Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@23:17:19 GMT

حضانت فرزندان بعد از فوت پدر بر عهده کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۲۳۳۹

براساس قانون حضانت فرزندان بعد از فوت پدر با مادر است حتی اگر پدر برای او قیم معین کرده باشد.

خبرگزاری میزان _ مفهوم حضانت در عرف به معنای سرپرستی و نگهداری کودک توسط والدین است و در قانون مدنی نیز حق و تکلیف است که قانونگذار بر عهده والدین گذاشته است. یکی از مسائل مطرح شده در جامعه که قانونگذار هم صریحا به آن اشاره کرده موضوع حضانت فرزند پس از فوت پدر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله موضوعات مطرح شده در رابطه با حضانت، حضانت فرزندان پس از فوت پدر است. در قانون مدنی به این مسئله مهم اشاره شده است. بر اساس ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی در صورت فوت یکی از ابوین حضانت طفل با آنکه زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده باشد.

با استناد به این که در ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی ذکر شده است:نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است. پس حضانت هم حق پدر و مادر است و هم تکلیفی است که به لحاظ قانونی بر عهده آنان قرار گرفته است و در صورتی که پدر کودک فوت کند، حضانت او بر عهده مادر است؛ بنابراین و با استناد به دو ماده فوق الذکر حتی اگر پدر برای فرزندش قیم تعیین کرده باشد، باز هم پس فوت او حضانت کودک یعنی نگهداری از وی با مادر او است. در نتیجه شخص دیگری غیر از مادر صلاحیت بر عهده گرفتن حضانت کودک را ندارد.

بیشتر بخوانید: والدین در چه شرایطی از حضانت فرزند محروم می‌شوند؟


انتهای پیام/

برچسب ها: حضانت فرزند دانستنی های حقوقی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حضانت فرزند دانستنی های حقوقی قانون مدنی فوت پدر بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۲۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسرو غفوریان کیست؟

انتشار فیلمی از اعترافات خسرو عفوریان که به لحاظ چهره شباهت بسیار زیادی به مهران غفوریان دارد مبنی بر اینکه کارمند ساواک در دوران پیش از انقلاب اسلامی بوده است، با حواشی فراوانی در فضای مجازی رو به رو شد.

به گزارش تابناک- بر اساس این فیلم این فرد مدعی است که سابق بر این عضو ساواک بوده و پس از انقلاب اسلامی از گذشته خود ابراز ندامت می کند.

بر اساس اطلاعات موجود خسرو غفوریان پس از آزادی از زندان فوت می کند.

عبدالرضا داوری یکی از فعالان فضای مجازی مدعی شده است که خسرو غفوریان پدر مهران غفوریان است.

همچنین از مهران غفوریان دست نوشته و تصویری وجود دارد که نشان می دهد او برای پدرش به نام خسرو غفوریان دلنوشته منتشر کرده و نیز بر سر مزار او حاضر شده است.

بر اساس این گزارش هنوز مهران غفوریان در این خصوص توضیحاتی ارائه نکرده است.

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵ کیلو تریاک در ایستگاه شهید مدنی
  • تسلیت استاندار خوزستان به مناسبت درگذشت مادر شهیدان دزفولی
  • چه کسی محجور است؟/ آثار حقوقی شخص محجور
  • «بی‌حجاب، مزاحم ماست، نباید تحمل شود»- طراح لایحۀ حجاب و عفاف/ ابوالفضل اقبالی کیست؟
  • یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • مدیرعامل آینده آبی‌ها کیست؟
  • شهر و حیات مدنی
  • امام فرشته‌ها کیست؟! + فیلم
  • خسرو غفوریان کیست؟
  • نیکا شاکرمی کیست؟ او چگونه از دنیا رفت؟