Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@07:40:55 GMT

فرش‌بافی در کردستان به کام دلالان و کارفرمایان است

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۲۹۴۱

فرش‌بافی در کردستان به کام دلالان و کارفرمایان است

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: صنعت فرش بافی در کردستان ریشه در تاریخ، فرهنگ، سنن و آئین‌های این دیار کهن دارد و چندین هزار سال است که این هنر بشری در این خطه از ایران زمین ریشه دوانده است.

هم اکنون نیز هزاران زن و مردم در نقاط شهری و روستایی کردستان مشغول به بافتن انواع فرش، گلیم، و جاجیم هستند اما سود اصلی این صنعت را دلالان به جیب می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا پای درد دل بافندگانی نشستیم که از زخم‌های روزگار و مشقت زندگی می‌گفتند.

زنانی که هم پدر بودند و هم مادر، شیر زنانی که برای امرار معاش زندگی و تأمین آینده فرزندانشان از ۷ صبح تا ۵ غروب در کارگاه‌های فرش بافی مرکز فنی و حرفه‌ای از «نایسر»، «آساوله» و «کانی کوزله» و دیگر نقاط حاشیه شهر به این مرکز مراجعه و دل به کار می‌بندند و برای داشتن زندگی آبرومند تلاش دارند.

نکته جالب اینجاست که حقوق ماهیانه این بانوان بیش از یک میلیون تومان نیست و فاجعه آنجا بدتر که این مادران زحمتکش نه از بیمه‌ای برخوردارند و نه امنیت شغلی دارند.

اما در مقابل این اجحاف‌ها و بی عدالتی‌ها، فرش‌هایی که این بانوان هنرمند می بافند به کشورهای اروپایی و آمریکایی و با قیمت چندین هزار دلار صادر می‌شود.

پای صحبت بانویی فرش باف نشستیم، وی اظهار داشت: حدود ۱۲ سال است کار فرش بافی می‌کنم ولی با این وجود تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستم و این یعنی استرس و ترس از آینده شغلی در این آشفته بازار که دردسرهای ما را دوچندان می‌کند.

این بانوی فرش باف ادامه داد: فرش بافان این مکان از صاحب این کارگاه بارها درخواست بیمه داشته و دارند، ولی به بهانه نبود یارانه و سهمیه دولتی از این کار سرباز زده اند و با وجود اینکه مبالغ بسیاری از دسترنج ما در جیب می‌گذارند اما مدعی هستند که قادر به پرداخت حق بیمه ماهانه شاغلین در این کارگاه نیستند.

وی افزود: در این سال‌ها به علت کار زیاد چشمانم کم سو شده اند و با توجه به حقوق بسیار کمی که دریافت می‌کنم تاکنون هزینه پرداخت خرید عینک را نداشته ام و همچنین به علت زیاد نشستن در یک حالت و روی تخته‌ای که به صورت سرتاسر در عرض «دار قالی» تعبیه شده است، به بیماری کمر درد، زانودرد و… مبتلا شده ام اما رسیدگی به وضعیت این بیماری‌ها برای کارگری همانند بنده هزینه‌های میلیونی به دنبال دارد یا باید حقوقم را صرف دارو و درمان نمایم یا با دردهایم کنار بیایم.

حال بی عدالتی اینجاست که برخی از تولید کنندگان بانی اصلی این بی عدالتی و کارشکنی را دولت می‌دانند و به اصطلاح توپ را در زمین دولت با جمله «دولت حمایت نمی کند»، می‌اندازند.

تنها ۱۹ هزار بافنده فرش در کردستان بیمه هستند

به گفته سید صلاح قریشی مدیرکل تأمین اجتماعی کردستان در حال حاضر ۵۰ هزار بانوی بافنده در استان وجود دارد که تنها ۱۹ هزار نفر تحت پوشش سازمان بیمه تأمین اجتماعی هستند، شاید این فقط یک آمار باشد و تعداد بانوان شاغل بدون بیمه فراتر از این باشد.

قریشی خاطرنشان کرد: با وجود تأکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص احیا مجدد بیمه قالیبافان متأسفانه تاکنون این قانون اجرایی نشده است و بانوان و تولید کنندگان فرش در قالب بیمه حرف و مشاغل آزاد می‌توانند خود را بیمه کنند.

لزوم حمایت از صنعت فرش بافی در کردستان

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس به اهمیت حمایت از فرش اشاره کرد و گفت: فرش کردستان همواره مورد اهمیت بوده است و باید از این هنر حمایت شود.

علیرضا زندیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: صنایع دستی را رکن مهم و اساسی در استان کردستان و به ویژه شهرستان بیجار هستند.

وی افزود: در کنار کشاورزی و دامداری، صنایع دستی و به ویژه فرش همواره در اقتصاد روستایی و شهری بیجار اثرگذار بوده و هنر فرش بافی قدمت زیادی در این شهرستان دارد.

نماینده مردم بیجار عدم حمایت از فرش بافی را عامل مهمی در فراموشی این هنر دانست و عنوان کرد: لازم است تا از هنرمندان این رشته حمایت لازم صورت گیرد تا تولید این بخش رونق پیدا کند لذا در این راستا مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اقداماتی را شروع کرده و در وهله نخست مبحث تحت پوشش قرار دادن بانوان فرش باف را با جدیت پیگیری می‌کنند.

برخی کارفرمایان و دلالان فرش کاملاً به این نکته و بیکاری جامعه زنان واقف هستند و می‌توان گفت که از این نکته سودجویی کامل و بهره وافی را می‌برند و سودهای کلان عایدشان می‌شود، اما همچنان طلبکار دولت و دولتمردان بوده و هستند ولی با خود نمی‌اندیشند که حال بافتن رج به رج این فرش‌های دست بافت برای آنان دلار، یورو و.. است. در برخی موارد هم با جمله اشتغال زایی کرده اند و هم ارز آوری منت هم بر سر دولت و دولتمردان می‌گذارند.

نیازی به حساب و کتاب نیست تا به این باور برسیم که امروزه با ماهی یک میلیون تومان اداره یک زندگی درویش مسلکانه نیز دور از باور است. کدام شخصی می‌توان با ماهی یک میلیون روزگارش را سپری کند؟

کد خبر 5423874

منبع: مهر

کلیدواژه: فرش فرش دستبافت سنندج بیمه نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی راهپیمایی 22 بهمن دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه 22 بهمن عکس استانها آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا جشنواره فیلم فجر گرگان چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرش بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۲۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت

مهران فاطمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه همه مسئولان باید به دنبال گسترده‌تر و رنگین‌تر شدن سفره کارگران باشند، اعلام کرد: با توجه به سهم ۶۰ درصدی هزینه‌های مسکن و اجاره بها در سبد خانوار، احداث مسکن کارگری باعث جلوگیری از کوچک‌تر شدن سفره آنان خواهد شد.

وی از آمادگی استان برای واگذاری ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر زمین غیرقابل فروش به کارگران واجد شرایط همراه با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۵۵۰ میلیون تومانی با تنفس یک ساله و اقساط ۲۰ ساله به منظور ساخت خانه‌های ویلایی کارگری خبر داد.

استاندار یزد بیان کرد: به عنوان مصوبه این نشست، تلاش خواهیم کرد تا در ابتدای سال ۱۴۰۴ هیچ کارگر واجد شرایطی در استان نباشد که زمین تحویل نگرفته و یا عملیات اجرایی ساخت منزل مسکونی وی آغاز نشده باشد.

استاندار یزد اظهار کرد: عدم پرداخت دستمزد مطابق تلاش کارگران و عدم توجه به مسئله بیمه، بهداشت و سلامت، آموزش و ارتقا مهارت‌ها همچنین عدم استفاده از ابتکار عمل کارگر از مصادیق این ظلم است که اثرات سوء آن در رونق تولید مشهود خواهد بود.

فاطمی در ادامه از فعالان عرصه کارگری از جمله خانه کارگر، شوراهای کارگری و کانون‌ها و انجمن‌های صنفی برای پیگیری مطالبات کارگران و نیز از تشکل‌های صنعتی استان نظیر اتاق بازرگانی، انجمن مدیران، خانه صمت و انجمن کارفرمایان برای میزبانی این نشست تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه متوسط توجه کارفرمایان استان به کارگران نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، تصریح کرد: جامعه کارگری استان نیز از وفادارترین جوامع ایرانی نسبت به انقلاب بوده و در هر مقطعی دین خود را به نظام جمهوری اسلامی ادا کرده‌اند.

کد خبر 6094153

دیگر خبرها

  • ۷۰۰ نفر بیمه شده قالی بافی در سرپل ذهاب فعالیت دارد
  • ساختمان سازی، بیشترین حوادث کار را در لرستان دارد
  • بیمه سلامت چگونه از بیماران تالاسمی حمایت می کند
  • افزایش میزان حمایت از بیماران تالاسمی با تأسیس صندوق بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج
  • ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه
  • جنجال علیه اخذ مالیات از دلالان دانه‌درشت آن هم با پول بیت‌المال
  • خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت
  • پروژه دریافت لیست هوشمند حق بیمه کارگاه‌ها در استان فارس آغاز شد
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد