Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با انتقاد از دوره های چند روزه اموزشی مددکاری توسط برخی سازمانهای دولتی و خیریه ها گفت؛ از این رو افرادی که در ابن دوره ها، شرکت می کنند نمی توانند مددکار اجتماعی تلقی شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه معارف وند در این باره افزود: حضور برخی مددکاران اجتماعی برای تدریس دوره های شش روزه تربیت مددکار اجتماعی به طور ضمنی مجوز این اقدام غیرحرفه ای را به مجریان این برنامه ها می دهد و در نهایت همه این اقدامات موجب می شود خدمت گیرندگان در معرض خطر ارائه مداخلات بی کیفیت و آسیب زننده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه سخنان خود در وبیناری که به همت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه علامه طباطبایی در روز مددکار اجتماعی به مناسبت میلاد حضرت علی ع برگزار شد، به تعریف صلاحیت حرفه ای پرداخت و گفت: صلاحیت حرفه ای مجموعه ای از شایستگی ها شامل دانش، مهارت و نگرش که به تناسب هر شغل یا حرفه تعیین و توسط فرد در فرایند آموزشی و تجربی در محیط های آموزشی، کاری و جامعه کسب شده و تبدیل به رفتار حرفه ای می شود.
به گفته وی، مددکار اجتماعی که دارای صلاحیت حرفه ای است، رفتار اخلاقی و حرفه ای دارد به این معنا که تصمیم گیری های او اخلاقی  و بر اساس کدها و استادنداردهای اخلاقی است، حرفه ای بودن در رفتار و ظاهر و ارتباط شفاهی، کتبی و الکترونیکی او مشهود است و از Supervision و مشاوره برای اطمینان از قضاوت ها و تصمیمات حرفه ای بهره می گیرد.

به گفته وی، مددکار اجتماعی که دارای صلاحیت حرفه ای است، به تفاوت و تنوع فرهنگی توجه دارد و به آن احترام می گذارد. دانش خود را به روز نگه می دارد و برای ارائه خدمات از مداخلات مبتنی بر شواهد استفاده می کند. مددکار اجتماعی که دارای صلاحیت حرفه ای است، قادر است از تفکر انتقادی در ارزیابی فعالیت های حرفه ای خود بهره بگیرد به این معنا که می تواند فعالیت های خود را به طور مستمر بازنگری کند و در مسیر ارتقای مهارت ها، دانش و نگرش های حرفه ایش تلاش کند.
مددکاری اجتماعی یک رشته دانشگاهی است و مددکاران اجتماعی باید در این رشته فارغ التحصیل شده باشند و برای کسب مهارت دوره های کارآموزی و کارورزی را سپری کرده باشند. از این رو افرادی که در دوره های چند روزه مانند آنچه در ماه های گذشته توسط برخی سازمان های دولتی و خیریه ها برگزار شده است، شرکت می کنند نمی توانند مددکار اجتماعی تلقی شوند.


دکتر حمیده عادلیان عضو هیات مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ،
جایگاه حرفه مددکاری اجتماعی در نگاه بین المللی را تشریح کرد.

وی گفت؛ چالش های مددکاران اجتماعی در خصوص فعالیت افراد غیرحرفه ای در حوزه مددکاری اجتماعی در سایر کشورها نیز مطرح است.

وی با اشاره به استفاده از دو رویکرد جبرانی و توسعه اجتماعی تأکید کرد مداخلات جبرانی (بخصوص در کشورهای در حال توسعه) موجب تزلزل جایگاه آنها شده است. محدود شدن منابع و افزایش تعداد گروه های هدف موجب کاهش اثربخشی و تضعیف جایگاه مددکاران اجتماعی شده است. این در حالی است که مددکاران اجتماعی می توانند نقش تعیین کننده ای را در فرایند توسعه ایفا کنند. اگرچه هر دو رویکرد جبرانی و توسعه ای در مددکاری اجتماعی مورد نیاز هستند، به نظر می رسد در کشوری مانند ایران ضرورت دارد مددکاران اجتماعی برای تقویت نقش خود در فرایند توسعه تلاش بیشتری نماید. تجربه های سایر کشورها بیان کننده این امر هستند که رویکرد توسعه ای می تواند تأثیرگذاری این حرفه را افزایش دهد.


محمد جواد روزبهانی ، مددکار اجتماعی و عضو هیات مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر جایگاه سازمان های مردم نهاد در صیانت از حرفه مددکاری اجتماعی تأکید نمود.

وی با اشاره به برخی تجربیات موفق سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی توضیح داد که سازمان های مردم نهاد به طور اجتناب ناپذیری در فرایند مداخلات اجتماعی وارد شده اند و بخش مهمی از مداخلات مددکاری اجتماعی در آینده نیز توسط این سازمان ها ارائه خواهد شد. در عین حال سازمان های مردم نهادی که برای توسعه دانش و مهارت های مددکاران اجتماعی و تقویت نقش حرفه ای آنها تشکیل می شوند، در مراقبت و صیانت از این حرفه بسیار تعیین کننده خواهند بود. آنها با رصد منظم پیشرفت حرفه و موانعی که در این مسیر وجود دارد و بازخوردهای مناسب می توانند مانع از ایجاد انحراف و چالش در مداخلات حرفه ای مددکاری اجتماعی شوند.

دکتر راهب مدیر گروه مددکاری اجتماهی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به تلاش های پیشکسوتان مددکاری اجتماعی برای راه اندازی و ادامه فعالیت رشته مددکاری اجتماعی درایران گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سال ۱۴۰۱ در رشته مددکاری اجتماعی کودک و نوجوان در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار دانشجو پذیرش خواهد نمود و این امر به همت اساتید مددکاری اجتماعی و همراهی و مساعدت مسئولین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سرکار خانم دکتر بختیاری دبیر محترم  شورای علوم پایه پزشکی انجام شده است .
وی اضافه کرد که مددکاران اجتماعی باید به روش های علمی و رویکردهای علمی جدید مجهز باشند.

دکتر اقلیما  رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در این وبینار، بر صیانت علمی و حرفه ای و اخلاقی از مددکاری اجتماعی  تاکید کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ولادت حضرت علی ع مددكاري اجتماعي دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران مددکاری اجتماعی مددکاران اجتماعی سازمان های مردم مددکار اجتماعی صلاحیت حرفه ای سازمان ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۸۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرماندار ویژه شهرستان مهاباد در این بازدید از کارگاههای فنی و حرفه‌ای مرکز آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان گفت: بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات درکنار تعمیر و ساماندهی فضای آموزشی و اداری این مرکز در اعتبارات شهرستانی و ملی در نظرگرفته خواهد شد تا بتوان در چند سال آینده شاهد رونق و توسعه فضای آموزشی مناسب برای استفاده متقاضیان کسب فن و مهارت باشیم.

حسن عباسی افزود: آموزشهای فنی و حرفه‌ای به عنوان پل ارتباطی واحد‌های تولیدی و صنعتی با آموزش، علاوه بر حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای احراز شغل، با ارتقای کارایی و توانمندی نیرو‌ها به توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

در این بازدید، هیمن هرمزیاری رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان مهاباد گزارشی از فعالیتها و عملکرد این مرکز را ارائه کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج