Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: هشدار انگلیس درباره حمله روسیه به اوکراین، جلسه مهم دومای روسیه درباره استقلال مناطق جدایی طلب در اوکراین، اعلام تصمیم اوکراین برای عضویت در ناتو، انتقاد اوکراین از خروج دیپلمات‌های خارجی از کی‌یف و هشدار شلیک روسیه به کشتی‌ها و زیردریایی‌های خارجی از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدار انگلیس درباره حمله روسیه به اوکراین

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه مدعی شد حمله به اوکراین می‌تواند طی 48 ساعت آینده انجام شود و از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواست تا از لبه پرتگاه عقب نشینی کند.

وی در پیامی به متحدان اروپایی گفت: «آمادگی‌ جدی برای حمله روسیه با حدود 130 هزار نیرو در مرزهای اوکراین انجام شده است».

جانسون افزود: «جهان باید بهای اقتصادی و سیاسی یک تهاجم را به روسیه نشان دهد که این موضوع می‌تواند با پایان دادن به وابستگی به گاز روسیه باشد».

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: «شرایط بسیار بسیار خطرناک و سختی است و ما در لبه پرتگاه قرار داریم اما هنوز زمان برای رئیس جمهور روسیه وجود دارد تا عقب نشینی کند».

وی خواستار مذاکرات بیشتر شده و از روسیه درخواس کرد تا از تهاجمی فاجعه آمیز جلوگیری کند.

جلسه مهم دومای روسیه درباره استقلال مناطق جدایی طلب در اوکراین

ویاچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه از جلسه روز سه شنبه درباره بررسی پیش نویس قطعنامه ای که استقلال جمهوری های جدایی طلب در اوکراین را به رسمیت می شناسد، خبر داد.

براساس این گزارش، قانونگذاران دومای روسیه فردا(سه شنبه) قطعنامه ای را تصویب خواهند کرد تا بر اساس آن از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور بخواهند مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین (دونتسک و لوهانسک) را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناسد.

حزب کمونیست روسیه ماه گذشته با ارائه پیش نویس قطعنامه ای از پوتین خواست جمهوری های خودخوانده لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناسد. کارشناسان به رسمیت شناختن دونباس از سوی روسیه را مقدمه ای احتمالی برای الحاق این منطقه دانسته اند.

دو سند در روز سه شنبه در جلسه دومای روسیه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. قرار است قبل از موافقت پوتین با این دو سند، این اسناد با وزارتخانه های دفاع و امور خارجه روسیه به شور گذاشته شود.

گفتنی است که جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس با جمعیت روس تبار، از سال ۲۰۱۴ و به دنبال مناقشه خونین که نزدیک به ۱۳ هزار تلفات جانی به همراه داشت به طور مستقل از کی یف اعلام استقلال کردند.

اعلام تصمیم اوکراین برای عضویت در ناتو

رئیس جمهور اوکراین عصر دوشنبه به‌ وقت تهران در دیدار با صدر اعظم آلمان از بر عزم کی‌یف در پیوستن به ناتو تاکید کرد.

به گزارش منابع خبری، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در ملاقات با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان که به این کشور سفر کرده است گفت: « برخی از رهبران پیشنهاد کرده اند که اوکراین نباید در مورد پیوستن به ناتو سخنگی بگوید، اما پیوستن به ناتو تصمیم ماست.»

شولتز نیز که قصد سفر به مسکو را دارد در این زمینه گفت: « من در مسکو به ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه خواهم گفت که هر تهاجمی پیامدهای اقتصادی جدی خواهد داشت.»

وی در ادامه گفت: « ما برای ایجاد یک بسته تحریمی (علیه روسیه) به شدت تلاش می‌کنیم.»

صدر اعظم آلمان با اشاره به آمادگی غرب برای مذاکره جدی با روسیه بر سر امنیت اروپا، گفت انتظار دارد مسکو برای کاهش تنش‌ها با اوکراین اقدامات آشکاری انجام دهد.

رئیس جمهور اوکراین در حالی این سخنان را بیان کرد که مسکو بارها ادعاهای غرب را بتکذیب کرده و به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

یکی از سخنگویان رئیس‌جمهور اوکراین نیز دوشنبه تاکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو قطعاً همچنان برای این کشور یک اولویت است. «وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در لندن در مصاحبه با رادیو «بی‌بی‌سی» تاکید کرد که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه کی‌یف ممکن است موافقت کند که به هیچ وجه به ناتو نخواهد پیوست.

انتقاد اوکراین از خروج دیپلمات‌های خارجی از کی‌یف

تعداد فزاینده کشورهایی که به بهانه حمله روسیه به اوکراین در حال خارج کردن دیپلمات‌های خود از کی‌یف هستند، با انتقاد یک مقام اوکراینی همراه شد.

«ولودیمیر شالکیفسکی» کاردار اوکراین در استرالیا گفت که کی‌یف تصمیم تعدادی از کشورها برای تخلیه دیپلمات‌های خود را درک می‌کند و به آنها احترام می‌گذارد، اما در مورد نیاز به این اقدامات تردید دارد، زیرا وضعیت «تحت کنترل است».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، شالکیوسکی در مصاحبه با یک نشریه استرالیایی توضیح داد: «اینگونه تصمیمات تأثیر مثبتی بر اوضاع ندارد. ما دوست داریم بدون وحشت و شایعه حمله قریب الوقوع این کار را انجام دهیم».

به گفته وی، دولت اوکراین تمام تلاش خود را برای محافظت از شهروندان انجام می‌دهد، بنابراین لازم است از وحشت جلوگیری شود.

طی روزهای اخیر کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و اتحادیه اروپا به کارمندان سفارتخانه‌های خود در کی‌یف دستور داده‌اند به دلیل احتمال وقوع حمله روسیه علیه اوکراین، هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند. دولت انگلیس حتی پرچم خود را از ساختمان سفارت در کی‌یف برداشته است.

هشدار شلیک روسیه به کشتی‌ها و زیردریایی‌های خارجی

یک خبرگزاری روسیه به نقل از یک مقام ارشد ارتش این کشور، از آمادگی این ارتش برای شلیک به کشتی‌ها و زیردریایی‌های خارجی که به صورت غیرقانونی وارد آبهای ارضی روسیه شوند، خبر داد.

به گزارش اینترفکس، یک مقام ارشد نظامی روسیه امروز دوشنبه گفت، روسیه آماده است به سمت کشتی‌ها و زیردریایی‌های خارجی که به طور غیرقانونی وارد آبهای سرزمینی این کشور می‌شوند، آتش بگشاید.

به گزارش رویترز، این مقام بیان کرد، با این حال، چنین تصمیمی تنها در "بالاترین سطح" مقامات اتخاذ خواهد شد.

پس از اینکه مسکو اعلام کرد یک کشتی نیروی دریایی روسیه یک زیردریایی آمریکایی را در آب‌های روسیه در حوزه اقیانوس آرام با اسکورت از محدوده خارج کرده است، واشنگتن روز شنبه انجام عملیات نظامی از سوی خود در آب‌های سرزمینی روسیه را رد کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین چهلمین جشنواره فیلم فجر روز پدر آمریکا و روسیه اوکراین چین اروپا خاورمیانه ایران و آمریکا مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین چهلمین جشنواره فیلم فجر روز پدر حمله روسیه به اوکراین جدایی طلب در اوکراین رئیس جمهور اوکراین مناطق جدایی طلب دومای روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۴۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه «آندره کلین» سفیر روسیه در لندن را به اتهام آنچه فعالیت‌های سازمان‌دهی شده و مخرب روسیه در خاک انگلیس نامید احضار کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای افزود که دولت لندن نسبت به «الگوی رفتاری گسترده‌تری که از سوی روسیه برای حمایت از رفتارهای مخرب در قلمرو سایر کشورهای مستقل شاهد هستیم» ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه می‌افزاید: ما خواستار توقف فوری این فعالیت‌ها هستیم و به همکاری با متحدان خود برای ایجاد بازدارندگی و دفاع در برابر خطرات ناشی از روسیه ادامه خواهیم داد.

سفیر روسیه در حالی احضار شد که دادستانی انگلیس ساعاتی پیش دو شهروند بریتانیایی را به همدستی با سرویس جاسوسی روسیه برای خرابکاری در انگلیس متهم کرد.

بر اساس گزارش‌ها دیلان ارل ۲۰ ساله و جیک ریوز ۲۲ ساله متهم هستند که در عملیات آتش‌سوزی یک انبار تجاری مرتبط با اوکراین در شرق لندن مشارکت داشته‌اند. آن‌ها نخستین کسانی هستند که در چارچوب قانون جدید امنیت ملی انگلیس مصوب سال ۲۰۲۳ متهم شده‌اند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: در حالی که ما باید اجازه دهیم تا این پرونده روند قضایی خود را طی کند، اما من عمیقاً نگران ادعای مشارکت اتباع انگلیسی در عملیات مجرمانه به نفع دولت روسیه هستم.

وی افزود: ما از تمام وزن سیستم کیفری استفاده خواهیم کرد تا هر کسی را که در جرایم مرتبط با دخالت خارجی مجرم شناخته می‌شود، پاسخگو کنیم.

همچنین جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدامات خارجی خصمانه هرگز در خاک بریتانیا قابل تحمل نخواهد بود. اگر امنیت بریتانیا را تهدید کنید، با عدالت روبرو خواهید شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه