حسرت جای خالی «باکریها» در قاب سینما
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۱۰۲۷
جشنواره چهلم فیلم فجر در کنار نمایش ژانرهای مختلفی در این فستیوال، سه فیلم با محور قهرمان و زندگی نامه دارد که از غفلت ظرفیت بزرگ سینمای ایران در این حوزه حکایت دارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سینما ظرفیت شگرفی در نمایش زندگی قهرمان هایی دارد که بویژه برای نسل کوچکتر جامعه می توانند الگو و رویایی برای ادامه زندگی باشند؛ چون آدمی با رویای قهرمان هایش زنده است و به معنای واقعی امید به زندگی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم هایی با محوریت زندگی نامه و قهرمان محور، همیشه با استقبال فراوانی از طرف مخاطبان مواجه شده و کارگردان های سینما با هر ملیتی، سعی کرده اند تا قهرمان های ملی خود در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و ورزشی را با پرداختی رویاگونه به تصویر کشند.
سینمای جهان از این موضوع غافل نبوده و با تولید فیلم های قهرمان محور در حوزه های مختلف، همواره در تلاش بوده تا این گونه از سینما را تقویت کند؛ عاشقان سینما نمی توانند بازی درخشان رابرت دنیرو در «گاو خشمگین» را فراموش کنند. زندگی محمدعلی کلی در فیلم «علی» و یا فیلم های دنباله دار «راکی» همه از نمونه های به یادماندنی این فیلم ها در حوزه ورزشی است. فیلم های ماندگاری که قهرمانان آنها سربازان جنگی و یا فردی سیاسی بوده، در تاریخ سینما بسیاراند.
اساسا سینما می تواند با استفاده از ظرفیت بزرگی که در اختیار دارد، مفاهیمی همچون امید به زندگی، صبر و بردباری در برابر سختی ها و مشکلات، تلاش شبانه روزی و رسیدن به موفقیت را که عموما در زندگی افراد قهرمان بیشتر به چشم می آید را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشد.
جشنواره چهلم فیلم فجر که به نقل بسیاری از اهالی سینما، ویترین سالیانه سینمای ایران به شمار می رود، در این دوره سه فیلم با محوریت زندگی نامه دارد؛ فیلم های «بیرو»، «هناس» و «موقعیت مهدی» که هر کدام به گوشه ای از زندگی قهرمانی ملی اشاره دارد.
سینمایی «بیرو» سومین ساخته مرتضی علی عباس میرزایی است که آغازگر جشنواره چهلم فجر در سینمای رسانه بود؛ فیلمی که به زندگی علیرضا بیرانوند، سنگربان تیم ملی فوتبال ایران می پردازد.
علیرضا بیرانوند، در گذشته بارها و بارها در برنامه های مختلف تلویزیونی، سختی ها و مشکلات زندگی خود را تشریح کرده است؛ از سختی مضاعفی که پولی برای رفت و آمد و اسکان در تهران نداشته تا با تلاش و امیدواری الان به اوج قله های موفقیت در حوزه ورزشی رسیده است.
عباس میرزایی به عنوان کارگردان و مجید برزگر در مقام تهیه کننده تمام تلاش خود را در این فیلم صرف این کرده اند تا واژه و مفهوم امید داشتن به پیروزی بر مشکلات را برای تماشاگر نشان دهند؛ هرچند بسیاری از منتقدان معتقداند که این فیلم نتوانسته مفاهیم مورد نظر خود را در فیلمی قهرمان محور به نمایش بگذارد و دچار ضعف های بسیاری است و یا اینکه در تاریخ ورزش ایران چه در رشته فوتبال و یا سایر رشته ها، هستند افرادی که زندگی ورزشی آنها بار دراماتیک بسیار بیشتری نسبت به بیرانوند جوان داشته است ؛ اما همین که عباس میرزایی این سوژه را برای فیلم خود انتخاب کرده و دوست داشته تا فیلمش قهرمان داشته باشد، قابل تحسین است.
حسین دارابی نیز پس از اینکه فیلم «مصلحت» را در جشنواره سال گذشته فجر اکران کرد و دیپلم کارگردانی را برای اولین فیلم خود به دست آورد، در مسیر همان دغدغه های شخصی خود، به سراغ روایتی از زندگی شهید داریوش رضایی نژادی رفته که از دانشمندان هسته ای ما بود؛ روایتی از یک زندگی دلهره آور اما عاشقانه از زایه نگاه شهره پیرانی، همسر شهید که با بازی مریلا زارعی در این نقش، تماشاگر با گوشه ای از تمام نگرانی ها، دلواپسی ها و عاشقانه های این زندگی بیشتر آشنا می شود.
این فیلم نیز علیرغم نقدهایی که به آن وارد است، سعی کرده برخلاف فیلم های امنیتی این حوزه، روایتی عاشقانه از این ماجرا داشته باشد و به تماشاگر خود این حرف خود را القا کند که گرفتن تصمیم های بزرگ در زندگی گاها تاوانی بزرگ می طلبد و اراده ای که به آن تصمیم، ایمان و اعتقاد داشته باشد؛ اعتقادی که تا پای جان ممکن است پیش برود و عزیزترین فرد زندگی تو را قربانی کند.
دارابی در کنار تلخی های این فیلم، نگاه عاشقانه ای دارد که تماشاگر را با خود همراه می کند تا سختی ها و دل نگرانی های این زندگی را به درستی ببیند، حس کند و خود را در این تصمیم بزرگ شریک کند.
«موقعیت مهدی» حجازی فر را می شود به عنوان برگ برنده جشنواره چهلم فجر دانست؛ فیلمی که حجازی فر توانسته با مهارت کارگردانی خود، صحنه های شاهکاری از آن خلق کند.
زندگی برادران شهید مهدی و حمید باکری، به عنوان فرماندهان دوران دفاع مقدس دارای فراز و فرودی است که حجازی فر با شناخت کامل خود از این فضا به خوبی از پس این کار برآمده و در فیلمی دراماتیک، زوایای پنهان و شاعرانه این زندگی را در کنار خشونت جنگ، به قدری درست و به اندازه روایت کرده که توانسته مخاطبان مختلف این فیلم را راضی نگه دارد.
«موقعیت مهدی» به عنوان فیلمی اپیزودیک، توانسته در چندین پرده سینمایی قصه هایی را برای تماشاگر روایت کند که پازل گونه تماشاگر را با شخصیت شهیدان باکری آشنا کرده تا در فینال کار، قهرمانی ماندگار بر پرده سینما برای او خلق کند. قهرمانی که تا ابد در ذهن این تماشاگر به یادگار خواهد ماند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: جشنواره چهلم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۱۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آقای اوسمار نقد را ول کردی نسیه را چسبیدی | حسرت بزرگی خوردم بابت دوبار از دست دادن برتری دوگله
به گزارش همشهری آنلاین ناصر ابراهیمی، درباره شکست پرسپولیس مقابل آلومینیوم و حذف از گردونه رقابتهای جام حذفی، اظهار داشت: بازی زیبایی بود و علی رغم اینکه پرسپولیس حذف شد، اما به نظرم پیروزی حق آلومینیوم بود و من به شخصه این برد را به این تیم اراکی تبریک میگویم.
وی در این رابطه افزود: مقصر این شکست اوسمار بود و پرسپولیس چوب اشتباهات او را خورد چراکه با تعویضهای اشتباه تیم را به دردسر انداخت. از قدیم گفتند نقد را ول کردی و نسیه را چسبیدی؟ آقای اوسمار ما ۵ روز دیگر با سپاهان بازی داشتیم طی این زمان بازیکنان استراحت کافی را داشتند، اما چرا بازیکنان موثر تیم را تعویض کردید که اینگونه به دردسر بیفتیم؟ من از اینکه ۲ بار اختلاف ۲ گله را از دست دادیم به شدت حسرت خوردم.
*حسینی تعویضهای خوبی انجام داد و تمام کارهای تاکتیکی تیمش روی نظم انجام شد
پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس در ادامه تصریح کرد: مجتبی حسینی مربی توانمند و کاربلدی است و در گذشته نیز شاگرد بنده بوده و او را به خوبی میشناسم. حسینی تعویضهای خوبی انجام داد و تمام کارهای تاکتیکی تیمش روی نظم انجام شد و به هر آنچه که میخواستند رسیدند. مجتبی حسینی بعد از تعویضهای اوسمار بازیکنان جوان و باانگیزه تیمش را وارد زمین کرد و در دقایق پایانی و زمانی که پرسپولیس فکر میکرد بازی را برده ناگهان غافلگیر شد و در کمتر از ۲۰ دقیقه سرخ پوشان را نقره داغ کردند.
ابراهیمی در خصوص عملکرد بازیکنان در این بازی، عنوان کرد: بازیکنان پرسپولیس تا دقیقه ۷۰ خوب بودند، اما بعد از آن در رویای صعود ماندند و غافل از اینکه آلومینیوم در اراک زهردار است تمرکزشان را از دست دادند. علی رغم اینکه مهاجمان پرسپولیس سنگ تمام گذاشتند، اما خط دفاعی سرخها نمره قبولی نگرفتند و اینگونه شکست خوردیم. لیموچی و شروین بزرگ از بازیکنان جوان و آینده دار فوتبال ایران هستند و باید مراقب خودشان باشند که فوتبالشان در آینده توسط برخی دلالها نابود نشود.
*سپاهان به این سادگی تسلیم نمیشود
پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس اظهار داشت: کادرفنی پرسپولیس باید بیشتر از اینها محتاط عمل میکرد. ما یک زمانی به همراه علی پروین ۹۰ دقیقه در یک دیدار بازی میکردیم و همینطور تیمهایی که هدایتشان را بر عهده داشتم هرگز به خاطر ترس تا پایان ۹۰ دقیقه دست به ترکیب و ارنج تیم نمیزدیم، چرا که این کار در یک بازی مهم باعث سردرگمی تیم خواهد شد.
ابراهیمی در پایان درباره با دیدار آینده سرخپوشان مقابل سپاهان در هفته بیستوپنجم لیگ برتر، خاطرنشان کرد: سپاهان تیم خوبی است و به این سادگی تسلیم نمیشود و تن به شکست نخواهد داد، اما در هر صورت این بازی در آزادی است و باید بازیکنان نهایت تلاششان را به کار بگیرند تا انشاءالله یک بازی هجومی و پرگل را شاهد باشیم و در کنار اینکه از فوتبال لذت میبریم شاهد برد پرسپولیس هم باشیم. پیروزی در این بازی ۹۰ درصد مسیر قهرمانی در لیگ را برای شاگردان اوسمار هموار خواهد کرد و کادرفنی زمان مناسبی دارد تا بتواند این بازی را آنالیز کنند. سپاهان تیم شوت زنی است و در حملات پرتعداد ظاهر خواهند شد که امیدوارم خط دفاعی پرسپولیس برای این بازی به خوبی آماده شوند.
کد خبر 847634 برچسبها ویژه ورزشی باشگاه پرسپولیس