Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:01:49 GMT

اُمیکرون امان نمی‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۶۶۷۶

اُمیکرون امان نمی‌دهد

بیش از ۲ سال از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور می‌گذرد، این بیماری در پیک های مختلف تعداد زیادی را مبتلا و بسیاری را به کام مرگ فرو برد و تغییر چهره و رفتارهای این ویروس هزار چهره نشان می‌دهد با وجود اقدامات پیشگیرانه از قبیل واکسیناسیون، سستی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شده سویه اُمیکرون با وجود اینکه نسبت به سویه های قبلی ضعیف تر است، بیش از تصور مرزها را درنوردد و در زمان کوتاهی عده کثیری از افراد را مبتلا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سویه جدید کرونا اوایل دی ماه امسال در آفریقای جنوبی شناسایی شد، میزان کم واکسیناسیون در این کشور که در آن زمان کمتر از ۲۶ درصد بود، عامل مهم جهش ویروس کرونا و پیدایش این سویه عنوان شد، ویروسی که میزان سرایت و انتقال آن بسیار بیشتر از واریانت‌های قبلی ویروس کرونااست و گسترش آن به صورت تصاعدی در جوامع مختلف مشاهده می‌شود.

البته باید به این مهم توجه داشت که تجربه کشورهایی که قبل از ایران با این ویروس مواجه شدند، نشان می‌دهد در کمتر از یک هفته اُمیکرون به ویروس غالب کرونا در این کشورها تبدیل شده است و با توجه به سرعت و گستره انتشار آن، از نظر میزان مرگ نیز بر خلاف تصورات اولیه چندان هم کم تلفات نیست و از نظر میزان ابتلا به مراتب وضعیتی نگران کننده‌تر از سویه‌های قبلی کرونا دارد.

پیش از این عباس متولیان، متخصص اپیدمیولوژی در این خصوص به ایرنا گفت: با توجه به سرایت پذیری بالای سویه اُمیکرون و تجربه جهانی، ابتلا به این ویروس رشد انفجاری دارد، سرایت‌پذیری این ویروس از سویه‌های قبلی آلفا، بتا و دلتای کرونا خیلی بیشتر است و با شیب خیلی تندی تعداد مبتلایان بالا می‌رود.

تا چند روز پیش تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در کشور حدود هزار نفر بود اما با ورود سویه اُمیکرون به کشور تقریبا هر روز هزار نفر به تعداد مبتلایان شناسایی شده اضافه شد و اکنون به بالای ۲۷ هزار نفر رسیده و همچنان رشد انفجاری دارد و تعداد مبتلایان رو به افزایش است.

عباس متولیان اضافه کرد: اکنون به طور قطعی می‌توان گفت در هفته‌های آینده تعداد مبتلایان به کرونا و سویه اُمیکرون در کشور به بالای ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد و این امر کاملا مسجل است. البته این آمار افرادی است که تست می‌دهند و تست آنها مثبت می‌شود. تعداد واقعی مبتلایان بسیار بیشتر و شاید ۱۰ برابر بیشتر از این میزان است ضمن اینکه افراد بسیار زیادی برای تست مراجعه نمی‌کنند. با این روند ممکن است به جایی برسیم که نتوانیم از همه مبتلایان تست بگیریم.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و تنها هشت شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

این در حالی است که پیش از این نیز تمامی شهرهای استان زنجان در وضعیت آبی قرار گرفته بود، به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی که بر اساس اعلام مسوولان بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده بود و همین روند شیب تند مبتلایان به سویه اُمیکرون را به دنبال داشته که طبق آخرین رنگبندی، شهرستان ابهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و شهرستان‌های زنجان، خدابنده و خرمدره در وضعیت رنگ نارنجی و شهرستان‌های ایجرود، سلطانیه، طارم و ماهنشان هم در شرایط زرد هستند.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نیز نشان می دهد که شمار مراجعه کنندگان با علایم اُمیکرون به درمانگاهها، کلینیک ها و حتی مطب های پزشکان افزایش یافته بطوریکه به معنای واقعی حالت انفجاری گرفته است و هر روز نیز بر شمار آنان اضافه می شود.

اینجا یکی از درمانگاههای پرتراکم شهر زنجان است، کمی مانده به ظهر، وارد این مکان می شوم، شمار زیادی از مراجعه کنندگان در گروههای مختلف سنی منتظر ملاقات با پزشک هستند، ظرفیت صندلی های موجود بدون رعایت پروتکل ها تکمیل شده اند، هیاهوی بالایی در سالن پیچیده، هر کسی می خواهد زودتر از بقیه خود را به اتاق ویزیت پزشک برساند، اما چاره ای نیست و باید منتظر ماند.

ناهید محمدی ۳۵ ساله از جمله مراجعه کنندگانی است که با حالت اضطراب در حال نظاره کردن این وضعیت است، او در خصوص علت مراجعه اش می گوید: مادرم چند روزی است بیمار شده، بیشتر بدن درد دارد، درمان های خانگی چندان اثری نداشته است. 

او ادامه می دهد: برای در امان ماندن دیگران در این فضای کوچک مادرم را در ماشین منتظر گذاشته ام، تا به محض رسیدن نوبت ویزیت او را بیاورم.

این مراجعه کننده سپس، شماره ویزیت صد و چهارمین نفر را نشان می دهد و اظهار می کند: از وقتی که به این درمانگاه رسیدم، مراجعه کننده با شماره ۸۰ به اتاق پزشک می رفت، حال آنکه هنوز نوبت ما نرسیده است.

نگاهی به محیط می اندازم، از کودک چهار ساله گرفته تا افراد با سنین بالاتر و مسن هریک با وضعیت جسمانی بدتر از دیگری منتظر ویزیت هستند، اگرچه همه این افراد بیمار هستند اما حتی اگر درصدی از آنها نیز بیماری کووید - ۱۹ نداشته باشند در این محیط کوچک مسقف با جمعیتی که بدون فاصله اجتماعی و ساعتها در انتظار نوبت ویزیت هستند، به احتمال قوی مبتلا خواهند شد.

از درمانگاه خارج می شوم، در کنار این مکان، داروخانه قرار دارد، مراجعه کنندگان بیرون در صف منتظر دریافت داروهای خود هستند، یکی  از مراجعه کنندگان که خود را حسین رضایی معرفی می کند  می گوید: متاسفانه کرونا زندگی روزمره را تحت تاثیر خود قرار داده است، هر بار با سویه ای جدید و این بار " امیکرون" .

وی با اشاره به اینکه میزان مراجعات بیانگر افزایش مبتلایان به این سویه است، می افزاید: حدود ۴۰ دقیقه ای می‌شود که در انتظار دریافت داروهای نسخه هستم، به دلیل آنکه متصدیان داروخانه می گویند که نسخ بصورت الکترونیکی صادر می شود و به همین دلیل باید قدری صبوری کرد.

میزان ابتلا به اُمیکرون در زنجان ۲۰ برابر شده است

مسوولان استانی نیز در خصوص گسترش این ویروس و تمهیدات لازم برای مقابله با آن تاکیدات، توصیه ها و آمارهای روزانه را ارایه می دهند و هر بخشی به فراخور مسوولیت های خود در صدد پیشگیری، کنترل و درمان هرچه سریعتر مبتلایان به این ویروس هستند تا از وقوع بحران و وضعیتهای نامطلوب جلوگیری کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی استان زنجان، با اشاره به شیوع سویه جدید اُمیکرون در کشور و این استان گفت: در زمان حاضر با توجه به آمارهای اعلام شده ابتلا به اُمیکرون در کشور و این استان صعودی بوده بطوریکه نرخ ابتلا به این سویه در شهرستان زنجان ۲۰ برابر شده است.

محمد محرمی اضافه کرد: نرخ بستری‌های سویه جدید کرونا در بیمارستان های استان سه برابر و بستری های ارجاعی به مراکز آی سی یو به مراتب نسبت به ۲ هفته گذشته تا حدود زیادی افزایش یافته و این موضوع بیانگر لزوم توجه جدی به این مقوله مهم است.

این مسوول در خصوص میزان مراجعه هم استانی ها به مطب های پزشکان ادامه داد: شمار مراجعه کنندگان به مطب ها و کلینیک‌ها، درمانگاه‌های شبانه روزی و حتی بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی با توجه به نرخ ابتلا روند افزایشی دارد و با سیر صعودی چندین برابر شده است.

وی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود اُمیکرون در مقایسه با سوش های قبلی کرونا، انتقال پذیری، سرایت پذیری و از الگوی انتقال پذیری بالایی برخوردار است، اظهار داشت: به همین خاطر مطب ها و مراکز درمانی می توانند منشاء آلودگی و سرایت باشند، بر این مبنا توصیه می شود، همشهریانی که به این مکان ها مراجعه می کنند رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

محرمی با تاکید بر اینکه مراجعه کنندگان در این روزهای اُمیکرونی نوبت گیری الکترونیکی، فاصله گذاری اجتماعی را در مراکز و کلینیک ها رعایت کنند، افزود: مراجعه کنندگان در صورت امکان به مراکزی مراجعه کنند که ازدحام و شلوغی بالایی نداشته باشد و علاوه بر آن به موضوع مهم تهویه مکان نیز توجه جدی داشته باشند.

وی اظهار داشت: مراجعه کنندگان هنگام مراجعه به کلینیک ها و مراکز درمانی به وضعیت فاصله گذاری صندلی و نشیمنگاه ها با فاصله حداقل یک و نیم متری توجه داشته باشند و از همه مهمتر با توجه به الگوی انتقال و سرایت این سویه جدید استفاده از ماسک بیش از گذشته توصیه می شود.

رییس سازمان نظام پزشکی استان زنجان ادامه داد: علاوه بر آن، تردد به نوبت و هوشمند نیز باید در مطب ها مورد توجه قرار گیرد که همکاران پزشک و درمانی و عوامل اجرایی این مهم را بصورت تلفنی یا حضور فیزیکی و یا الکترونیکی تخمین دقیقی از مراجعه کنندگان انجام دهند و توزیع مناسب آن را برای روزها و هفته های آتی مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که رعایت این نکات مدنظر قرار بگیرد و منطقی هم عمل شود، بطور حتم در قطع زنجیره انتقال سویه اُمیکرون کمک فراوانی می کند، خاطرنشان کرد: به همشهریان زنجانی توصیه می شود در شرایط کنونی، از مراجعات غیرضرور به مطب ها و کلینک های درمانی بویژه افرادیکه بیماریهای خاص و زمینه ای دارند، اجتناب کنند و  این مهم را در صورت غیر اورژانسی بودن به  هفته های آینده موکول کنند تا چرخه انتقال قطع شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: همکاران جامعه پزشکی در عرصه مبارزه با بیماری عالم گیر کرونا در راستای بیماریابی، ردیابی بیماران مراجعه کننده به مطب ها، کلینیک ها و مراکز درمانی در هماهنگی و همکاری نزدیک با شبکه های بهداشتی و درمانی شهرستانها و اجرای آخرین پروتکل‌های درمانی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی برای بیماران سرپایی و بستری برای مقابله با این موج جدید تلاش می کنند.

 وضعیت زنجان از نظر شیوع اُمیکرون به دقت رصد می‌شود

 استاندار زنجان دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در زمان حاضر استان وضعیت شیوع سویه جدید اُمیکرون را به صورت لحظه‌ای رصد می‌کند و تمام تمهیدات لازم بر مبنای آن اتخاد می‌شود و در این خصوص منتظر تصمیم گیری ستاد ملی کرونا هستیم.

محسن افشارچی با اشاره به شیوع سویه امیکرون در کشور و استان افزود: در ستاد کرونای استانی، مصوباتی در خصوص محدود سازی تجمعات و اختیار تعطیلی بخشی از مدارس به آموزش و پرورش داده شد.

وی با تاکید بر اینکه استانداران اختیار تعطیلی کلی مدارس را ندارند، اضافه کرد: این موضوع به آموزش و پرورش ابلاغ شده  است که در صورت وجود موارد خاص، به ویژه در مقطع ابتدائی نسبت به تعطیلی کلاس ها مبادرت خواهد شد.

استاندار زنجان ادامه داد: در این جلسه به تسریع در امر واکسیناسیون به ویژه تزریق دُز سوم واکسن تاکید شد و علاوه بر آن به دستگاههای متولی امر نیز اعلام شد که لجستیک مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی را تامین کنند.

وی اظهار داشت: بر این اساس، فعالیت تالارهای استان نیز با توجه به شیوع اُمیکرون با یک سوم ظرفیت خواهد بود که در این خصوص نظارت های لازم نیز از سوی کارشناسان مربوطه انجام خواهد گرفت.

استاندار زنجان ادامه داد: در مجموع در ارتباط با سویه امیکرون محدودیتها در استان وضع شده است، اما منتظریم ببینیم سرعت رشد و بستری ها به چه سمتی پیش می رود.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ابتلا به سویه جدید کرونا در کشور صعوی شده است اما موارد شناسایی بر مبنای تست نیست، بلکه بر مبنای علائم بالینی تشخیص داده می شود.

افشارچی خاطرنشان کرد: هر سرماخوردگی نیز ممکن است به اُمیکرون ارتباط داده شود.

آمادگی مراکز درمانی تامین اجتماعی زنجان برای مقابله با سویه جدید کرونا

مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان با اشاره به آمادگی مراکز درمانی استان گفت: با توجه به شروع موج ششم کرونا وظایف و تکالیفی بر عهده درمان تامین اجتماعی بوده و تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده تا مراجعه کنندگان با کمبود دارو و پزشک مواجه نشوند و خدمات مورد نیاز ارائه شود.

 دکتر مهدی نیک سیرت با اشاره به شروع موج ششم کرونا و سویه جدید اُمیکرون افزود: بررسی ها بیانگر آن است که این موج در بخش سرپایی سهمگین‌تر از موج‌های قبلی آغاز شده است.

این مسوول ادامه داد: بر این اساس به تمام مراکز درمانی استان اعلام شده است که داروهای پرمصرف خود را در بحث سویه اُمیکرون با اولویت تهیه کنند، چراکه بیمه شدگان انتظار دارند در ارائه دارو و خدماتی که به صورت رایگان ارائه می‌شود، مشکلی ایجاد نشود.

نیک سیرت بابیان اینکه مدیریت درمان تامین اجتماعی برای کاهش ازدحام مراجعه کنندگان در مراکز درمانی تمهیداتی را اتخاذ کرده است، اظهار داشت: بر این مبنا فعال شدن شیفت عصر مراکز و ۲ شیفته شدن این مراکز با هدف توزیع مناسب بیماران و افزایش خدمات تخصصی مورد نیاز از جمله اقدامات انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی استان نیز یاریگر درمان تامین اجتماعی در تامین متخصصان مرتبط از قبیل بیماری عفونی باشد، گفت: در صورت تحقق این موضوع مهم و موافقت دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر تامین متخصص رشته عفونی امکان خدمت رسانی به صورت مطلوب تر فراهم خواهد شد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان ادامه داد: برای رویارویی با موج ششم کرونا "سویه جدید اُمیکرون" تمهیداتی برای تامین تجهیزات، داروها و نیروی انسانی اتخاذ شده است، هر چند مشکلاتی داریم، به عنوان نمونه، در پنج موج قبلی کرونا ۴۶ درصد کادر بیمارستان امام حسین(ع) شهر زنجان به این بیماری مبتلا شدند و با توجه به گسترش و سرایت بالای سویه جدید نگرانی فزاینده ای داریم.

وی با بیان اینکه بروز این موج و احتمال ابتلای کادر درمان به این نوع سویه نیز، سختی کار را مضاعف می کند، ابراز امیدواری کرد، با همکاری های بین بخشی و هم افزایی متولیان حوزه سلامت این موج نیز با کمترین مخاطرات سپری شود.

نیک سیرت با تاکید بر اینکه علائم سویه اُمیکرون اغلب همان سرماخوردگی است و همین مساله موجب شده شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی برای تشخیص قطعی افزایش یابد، افزود: در این ارتباط برای تشخیص این سویه، کیت های تشخیص سریع کرونا اهمیت ویژه ای دارد که با دانشگاه علوم پزشکی استان در این خصوص مکاتبه شده است.

وی اظهار داشت: کیت های تشخص سریع کرونا به ویژه اُمیکرون درتعیین تکلیف مبتلایان سرپایی و همچنین بستری اهمیت ویژه ای دارد و تامین آنها می تواند مشکلات و آسییب پذیری های احتمالی را کاهش دهد که امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان را مورد مساعدت قرار دهد.

این مسوول با تاکید بر اینکه شیوع این موج شرایط خاصی را در کشور ایجاد کرده است و عبور از این مرحله نیز نیازمند همکاری و هم افزایی بین ظرفیت‌های درمانی استان است، خاطرنشان کرد: مدیریت درمان این استان خود را مکلف به ارائه خدمات به ۵۱ درصد جمعیت بیمه شده استان می‌داند.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه های علوم پزشکی فاصله گذاری اجتماعی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه های علوم پزشکی فاصله گذاری اجتماعی کرونا دانشگاه های علوم پزشکی فاصله گذاری اجتماعی زنجان درمان تامین اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی سویه جدید ا میکرون شهرستان در وضعیت زنجان ادامه سویه جدید کرونا تعداد مبتلایان مراجعه کنندگان میکرون در کشور سویه ا میکرون مراکز درمانی استان زنجان پزشکی استان مراجعه کنند فاصله گذاری ا میکرون ا میکرون نشان می دهد ابتلا به ا کلینیک ها پروتکل ها مطب ها هزار نفر زنجان ا ویژه ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که کوویشیلد ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود، که شاید مرگبار باشد.

یک شکایت جمعی در بریتانیا ثبت شده و این ادعا را مطرح کرده است که این واکسن به مرگ و آسیب‌دیدگی‌های شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی است.

احتمال لختگی خون در بیماران کرونا بسیار بالاتر از دریافت کنندگان واکسن است

در حالی که آسترازنکا این ادعاها را رد می‌کند، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن «در موارد بسیار نادر، باعث تی‌تی‌اس (TTS)» یا سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی می‌شود، که مشخصه‌اش ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

به گزارش نشریه تلگراف، این شرکت در فوریه سال جاری در مدارک دادگاه گفته است: «تایید می‌شود که واکسن آز [آسترازنکا] می‌تواند، در موارد بسیار نادر، سبب تی‌تی‌اس شود. مکانیسم عامل این مسئله هنوز مشخص نیست.»

منبع: نورنیوز

کد خبر 848429 برچسب‌ها خبر مهم كرونا در ايران واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال