Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@07:13:00 GMT

چرخش خرید از غرب به شرق

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۷۸۱۳

چرخش خرید از غرب به شرق

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 57 و بخصوص پس از قطع رابطه با آمریکا در سال 59، میزان خریدهای تسلیحاتی ایران از کشورهای غربی (بخصوص آمریکا به عنوان مهمترین تامین کننده نیازهای نظامی ایران پیش از انقلاب) به صفر رسید و وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و اعمال تحریم‌های همه جانبه نیز بر محدودیت‌های بیشتر افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران: در حوزه هوایی، تلاش‌ها برای دستیابی به هواپیماهای جنگنده از همان سال‌های جنگ آغاز شد اما بجز چند فروند جنگنده اف5 (تایگر) از منابع دست چندم، نتیجه‌ای در بر نداشت.با پایان جنگ و آغاز دوران بازسازی، درحالیکه طبق برخی آمار، ایران نزدیک به 60درصد از توان رزمی خود را در جنگ نابرابر با عراق از دست داده بود، برای بازیابی توان از دست رفته، اقداماتی صورت گرفت که عمدتا بدلیل دشمنی غرب با انقلاب اسلامی و مسدود بودن راه‌های تامین نیازها از کشورهای اروپایی و آمریکا، معطوف به «شرق» بود.

با تلاش‌های صورت گرفته، در فرصت زمان بسیار کوتاهی تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی -بنا بر اعلام منابع خارجی- حدود 40 فروند جنگنده میگ29 (فالکروم) و  سوخو24 (فنسر) از شوروی و کمی بیشتر از این تعداد، جنگنده اف7 (ایرگارد) از چین وارد شد اما پس از فروپاشی شوروی و با روی کار آمدن «بوریس یلتسین» غربگرا در روسیه، روند پشتیبانی فنی هواپیماهای خریداری شده با مشکل رو به رو شد تا آنجا که در تامین قطعات و تجهیزات اشکالات فراوانی به وجود آمد و این آخرین خریدهای کشورمان از خارج کشور بود و تقریبا تمامی تلاش‌های بعدی با کارشکنی‌ آمریکایی ها بی‌نتیجه ماند.
اما در سال‌های اخیر، بحث خرید جنگنده‌ی خارجی بازهم در فضای رسانه ای کشور مطرح شده است.
همانطور که گفته شد، جمهوری اسلامی ایران پس از دهه ۷۰ شمسی عملا جت شکاری تازه‌ای که سازنده‌‌ی آن خارج از مرزهای ایران باشد، وارد ناوگان خود نساخته و اگرچه صحبت‌های بسیاری از تمایل مقامات داخلی یا کشورهای خارجی من جمله روسیه، چین و حتی فرانسه به میان آمده، اما در نهایت شاهد هیچ چیزی نبودیم و عمدتا ایران با بدعهدی‌ها مواجه شده و یا گزینه‌های پیش‌رو نیاز کشورمان را تامین نمی‌کرد تا خریداری شود.
اما در سالهای اخیر و به واسطه «برجام» که میان ایران و شش قدرت جهانی شکل گرفت و متعاقب آن ذکرِ عبارتِ لغو تحریم‌های تسلیحاتی [پنج سال پس از امضای آن]، بار دیگر اذهان به سمت خریدهای مورد نیاز کشورمان خصوصا در حوزه نظامی سوق داده شده و مدتی پس از امضای برجام کار تا آنجا پیش رفت که وزیر دفاع وقت؛ «سردار حسین دهقان» به وضوح از خرید جنگنده‌ی سوخو ۳۰ سخن گفت.سال گذشته نیز همزمان با سفر «سردار سرلشکر محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح به مسکو، صحبت‌های از ایشان شنیده شد که طی دیدار وی با مقامات روسی، پیگیری خریدهای نظامی من جمله جت‌های شکاری صورت پذیرفت و نهایتا پس از دیدار اخیر رییس جمهور با ولادمیر پوتین بار دیگر این موضوع مورد بحث قرار گرفت.
حال به واسطه‌ی شرایط موجود و در این نوشتار، به بیان ویژگی‌های دو گزینه‌ی احتمالی [با بیانی مشابه مِن باب مقایسه توسط خوانندگان گرامی] برای خرید از روسیه یعنی «سوخو ۳۰» و «سوخو ۳۵» و نهایتا آنچه از تحویل‌گیری آنان نصیب ایران خواهد شد؛ می‌پردازیم. هرچند نگارنده معتقد است که اگر خریدی حاصل و نهایی شود، جنگنده‌های سوخو ۳۵ خواهد بود چرا که تعدادی از این هواپیماها توسط طرف روسی برای نیروی هوایی مصر ساخته و آماده است که به دلیل تحریم‌های کاتسا [هرگونه مراوده نظامی با روسیه منجر به مجازات سنگین برای خریدار خواهد شد] فعلا تحویل‌گیری از سوی خریدار در هاله‌ای از ابهام است و احتمال دارد این جنگنده‌ها پس از بررسی و تشخیص قطعی ایران از تامین نیازهای موجود، خریداری شوند اما نهایتا تاکید مجدد بر این موضوع ضروری‌ است که تا زمانی که هواپیماها در پایگاه‌های هوایی کشورمان فرود نیامدند و پرچم ایران و نشان و شماره سریال نهاجا بر آن نقش نبست، یکایک بحث‌ها پیرامون خرید، صرفا در حد حرف قابل اتکا خواهد بود.
نقش و جایگاه سوخو 30 یا سوخو 35 در نیروی هوایی ایران
سوخو 30 نسخه SM را می‌توان بهترین نمونه‌های پروازی قابل دسترسی برای کشورمان دانست که در شرایط فعلی و عدم تمایل طرف‌های غربی به فروش هواپیما، یکی از ایده‌آل‌ترین جنگنده‌ها در سطح جهان است که در بُعد مانورپذیری و طراحی آیرودینامیکی زبان زد خاص و عام می‌باشد. (خانواده فلنکر به مانور کبرا معروف هستند)ضمن آنکه آرایش تسلیحاتی آن که قابلیت حمل انواع سلاح را موجب گشته و از آن یک جنگنده بمب افکن سنگین را ساخته است نیز می‌تواند در ماموریت‌های گوناگون از برتری هوایی تا درگیری با اهداف زمینی و نفوذ در آسمان دشمن را شامل شود. همچنین با بهره گیری این جنگنده از دو موتور و دو خلبانه بودن هواپیما (که می‌تواند سطح بار روانی را در شرایط درگیری کاهش و اطمینان پذیری بیشتری را موجب می‌شود) پیروزی عملیات‌های هوایی را تضمین می‌بخشد.از سوی دیگر همانطور که پیشتر گفته شد، فلنکر سی توانایی حمل طیف وسیعی از موشک‌های هوا به هوا را داراست که می‌تواند به عنوان یک جنگنده رهگیر منطقه‌ای ایفای نقش کند.در عرصه آفندی نیز این هواپیما می‌تواند با بهره‌گیری از تسلیحات سنگین خود در کنار توانمندی موشکی، به عنوان دست بلند جمهوری اسلامی ایران خصوصا در منطقه غرب کشور و خلیج فارس در نظر گرفته شود و هر تهدیدی را در ورای مرزهای کشور سرکوب کند.
ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که می‌توان با بهره‌گیری از تجربه‌های کشورهای منطقه همانند ترکیه یا هند که اقدام به تولید بومی جنگنده‌های F-16 آمریکایی یا Su-30 روسی کرده‌اند، ما نیز خط تولیدی مشابه آنچه برای هواپیمای F-16 در قبل از انقلاب برنامه ریزی شده بود به راه بیاندازیم تا علاوه بر تامین نیازهای بومی و افزایش دانش هوانوردی به عنوان تامین کننده منطقه‌ای جنگنده در نظر گرفته شده و برخی از بخش‌های حساس همانند جنگ الکترونیک (جنگال)، ناوبری و راداری را بر اساس نیازهای خود و با دانش بومی طراحی کنیم تا در شرایط جنگی حتی با لو رفتن کدهای حساس آن دچار مشکلات اساسی نشویم.در مقابل همین توضیحات را، میتوان برای سوخو 35 مدنظر قرار داد با این تفاوت که نسخه‌ی انتخابی کشورمان مشخص نیست. این جنگنده که نسبت به هم‌سلف خویش پیشرفته‌تر و از سامانه‌ راداری قدرتمندتری بهره می‌گیرد، می‌تواند به عنوان یک سکوی پرتاب موشک‌های هواپایه در وظیفه‌ی دفاع هوایی و در کنار دیگر هواگردهای رهگیر نهاجا و سامانه‌های پدافندی نقش مهمی ایفا کند.به عبارتی اولین نیاز از خرید جنگنده‌ی جدید؛ تامین بیشتر امنیت آسمان کشور با بهره‌گیری از هواپیمایی جدید است و سپس هدف ثانویه قابلیت‌های عملیات‌های هوا به سطح در هرکجا که لازم بوده، می‌باشد.
فلنکر ایی تک سرنشینه است ولی همانند بسیاری از جنگنده‌های پیشرفته‌ی دنیا در این کلاس، ضعفی نداشته و یک خلبان به خوبی از هدایت آن بر می‌آید.
در شرایط فعلی نیز که قالب کشورهای منطقه‌ خاورمیانه علی‌الخصوص حاشیه‌ جنوبی خلیج‌فارس از هواپیماهای پیشرفته و به روز [بعضا پیشنهاد خرید جنگنده فوق پیشرفته F-35 به امارات] بهره می‌گیرند، خرید هواپیمایی که هماورد آنان در نبرد هوایی‌ست بسیار احساس می‌شود.
در نهایت امید است که هرآنچه برای نیروی هوایی ایران تهیه و وارد کشور می‌شود از نمونه‌ای به روز، توانمند و مسلح به تسلیحات موثر باشد که مطمئنا در دستان خلبانان وطن‌مان خوش درخشیده و علاوه بر اعتبار برای سازنده، تامین کننده امنیت آسمان این مرز و بوم خواهند بود که در آینده می‌تواند با تهیه جنگنده‌های دیگر همچون MiG-35 یا هواپیمای آموزشی - پیشرفته Yak-130 و هواگردهای هشدار زود هنگام هوابرد [آواکس] که حلقه‌ی مفقوده پدافندی کشورمان است، تکمیل گردند.

انتهای پیام /

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بهره گیری خرید جنگنده جنگنده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد در نشست شورای معاونین و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور، ضمن تقدیر از تلاش معاونین و مدیران وزارت متبوع برای عملکرد مثبت و موفقیت‌آمیز آن‌ها در ایجاد و کنترل آرامش در بازار، گفت: در حال حاضر نهاده‌های مورد نیاز کشور تا پایان شهریور ماه تامین است.

وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری روزهای آغازین تصدی‌اش بر وزارت جهاد کشاورزی، افزود: در حالی که برای آرامش بازار و تامین نیاز مردم بیش از ۱۰۰ هزار تن از ذخایر گوشت و مرغ کشور در عید سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شده بود، از تیر ماه همان سال در ذخایر استراتژیک کنجاله، گوشت و مرغ به صفر رسیده بودیم اما با مدد الهی و همت شما مدیران توانستیم مشکلات را پشت سر گذاشته و امروز با یک تجربه موفقیت‌آمیز می‌توانیم سال ۱۴۰۳ را با شرایط بسیار خوبی پیش ببریم.

اوبر ضرورت تبیین و به تصویر کشیدن عملکرد موفقیت‌آمیز وزارتخانه از سوی مسوولان تاکید کردوگفت: امسال اجرای طرح‌های آبخیزداری و طرح‌های کوچک تامین آب، اولویت نخست و اجرای طرح‌های آب و خاک اولویت دوم برنامه‌های وزارتخانه است.

نیکبخت خطاب به روسای سازمان‌ جهاد کشاورزی استان‌های سراسر کشور که به صورت وبیناری در این جلسه حضور داشتند، گفت: مشارکت مردم را جدی بگیرید تا فعالیت‌های آبخیزداری و طرح‌های آب و خاک تقویت شود، آبخیزداری یعنی تولید آب و حفاظت از خاک، و با توجه به این که دانش و اجرای طرح‌های آبخیزداری در حال حاضر در کشور بومی شده با ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم، قطع یه یقین می‌توانیم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح‌های شیلاتی شامل صید و صیادی، آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و ماهیان سردآبی و گرمابی، به عنوان حوزه مناسب دیگری برای جذب سرمایه‌گذاری نام برد و افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع غذایی از راهکارهای اصلی جلوگیری از ضایعات مواد غذایی است که با فرآوری و تبدیل محصولات درجه ۳ و ۴، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، می‌توان چرخه بازرگانی را به حرکت درآورد .

او به نقش و اهمیت توسعه گلخانه‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی کشور و نیز عملکرد تولید و بهره‌وری غیرقابل مقایسه گلخانه‌ها با تولید در فضای باز اشاره و بر تسریع در صدور مجوزها و برداشتن موانع احداث گلخانه‌ها از پیش پای سرمایه‌گذاران و مردم تاکید کرد.

نیکبخت، از صنعت دام و طیور به عنوان چهارمین فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری و تولید محصولات صادراتی نام برد و گفت: در سال جهش تولید هستیم و وظیفه داریم در همه محصولات کشاورزی بخصوص محصولات اساسی تولید حداکثری داشته باشیم.

او با بیان اینکه نقش موسسه‌های علمی و دانش‌بنیان نخبگان و دانشجویان در طراحی و اجرای الگوهای مناسب کشت با توجه به اقلیم ۴ فصل کشور مهم است، افزود: در این راستا همکاران ما در سازمان تات وظیفه خطیری برعهده دارند و تلاش می‌کنند با کمک تولیدکنندگان و کشاورزان، جهش تولید براساس علم و دانش پیش رود.

وزیر جهاد کشاورزی حداکثرسازی تولید را راهبرد وزارت جهادکشاورزی برشمرد و گفت: ما هیچ محدودیت و توقفی در تولید نداریم، هم باید بتوانیم ذخایر استراتژیک را از محل تولید داخل تامین کنیم و هم باید مراقبت کنیم که حلقه‌های فرآیند تولید تا صادرات با حداقل نوسان، حفظ شود.

به گفته او، در این مسیر جذب سرمایه و ثروت مردم به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی می‌تواند راهگشا باشد، بنابراین نباید این اندیشه وجود داشته باشد که صرفا با تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و تسهیلات بانکی می‌توان کشاورزی را توسعه داد که اگر این نگاه را داشته باشیم دچار انفعال و ایستایی خواهیم شد.

مقام‌عالی وزارت ادامه داد: باید بستر جذب سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی را فراهم کنیم و با رفع محدودیت‌ها و موانع، صدور مجوزها را سرعت بخشیم.

نیکبخت شکل‌گیری واحدهای کوچک روستایی با محوریت تولید را مهم خواند و گفت: مراقبت کنید طرح هادی در زمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود.

او از خرید بیش از ۶۰ هزار تن دانه‌های‌ روغنی تاکنون در کشور خبر داد و گفت: کالایی که در سال ۱۴۰۲ توسط وزارتخانه خرید می‌شد، امروز توسط کارخانه‌های روغن‌کشی و واردکنندگان روغن خام خریداری می‌شود و این یعنی صنعت در خدمت تولیدکننده قرار گرفته است.

گفتنی است؛ حل مشکل مسکن کارکنان وزارت جهادکشاورزی، تکریم ارباب رجوع و مقابله با هرگونه رانت و فساد، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد توجه و تاکید وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • دوئل جنگنده‌ها؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟
  • خرید ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید و پیشرفته
  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • اولین خلبانان اوکراینی برای آموزش اف-۱۶ وارد فرانسه شدند
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • پرسپولیس به سرنوشت استقلال دچار شد/ شمسایی، ناپلئونی به فینال رفت!
  • (ویدئو) گزارش تلویزیون اسرائیل از سوخو ۳۵‌های در راه ایران
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین
  • گزارش تلویزیون اسرائیل از سوخو 35‌ های در راه ایران