Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:46:16 GMT

بازسازی و مرمت مسجد سرخ ساوه رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۰۳۳۴

بازسازی و مرمت مسجد سرخ ساوه رونمایی شد

ایسنا/مرکزی همزمان با شام ولادت حضرت امام جواد (ع) و حضرت علی اصغر(ع) مراسم رونمایی از بازسازی مسجد سرخ ساوه به عنوان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی باشکوه و ماندگار این شهرستان برگزار شد.

امام جمعه ساوه شامگاه ۲۳ بهمن ماه در جمع نمازگزاران این مسجد گفت: وقتی به نعمت‌های الهی دست پیدا می‌کنیم باید شاکر خدای تعالی باشیم و قدر این نعمت را بدانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی افزود: مرمت و بازسازی این مسجد یک اقدام شایسته و ارزشمند است که با نظارت میراث فرهنگی و با مشارکت امام جماعت، نمازگزاران و خیرین صورت گرفته است.

وی بیان کرد: مسجد سرخ ساوه که یکی از آثار تاریخی و بناهای ارزشمند واقع در مسجد انقلاب این شهرستان است شناسنامه شهر ساوه بوده و باید با کمک خیرین همواره آباد بماند.

امام جمعه ساوه گفت: این مسجد در دوره سلجوقیان در ۹۰۰ سال پیش ساخته شده و در ادوار مختلف تاریخی مورد مرمت قرار گرفته است و باید برای صیانت و نگهداری آن همواره اهتمام جدی داشت.

به گزارش ایسنا، امام جماعت مسجد سرخ نیز گفت: برای مرمت و بازسازی اخیر بنای مسجد سرخ با همکاری اداره میراث فرهنگی  و افراد خیر حدود سه میلیارد ریال هزینه شده است.

آیت الله حاج سید محمد صالح تهجدی افزود: این مسجد طی ۳۰ سال گذشته در چند مرحله مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

وی گفت: محراب و صحن داخلی مسجد سرخ به طرز با شکوهی با گچ بری آیات قرآن مجید تزیین شده که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

او گفت: وجه تسمیه مسجد سرخ بلحاظ تزئینات زرشکی و کتیبه های قرمز رنگ الهام گرفته از محصول انار این شهر است و دور را دور مسجد تعبیه و رنگ آمیزی شده است. در جوار مسجد سرخ، مناره آجری قرار دارد که از دوره سلجوقیان به یادگار باقی مانده است.

گفتنی است که در انتهای بافت تاریخی و مذهبی مجموعه میدان انقلاب ساوه، مناره ۱۴متری و مسجد جامع این شهر قرار دارد که یکی از مساجد به جای مانده از صدر اسلام در کشور است.

گفته شده مسجد جامع ساوه در محلی که آتشکده بوده، بنا شده است. کاوش های باستان شناسی که در منطقه آوه واقع در جنوب شهر ساوه انجام شده حکایت از تاریخ ۷ هزار ساله این منطقه دارد.

مسجد سرخ با شماره ۲۹۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مسجد سرخ ساوه مرمت استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها مسجد سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) تشییع و در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شوند.

حجت الاسلام احمد لقمانپور افزود: پیکرهای مطهر این دو شهید والامقام، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه از میدان آل یاسین تا مسجد مقدس جمکران تشییع و در صحن اصلی این مکان مقدس به خاک سپرده می‌شوند.

وی گفت: این دو لاله گلگون کفن در عملیات‌های کربلای ۵ و عاشورا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

دیگر خبرها

  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • تأثیرگذاری رسانه‌ها در عصر کنونی بیش از ابزارهای جنگی است