیاز این ارزش های عدم اشاعه را به رسمیت شناخته بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا قبلا  در مورد این معافیت اعلام کرده بود که این تصمیم خطر اشاعه هسته ای را کاهش می دهد.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به تعهدات آمریکا برای بازگشت به برجام و جبران بدعهدی‎هایش و این واشنگتن است که باید به این توافق بین المللی بازگردد، ادعا کرد گفت‌وگوی‌های فنی و تکنیکی که توسط این معافیت ها تسهیل شده اند، در هفته های پایانی مذاکرات ضروری هستند.

 وی همچنین در تداوم ادعاهایش گفت که حتی اگر بازگشت متقابل به تعهدات برجامی مهیا نشود، این گفت و گوهای تکنیکی هنوز می تواند به اهداف عدم اشاعه هسته ای ما کمک کنند.

 این مقام آمریکایی تصریح کرد هدف از صدور این معافیت‌ها تامین مالی ایران نیست. اگر در نقطه‌ای قرار بگیریم که بخواهیم به پایبندی متقابل به برجام بازگردیم، این معافیت‌ها برای برداشتن گامهایی که برنامه هسته‌ای ایران را کم‌خطرتر می‌کنند، ضروری خواهند بود. اگر هم نتوانیم به پایبندی دوجانبه برگردیم باز هم این گامها در راستای منافع ما است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه با اعلام خبر بازگرداندن معافیت های تحریمی برنامه هسته ای ایران مدعی شد آمریکا در میانه مذاکرات وین، این معافیت ها را برای تسهیل گفت وگوها بازگردانده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه ای به کنگره ادعا کرد: معافیت از این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می کند و زمینه را برای بازگشت ایران را نیز به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌سازد.

این وزارتخانه اعلام کرد که معافیت تحریمی در راستای خدمت به منافع ایالات متحده در منع اشاعه و ایمنی و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.

معافیت های تحریمی به کشورها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا در پروژه های نیروگاه هسته ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران فعالیت کنند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی انتفاع اقتصادی واقعی و موثر ایران را شرط لازم شکل‌گیری توافق عنوان کرد و گفت: نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، شمخانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند. باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند. منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم. اروپایی‌ها در حوزه برجام بی عملی‌های مفصل و مکرر داشتند و تنها راه این است که به اعتراف خودشان به دقت عمل کنند.

این خبر در حال تکمیل است.

برچسب‌ها برجام ایالات متحده آمریکا ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام ایالات متحده آمریکا ایران برجام ایالات متحده آمریکا ایران سخنگوی وزارت خارجه مقام آمریکایی معافیت های تحریمی برنامه هسته ای معافیت ها هسته ای ایران خارجه آمریکا عدم اشاعه فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۸۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند

دولت چین معافیت‌های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا پایان نوامبر سال جاری تمدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت دارایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن معافیت های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا 30 نوامبر سال جاری تمدید می کند.

این وزارت خانه افزود: معافیت های بیشتر که از روز چهارشنبه اول ماه مه اجرایی می شود، در ادامه معافیت های اخیر است که روز سه شنبه منقضی می شود.

در همین حال سه روز پیش وزیر خارجه چین در دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان جنگ برای قدرت های بزرگ تبدیل شود و گفت که واشنگتن اقدامات بی پایانی برای ضربه زدن به اقتصاد و فناوری چین انجام داده است.

وانگ یی به بلینکن گفت که واشنگتن نباید از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین و توقف تسلیحاتی آن استفاده کند.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک‌های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت گرفت که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

در همین حال چندی قبل وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفتگو با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، اظهار کرد واشنگتن باید تحریم های اعمال شده بر کارخانه ها و افراد چینی را بردارد.

آقای یی در این گفتگو اظهار داشته واشنگتن باید این تحریم ها را بردارد و به حقوق توسعه مشروع چین، آسیب نرساند.

براساس این گزارش، واشنگتن تحریم هایی را بر شرکت های مختلف چینی اعمال کرده، شرکت هایی که واشنگتن آنها را به همکاری با صنایع نظامی چین به رغم انکار این شرکت ها متهم کرده است. تحریم های آمریکا همچنین بر افراد و نهادهای چینی وضع شده که متهم به نقض حقوق بشر در منطقه شین جیانگ هستند.

در ماه های اخیر روابط بین آمریکا و چین شاهد علایمی از بهبودی است در حالی که هر دو طرف گام هایی را برای ایجاد دوباره کانال های ارتباطی پس از تنش های فزاینده فی مابین طی دهه های اخیر، برداشته‌اند.

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را نداردچین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد