Web Analytics Made Easy - Statcounter

فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان یکی از مهمترین مؤلفه های تحصیل محسوب می شود لذا مسئولان ذیربط بایستی در راستای رفع مشکل مدارس فرسوده اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان یکی از مهمترین مؤلفه های تحصیل محسوب می شود، اما فرسودگی برخی از مدارس طی این سالها به یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان و والدین تبدیل شده است به طوری که سایه سقف های لرزان بر سر دانش آموزان، یکی از روایت هایی است که سالهاست تکرار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی از استان‌ها مدارس فرسوده، کابوس دانش آموزانی است که مشغول به تحصیل هستند، اگرچه شیوع کرونا و تعطیلی مدارس این موضوع را تا حدی به حاشیه برده است اما مدارس فرسوده موضوعی اصلی و مهم است که رسیدگی به آن و حل این مشکل همت خیران، حمایت ویژه دولت و مسئولین را می طلبد.

بدون شک مدارس فرسوده و نیازمند تعمیر، مشکلی اساسی است که آینده را در هاله ای از ابهام فرو می برد، ممکن است با کوچکترین لرزه و اتفاقی، شاهد آوار سقف های لرزانی باشیم که مدتهاست زنگ هشدار آنها به صدا درآمده است.

دل‌نگرانی دانش آموزان و والدین مدتهاست در مورد سقف های لرزان بیان می شود، مدارسی که به مرور زمان مستهلک شده و نیازمند تعمیر و یا بازسازی هستند، خیران مدرسه ساز در این سالها برای نونوار کردن مدارس همت کرده اند و شاهد ساخت و تعمیر مدارسی بودیم که به برکت دستان سخاوتمند خیران احداث می شود اما قطعا آمار بالای مدارس فرسوده نیازمند برنامه ریزی جدی است.

اما در شهرستان بروجرد ۶۰ درصد مدارس فرسوده هستند، فضاهای آموزشی که نیازمند بازسازی و تعمیر بوده و قدمت برخی از این مدارس به چند دهه برمی گردد.

۶۰ درصد مدارس بروجرد فرسوده است

محمد مهرافزون، مدیر آموزش و پرورش بروجرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سفیر‌افلاک، اظهار داشت: بسیاری از مدارس بروجرد نیازمند مرمت و تعمیر بوده ولی در مجموع ۶۰ درصد مدارس فرسوده و بیش از ۷۰ درصد محوطه های مدارس نیز نیازمند نوسازی هستند.

وی افزود: مدارس فرسوده هم در شهر و هم در روستا وجود دارد که برای نوسازی مدارس هم از ظرفیت خیران و هم اعتبارات دولتی برای اجرای برخی از پروژه ها به صورت مشارکتی استفاده می شود ولی نوسازی مدارس و یا تعمیر آنها اعتبارات زیادی را نیاز دارد.

مدیر آموزش و پرورش بروجرد با تاکید بر ضرورت پروژه های نیمه کاره، عنوان کرد: برخی از این پروژه ها قدمت ۹ ساله دارند و درصد پیشرفت بالایی دارند که نیاز است هرچه سریعتر تکمیل و در اختیار دانش آموزان قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بر اثر سیل سال ۹۸، برخی از مدارس دچار آسیب شدند و حتی ایزوگام و یا سرویس گرمایشی برخی از مدارس دچار مشکل می باشد که برای رفع این مشکل اعتبار نیاز است.

مهرافزون بیان کرد: در حال حاضر سه پروژه نیمه کاره خیر ساز در بروجرد وجود دارد که لازم است با مشارکت خیران و افزایش اعتبارات این پروژه تکمیل شود.

وجود ۲۳۴۴ مدرسه غیر مقاوم در لرستان

امیر غفوری نژاد،مدیر کل نوسازی مدارس لرستان در گفت‌و‌گو با سفیرافلاک، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ پروژه در قالب ۸۰ کلاس یا زیربنای یک میلیون و ۵۶۲ هزار و ۵۳۸ متر مربع با اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد تومان در شهرستان بروجرد در دست ساخت است.

وی افزود: در نیمه اول امسال، مدرسه شش کلاسه روستای گنجینه، مدرسه دو کلاسه روستای قشلاق، مدرسه یک کلاسه روستای خان امیر در بروجرد، مدرسه شش کلاسه حضرت زینب(س) اشترینان، مدرسه سه کلاسه روستای توده زن و مدرسه سه کلاسه روستای دهریز افتتاح شدند.

مدیر کل نوسازی لرستان عنوان کرد: در کل استان تعداد دو هزار و ۳۴۴ کلاس درس غیر مقاوم  وجود دارد، همچنین ۵۵۶ کلاس درس نیاز مند به مقاوم سازی هستند که برای نوسازی این تعداد مدرسه هزار و ۸۶۵ میلیار تومان اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: از انتهای سال ۹۸ تا کنون تعداد ۱۰۴ مدرسه در قالب ۵۲۱ کلاس درس تخریبی در استان روند بازسازی آن ها شروع شده است.

غفوری نژاد بیان کرد: در ابتدای سال ۸۳ که آمار کلاس های تخریبی استان استخراج شد، تعداد پنج هزار و ۷۶۷ کلاس درس تخریبی در استان وجود داشت که طی این ۱۸ سال این تعداد کلاس درس با مشارکت خیران و اعتبارات دولتی  به تعداد دو هزار و ۳۴۴ کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل نوسازی مدارس لرستان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح تخریب و بازسازی تا کنون تعداد سه هزار و ۴۲۳ کلاس درس بازسازی شده است که از اواخر سال ۹۸ تا کنون ۵۲۱ کلاس درس طی دو سال احداث شده و در مجموع ۱۵ درصد کل مدارس بازسازی شده طی این ۱۷ سال می باشد.

وی بیان کرد: طی دو سال اخیر به طور متوسط ۲۶۰ کلاس درس بازسازی شده و امسال تعداد ۱۰۷ مدرسه رو در قالب ۳۲۸ کلاس ساخته و تحویل داده شده است.

به گزارش سفیرافلاک، در ساماندهی مدارس فرسوده که موضوعی مهم به شمار می رود، حل آن همت مسئولان و خیران اهتمامی جدی می طلبد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدارس فرسوده نوسازی مدارس کلاسه روستای دانش آموزان کلاس درس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم

حجت الله الماسی با بیان اینکه مدارس خاص اوتیسم جزو گروه مدارس آموزش و پرورش استثنایی هستند گفت: گروه‌های مختلف در سازمان استثنایی شامل کم توان ذهنی، ناشنوا، نابینا، معلول جسمی حرکتی هستند که اوتیسم جز یکی از این گروه‌هاست.

وی با بیان اینکه در مدارس اوتیسم دانش‌آموزان با اختلالات طیف اوتیسم تحصیل می کنند افزود: پایه‌های تحصیلی آن ها از پیش دبستانی تا متوسطه دوم و کار و دانش ویژه است؛ الگوی آموزشی در این مدارس از پیش دبستانی تا پایان دوره ابتدایی معمولاً آموزش انفرادی که در دنیا رایج است صورت می‌گیرد و کمتر کار گروهی و فعالیت گروهی انجام می‌شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی حداکثر تراکم کلاس در مدارس اوتیسم را پنج نفر عنوان کرد و ادامه داد: در متوسطه اول و یا به عبارتی پیش حرفه‌ای و کار و دانش خاص با توجه به ویژگی‌های هر کدام از گروه‌های دانش آموزان با نیازهای ویژه در طیف اوتیسم، در گروه‌های کوچک آموزش‌های کلاسی ارائه می‌شود.

الماسی تفاوت این مدارس را با مدارس عادی اینگونه توضیح داد: در این مدارس سعی می‌کنیم متناسب با نیاز دانش‌آموزان طیف اوتیسم که عموما به ارتباط نداشتن و تعامل با محیط و عدم توجه دچار هستند، مناسب سازی‌ لازم انجام شود به عنوان مثال نور در چنین مدارسی باید خاص باشد.

وی با بیان اینکه طیف اوتیسم در سه سطح خیلی شدید، شدید و خفیف تعریف می‌شود گفت: میزان آموزش‌ها با توجه به شدت معلولیت انجام می‌شود. در آموزش با نیازهای ویژه در طیف اوتیسم بیشتر تمرکز بر ارائه محتوای دیداری و تصاویر است و کمتر متن و سایر رسانه‌های دیگر اهمیت دارند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تعداد دانش آموزان با اختلالات اوتیسم در کشور که در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند را حدود ۳۵۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: حدود ۳۵۰ نفر طیف اوتیسم با شدت کم یا خفیف در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

الماسی با بیان اینکه در کشور ما ۳۵ مدرسه خاص اوتیسم وجود دارد اظهار کرد: در استان‌های مختلف گاه بیشتر از یک مدرسه وجود دارد و بعضی استان‌ها مدرسه ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • سال گذشته ۱۹۷ کلاس درس تحویل دانش آموزان گلستانی شد
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه
  • همزمانی کنکور فرهنگیان با کنکور نوبت اول نقطه قوت است
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم