Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:32:59 GMT

جهش 30 درصدی بومی‌سازی تجهیزات نفت در سایه تحریم‌

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۱۱۷۸

جهش 30 درصدی بومی‌سازی تجهیزات نفت در سایه تحریم‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احسان ثقفی امروز در نشست خبری با اشاره به تغییر رویکرد دولت در حمایت از سازندگان داخلی بیان کرد: تعامل سازندگان داخلی با وزارت نفت نسبت به قبل روان‌تر شده است که احتمالا به دلیل تغییر رویکرد دولت است. در همان شروع کار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) به همراه جمعی از سازندگان تجهیزات نفتی با ‌وزیر نفت جلسه داشتیم و نکات خود را مطرح کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه مشخص بوده این است که وزارت نفت قصد دارد از تولید داخل حمایت کند هر چند که برای قضاوت باید کمی فرصت داد و صبر کرد.

*50 درصد ظرفیت تولید کارخانه‌های تولیدکننده تجهیزات نفتی خالی است

وی گفت: 200 شرکت دانش بنیان در حوزه ساخت داخل تجهیزات نفتی فعالیت دارند که به حوزه تکنولوژی‌های روز ورود کرده‌اند اما تیراژ تولید آنها قابل ملاحظه نیست و ضرورت دارد از آنها حمایت شود.

ثقفی گفت: در حال حاضر تنها 50 درصد از ظرفیت تولید سازندگان داخلی فعال است و مابقی ظرفیت به دلیل نبود تقاضا بلااستفاده باقی مانده است.

*برجام باعث واردات تجهیزات خارجی و کنار گذاشتن ساخت داخل شد

رئیس هیئت‌مدیره انجمن استصنا گفت: برجام یک شمشیر دو لبه است که اگر همانند گذشته رویکرد دولت از انعقاد آن، افزایش واردات تجهیزات خارجی و کنار گذاشتن سازندگان داخلی باشد، امری منفی تلقی می‌شود ولی اگر بتوان از ظرفیت برجام یا سایر توافق‌نامه‌ها با چین و روسیه برای تقویت توان داخلی استفاده کرد طبیعتا امر مثبتی است.

وی اظهار داشت: دو هفته پیش تولیدکنندگان جلسه‌ای با مقام معظم رهبری داشتند و سازندگان تجهیزات نیز در آن جلسه نکاتشان را مطرح کردند. ایشان از برخی سازندگان داخلی از جمله صنایع خودروسازی و لوازم خانگی گلایه جدی کردند، زیرا با وجود حمایت از این صنعت، کیفیت و قیمت آنها نامناسب است.

ثقفی گفت: رهبر انقلاب ما سازندگان و تولیدکنندگان را افسران جنگ اقتصادی عنوان کردند و بر ضرورت تدوین نقشه راهبردی حمایت از تولید داخل تاکید کردند.

* می‌توانیم تولید تجهیزات نفت ایرانی را دو برابر کنیم

رئیس هیئت‌مدیره انجمن استصنا گفت: در صورت حمایت از سازندگان تجهیزات نفت، می‌توانیم تولید خود را تا دو برابر افزایش دهیم و اگر نیاز باشد طرح توسعه برای افزایش ظرفیت کارخانه‌های خود تعریف کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه رعایت استانداردها وضعیت مطلوبی داریم به طوری که حتی برخی تجهیزات تولیدی در ایران به دلیل تحریم به کشوری مثل آلمان منتقل می‌شود و با برند آنها به فروش می‌رسد.

ثقفی گفت: بهترین راهکار این است که ما استانداردهای حوزه تجهیزات نفت را بومی‌سازی کنیم. در حال حاضر کشورهایی با سابقه 40 ساله در حوزه نفت استانداردهای مشخصی را برای خود تعریف کرده‌اند، حال چرا نباید کشوری مثل ایران با سابقه بیش از 100 ساله در صنعت نفت و دارنده بیشترین منابع هیدروکربوری، الگوی استاندارد مشخصی نداشته باشد.

* یک درصد از تولیدات تجهیزات نفت سازندگان ایرانی صادر می‌شود

رئیس هیئت‌مدیره انجمن استصنا گفت: در حال حاضر یک درصد از تولیدات سازندگان تجهیزات در داخل کشور صادر می‌شود که رقم کوچکی است و می‌تواند در صورت بازارسازی دولت افزایش یابد. از هر تعامل و توافقی با کشورهای پیش‌رو استقبال می‌کنیم به شرطی که تولید داخل به حاشیه نرود. در توافق با چین و روسیه باید طرف مقابل را ملزم کرد که یک شریک ایرانی برای حضور در بازار ایران انتخاب کند.

*در شرایط تحریم بومی‌سازی تجهیزات نفتی از 50 درصد به 85 درصد رسید

وی اظهار داشت: بعد از انعقاد برجام در دولت تدبیر و امید، سازندگان تجهیزات نفت مورد بی‌مهری قرار گرفتند. به نظرم هر چند تحریم نعمت نیست، اما به اجبار موجب شد که تکیه دولت بر توانمندی داخلی برای تامین تجهیزات نفت قرار بگیرد و به نوعی توفیق اجباری شد. تحریم موجب شد که میزان بومی‎‌سازی و استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت از 50 درصد به 70 تا 85 درصد افزایش یابد.

*خرید تضمینی تجهیزات نفتی به طور ناقص اجرا شده است

ثقفی گفت: سیاست خرید تضمینی هنوز به طور کامل توسط وزارت نفت اجرایی نشده است. البته در برخی کالاها برای تامین تعدادی از تجهیزات قرارداد خرید تضمینی منعقد شد، اما آیا شما حاضر هستید برای خرید تضمینی تعداد محدودی از یک قطعه، یک خط تولید با سرمایه‌گذاری بالا احداث کنید. در دولت جدید هنوز فضای طرح بحث خرید تضمینی فراهم نشده است و امیدواریم که وزارت نفت به دید مثبت و حمایتی به این موضوع نگاه کند.

* هنوز خبری از تشکیل ستاد تدوین سند راهبردی حمایت از تولید داخل نشده است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن استصنا گفت: دستور رهبر انقلاب برای تدوین سند راهبردی حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید به مرحله اجرا برسد و نباید متولیان امر اجازه دهند این موضوع به نگارش کتاب و جزوه ختم شود. روز بعد از ملاقات تولیدکنندگان به رهبر انقلاب، آقای رئیسی دستور تشکیل کارگروه و ستاد تدوین این سند را صادر کردند.

وی گفت: قرار شد این کارگروه به صورت ماهانه خدمت مقام معظم رهبری درباره اقدامات خود گزارش دهد، اما هم‌اکنون 15 روز از دستور رهبر انقلاب می‌گذرد و هنوز خبری از تشکیل این کارگروه نیست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تجهیزات نفت نفت ساخت داخل تحریم سازندگان تجهیزات سازندگان داخلی تجهیزات نفتی تجهیزات نفت رهبر انقلاب خرید تضمینی تولید داخل وزارت نفت 50 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد

به گزار، خبرگزاری مهر، همزمان با هفته سلامت، رویداد بزرگ دشت غذا با مشارکت و همکاری تعداد ۴۵۰ شهروند خلاق از اقوام و گویش‌های مختلف ایرانی در هجدهمین قسمت از پایتخت برگزار شد.

این رویداد بزرگ آموزشی و فرهنگی در هفته سلامت از سوی معاونت اجتماعی وفرهنگی منطقه، انجمن آشپزان و سر آشپزان پایتخت و صنایع تولید فرآورده های لبنی پگاه به میزبانی بوستان ۵۰ هکتاری قائم ترتیب داده شده بود، تعداد ۴۵۰ شهروند زن و مرد علاقمند به حرفه آشپزی مشارکت داشته و انواع و اقسام غذاهای بومی ومحلی را در معرض دید عموم و هیأت داوران جشنواره قرار دادند.

پس از ارزیابی غذاهای بومی ومحلی اقوام و گویش های لری، کردی، کویری، آذری، جنوبی، تهرانی، شمالی و خراسانی، تعداد ۲۳ برگزیده انتخاب و جوائز نقدی و غیر نقدی مدیریت شهری منطقه و صنایع تولید فرآورده های لبنی پگاه را از آن خود ساختند.

کد خبر 6092844

دیگر خبرها

  • رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • آشنایی با برترین سازندگان جرثقیل سقفی در جهان
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند