Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

نرخ رسمی تورم در ترکیه طی ژانویه گذشته به ۴۸.۷ درصد رسیده که بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته به شمار می‌رود. با وجود افزایش قابل توجه قیمت انواع کالا‌ها و خدمات، آن چه که این روز‌ها بیش از همه برای مردم ترکیه دردسرساز شده، افزایش قیمت برق است.

نرخ برق در ابتدای ژانویه گذشته به صورت پلکانی و بر پایه میزان مصرف بین ۵۲ تا ۱۲۷ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوندو ایسلر، ۶۱ ساله، یکی از معترضان ساکن آنکارا می‌گوید: «با وجود این که شب‌ها دمای هوا تا منفی ۱۰ درجه سانتیگراد سرد می‌شود، ناگزیرم شوفاژ اتاق خواب را خاموش کنم و بخوابم تا قبض برقم از توان پرداختم خارج نشود.»

زن خانه‌داری هم توضیح می‌دهد: «با این که فقط آشپزخانه و اتاق نشیمن را گرم می‌کنیم و شب‌ها مدام دور خودمان پتو می‌پیچیم، ولی قبض برق ماهانه من و همسرم به دو هزار و ۴۰۰ لیر (۱۵۴ یورو) رسیده است.»

افزایش هزینه انرژی به مساله جدی کسب و کار‌ها هم بدل شده است. برخی مغازه‌دار‌ها برای توجیه مشتریان خود نسبت به افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات خود قبض‌های برقشان را پشت شیشه‌های مغازه‌های خود نصب کرده‌اند. برخی رستوران‌ها و بار‌ها هم اعلام کرده‌اند که به ازای استفاده از وسایل گرمایشی در فضای باز در فاکتور خود هزینه انرژی را درج می‌کنند.

هاجر فوگو، بنیانگذار سازمان غیردولتی «شبکه فقر شدید»، می‌گوید: این افزایش قیمت‌ها که از سال ۲۰۰۲ تا کنون بی‌سابقه بوده، تمام اقشار جامعه را فقیر کرده است؛ چنان که بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌های غذایی خود را به شدت کاهش داده و تخم مرغ، پنیر یا زیتون که صبحانه سنتی ترک‌ها بوده به محصولاتی لوکس تبدیل شده‌اند.»

او می‌افزاید: «اجاره بها نیز دو تا سه برابر شده و حتی خانواده‌های طبقه متوسط را ناگزیر به مهاجرت به محله‌های دورتر از مرکز شهر‌ها و کاهش اندازه خانه خود کرده است.»

لیر ترکیه ۴۴ درصد از ارزش خود را در سال ۲۰۲۱ از دست داد که ناشی از استراتژی جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، برای تولید کالا‌های ارزان‌تر و توسعه صادرات بود. او همچنین برخلاف جریان مسلط اقتصادی در جهان، همزمان با صعود تورم خواستار کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه برای تشویق سرمایه‌گذاری شد. بانک مرکزی ترکیه نیز نرخ بهره را ۵۰۰ واحد درصد کاهش داد و به ۱۴ درصد رساند.

هر چند اردوغان تلاش کرده تا با افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد قدرت خرید عمومی را تقویت کند، ولی جهش نرخ برخی کالا‌ها و خدمات از جمله انرژی مانع از کاهش فشار تورم بر اقشار مختلف مردم ترکیه شده است.

با این حال، اردوغان اخیرا با برکناری رئیس مرکز آمار این کشور به دلیل اعلام بالاتر از حد نرخ تورم بار دیگر به مردم وعده داد تا روند نزولی قیمت‌ها به زودی آغاز خواهد شد. هر چند که مخالفان سیاسی و اقتصاددانان منتقد او نسبت به تحقق این وعده بدبین هستند و همچنان اعتراض‌های مردمی به گرانی در گوشه و کنار این کشور ادامه دارد.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: گرانی ترکیه اعتراض های خیابانی کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۱۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود

خیابان لاله‌زار قدمتی به درازای تاریخ پایتخت دارد. زمانی تنها یک باغ خارج از حصار شاه طهماسبی بود و به مرور به یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین خیابان‌های تهران تبدیل شد.

روزگاری لاله‌زار مدرن‌ترین خیابان تهران نام داشت و بسیاری از اولین تجربه‌های مدرنیته را در حافظه خود ثبت کرده است. زمانی نیز به‌عنوان خیابان فرهنگی تهران قدیم از آن یاد می‌کردند.

شواهد امر می‌گوید که لاله زار باید پیش از سال ۱۱۹۰ خورشیدی به وجود آمده باشد. در عصر قاجاریه، این باغ مکان تفریح و تفرج پادشاهان به حساب می‌آمد و در سال ۱۱۵۴ خورشیدی و دوران فتحعلی‌شاه قاجار نیز، باغ لاله زار را محل سکونت رییس هیئت اعزامی ناپلئون بناپارت در نظر گرفتند. با توسعه شهر تهران، این باغ و اراضی اطراف آن نیز جزئی از محدوده پایتخت شد و روند رو به رشد خود را با سرعت پشت سر گذاشت.

سال ۱۲۵۲ خورشیدی و در عهد ناصری، ناصرالدین شاه در سفری به فرنگ، از تماشای خیابان شانزلیزه پاریس به وجد می‌آید. در بازگشت او، باغ لاله زار ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود و مسیری از میان این باغ می‌کشند تا خیابانی به سبک خیابان‌های اروپایی و شبیه شانزلیزه پاریس، در طهران آن روز‌ها ساخته شود.

اولین سیم تلگراف را از باغ لاله زار کشیدند، اولین چراغ گاز تهران قدیم را در شب‌های لاله زار روشن کردند، اولین سالن سینما و اولین مغازه گل فروشی هم در همین خیابان افتتاح شد.

یک خط واگن اسبی، برای گشت‌زنی در خیابان لاله زار تدارک می‌بینند. «محله دولت» نیز در غرب باغ لاله زار، به‌عنوان جدیدترین محله مسکونی تهران، یکی از زیباترین و مصفاترین کوچه باغ‌ها و از مرغوب‌ترین اراضی شهر معرفی شد.

در دوران مشروطه، لاله‌زار اوج رونق و شکوفایی خود را پشت سر گذاشت و تا پایان عصر قاجاریه نیز، یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری پایتخت بود. در پایان عصر قاجار و اوایل دوره پهلوی نیز، خیابان لاله زار یا «شانزه‌لیزه تهران» نماد نوگرایی و هنر ایران را بر پیشانی داشت. خیابانی که ترکیبی از هنر و تجارت را در دل خود جای داده و تئاترها، سینماها، رستوران‌ها و ویترین مغازه‌های مختلف آن، رفت و آمد بسیاری را در این خیابان رقم می‌زد.

امروزه از آن لاله زار طهران قدیم تنها «خانه امین‌السلطان» یا «خانه و باغ اتحادیه» باقی مانده که خوشبختانه از دام تخریب رها شده و به دست مرمت و بازسازی رسیده است. خیابان لاله‌زار قدیمی که امروزه به آن قسمت جنوبی لاله‌زار می‌گویند، حد فاصل خیابان جمهوری تا میدان توپخانه را شامل می‌شود؛ میدانی که خود داستان‌های شنیدنی در خاطر دارد.

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟