Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:01:27 GMT

جشن میلاد امام جواد(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۶۴۷۰

جشن میلاد امام جواد(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد

سخنران مذهبی این آیین روز شنبه در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی گفت: امام جواد(ع) ویژگی‌های برجسته ای داشتند و داستان امامت از امام جواد به بعد حساس‌تر می‌شود چرا که جوادالائمه (ع) اولین امامی بود که در سن هشت سالگی به مقام امامت نایل شدند و همچنین پس از شهادت ایشان فرزندشان امام هادی(ع) نیز در سن هشت سالگی به امامت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام مرتضی دهشت افزود: از ابتدای امامت ائمه اطهار تا امامت امام زمان(عج) در دوران نزدیک به امام عصر جز این دو امام بزرگوار امامی در هشت سالگی به امامت نائل نشدند که علت این امر به عنوان نشانه‌های ظهور ولی عصر(عج) برای زمینه سازی، ایجاد بستر فکری و آماده سازی مردم و مهیا کردن زیرساخت‌های ظهور امام زمان(ع) عنوان شده است.

وی ادامه داد: این زمینه سازی بسیار مهم است و اگر کسی بر داستان امامت در هشت سالگی ایراد و اشکالی بگیرد قرآن با بیان داستان حضرت مریم(س) و به پیامبری رسیدن حضرت مسیح(ع) در گهواره به آن پاسخ می‌دهد که این داستان‌های قرآنی راهی برای جلوگیری از انکار منکران در این امور است.

این کارشناس مذهبی در خصوص نام امام جواد(ع) گفت: جواد به معنی سخاوت و بخشندگی و چیزی که سریع عبور می کند یعنی سریع گذشتن و سریع اجابت کردن است که این نام یکی از اسامی و صفات خداوند است و خداوند نیز مرکز مرکز جود عالم است یعنی خیلی سریع عنایت و اجابت می‌کند.

دهشت افزود: در بین ائمه (ع) امام جواد(ع) به خاطر سریع الاجابت بودن به این نام معروف هستند چرا که امام رضا(ع) نیز در این خصوص می فرمایند که اگر حاجتی دارید به پسرم امام جواد(ع) بگویید تا مستجاب کند.

شعرخوانی، سرودخوانی و مدیحه سرایی از جمله برنامه‌های مراسم جشن میلاد جوادالائمه(ع) بود.

محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدِ تقی (۱۹۵-۲۲۰ق) امام نهم شیعیان است. کنیه او ابوجعفر ثانی است و ملقب به جواد و ابن الرضا بود. ملقب شدن ایشان به جواد را به دلیل کثرت بخشش و احسان ایشان دانسته‌اند.

امام جواد ۱۷ سال امامت کرد که با حکومت مأمون و معتصم عباسی همزمان بود. براساس نقل بیشتر منابع، امام جواد(ع) در آخر ذی‌القعده سال ۲۲۰ق در ۲۵ سالگی مسموم و به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است. او در کنار جدش موسی بن جعفر(ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها مشهد شیعه حرم امام رضا امام رضا امام جواد امام خمینی قرآن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد شیعه حرم امام رضا مشهد شیعه حرم امام رضا امام رضا امام جواد امام خمینی قرآن امام جواد ع هشت سالگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۶۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) به میزبانی معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمشهد، به نقل از آستان‌نیوز،سال گذشته به دستور وزیرامور خارجه و با مسئولیت وزارت امور خارجه، نخستین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع)، با محوریت رفع مسائل زائران بین‌المللی برگزار شد و دوشنبه 4 اردیبهشت ماه دومین نشست آن به میزبانی آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در اتاق جلسات معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این جلسه نسبت به فضای ظرفیت بین‌الملل شهرمشهد مقدس و مزیت‌های نسبی این شهر به عنوان شهر بین‌المللی و همچنین برگزاری نخستین اجلاسیه سفرای کشورهای زائر فرست درمشهد بحث و تبادل نظر شد.

دیپلماسی زیارت، حضور آستان قدس رضوی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین  حضور موسسات فرهنگی در نمایشگاه‌های مشهد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود. 

همچنین از دیگر موضوعاتی که دراین نشست بحث و تبادل نظر شد، در خصوص مردمی‌سازی بحث زیارت در کشورهای هدف بود که چگونه موسسات و تشکل‌های مردمی دراقصی نقاط جهان بویژه کشورهای هدف بتوانند در خصوص گسترش کمی و کیفی زیارت تلاش کنند و بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در خصوص گسترش امر زیارت گام های مثبتی برداریم.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود