Web Analytics Made Easy - Statcounter

حقیرالسادات گفت: لازم است با تشکیل کارگروه ویژه مدیریت بافت تاریخی نسبت به حل معضلات اجتماعی فرهنگی خاص بافت و تامین امنیت آن نیز اقدام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص آخرین پیگیری های وضعیت معضلات اجتماعی بافت تاریخی یزد اظهار کرد: بافت تاریخی زنده و خشتی و پهناور یزد نیز به دلیل ارزش های منحصربه فرد معماری و فرهنگی و شاخص های پایدار، در سال ۱۳۹۶ به عنوان شهر میراث جهانی از سوی یونسکو انتخاب شد و در سال ۱۳۹۷ نیز به عنوان پایتخت تاریخی و فرهنگی شهرهای پایدار جهان برگزیده شد و نمونه بارز اهمیت جهانی یک بافت تاریخی و الگوئی برای جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*حل معضلات اجتماعی بافت تاریخی یزد نیازمند کارگروه ویژه مدیریت

رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری شورای شهر یزد با اشاره به اینکه شهر یزد با داشتن ۹۷۰ هکتار بافت تاریخی ناپیوسته و زنده بزرگترین و مهمترین بافت تاریخی استان را دارد و پس از یزد، میبد و اردکان دارای بافت تاریخی ارزشمند با بناهای شاخص و بادگیرهای زیبا و منحصر به فرد هستند گفت: در یک دهه اخیر ساکنان یزد بیش از پیش به ارزش تاریخی و منحصر به فرد بافت تاریخی یزد پی بردند و در این سال ها شهرداری ناحیه تاریخی نیز شکل گرفت و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد اقدامات بسیار خوبی برای حفظ، مرمت و احیای بافت تاریخی با مشارکت ساکنان بافت و سرمایه گذاران بخش خصوصی گردشگری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته لازم است با تشکیل کارگروه ویژه مدیریت بافت تاریخی نسبت به حل معضلات اجتماعی فرهنگی خاص بافت و تامین امنیت آن نیز اقدام شود، همچنین هزینه نگهداری بافت تاریخی نیز  با توجه به ویژگی های خاص معماری خشتی، درون گرا، متراکم و تاسیسات خاص شهری مورد نیاز آن نسبت به سایر بخش های شهر بالاتر و متفاوت تر است اما یقینا دستاوردهای قابل توجهی نیز خواهیم داشت.

* بودجه های فعلی برای احیای بافت تاریخی یزد کافی نیست

حقیرالسادات تصریح کرد: رویکرد بودجه گذاری در سال های اخیر نیز  مثبت بوده و روند افزایشی داشته است اما بودجه های فعلی برای احیای بافت تاریخی شهر میراث جهانی کافی نیست و لازم است از سوی وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست بودجه ویژه برای حفظ و نگهداری و احیای بافت تاریخی یزد صورت گیرد، همچنین برای تامین هزینه ها می توان از سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم محلی نیز بهره برد.

وی گفت: عمده مشکل بافت تاریخی یزد عدم تمایل به سکونت ساکنان بومی در بافت و مسئله امنیت بافت و نیز سخت گیری های سازمان میراث فرهنگی و عدم صدور مجوز برای ساخت و ساز در بافت است.

*بازگشایی گره های بافت تاریخی با هم افزایی چهارجانبه شهرداری ، شورای شهر، سازمان میراث فرهنگی و اوقاف

به گفته عضو شورای اسلامی شهر یزد باید به صورت اساسی به بررسی این مسایل پرداخته شود زیرا شهر یزد شهر میراث جهانی است و باید برندی را که به دست آورده حفظ شود و این مهم با انتخاب و بررسی چند منطقه تاریخی به عنوان پایلوت در حال انجام است.

رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد در پایان تاکید کرد: لازمه مقابله با مشکلات بافت تاریخی هم افزایی چهارجانبه شهرداری ، شورای شهر، سازمان میراث فرهنگی و اوقاف است و بدون همکاری این چهار نهاد امکان انجام اقدامات درست در بافت تاریخی وجود ندارد.

بافت‌ های تاریخی  به‌عنوان هسته اولیه و قلب تپنده شهرها و نماد فرهنگ ملی و اسطوره‌های قومی هستند همچنین تمایل مردم به بازدید بافت تاریخی و تجدید خاطرات اهمیت و ضرورت این نواحی تاریخی را دو چندان می کند و به دلیل وجود عناصر و المان‌های با ارزش تاریخی و میراث فرهنگی، اهمیت توریستی این بافت‌ها را نیز نباید فراموش کرد.

*تمایل گردشگری تاریخی در حال افزایش است

حقیرالسادات با بیان اینکه بافت‌های تاریخی موجودیتی کهن و منسوخ نیستند، بلکه نمادی از سوابق فرهنگی و مدنی شهر هستند افزود:  مرمت و احیای بافت های تاریخی وظیفه‌ای ملی است زیرا تجلی‌گاه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردمانی است که در دوره‌های تاریخی در این بخش از شهر روزگار سپری کرده و هویت فرهنگی آن را به ثبت رسانده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت بهره وری از بافت تاریخی گفت: با پیروی از شرایط فرهنگی، تاریخی، اقلیمی و اقتصادی مناطق مختلف،این موضوع می تواند بعنوان یک پتانسیل بالقوه در زمینه احیای بافت های ناکارآمد شهری و تبدیل آنها به جاذبه های  گردشگری در شهرها به شمار آید.

رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری شورای شهر یزد تصریح کرد: کاهش نشانه ها و شاخص های هویتی شهرها سبب گشته تمامی شهرها و بالاخص کلانشهرها در یک مسیر همسان سازی قرار گیرند، به طوریکه دیگر تفاوت چندانی در معیارهای شهرسازی و تاریخی و فرهنگی در آنها مشهود نمی باشد.

*حفظ بافت تاریخی، تلاش برای حفظ سند هویت شهروندان

حقیرالسادات با بیان اینکه تمایل گردشگران به سمت گردشگری تاریخی و فرهنگی بخصوص در ایران در حال افزایش است ابراز کرد: باید با شناخت، حفظ، نگهداری و احیای آثار و نقاط بالقوه گردشگر پذیر و با اهمیت تاریخی و میراث فرهنگی در صنعت رو به رشد گردشگری و جهانگردی بتوانیم علاوه بر تامین و توسعه زیرساخت های لازم از مزیت ها و ارزش افزوده صنعت پرسود گردشگری در شهرها بهره مند گردیم.

این عضو شورای اسلام شهر یزد ادامه داد: بافت های تاریخی در حقیقت شناسنامه افراد و گروهی هستند که در هر منطقه سکونت دارند لذا  تلاش برای حفظ بافت تاریخی، تلاش برای حفظ سند هویت شهروندان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس کمیسیون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی احیای بافت تاریخی حل معضلات اجتماعی بافت تاریخی یزد کارگروه ویژه شورای شهر برای حفظ بافت ها شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۰۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن محمدی ادیب در دیدار با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: رویدادهای ویژه در حوزه گردشگری استان اردبیل با توجه به فرا رسیدن فصل گردشگری برای روزها و ماه‌های آینده تدوین شده است.

وی با اشاره به پیگیری اعتبارات حوزه گردشگری استان اردبیل در وزارت میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: از معاونت گردشگری انتظار داریم در راستای پیشبرد اهداف و توسعه گردشگری استان تامین اعتبارات مورد نیاز را تسهیل کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ادامه داد: اقدامات زیرساختی و زیربنایی متعددی نیز در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل قرار دارد که در این راستا نیز نیازمند همراهی وزارتخانه هستیم.

محمدی ادیب با بیان اینکه اقدامات آموزشی و توانمندسازی نیروهای شاغل در تاسیسات گردشگری استان یکی از اهداف ما است، تصریح کرد: در این راستا با هماهنگی مدیرکل آموزش گردشگری وزارتخانه، دوره‌های آموزشی لازم با تامین اعتبار برای این دسته از نیروهای شاغل در حوزه گردشگری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل زیرساخت‌های گردشگری و پرداخت تسهیلات حمایتی برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری را در اردبیل پیگیری می کنیم تا با همکاری اداره کل و وزارتخانه و تامین اعتبارات لازم انجام شود.

کد خبر 6092847

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر