Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی امروز در گفت و گو با خبرنگاران رشد تولید محصول متناسب با رشد جمعیت را لازمه تأمین امنیت غذایی دانست و اظهار کرد: با توجه به تهدید منابع تولید در عرضه کشاورزی، رسیدن به امنیت غذایی از مسیر افزایش تولید نیازمند همراهی کشاورزان، تغییر نگرش این بخش با استفاده از اقدامات ترویجی و همراهی رسانه هاست چرا که در حال حاضر میزان تولیدات کشاورزی ما کفاف مصرف داخل استانی است و از پنج میلیون تن محصول تولیدی در آذربایجان شرقی، سه میلیون تن تولیدات زراعی است و بیشتر به مصرف خود استان می رسد و صادرات ما بیشتر معطوف به تولید یک میلیونی در هر یک از بخش های دامی و باغی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در بحث صادرات بیشتر به دنبال ارزآوری از طریق صادرات محصولات باغی و دامی با آب بری و وزن کمتر در مقابل درآمد صادراتی بیشتر هستیم که در این بخش نیز نسبت به دوران قبل از انقلاب شرایط متفاوتی داریم و بسیاری از محصولات کشاورزی استان با رویکرد صادرات محور تولید می شوند.

فتحی توسعه کشت فراسرزمینی را راهکاری اجتناب ناپذیر برای کاهش واردات نهاده های دامی دانسته و اظهار داشت: بر همین اساس چهار محصول ذرت، سویا، جو و دانه های روغنی به عنوان محصولات هدف در این بخش مشخص و برای هریک از وزارتخانه های امور خارجه، اقتصاد و جهادکشاورزی نیز در این حوزه مسئولیت هایی تعریف شده و امور مربوط در حال پیگیری و انجام است.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اما اینکه استقبال از این بحث از سوی تولید کننده و سرمایه گذاران به چه صورت باشد مسأله دیگری است و با این حال در کشورهای ونزوئلا و ارمنستان و حتی آذربایجان زمینه این نوع کشت فراهم است و حتی ارمنستان خود اخیراً  برای همکاری با کشاورزان ایرانی در این زمینه اعلام آمادگی کرده و علاوه بر این طرح جهش تولید در دیمزارها نیز با توجه به غالب بودن این نوع از کشت در استان با حضور کارشناسان جهادکشاورزی در کنار کشاورزان در ۳۵۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی اجرا شده که با اجرای آن در سال گذشته شاهد افزایش تولید ۱۵۰ کیلویی گندم در هر هکتار بودیم.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای قانون انتزاع تأکید کرد: با اجرای این قانون قدم مهمی در ثبات رویه چرخه تولید، توزیع و نظارت در اقلام و کالاهای اساسی و البته ثبات بازار برداشته شد چرا که طبق قانون انتزاع این وظیفه بر عهده یک سازمان و آن هم وزارت جهادکشاورزی است و از معطل ماندن امور به دلیل تعدد نهادهای مسئول و ناظر به میزان قابل توجهی جلوگیری شده و علاوه بر این ایجاد سامانه بازرگام برای حذف واسطه ها و رسیدن مستقیم محصول از تولید به مصرف بر بستر سامانه های هوشمند صورت گرفته که در آینده تعداد اقلام این سامانه برای حذف واسطه و رساندن بی واسطه محصول به دست مصرف کننده و در نتیجه کنترل قیمت ها افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: موضوع توجه به سطح توسعه گلخانه ها دیگر اقدام شاخص مجموعه جهادکشاورزی آذربایجان شرقی است و بر اساس ارزیابی های ماهانه در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته ایم به گونه ای که اکنون شهرستانی مانند هریس دومین شهرستان به لحاظ توسعه گلخانه ای پس از جلفا است و در این روند نیز اصلاح روش های تولید و استفاده از ارقام کم مصرف آبی مورد توجه است.

فتحی در مورد برخی حواشی اخیر در خصوص برگشت برخی محصولات کشاورزی صادر شده از استان نیز گفت: عمده صادرات استان ما به روسیه محصول فلفل است و بر خلاف اخبار و حواشی ایجاد شده در فضای مجازی هیچ محموله سیبی از آذربایجان شرقی به روسیه صادر نشده که عودت شود و در مورد فلفل نیز موضوع به استفاده از هشت سمی می شود که در روسیه ممنوع است و با وجود اعلام ممنوعیت این سموم در روسیه به علت یک ناهماهنگی بخشی از محصول فلفل صادره به این کشور عودت شده بود که اکنون این موارد به واسطه مجوزهای بهداشت و سلامت کنترل می شود و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی برای کنترل میزان کود و سموم مصرفی در این بخش اقدام لازم برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی است که از گلخانه ها آغاز شده است.

وی در توضیح دلایل گرانی برخی اقلام اساسی نیز اظهار داشت: حدود ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارهای استان داریم که بیش از نیاز مصرفی تا زمان برداشت محصول جدید است اما به دلیل ناهماهنگی در توزیع محصول موجود در انبار شاهد کمبود در بازار و افزایش قیمت این محصول بودیم که با دستور وزیر جهادکشاورزی مبنی بر افزایش عرضه به دنبال تعدیل و کنترل قیمت هستیم.

فتحی گفت: کاهش کشتار به دلیل شرایط آب و هوایی و البته مشکل اخیر در تأمین نهاده های دامی به علت تحویل نشدن از سوی وارد کنندگان نیز دلیل افزایش قیمت گوشت بوده که از یک هفته گذشته با تحویل بار از سوی وارد کنندگان، حل این مشکل نیز در دستور کار قرار گرفته و در مورد افزایش قیمت برنج نیز کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی به دلیل خشکسالی شدید امسال مهمترین دلیل بوده به گونه ای که ۱۲۰ هزار تن مصرف برنج استان و کل تولید برنج در آذربایجان شرقی شش هزار تن است و پاسخگوی مصرف نیست و این موضوع تنها از طریق افزایش عرضه قابل حل است و برنج نیز مانند اقلامی چون سیب زمینی قابل قیمت گذاری نیست و قیمت آن از طریق افزایش عرضه به بازار کنترل و تعدیل می شود.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در واکنش به برخی نقدها در مورد عدم تناسب خسارات حوزه کشاورزی با میزان بیمه پرداختی به کشاورزان نیز تصریح کرد: در حوزه بیمه محصولات کشاورزی در گذشته با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما سال گذشته بالای ۹۰ میلیارد تومان خسارات این حوزه معادل صد درصد پرداخت شده و ضعف اصلی در این بخش عدم اطلاع رسانی درست ما برای آشنا ساختن کشاورزان با انواع بیمه های کشاورزی است که موجب می شود این تلقی در کشاورز ایجاد شود که حتی با کمترین پرداختی در این بخش، باید بیشترین قرامت را از بیمه ها دریافت کند در حالی که قرامت پرداختی از سوی بیمه ها نیز طبق قانون متناسب با حق بیمه پرداختی کشاورزان است.

انتهای پیام/60015

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی فارس تبریز گوشت برنج سیب زمینی بیمه محصولات کشاورزی کشت فراسرزمینی ارمنستان سامانه بازرگام کنترل قیمت ها کالاهای اساسی صادرات وزارت جهادکشاورزی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۳۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آناتولی، به دنبال درگیری پلیس ارمنستان با کسانی که در اعتراض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان و انتقال چهار روستای ارمنی به باکو، سعی داشتند چند بزرگراه این کشور از جمله بزرگراه‌های بین‌المللی را مسدود کنند، ۱۷ نفر در ایروان و ۱۲ نفر در منطقه تاووش ارمنستان دستگیر شدند.

به نوشته آناتولی، پیشتر هیات‌هایی از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تعیین مرزبندی جدید میان دو کشور نشستی برگزار کرده بودند.

در بیانیه مطبوعاتی مشترکی که پس از برگزاری این نشست از سوی هیات‌های دو کشور در روز ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) منتشر شد، اعلام شده بود که در مرزبندی جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، چهار روستا که از دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون تحت کنترل ارمنستان قرار داشتند، به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیر‌های معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بار‌ها نقض شده است

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟