Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید پورآبادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه اولویت‌ دولت سیزدهم است و رییس جمهور در این زمینه به استانداران مناطق مرزی اختیارات لازم را داده است که بر این اساس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی پیشقدم شد و نشستی را با حضور وبیناری اتاق بازرگانی خراسان رضوی، جنوبی و گلستان برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: نقشه راه همکاری های تجاری بین استان های هم مرز با کشور ترکمنستان و توسط کارشناسان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بررسی و در نهایت ۴۴ پیشنهاد برای همکاری بیشتر تدوین شد.

پورآبادی افزود: این نقشه راه با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی تدوین و به استانداری و سپس به وزارت کشور ارسال می شود و در کمیسیون اقتصادی ۲ کشور مطرح و بعنوان طرحی برای تسهیلگری سرمایه گذاری تجار مطرح می شود.

وی ادامه داد: ارائه راهکار برای تسهیلگری مبادلات ارزی، ایجاد تعرفه های ترجیحی بین ۲ کشور، احداث بازارچه مرزی، مبادلات دانشجویی، برنامه ریزی برای پذیرش هیات های تجاری، برگزاری نمایشگاه و مراودات تجاری تهاتری از مهمترین این پیشنهادهای است که در نقشه راه بین ۲ کشور مدنظر است.

ترکمنستان دروازه ورود به آسیای مرکزی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در ادامه کشور ترکمنستان را دروازه ورود به آسیای مرکزی دانست و گفت: یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان داریم که نتوانسته ایم به خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: میزان صادرات ایران به کشور ترکمنستان در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵۸۰ میلیون دلار بود که بدلیل کرونا این رقم در پایان سال ۱۳۹۹ به ۱۳۵ میلیون دلار کاهش یافت.

پورآبادی ادامه داد: متاسفانه در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و ترانزیت با کشور ترکمنستان در ادوار گذشته مشکلاتی وجود داشته که باید برطرف شود.

راه اندازی بازارچه مرزی اولویت خراسان شمالی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: راه اندازی بازارچه مرزی از مصوبات مهم شورای گفت‌وگوی استان است و در این نقشه راه در اولویت قرار دارد ضمن اینکه این موضوع باید در سطح ملی پیگیری شود.

وی اظهار داشت: این استان ظرفیت های خوبی در بخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری دارد که با جمع بندی درخواست ها و اعلام آن ها می توان گام به گام به سمت ایجاد کانالی برای ارتقا و افزایش مبادلات بین این استان و ترکمنستان ایجاد کرد.

پورآبادی تصریح کرد: رایزنی های لازم در گذشته بین استانداری خراسان شمالی و معاون استاندار آخال ترکمنستان برای گشایش مرز پرسه سو انجام شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: راه اندازی بازارچه پرسه سو علاوه بر تسهیل تجارت خراسان شمالی با ترکمنستان، گذرگاهی برای مبادلات تجاری استان های همجوار از قبیل گلستان، خراسان رضوی و مازندران با جمهوری قزاقستان نیز گشوده می شود و علیرغم اینکه پیش‌ترها ۲ کشور موافقت ضمنی خود را با گشایش این گذرگاه مرزی مطرح کرده بودند اما تاکنون این امر جنبه اجرایی به خود نگرفته و عمده دلیل آن بی‌میلی طرف ترکمنستانی است.

وی عنوان کرد: تولید ثروت و خدمات در این استان به نسبت سایر استانها کمتر است و نیاز است تا این بازارچه راه اندازی شود تا اقتصاد منطقه تا حدی رونق گیرد.

خراسان شمالی براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۰ حدود ۸۶۳ هزار نفر جمعیت و  ۲۸ هزار کیلومتر مساحت دارد که ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و استان آخال یکی از پنج استان کشور ترکمنستان و همجوار با خراسان شمالی محسوب می شود که حدود ۹۷ هزار کیلومتر مساحت و افزون بر ۹۰۰ هزار نفر نیز جمعیت دارد.

میزان مبادلات تجاری خراسان شمالی با ترکمنستان چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان را تشکیل می دهد.

برچسب‌ها اتاق بازرگانی ایران ترکمنستان توسعه اقتصادی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتاق بازرگانی ایران ترکمنستان توسعه اقتصادی اتاق بازرگانی ایران ترکمنستان توسعه اقتصادی خراسان شمالی کشور ترکمنستان اتاق بازرگانی راه اندازی نقشه راه ۲ کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۱۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواحی غربی کشور ۱۷ اردیبهشت ماه بارانی می‌شود/صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در کشور 

به گزارش قدس آنلاین صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور  با بیان اینکه فردا دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می شود گفت: با ورود سامانه بارشی به کشور در بیشتر مناطق واقع در نیمه غربی کشور رگبار و رعد و برق وزش باد شدید و در برخی نقاط بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی افزود: در این روز بارش در کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل، زنجان و گیلان را داریم.

 مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی بیان کرد: روز سه‌شنبه در برخی مناطق واقع در نیمه شمالی کشور و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی البرز رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

 ضیائیان  تصریح کرد: روز چهارشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر، مناطقی از شمال غرب، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز و پنجشنبه در شمال شرق، شرق سواحل دریای خزر و برخی نقاط شمال غرب کشور بارش رخ می‌دهد.

او بیان کرد: در شمال غرب، جنوب شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، دوشنبه در جنوب غرب، سه شنبه و چهارشنبه در غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

او گفت: دوشنبه شرق دریای عمان و غرب خلیج فارس مواج است.

صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در کشور 

وی همچنین از صدور هشدار هواشناسی در کشور خبر داد و گفت: فردا دوشنبه استان‌های همدان، مرکزی، قزوین، البرز، مازندران، تهران، قم، نیمه غربی اصفهان، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه شمالی فارس، شمال بوشهر و روز سه‌شنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه غربی فارس، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، همدان، مرکزی، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی را در بر می گیرد.

وی تصریح کرد: روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه غربی فارس و شمال کرمان، روز پنجشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز و روز جمعه استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات استان‌های خراسان شمالی، مازندران، تهران و البرز را در برخواهد گرفت.

وی افزود: این سامانه احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری‌شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی را در پی دارد.

او اظهار کرد: در نتیجه به احتیاط در سفرهای بین‌شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج «ارز دیجیتال» در استان خراسان شمالی
  • بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
  • نواحی غربی کشور ۱۷ اردیبهشت ماه بارانی می‌شود/صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در کشور 
  • نواحی غربی کشور ۱۷ اردیبهشت ماه بارانی می‌شود
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • ایران قدرتمند در مدرسه‌ای قوی تجلی پیدا می‌یابد
  • بانوان وزنه‌بردار خراسان شمالی در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارند
  • اسب‌های خراسان شمالی در پایتخت سوارکاری کشور خوش درخشیدند