Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یک شنبه ایرنا بودجه سال ۱۴۰۱ اولین تجربه بودجه‌ای دولت سیزدهم است که به اذعان کارشناسان و بنابر اعداد و ارقام خود بودجه تجربه‌ای موفق، به ویژه از نظر مدیریت هزینه‌ها و ایجاد تناسب بین دخل و خرج دولت و جلوگیری از وقوع کسری قابل توجه بودجه است. علاوه بر آن، لایحه سال آینده از حیث عدالت منطقه‌ای نیز با تأکیدی که بر سطوح استانی و شهرستانی دارد رویکرد مثبت و قابل دفاعی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا این حال، کیسیون تلفیق در اقدامی مهم از یک طرف، ۹ میلیون دلار به کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان اختصاص داده و از طرف دیگر سهم صندوق توسعه ملی را به ۴۰ درصد رسانده است.

موضوع بودجه نویسی دولت سیزدهم و پیامدهای تغییر مولفه‌های آن را با «مهدی پاکذات»، سرپرست «مرکز پژوهش‌های توسعه و آنیده نگری» سازمان برنامه و بودجه کشور به بحث و گفتگو گذاشتیم. مرکز پژوهش‌های توسعه و آنیده‌نگری به عنوان بازوی پژوهشی سازمان برنامه نقش مهمی در تدوین لایحه بودجه دارد. مشروح این گفتگو در ادامه آمده است.

ایرنا: بودجه ۱۴۰۱ اولین تجربه دولت سیزدهم در بودجه نویسی است. ارزیابی شما از لایحه بودجه سال آینده چیست؟

پاکذات: یکی از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ عدالت محور بودن آن است. ریاست جمهوری تأکید زیادی بر رعایت عدالت منطقه‌ای دارند. در همین راستا یک ابتکار بسیار خوبی که دولت سیزدهم انجام داده ایجاد «صندوق‌های استانی عدالت و پیشرفت» است که در تبصره‌های بودجه آمده و طراحی آن هم به «مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری» سپرده شد.

در بحث توسعه منطقه‌ای سه گانه‌ای وجود دارد که ما را درگیر روح یک دور باطل دائمی کرده است. این سه گانه عبارت است از توانمندی مدیران منطقه، که ناظر به مدیران سطح استان است؛ مورد بعدی بودجه منطقه و سومین مورد اختیارات منطقه است. هر سه مورد اینها در بسیاری از استان‌های کشور در سطح پایینی قرار دارند. وقتی میخواهیم تفویذ اختیارات بکنیم با چالش کمبود بودجه مواجه می‌شویم. کسی که می‌خواست این اختیارات را اعمال کند بودجه‌ای در اختیار نداشت. به همین ترتیب وقتی میخواستیم بودجه اختصاص بدهیم با این مسئله مواجه بودیم که مدیر سطح استان توانمندی اجرای برنامه را ندارد. یعنی توانایی لازم برای استفاده حداکثری از این بودجه اختصاصی را نداشت. وقتی هم فرد تواناتری برای مدیریت سطح استان فرستاده می‌شد اختیارات لازم را نداشت و حاضر نبود که برای مدیریت آنجا برود.

 بنابراین، یک دور باطلی شکل گرفته بود که نیازمند این بود که شکسته شود. هیچ کس نمی‌دانست که باید از کجا شروع کرد و کدام یک از این حلقه‌ها را باید شکست. ایجاد این صندوق، ابتکار سازمان برنامه است برای شکستن این دور باطل. یعنی با این کار سازمان برنامه از زاویه بودجه وارد شد تا این دور باطل را بشکند. سازمان برنامه و بودجه می‌خواهد در ابتدا بودجه استان را بالا ببرد و سپس این دو حلقه دیگر به ناچار اصلاح خواهد شد. بعد از یک دوره وزارت کشور به این نتیجه می‌رسد که برای مدیریت چنین بودجه‌ای باید فرد توانمندی در استان قرار بدهد و اختیارات هم از طرف مجلس به آنها تفویذ شود. مرکز نظارت راهبردی در سازمان برنامه و بودجه دقیقاً به همین منظور ایجاد شده است.

 الان در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای جهان وقتی می‌خواهند در سطح استان یا ایالت یک فعالیت اقتصادی و عمرانی انجام بدهند کاری با مرکز ندارد یعنی همه فرآیند کار در استان انجام می‌شود. رئیس و یا مدیر اصلی در سطح استان اختیارات کامل در این مورد دارد. اما متاسفانه در ایران این را نداریم.

 بهترین افراد مطلع از وضعیت آمایشی هر استان مدیران آن استان هستند. آنها هستند که فرصت‌ها و مزیت‌های استان و منطقه خود را می‌شناسند و می‌توانند دلسوزانه برای رشد منطقه و استان‌شان اقدام کنند. ما به خاطر اینکه کشور را به صورت متمرکز اداره می‌کنیم از این فرصت بسیار بسیار زیاد داریم خودمان را محروم می‌کنیم.

به همین خاطر سازمان برنامه و بودجه در دوره جدید این ابتکار را به خرج داد و صندوق عدالت و پیشرفت را طراحی کرد و در تبصره‌های بودجه گنجاند. هم اکنون ما در حال طراحی این صندوق و اساسنامه و آیین نامه‌های آن هستیم و نکته بسیار بسیار مهم این است که هم در خود تبصره بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و هم طراحی آن طوری است که منطبق با سند ملی آمایش سرزمین باشد و بر اساس آن فعالیت کند.

ایرنا: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دو تغییر در لایحه بودجه اعمال کرده است. یکی اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت و ۹ میلیارد دلار به کالاهای اساسی اختصاص داده است. دیگر اینکه سهم صندوق توسعه ملی را به ۴۰ درصد رسانده است. این دو اقدام درآمدهای دولت را کاهش و هزینه‌هایش را افزایش می‌دهد. این اقدامات چه اثری بر برنامه‌های دولت در مهار تورم و رونق تولید و دست یابی به رشد اقتصادی ۸ درصد می‌گذارد؟

پاکذات: ما باید به این فهم در کشور برسیم که مهار تورم پیش‌نیاز رونق تولید است. نباید فکر کنیم که ما می‌رویم تولید را گسترش و آن را رونق می‌دهیم و این خودش باعث مهار تورم می‌شود. بخش قابل توجهی از آن چیزی که الان باعث رکود در کشور شده و واحدهای تولیدی را بسیار آزار می‌دهد تورم و بی ثباتی در اقتصاد کلان است. بنابراین مهار تورم پیش نیاز رونق تولید است.

نکته دیگر اینکه اقتصاددانان همه به این امر اذعان دارند که آنچه که  تورم را در کشور رقم می‌زند افزایش پایه پولی است که خود از دو کانال ناشی می‌شود. یا از کانال دولت است که پول را از بانک مرکزی می‌کشد بیرون، یا از کانال بانک‌ها است که آنها نیز بخاطر ناترازی هاشون از بانک مرکزی استقراض می‌کنند. در هر دو حالت افزایش پایه پولی رخ می‌دهد و این موضوع به طور قطع به افزایش تورم منجر می‌شود.

 اگر بودجه تراز باشد دولت هیچ نیازی ندارد که منابع را از بانک مرکزی خارج کند. سالیان سال است که در کشور ما شاهد این هستیم که اقتصاددانان در مجامع دانشگاهی آرزو می‌کنند که یک سازمان برنامه مقتدری به وجود بیاد که بتواند تا حدودی این هزینه‌های زائد را کاهش بدهد و بر مبنای درآمدهای واقعی بودجه را ببندد. این فرصت تاریخی در دولت سیزدهم به وجود آمده و بودجه ۱۴۰۱ با کمترین میزان کسری بسته شده است. این اقتدار از سمت سازمان برنامه اعمال شد و کسری بودجه نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافت. انتظاری که از جامعه نخبگان به ویژه اقتصاددانان می‌رود این است که آن چیزی که سالیان سال آرزو می‌کردند و اکنون تحقق پیدا کرده است را حمایت کنند.

 باید جلوی نگاه‌های بخشی و منافع منطقه‌ای ویژه که بعضی از نمایندگان مجلس به دنبال آن می‌روند. منجر به هزینه تراشی بسیار زیاد برای دولت می‌شود را گرفت. این گونه اقدامات منجر به ایجاد کسری بودجه در دولت می‌شود که نهایتاً افزایش پایه پولی و بالا رفتن میزان تورم و  شکست تولید را در پی خواهد داشت. حتماً باید در این مقطع جلوی آن گرفته شود.

در مورد حمایت از بودجه ۱۴۰۱ لازم است رسانه‌ها هم تلاش خودشان را بکنند، تا افکار عمومی با این موضوع آشنا بشود. نباید اینطور فکر کرد که اگر با استدلال حمایت از یک بخش برای دولت هزینه‌تراشی کنیم منابع آن تأمین خواهد شد. منابع از بانک مرکزی و به صورت چاپ پول و افزایش پایه پولی خارج می‌شود و این امر بالا رفتن تورم را در پی خواهد داشت. هیچ کاری نمی‌توان کرد. وقتی منابع از بانک مرکزی خارج شد، تورم ایجاد می‌شود. دیگر نمی‌توان در سطح فروشگاه‌ها و در کف خیابان جلوی گران‌فروشی را گرفت. این پول خارج شده تبدیل به قدرت خرید می‌شود. قدرت خرید نیز تقاضا را بالا می‌برد. افزایش تقاضا نیز قیمت را بالا می‌کشد، زیرا ما به ازای آن کالا و خدمات تولید نشده است

بنابراین، این موضوع یک گلوگاهی در برنامه توسعه کشور به طور کلی به حساب می‌آید که باید برای آن چاره اندیشی شود و همگان از مجلس مردم گرفته تا رسانه‌ها حمایت می‌کنند که دولت بتواند جلوی افزایش پایه پولی و تورم را بگیرد.

اصلاح ساختار بودجه؛ فراتر از تغییر جداول و اعداد و ارقام

ایرنا: یکی از اتفاقات خوبی که در حال رخ دادن است برنامه اصلاح ساختار بودجه است که در چند سال اخیر مورد توجه مسوولین کشور قرار گرفته  و بر آن تأکید می‌شود. نظر شما در این باره چیست و تحقق سیاست اصلاح ساختار بودجه نیازمند چه اقداماتی است؟

پاکذات: اگر بودجه را تنها به چشم تراز کردن منابع و مصارف یا درآمدها و هزینه‌ها نگاه کنیم و ماموریت سازمان برنامه را صرفاً در تراز کردن بودجه خلاصه بکنیم، این نوع نگاه نمی‌تواند خیلی به توسعه کشور کمک کند. بودجه راباید فراتر از این دید تا اصلاح واقعی در آم رخ بدهد.

بحث اصلاح ساختار بودجه به نوعی با اصلاح ساختار نظام اداری کشور گره خورده است. یعنی این دوتا همانند دوبالی هستند که باید با همدیگر همراه شوند تا اصلاح ساختار بودجه رخ دهد. ما می‌دانیم که در طول چند دهه گذشته، حتی از زمان شکل گیری نهادهای مدرن در ایران دهها نهادها و سازمان مختلف در کشور شکل گرفته‌اند و نهادهایی هم در کشور از بین رفته‌اند.

 اکنون برای مواجهه با شرایط جدیدی که در دنیا به وجود آمده است و با توجه به خودشناسی تاریخی که از حکمرانی پیدا کرده‌ایم نیاز است که یک تغییر آرایشی را در ساختار بروکراسی کشور داشته باشیم. برای این تغییر آرایشی که می‌خواهیم برای تقویت حکمرانی و قدرت حکمرانی در کشور  باید از یک طرف اصلاح ساختار بودجه و از طرف دیگر اصلاح نظام اداری را در دستور کار قرار دهیم.

دولت در ساختار خودش دوتا رکن مهم دارد، که یکی سازمان اداره استخدامی و دیگری سازمان برنامه و بودجه است. همانطور که مستحضر هستید در مقاطعی این دو با همدیگر یک مجموعه را شکل می‌دادند. هدف از طراحی این تشکیلات در دولت این است که دولت بتواند به منظور تحق اهداف خود بین برنامه‌ها و تشکیلات اداری یک نوع هماهنگی ایجاد کند. ممکن است در زمانی نیاز به ایجاد نهادهایی جدید باشد و یا برخی نهادها و تشکیلات حذف شوند. درواقع بحث من این است که صرفاً با اصلاح ساختار بودجه اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

در طرف دیگر، یعنی در نظام اداری استخدامی کشور نیز باید یک اصلاحات اداری و نهادی به وجود بیاید همراه و هماهنگ با اصلاح ساختار بودجه تا بتوان در واقع نظام بودجه نویسی کشور را تا کنون به این شکل بوده و آسیب‌های جدی دارد اصلاح کرد. مهم این است که اصلاحات اساسی در نظام بروکراتیک کشور و همزمان در ساختار بودجه به وجود بیاید، اینکه تنها برای مثال در متن بودجه و جداول و غیره تغییرات ایجاد شود. این طور نیست که بگوییم با اصلاح ساختار بودجه این متن بودجه و خروجی بودجه در یک فرمت جدیدی ارائه بشه و دیگه بودجه اصلاح شد. این موضوع بخش بسیار کوچکی از اصلاح ساختار بودجه است.

منظور از اصلاح ساختار بودجه این است که دولت برنامه‌هایی داشته باشد و بودجه خودش را بر مبنای آن برنامه بنویسد. اگر برای پیشبرد آن برنامه‌ها نیاز باشد ساختارهای جدید ایجاد ‌شود بودجه بتواند به ایجاد این ساختارها کمک کند و اگر قرار است برخی ساختارها و نهادها و از بین برود بودجه باز بتواند در این مورد نیز کمک کند.

در واقع اصلاح ساختار بودجه زمانی اتفاق می‌افتد که چابک سازی دولت نیز در کنار آن رخ دهد. دولت سیزدهم به دنبال چابک سازی است و در این راستا ماموریت‌های ویژه هم به سازمان اداری استخدامی و هم به سازمان برنامه و بودجه داده شده است.

برچسب‌ها رونق تولید سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه 1401 نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه 1401 رونق تولید سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه 1401 نرخ تورم سازمان برنامه و بودجه اصلاح ساختار بودجه افزایش پایه پولی اصلاح ساختار بانک مرکزی لایحه بودجه دولت سیزدهم رونق تولید بودجه ۱۴۰۱ مهار تورم سطح استان برنامه ها منطقه ای هزینه ها بودجه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۹۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در نشست خبری با اشاره به نشست خبری اخیر رییس شورای شهر کرمانشاه گفت : توضیحاتی در خصوص بودجه در این جلسه داده شده که یا درست نیست و یا درست توضیح داده نشده و ایجاد شبهه کرده است.

نوروزی با اشاره به تحویل به موقع لایحه بودجه شهرداری به شورا، گفت: ما حتی زودتر از موعد مقرر لایحه را آماده کردیم، اما جلسات شورای شهر از مردادماه سال گذشته تا دی ماه همان سال کلا برگزار نشد و دی‌ماه بررسی لایحه آغاز شد.

شهردار کرمانشاه گفت: معاونین، شهرداران مناطق و روسای سازمان‌های شهرداری در جلسات شورا حاضر شده و پاسخگوی سوالات بودند، اما بودجه به موقع مصوب نشد و با پیگیری‌های بسیار در نهایت کلیات بودجه پنجم اسفندماه مصوب شد، اما به فرمانداری ارسال نشد.

وی افزود: بازهم پیگیری کردیم و در نهایت مصوبه کلیات بودجه ۲۸ اسفندماه به فرمانداری ارسال شد و همین امر موجب تاخیر دوماهه در بحث بودجه شد، بعد هم که پیگیر شدیم متوجه شدیم شورا دو دوازدهم مصوب کرده که خلاف قانون است، چرا که کلیات بودجه از قبل مصوب شده است. این اعتراض را به کمیته تطبیق هم اعلام کردیم، اما به خاطر شرایط شهر و شهرداری در نهایت این مصوبه تصویب شد تا کار‌های شهر زمین نماند.

نوروزی گفت: اخیرا هم که طرح دو فوریتی لایحه بودجه امسال را به صحن شورا بردیم و باید بر اساس قانون دو فوریتی بودن آن به رای اعضای شورا گذاشته می‌شد، اما رییس شورا در یک حرکت عجیب که نقض قانون است، عنوان کرد که با اختیار خودم این کار را انجام نمی‌دهم و لایحه را باز به کمیسیون می‌فرستم که بررسی شود.

شهردار کرمانشاه در خصوص هزینه‌های عجیب در لایحه بودجه امسال و اصلاحیه بودجه سال گذشته گفت: قبل از شفاف سازی کُدهای بودجه‌ای، باید عنوان کنم که فلوچارت بودجه بر اساس یک ساختار مشخص که در تمام شهرداری‌های کشور یکسان است تدوین می‌شود و نمی‌توان کُدهای ساختگی به آن اضافه کرد.

وی افزود: از طرفی بجز شورای شهر کرمانشاه، ۱۱ نهاد نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر عملکرد ما در بودجه و خرج و مخارج شهرداری کاملا نظارت دارند و کوچکترین تخلفی در این زمینه با دقت رصد می‌شود و باید به این نهاد‌ها پاسخگو باشیم و این طور نیست که هر کاری دلمان بخواهد انجام دهیم و طبق قانون بودجه تقسیم بندی و توزیع می‌شود.

نوروزی گفت: یکی از هزینه‌های عجیبی که در جلسه مذکور رییس شورای شهر عنوان شده بود اینکه هزینه بازدید‌های بنده ۶۴ میلیارد تومان شده است و این در حالی است که اصلا بازدید هزینه‌ای ندارد. بنده وقتی جایی می‌روم چه خرجی دارم که باید ۶۴ میلیارد تومان شود؟ بازدید‌های شهرداری ذیل کُد بودجه‌ای هزینه‌های پیش بینی نشده قرار دارد و این یعنی بنده یا معاونین یا شهرداران مناطق بازدید می‌رویم و اگر به‌طور مثال آسفالت کوچه‌ای خراب باشد یا مرکز فرهنگی نیاز به وسایل سرمایشی یا گرمایشی داشته باشد و یا هر مورد پیش بینی نشده‌ای که در بودجه برای آن برنامه‌ریزی نکرده ایم، از این محل انجام می‌شود.

وی افزود: مورد بعدی بحث هزینه غذا است که عنوان شده ۴۲ میلیارد تومان هزینه غذا داده‌ایم و جوری این را عنوان کرده‌اند که انگار بنده و معاونین در طول سال ۴۲ میلیارد غذا خورده‌ایم. شهرداری ۱۷۰۰ کارگر دارد که دو شیفت کار می‌کنند و باید در طول روز وعده غذایی دریافت کنند و اگر هزینه هر پرس غذا را با حداقل قیمت هم حساب کنیم در طول سال بیش از ۴۲ میلیارد تومان می‌شود.

نوروزی گفت: طبق محاسبات ما هزینه غذا حدود ۹۰ میلیارد تومان می‌شود، اما ما مواد اولیه را گرفته و در رستوران شهرداری غذا را تهیه می‌کنیم که هزینه‌ها کمتر شود و عملا هزینه را به نصف کاهش داده‌ایم.

شهردار کرمانشاه در خصوص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای «تشویقی موردی» گفت: هر نیروی پرسنل شهرداری می‌تواند دوبار در سال تشویقی معادل یک ماه حقوق دریافت کند و این اعتبار هم برای همین گذاشته شده است.

وی درخصوص صحبت رییس شورای شهر مبنی بر نصف شدن اعتبار آسفالت و رسیدن اعتبار آن از ۱۴۰ میلیاردتومان به ۷۰ میلیارد تومان گفت: این عدد‌ها اشتباه است، چرا که ما سال گذشته ۲۹۰ میلیارد تومان برای آسفالت شهر هزینه کردیم و امسال هم این مبلغ را به ۳۲۰ میلیارد در لایحه بودجه رسانده ایم.

نوروزی با اشاره به مشکلاتی که برای شهر و شهرداری در پی تاخیر در تصویب لایحه بودجه امسال و لایحه اصلاحیه بودجه سال گذشته بوجود آمده، گفت: سوال من این است اگر کسی با بنده مشکل دارد چرا باید شهر و شهرداری دچار مشکل شود. چرا باید بودجه یک کلانشهر را به خاطر مشکلی که با بنده دارند نگه دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست