Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدتی بود که موضوع فروش سیب‌های تلنبار شده در سردخانه‌ها جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان بخش کشاورزی بود. این مسئله زیر ذره بین مسوولان کشاورزی استانی و کشوری و حتی نمایندگان ملت قرار گرفته و زمینه صادرات ۱۵۰ هزار تُن سیب آذربایجان غربی فراهم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، آذربایجان‌غربی با تولید افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن سیب قطب اول تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود ولی همه ساله با وجود افزایش تولید و کیفیت بالای محصولات نه تنها سودی عاید بخش کشاورزی استان نمی‌شود بلکه همین افزایش تولید به چالشی برای بازاریابی و فروش آن تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان در حال حاضر سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید سیب در کشور را به خود اختصاص داده اما توسعه باغ‌های سیب و افزایش میزان تولید سیب در آذربایجان غربی در شرایطی سالانه تجربه و تکرار می‌شود که این افزایش تولید، چند سالی است با مشکلات زیرساختی در عرضه و فروش محصول باغداران مواجه شده است.

مسئولان کشاورزی آذربایجان‌غربی معتقدند هم اکنون قیمت سیب به دلیل عرضه زیاد و کاهش تقاضا پایین است و این قیمت با توجه به هزینه‌های تولید سیب قیمت مناسبی نیست.

تمام این عوامل منجر شده تا سیب تولیدی کشاورزان در سردخانه های استان باقی بماند و تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا مسوولان استانی و کشوری و نمایندگان ملت دست به کار شوند.

مسیر صادرات سیب هموار شده است

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه سفر به آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز گفت: مساله صادرات سیب درختی آذربایجان غربی رفع شده و با رایزنی هایی که با کشورهای هدف انجام شده، مسیر صادرات هموار شده که این روند همچنان استمرار دارد.

سید جواد ساداتی افزود: صادرات کشاورزی به ویژه با همسایگان و پایداری صادرات نیز برای کشاورزی مهم است و باید برای محصولات خود گواهی سلامت صادر شود تا هم ایرانیان بدون دغدغه مصرف کنند و هم به راحتی صادر شود.

وی افزود: از ۸۰۰ هزار تن سیب درختی آذربایجان غربی، ۲۸۰ هزار تن باقی مانده است که ۱۵۰ هزار تن ممتاز صادراتی است.

وی اضافه کرد: خرید تضمینی سیب صنعتی در آذربایجان غربی با موفقیت به میزان ۴۲ هزار تن خریداری شد و قیمت بازار را تعدیل کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: مبلغ و بهای آن کامل به میزان ۶۴۰ هزار تن نیز پرداخت شد.

ساداتی نژاد ادامه داد: تولید قراردادی از سال آینده در زمینه سیب درختی توسط سازمان تعاون روستایی اجرا می شود و در باره سیب ممتاز و با کیفیت نیز تصمیماتی اخذ خواهد شد.

وی اظهار داشت: این استان قطب کشاورزی و بهشت باغداری کشور است و آذربایجان‌غربی برای وزارت‌خانه در بحث امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

لزوم شناسایی بازارهای هدف دائمی برای صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی

نماینده مردم ارومیه و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه صادرات کشاورزی استان نیازمند شناسایی بازارهای هدف مستمر است.

وحید جلال زاده در گفت و گو با اروم نیوز، اظهار کرد: برای رونق صادرات محصولات کشاورزی استان نیازمند شناسایی بازار هدف مستمر و دائمی است.

وی تصربح کرد: تولید کنندگان محصولات کشاورزی بار اصلی اقتصاد استان را بر دوش می کشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید پرونده ویژه ای در حوزه اوراسیا، شانگ های چین، شبه قاره و اتحادیه های بین المللی باز کند، خاطر نشان کرد: اوراسیا و افریقا یک فرصت مناسب و بی نظیر برای کشاورزی کشور و آذربایجان غربی است که می توان با رایزنی یک بازار هدف دائمی در آنجا ایجاد کرد.

جلال زاده با تاکید به اینکه مدرناسیون نیاز جدی کشاورزی آذربایجان غربی است، اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه قطب کشاورزی کشور هستیم اما استان در بحث بسته بندی و سورتینگ جایگاه خوبی نداریم.

وی یاد آور شد: در بحث حمل و نقل نیز با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که استان فاقد ناوگان حمل و نقل یخچال دار است بنابراین باید در ارائه تسهیلات بانکی به این مورد توجه شود.

جلال زاده افزود: نبود برند از مهمترین مشکلات صادراتی محصولات کشاورزی و دامی استان است چرا که برای شناخته شدن نیازمند برند سازی هستیم.

وی ادامه داد: وجود برخی موانع داخلی موجب ایجاد موانع صادراتی شده است.

سند جامع راه حل مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی است

استاندار آذربایجان غربی گفت: تدوین سند جامع مبتنی بر ظرفیت ها و مختصات منطقه ای، راه حل مشکلات این بخش در استان است.

محمدصادق معتمدیان در جلسه بررسی وضعیت سیب آذربایجان غربی افزود: مهمترین درخواست ما، تدوین این سند جامع کشاورزی است که موجب می شود تا از روزمرگی فعلی بیرون بیاییم.

وی اضافه کرد: سهم آذربایجان غربی از تولیدات بخش کشاورزی کشور را ۴.۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: ارزش اقلام تولیدی این بخش به ۳۱۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

وی با اشاره به مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه بیان کرد: بیشترین سیاست های محدود سازی در این استان  اجرا می شود در حالی که سایر استان ها هم سهیم هستند اما تاوانش را ما می دهیم و نیاز به انعطاف بیشتری داریم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از آفت ها در بخش گلخانه ای استفاده از یک نقشه راه برای کل کشور است، ادامه داد: با همه توانمندی‌ها در استان متاسفانه ۵۸ هکتار  گلخانه داریم که بسیار ناچیز است و در نظر داریم تا پایان دولت، این رقم را به سه هزار هکتار برسانیم.

معتمدیان با بیان اینکه در بخش آبخیزداری و آبخوان داری وضعیت مناسبی نداریم و باید اعتبارات ویژه ای به استان اختصاص یابد، گفت: تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر برنامه اصلی در استان است که  نیاز به توجه بهتر و بیشتر دولت داریم.

وی با قدردانی از خرید تضمینی ۴۲ هزار تن سیب صنعتی با ارزش بیش از ۶۰ میلیارد تومان افزود: ۲۸۰ هزار تن سیب در سردخانه ها  وجود دارد که ۱۵۰ هزار تن آن صادراتی است.

رتبه دوم آذربایجان غربی در فرآوری محصولات خام کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان با ۲۳۴ واحد فراوری با ظرفیت ۹۶۰ هزار تن محصول خام رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

اکبر کرامتی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی در تولید انواع محصولات دامی، شیلاتی و زراعی جزو استان‌های برتر به شمار رفته و در تولید عسل، سیب، پرورش گاومیش و تولید چغندرقند رتبه اول کشور را دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در آذربایجان‌غربی ۳۲٫۸ مردم در بخش کشاورزی مشغول هستند و از این راه امرارمعاش می‌کنند ضمن اینکه تعداد ۲۰۵ هزار خانوار بهره‌بردار درگیر این بخش هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مساحت باغات سیب استان نیز ۷۰ هزار هکتار است و امسال تولید سیب در آذربایجان‌غربی یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان وجود دارد که ۱۵۰ هزار تن آن قابلیت صادراتی دارند، گفت: هم‌اکنون ۴۷۵ سردخانه در سطح استان وجود دارد و ۲۸۰ هزار تن سیب نیز در سردخانه‌های استان موجود است و ۱۵۰ تن آن قابلیت صادرات داشته و ۱۳۰ هزار تن  برای مصرف در بازار داخلی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در ادامه اظهار داشت: این استان با ۲۳۴ واحد فراوری با ظرفیت ۹۶۰ هزار تن محصول خام رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشاورزی آذربایجان غربی آذربایجان غربی آذربایجان غربی محصولات کشاورزی کشاورزی استان سردخانه ها جهاد کشاورزی بخش کشاورزی ۲۸۰ هزار تن هزار تن سیب اروم نیوز تولید سیب ۱۵۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد

ایسنا/آذربایجان غربی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی ۷ اردیبهشت در خطبه‌های نماز جمعه ارومیه که در مصلی امام خمینی شهر برگزار شد، با اشاره به روز کارگر و دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب تصریح کرد: در دنیا به مسئله کار و کارگر توجه شده اما در دین اسلام کار و کارگر جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تاکید به اینکه  کشور در جنگ اقتصادی است و رهبر انقلاب هر سال شعار سال را در این حوزه انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند و کارگران نیز کار را به عنوان یک امانت الهی بدانند.

حجت الاسلام قریشی، با اشاره به موضوع حجاب گفت: مسئله حجاب یک واجب شرعی است و زنان ایرانی با حفظ حجاب و عفت به جایگاه‌های با ارزش علمی و مدیریتی رسیدند و به دشمن ضربه زده اند و دشمن در پی جبران این ضربه است.

وی ادامه داد: دشمن میژخواهد حجاب را به چالش بکشد لذا نیاز است با برخورد مناسب، مسئله حجاب مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه ارومیه با تبریک هفته گرامیداشت معلم،با تاکید به اینکه پیامبر اسلام نیز معلم بودند، ادامه داد: مقام معلم یک مقام ارزشمند در دین اسلام است و به هیچ مسئله ای همچون علم و دانش توجه نشده است لذا معلمان تلاش کنند روش ومنش پیامبر را الگو خود قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان