Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@05:58:51 GMT

کشف شیوه جدید تولید اکسیژن در ماه و مریخ

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۳۶۴۷

کشف شیوه جدید تولید اکسیژن در ماه و مریخ

باشگاه خبرنگاران جوان - دانشمندان دانشگاه منچستر و گلاسکو با همکاری هم روش جدیدی باهدف امکان ایجاد مسیری برای تولید اکسیژن برای انسان‌ها ارائه کرده اند تا انسان‌ها بتوانند ماه یا مریخ را به طور بالقوه برای مدت زمان طولانی خانه خود بخوانند.

به نقل از eandt.theiet، ایجاد یک منبع قابل اطمینان از اکسیژن می‌تواند به بشریت کمک کند تا انسان‌ها زیستگاه‌های قابل حیات را در خارج از زمین ایجاد کنند آن هم در دوره‌ای که سفر فضایی بیش از هر زمان دیگری قابل دستیابی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الکترولیز یکی از روش‌های بالقوه برای تولید اکسیژن است. این روش شامل عبور الکتریسیته از یک سیستم شیمیایی برای ایجاد واکنش می‌شود و می‌تواند برای استخراج اکسیژن از سنگ‌های ماه یا تقسیم آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده شود. این روش می‌تواند هم برای سیستم‌های پشتیبانی حیات و هم برای تولید پیشران موشک‌ها موثر و مفید واقع شود.

گرانش در محیط مریخ و ماه از زمین کم‌تر است با این حال، تا کنون چگونگی تأثیر میدان‌های گرانشی کمتر در ماه (۱/۶ گرانش زمین) و مریخ (۱/۳ گرانش زمین) به طور دقیق بررسی نشده بود. گرانش کمتر می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شیوه الکترولیز داشته باشد، زیرا حباب‌ها می‌توانند به سطوح الکترود چسبیده باشند و یک لایه مقاومتی ایجاد کنند. پژوهش جدید دانشگاه منچستر که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که چگونه تیم محققان آزمایش‌هایی را برای تعیین نحوه عملکرد روش الکترولیز حیات‌بخش در شرایط کاهش گرانش انجام دادند.

گونتر جاست، مهندس ارشد این پروژه تحقیقاتی گفت: "ما یک سانتریفیوژ کوچک طراحی کردیم و شروع به ساخت آن کردیم که این وسیله می‌تواند طیف وسیعی از سطوح گرانش مربوط به ماه و مریخ را ایجاد کند. هنگام انجام یک آزمایش در آزمایشگاه، نمی‌توانید از گرانش زمین فرار کنید. با این حال با کمک هواپیما، سلول‌های الکترولیز ما تنها تحت تأثیر نیروی گریز از مرکز قرار می‌گیرند و می‌توانیم با تغییر سرعت چرخش، سطح گرانش هر آزمایش را تنظیم کنیم بنابر این مشکل تفاوت در گرانش حل شد."

این مهندس ارشد افزود: "ما همچنین آزمایشات مشابهی را روی سانتریفیوژ بین ۱ تا ۸ گرم در آزمایشگاه انجام دادیم. در این پیکربندی، بازو‌ها در حال چرخش بودند تا گرانش رو به پایین محاسبه شود. مشخص شد که روند مشاهده شده زیر ۱ گرم با روند بالای ۱ گرم مطابقت دارد. این نتیجه به طور تجربی تأیید می‌کند که سکو‌های گرانش بالا را می‌توان برای پیش بینی رفتار الکترولیز در گرانش ماه استفاده کرد و محدودیت‌هایی که نیاز به شرایط ریزگرانشی پرهزینه و پیچیده دارند را از بین می‌برد. در این سیستم، ما دریافتیم که اگر از پارامتر‌های عملیاتی مشابه روی زمین استفاده شود، ۱۱ درصد اکسیژن کمتری در گرانش ماه تولید می‌شود. "

مقاله تحقیقاتی دانشگاه منچستر و گلاسکو با نام "پیش بینی کارایی الکترولیز تکامل یافته اکسیژن در ماه و مریخ" اخیرا در مجله Nature Communications منتشر شده است. در این مقاله به راه حل‌هایی اشاره شده است که می‌توانند انسان‌ها را قادر سازند تا به طور ایمن روی سطح اجرام آسمانی دیگر زندگی کنند، این موضوع یکی از حوزه‌های فعال تحقیقات فضایی است.

در دیگر مقالات از روش‌های متفاوتی استفاده شده است. از بتن بدون سیمان برای ساخت سازه‌ها در ماه گرفته تا ایده‌هایی برای ایجاد بتن فضایی با استفاده از گرد و غبار فضایی و مایعات زائد بدن مانند ادرار فضانوردان. در نوامبر ۲۰۲۰، یک شرکت انگلیسی قراردادی با آژانس فضایی اروپا (ESA) برای توسعه روش‌هایی برای تجزیه گرد و غبار ماه به عناصر تشکیل‌دهنده‌ای از اکسیژن و آلیاژ‌های فلزی، با هدف تولید مواد لازم برای ساخت پایگاه‌های ماه، امضا کرد.

بیشتر بخوانید

کشف مقدار کمی آب در مریخ به شکل یخ

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره مریخ اکسیژن هوا سیاره زمین گرانش زمین انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوب و بد قلیان‌ اکسیژن

اخیرا بحث عرضه نوعی خاصی از قلیان با عنوان «قلیان اکسیژن» در برخی کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها خبرساز شده؛ موضوعی که گویا در راستای اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت در ۱۰ استان کشور است؛ چراکه متخصصان و مسئولان سلامت همواره نسبت به شکستن قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌ها و استعمال آن به صورت گروهی و سرگرمی و در نهایت هم افزایش چندین برابری مصرف آن در زنان و مردان و بروز عوارض قلبی و تنفسی ناشی از آن در سنین پایین‌تر، هشدار داده‌اند. 

قلیان  اکسیژن یا گازN۲O چیست؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در مصاحبه با خبرنگار تحریریه جوان قدس در مورد ماهیت و آنچه قلیان اکسیژن خوانده می‌شود، گفت: سهم اکسیژن از ترکیب گازهای به کار گرفته شده قلیان اکسیژن حدود ۸۰ درصد است و نیتروژن می‌تواند به میزان ۵ درصد به ترکیب گازها اضافه شود. موضوع و نام قلیان اکسیژن غلط‌انداز و شبهه‌ناک است، نام اصلی آن N۲Oهست. عنوان قلیان اکسیژن باعث می‌شود افراد فکر کنند اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند، باید بگویم اینطور نیست. مدت هاست در کشورهای مختلف روی کاربردهای غذایی و دارویی این گاز مطالعه می‌شود.

جهانپور افزود: در کشورما هم بیش از ۱۵ سال است که روی گاز (N۲O) یا همان «قلیان اکسیژن» مطالعه می‌شود. این گاز مجوزهای اولیه را برای استفاده‌های پزشکی دریافت کرده بود ولی در کافی‌شاپ‌ها به صورت مجاز عرضه نمی‌شد. طبق شنیده‌ها در سال‌های اخیر وزارت بهداشت در قالب یک طرح آزمایشی، این محصول را جهت بررسی کاهش مصرف سایر محصولات دخانی عرضه کرده است اما تاکنون نتیجه قطعی آن مشخص نیست.

استفاده از گاز اکسیژن باعث عوارض عصبی می‌شود

وی در مورد ضررهای استفاده این گاز گفت: ممکن است این محصول موجب کاهش میل افراد به سایر محصولات دخانی شود، اما قطعا آسیب‌هایی هم دارد. یکی از بارزترین عوارض استنشاق این گاز تا امروز دفع و کاهش ویتامین‌ها ازجمله B۱۲، کم خونی، عوارض عصبی، لرزش دست، حالت خنده یا خلسه و کاهش فشار خون بوده است.

جهانپور با تاکید بر اینکه این قلیان به طور کلی عارضه مرگ را به دنبال ندارد، بیان کرد: عدم ترویج و تبلیغات این محصول از سمت وزارت بهداشت، عدم ارائه به سنین پایین و ارائه هشدارهایی چون عدم رانندگی بعد از استنشاق باید قبل از توزیع عمومی «قلیان اکسیژن» صورت بگیرد. افرادی که این محصول را استفاده می‌کننئ باید در نظر داشته باشند که تا چند ساعت پس از استنشاق این گاز از انجام فعالیت‌هایی چون رانندگی، استفاده از دوچرخه، اسکوتر، موتورسکلیت و یا کار با وسایلی که نیازمند دقت بالا و هوشیاری و خطر ساز است، خود داری کنند؛ زیرا ممکن است ضریب دقت و هوشیاری این افراد تا چند ساعت کاهش یابد.

وی افزود: استفاده از واژه «قلیان اکسیژن مجوزدار» ترویج تلقی شود. حتی اگر این محصول عوارض و پیامدهایش کمتر از سایر دخانیات و یا داروهای روانگردان باشد؛ قاعدتا سیاست ترویج، سیاست درستی نیست، یعنی نباید تبلیغ شود، زیرا مصرف تفننی آن هم آسیب‌هایی دارد و در کشور ما تبلیغات کالای آسیب‌رسان به سلامت ممنوع است.

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در پایان گفت: باید در ترویج یا تبلیغ «قلیان اکسیژن» احتیاط کرد ولی در عین حال ممنوعیت مطلق و عدم عرضه هم ممکن است این محصول را به زیر زمینی شدن ببرد که مشکلات، عواقب و پیامدهای بدی داشته باشد.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

 

دیگر خبرها

  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید