Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@17:49:19 GMT

قلم خسروشاهی سلاح او پس از جنگ بود

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۰۷۶۵

آئین بزرگداشت زنده یاد جهانگیر خسروشاهی در حوزه هنری با حضور جمعی از دوستان و دوستداران، همکاران و یاران قدیمی او برگزار شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی حوزه هنری، آئین ختم قرآن و نکوداشت هفتمین روز درگذشت جهانگیر خسروشاهی نویسنده برجسته جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ظهر امروز سه شنبه ۱۹ بهمن‌ماه در مسجد آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*قلم خسروشاهی سلاح او پس از جنگ بود

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در این نشست گفت: جهان، بی‌هیاهو کار کرد و قلم خود را ادامه سلاحی که در جنگ در دست داشت می‌دانست. او کاری را کرد به آن اعتقاد داشت. همانگونه که در زمان جنگ از آرمان‌های ما دفاع کرد با قلم خود آن دفاع را ادامه داد.

سرهنگی افزود: جهان روحیه توحیدی داشت. وی هیچگاه لبخند خود را از کسی دریغ نمی‌کرد. جهان از یاران اصلی آقا مرتضی آوینی بود.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از وزارت ارشاد اسلامی اینجا کلیک کنید

وی با بیان خاطره‌ای ادامه داد: آغاز سال ۱۳۷۲ مصادف با روز‌های پنجم یا ششم فروردین، آقا مرتضی را در حیات حوزه هنری دیدم. تازه از سفری برگشته بود و بلافاصله آماده سفر دیگری به مناطق جنگی خوزستان بود. به او گفتم شما که تازه از سفری مشابه برگشته‌اید دوباره می‌خواهید بروید. ایشان پاسخ داد که نمی‌دانم چرا سفره‌ای که برای امام حسین پهن می‌شود اینقدر برکت دارد. جهان خسروشاهی نیز چنین رویکردی داشت.

سرهنگی ادامه داد: آوینی معتقد بود که به انقلاب بدهکار است و هر قسمت از مستند‌های روایت فتحی که از او پخش می‌شود یکی از بدهی‌هایش را با انقلاب تسویه می‌کند.

وی در پایان گفت: از خدا می‌خواهم جای خوبی برای آقا جهان ما کنار بگذارد.

* اخلاق خسروشاهی زبانزد بود

وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در آن سازمان گفت: در دوست داشتنی بودن مرحوم خسروشاهی شکی نیست چرا که همه مرتبطین با وی او را دوست داشتند.

وی افزود: خسروشاهی هنرمند، دقیق و صادق بود.

جلیلی با بیان اینکه قله‌های هنر ما در تاریخ همواره ذیل معرفت، آیین و فرهنگ شکل گرفته است، گفت: برای خسروشاهی اصل بر معرفت بود و همواره آن را ارج می‌نهاد.

وی در ادامه گفت: آنچیزی که ما می‌توانیم در مورد مرحوم خسروشاهی بگوییم علاوه بر اخلاق نیکو و مهربانی، می‌توان از متدین بودن او سخن گفت. او بر خلاف بسیاری از هنرمندان هیچ فخری برای خودش را بالاتر از تدین نمی‌دانست.

جلیلی در پایان گفت: بی‌شک به دلیل تدینی که او داشت جزو رستگاران است.

* گریه‌های خسروشاهی در روضه‌ها فراموش نشدنی است

محسن مومنی‌شریف رئیس سابق حوزه هنری و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری نیز با حضور خود در این مراسم با بیان خاطره از نکوداشتی که پیش از فوت خسروشاهی برای ایشان گرفته شده بود، گفت: مرحوم خسروشاهی انسان متواضعی بود و هیچگاه از تعریف و تمجید از خود خوشحال نمی‌شد.

وی در ادامه با اعتقاد ویژه شهید آوینی به مرحوم خسروشاهی گفت: هنگامی که مجموعه داستان‌های کوتاه «صخره‌ها و پروانه‌ها» به قلم خسروشاهی منتشر شد متوجه شباهت انسان خلق شده او با آثار آوینی شدیم.

مومنی افزود: خسروشاهی تسلط خوبی روی متون دینی، انقلاب و دفاع مقدس داشت. اما تواضع وی از دیده شدنش جلوگیری کرد.

وی در پایان گفت: گریه‌های خسروشاهی در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام فراموش‌نشدنی است. بار دیگر درگذشت ایشان را تسلیت می‌گویم و امیدوارم راه‌شان ادامه داشته باشد.

گفتنی است، این آئین با عنوان «مغازله با مرگ» در مسجد آیت الله خامنه‌ای حوزه هنری با حضور دوستان، همکاران و علاقه‌مندان این استاد گرامی برگزار شد.

جهانگیر خسروشاهی نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی و پژوهشگر صبح چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در پی ایست قلبی درگذشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار فرهنگی حوزه هنری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار فرهنگی حوزه هنری مرحوم خسروشاهی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۰۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ را مصوب کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه) قوه مقننه، در جریان ادامه بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 (جداول) با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدول 22 و جداول الحاقی در مورد منابع و مصارف حوزه انرژی با از مجموع 194 نماینده حاضر با 138 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع، موافقت کردند.

در ادامه جلسه هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جزئیات این جدول بیان کرد: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شد تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را در این جدول بیان کند. همچنین ذینفعان این موضوع از جمله دولت، صندوق توسعه ملی و ... را درج کنند و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه تمام درآمدهای نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود، ادامه داد: در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری؛ حساب بهینه‌سازی و ... آمده در جدولی درج شده است.

بنابراین گزارش، معاون سازمان برنامه و بودجه که در این جلسه حضور داشت درباره جدول مذکور بیان کرد: این جدول گزارشگری بوده و به نوعی اطلاع‌رسانی است.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 درباره جزئیات این جدول گفت: در جدول مذکور فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری