Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:35:34 GMT

مدرس دانشگاه: دهه ۹۰ را در اقتصاد کشور از دست دادیم

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۱۱۱۳

مدرس دانشگاه: دهه ۹۰ را در اقتصاد کشور از دست دادیم

به گزارش ایرنا، حجت الله میرزایی روز دوشنبه در سومین جشنواره بهره‌وری و رقابت‌پذیری استان کرمان افزود: ایران در این دهه بر سر بزنگاه فرصت های اقتصادی بین المللی بود که می توانست فرصت های خوبی برای ما فراهم کند.

وی اظهار داشت: در این دوره ریشه رقابت‌پذیری پایین و بهره‌وری به شدت نزولی اقتصاد ایران در سطح بین‌المللی را شاهد بودیم و اقتصاد دانان توسعه، ۲ مولفه سرمایه گذاری و بهره وری را از مولفه های اصلی اقتصاد کشور می دانستند و تاکید آنان روی پس انداز مالی و غیرمالی و نیروی کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ارتقای بهره وری اگر با جذب سرمایه گذاری اتفاق نیفتد در چرخه معیوب اقتصادی باقی خواهیم ماند.

وی ابراز داشت: اقتصاد ایران در حوزه رقابت پذیری نیز از رتبه ۸۰ به ۱۰۰ رسید و در دوره ای سقوط آزاد را در کسب و کارها و حتی فساد کسب کردیم در حالی که باید از ظرفیت های سرمایه انسانی و نوآوری در اقتصاد استفاده کنیم.

ارتقای جایگاه کرمان در شاخص های بهره وری

میرزایی افزود: استان کرمان از نظر بهره وری طی سال گذشته جزو ۱۰ استان پایانی کشور قرار می گرفت اما اکنون در شاخص ها رتبه ۱۴ تا ۱۸ کشور است.

وی یادآور شد: توان تولید کرمان به نسبت جمعیت کشور حدود چهار درصد است اما در جی دی پی سهم این استان کرمان در تولید ناخالص داخلی ۳۲ صدم درصد استان‌ها است و آمار بهره‌وری استان کرمان هشت دهم درصد است که بهره وری پایین تری نسبت به تراز ملی دارد.

این استاد دانشگاه گفت: مناطقی‌ که نتوانند در حفظ انباشت سرمایه انسانی موفق باشند قدرت رقابت پذیری را از دست داده و با خروج سرمایه مالی و انسانی روبرو می شوند.

وی ادامه داد: پمپاژ منابع مالی و بانکی به سمت مناطق بهره ور است و برخی استان‌ها نسبت پرداخت تسهیلات نسبت به سپرده های بالاتری دارند اما این آمار در استان کرمان ۷۵ صدم تا ۸۵ صدم و در برخی استان‌ها ۱.۳ است.

میرزایی افزود: وضعیت بهره وری و سرمایه مالی استان کرمان را مهاجر فرست کرده است و استان های مهاجرت فرست به مرور از سرمایه انسانی تهی می شوند.

وی عنوان کرد: اخیرا استان کرمان در بهره وری و رقابت پذیری از ۱۰ استان آخر کشور به ۱۰ استان میانی ارتقا یافته که نتیجه سرمایه گذاری های شرکت ها، دولت و بخش خصوصی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران تصریح کرد: سرمایه گذاری های استان کرمان ناشی از استخراج منابع طبیعی است و اقتصاد مبتنی بر منابع برای توسعه یافتن باید در راستای نوآوری حرکت کند.

برچسب‌ها دانشگاه علامه طباطبایی کرمان دولت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی کرمان دولت دانشگاه علامه طباطبایی کرمان دولت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سرمایه گذاری رقابت پذیری استان کرمان بهره وری استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فاز اول نیروگاه بادی درح به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در دیدار با سرمایه‌گذاران شرکت انرژی‌های تجدید پذیر خراسان، اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در اولویت برنامه‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در تولید انرژی‌های پاک است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به رونق استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه کار در محل اجرای نیروگاه بادی درح اظهار داشت: به جهت اهمیت فعالیت این نیروگاه در استان، اجرای این پروژه باید شتاب بگیرد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی سرمایه گذاران در این جلسه و درخواست دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، گفت: این درخواست با دید مثبت با محوریت معاونت اقتصادی استانداری پیگیری می‌شود.

قناعت از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی فاز اول پروژه گفت و متذکر شد: روند اجرای کار برای ۱۵ درصد باقیمانده فاز اول شتاب بگیرد تا این مرحله وارد فاز بهره‌برداری شود.

به گزارش‌ایمنا؛ نیروگاه بادی درح با سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون یورویی بخش خصوصی به ظرفیت ۵۰ مگاوات در حال احداث است و فاز اول پروژه شامل چهار توربین و به ظرفیت ۱۰ مگاوات، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 748437

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند
  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند