Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - آقای هاشمی با اشاره به تولید و توزیع سه هزار تن بذر گواهی شده در استان گفت: امسال ۴۲۰ هزار نهال شناسه‌دار در استان تولید شد که نسبت به پارسال ۱۵۰ هزار نهال بیشتر بوده است.

در سال زراعی آینده قرارداد نظارت بر ۲ هزار و۸۰۰ هکتار مزارع بذری گندم و جو در استان منعقد شده که پایه‌های مختلف پرورشی تا گواهی شده در این مزارع تولید شود و تا چهار سال آینده مشکلی برای تامین بذر گواهی شده وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

بذر‌های گواهی شده را از مراکز مورد اعتماد و زیر نظر جهادکشاورزی تهیه کنید

از این میزان یک هزار و ۲۰۰ هکتار جو و یک هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع گندم است که با توجه به اینکه میانگین عملکرد این سطح سه تا چهار تن باشد تمام نیاز استان از بابت بذر مورد نیاز گواهی شده تامین خواهد شد.

بیشتر ارقامی که ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته کشت شده‌اند و به تدریج میزان عملکرد محصول آن‌ها پایین آمده در حال حذف شدن هستند.

در کشت گندم، رقم جدید زرینه در استان در حال جایگزینی است که این رقم تا ۱۰ درجه زیر صفر سرمازدگی ندارد و به دلیل شرایط آب و هوایی استان و کم بودن نیاز آبی نسبت به ارقام فعلی قابلیت کشت در همه مناطق استان را دارد.

هم‌اکنون رقم قدیمی پیشگام در استان به دلیل نیاز آبی بالا و افزایش بیماری و آفات در این رقم در حال حذف شدن است و رقم‌های زرینه و میهن در استان کشت می‌شود.

در کشت گندم دیم نیز رقم هشترود، باران، هما، صدرا و آذر ۲ در استان کشت می‌شود که عملکرد بسیار بالا دارد و به طور میانگین بالای ۲.۵ تا سه تن در هکتار عملکرد محصول دارد.

در کشت جو رقم مهتاب جایگزین ارقام گذشته شده و تا ۱۰ تن در هکتار در استان عملکرد محصول داشته است و ۲ سال آینده جایگزین رقم بهمن و جلگه در استان می‌شود.

این رقم به عنوان نخستین رقم گواهی شده است که امسال بذر گواهی شده آن تمام شده و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

در کشت جو دیم نیز رقم جدید قافلان در استان کشت می‌شود که در شرایط آبیاری تکمیلی تا پنج تن عملکرد محصول دارد و به دلیل مقاومت بالا نسبت به سرما در همه مناطق استان قابلیت کشت دارد.

در صورتی که تمام شرایط کشاورزی از جمله مکانیزاسیون، روش‌های نوین کشاورزی در استان فراهم باشد و کشاورز از بذر اصلاح شده استفاده نکند، تولید و عملکرد محصول با مشکل مواجه می‌شود.

هم‌اکنون با شرایط و تنش‌های زیست محیطی ایجاد شده، ۳۵ درصد محصولات کشاورزی استان از بین می‌رود که ۱۵ درصد محصولات به دلیل بیماری، ۱۱ درصد آفات و ۹ درصد به دلیل علف هرز از بین می‌رود و بهترین راهکار مبارزه و کاهش خسارت تنش‌های زیستی استفاده از بذر سالم و گواهی شده است.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بذر گواهی شده نهال شناسه دار بذر گواهی شده عملکرد محصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۱۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ سپاس معلم در چهارمحال و بختیاری نواخته شد

زنگ سپاس معلم به طور همزمان در مناطق هفده گانه آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری به صدا در آمد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، زنگ سپاس معلم در مدارس مناطق هفده گانه آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری به طور همزمان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی نواخته شد.

مراسم نواختن زنگ سپاس معلم همزمان با هفته بزرگداشت مقام معلم که از 12 اردیبهشت‌ماه تا 19 اردیبهشت‌ماه است در مدارس استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

آیین نمادین سپاس معلم استان چهارمحال و بختیاری با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، فرمانده انتظامی استان، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار استان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در آموزشگاه صفرپور ناحیه 2 شهرستان شهرکرد برگزار شد.

افشین امیریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان در این آیین با اشاره به اینکه 2نفر از معلمان استان به عنوان معلمان نمونه کشوری معرفی شدند، گفت: سلمان رستمی و جعفر عالی‌پور از استان به عنوان معلمان نمونه برتر کشور معرفی شدند.

انتهای پیام/7540

 

 

دیگر خبرها

  • میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد
  • تقویت بارش‌ها در چهارمحال‌ و بختیاری
  • زنگ سپاس معلم در چهارمحال و بختیاری نواخته شد
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری