Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارس ایرنا، مددکاری اجتماعی یکی از رشته ها و شغل های پرکاربرد در بسیاری از کشورهای دنیا به شمار می رود و در واقع هدف فعالان این حوزه کمک به کسانی است که دچار مشکلاتی از جنس اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره شده اند.

به عبارت کلی، مددکاران تلاش می کنند تا با ارائه راهکارهای مختلف مشکلات شخص مورد نطر را برطرف کرده یا دست کم کاهش داده و فرد آسیب دیده را وارد یک زندگی اجتماعی جدید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز برخی از سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در کشور با به کارگیری این مددکاران به دنبال برطرف کردن مشکلات افراد تحت پوشش و جامعه هدف خود هستند و به صورت روزانه خدمات زیادی به آنها ارایه می شود.

یکی از دستگاه هایی که در کشور ما از این حوزه استفاده زیادی را می برد سازمان بهزیستی است که در حوزه های مختلفی به استخدام مددکاران پرداخته و آنها را در فعالیت های مختلف خود دخیل کرده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین به مناسبت روز مددکار و برای آشنایی هر چه بیشتر شهروندان با خدمات مددکاری بهزیستی گفت و گویی را با علی دهباشی پور سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین ترتیب داده که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.

ایرنا. موضوع مددکاری در سازمان بهزیستی از چه اهمیتی برخوردار است و شامل چه خدماتی می شود؟

 ارائه خدمات مددکاری و مشاوره مددکاری اجتماعی، جایگاه خاصی در مراحل مختلف ارائه انواع خدمات بهزیستی به خدمت گیرندگان دارد و مراجعه مددجو به بهزیستی به منظور سرویس گیری از مراکز خدماتی، از واحد مددکاری آغاز می شود.

خدمات مددکاری شامل مصاحبه با مددجو، بازدید منزل و روش های مددکاری، شناخت و تصویر نسبتاً روشنی از وضع اقتصادی و اجتماعی و وضع روحی و جسمی و فرهنگی اعضای آن و در نتیجه کمیت و کیفیت نیازهای برآورده نشده خدمت گیرنده به دست می دهد.

خدمات مددکاری اجتماعی حتی پس از ترخیص خدمت گیرنده و خانوار در مرحله پیگیری نیز ادامه دارد و در دفتر معاونت اجتماعی خدمات مددکاری به سه صورت فردی، گروهی، و اجتماع محور خدمت ارایه می کند.

ایرنا. برای آشنایی مخاطبان، مددکاری فردی، گروهی و اجتماع محور را به صورت خلاصه توضیح بفرمایید.

مددکاری فردی یکی از روش های مددکاری اجتماعی است که از طریق رابطه همه جانبه فرد با فرد می کوشد تا ظرفیت استعداد و قابلیتهای فرد را کشف کند.

این قابلیت ها و استعدادها را باید به گونه ای پرورش داد و تقویت کرد تا مددجو بتواند با استفاده از امکانات و منابع موجود، خود به احتیاجات خویش پاسخ دهد.

یکی از شیوه های دیگر مددکاری اجتماعی مددکاری گروهی می باشد، در این شیوه مددکار اجتماعی با هدف بازتوان کردن اعضای گروه، گروه تشکیل می دهد.

مددکاری گروهی جریانی است که از طریق آن به افراد گروه کمک می شود تا خود رابا مردمان دیگر ارتباط دهند و بر حسب نیازها و توانایی های خود فرصت هایی را تجربه کنند.

مددکاری جامعه محور نیز عبارت است از فعالیتی منظم و هدفمند که با بسیج امکانات مادی و معنوی و جلب مشارکت های اعضای جامعه که در جهت پاسخ به نیازجمعی و یا حل معضلات اجتماعی در جوامع شهری و یا روستایی انجام می گیرد.

در مددکاری جامعه ای عمده ترین مشخصه از یک طرف مشارکت همه جانبه افراد و اقشار جامعه مورد نظر و از سوی دیگر تامین نیازجمعی در یک محدوده جغرافیایی مشخص اعم از شهر یا روستا است.

ایرنا. خدمات مددکاری در امور توانمند سازی خانواده و زنان مشمول چه مواردی می شود؟

به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست که به سازمان بهزیستی محول شده در این حوزه اجرا می شود.

 مددکاری فردی در حوزه توانمندسازی شامل ارائه خدمات حمایت مستمر در قالب پرداخت مستمری ماهیانه، پرداخت کمک هزینه تحصیلی و آموزشی و دانشجویی، پرداخت سرمایه کار، کمک هزینه ودیعه مسکن، کمک هزینه درمان و غیره می شود.

یکی از خدمات مددکاری گروهی نیز  توانمند سازی خانواده و زنان گروه های همیار زنان سرپرست خانوار می باشد که مشتمل بر تعدادی از زنان سرپرست خانوار نیازمند هستند که با دریافت خدمات و حمایت های توانمند سازانه، درجهت دستیابی به استقلال اقتصادی و اجتماعی خود تلاش می کنند.

در راستای مددکاری جامعه ای طرح اجتماع محور با هدف پیشگیری ازآسیب های اجتماعی  با موضوع کاهش فقر قابلیتی  است که در دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی انجام می شود.

در قالب این بعد از مددکاری، پس از انتخاب محله های هدف و براساس فرایندهای طراحی شده، عده ای از افراد فعال و داوطلب ساکن آن محله ها از طریق مشارکت فعال و با راهنمایی و کمک مجریان محلی طرح، در قالب یک تیم اجرایی اولیه تشکیل می شوند و بعد از فراگرفتن مهارت های لازم در حوزه توسعه محلی، مراحل مختلف فرایند را می آزمایند و توانمندی هایشان را افزایش می دهند.

در ادامه، این گروه محلی بعد از جلب مشارکت، ارزیابی جامعه و ارتباط با ذینفعان درون محله، درصورت احساس ضرورت اقدام به سازمان یافتن در قالب یک نهاد اجتماع محور می کنند که بر اساس آموزش هایی که دریافت می کند، به نیازسنجی و تعریف و اجرای مداخلاتی برای حل مشکلات فرا روی محله به ویژه در زمینه کاهش فقر می پردازد.

بنابراین هدف از اجرای طرح  توانمند سازی جوامع محلی درجهت شناخت، ارزیابی مسائل و نیازهای پیرامون خود در محله و توانایی برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در حل و پاسخگویی به این مسائل و نیازها به صورت پایدار می باشد که از طریق مددکاری جامعه ای صورت می پذیرد.

ایرنا، آیا مددکاران بهزیستی در امور اطفال و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست  نیز خدمت رسانی می کنند؟

بله، این خدمات در واحدهای شبانه روزی و شیرخوارگاه ها و واگذاری حضانت و سرپرستی کودکان به خانواده های صلاحیت دار و ارائه برنامه های تربیتی، مراقبتی، پرورش و آموزش امور تحصیلی تا زمان تشکیل زندگی مستقل صورت می گیرد.

در این واحد هفت مددکار مشغول به فعالیت بوده که خدمات مددکاری به صورت فردی را ارایه می دهند و شامل پیگیری وضعیت خانوادگی و اجتماعی فرزندان،پیگیری وضعیت پزشکی و روانپزشکی فرزندان، پیگیری وضعیت اقدامات پزشکی قانونی، پیگیری واکسیناسیون فرزندان، پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان اعم از ثبت نام و پیگیری از وضعیت تحصیلی، فعالیت در زمینه ترخیص فرزندان خانه ها، شناسایی خانواده ها و اقوام دارای صلاحیت به منظور جلوگیری از اقامت درازمدت فرزندان در مراکز و واگذاری کودکان مجهول الهویه و فاقد سرپرست پس از طی مراحل قانونی به خانواده های متقاضی فرزند خواندگی، امین موقت و پیگیری فرزندان در خانواده های متقاضی و غیره می شود.

ایرنا. به جز موارد ذکر شده، مددکاران اجتماعی چه فعالیت های دیگری را انجام می دهد؟

در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی قزوین ۴۲ نفر مددکار در ۲ حوزه مددکاری فردی و اجتماع محور مشغول به فعالیت می باشند که مددکاری فردی شامل مراکز خط فوریتهای اجتماعی ۱۲۳، تیم سیار، مداخله در بحران به صورت سرپائی و نگهداری، خانه سلامت، بازپروری و مرکز کودکان کار و خیابان می شود.

در مراکز خدمات مددکاری یاد شده فرایند خدمات ارایه شده شامل مصاحبه تخصصی با فرد، خانواده و سایر افراد مرتبط با مراجع، بازدید منزل، محل کار، مدرسه و سایر مکان ها جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، تهیه گزارش موردی در خصوص بهبود وضعیت مراجع، گروه درمانی و دریافت کمک موردی برای مراجع از جمله کمک هزینه مسکن، درمان، ترخیص، برگزاری برنامه جهت برگزاری اوقات فراغت، همراهی با مراجع و پیگیری مسائل مراجع اعم از درمانی، حقوقی، تحصیلی و پیگیری های پس از ترخیص مراجعین می باشد.

 در مراکز خانه امن و ندای مهر نیز خدمات مددکاری به صورت فردی و اجتماع محور رویکردهای توسعه محلی انجام می شود.

ایرنا: جامعه هدف فعالیت های اجتماع محور شامل چه افرادی می شود؟

جامعه هدف بهزیستی در این خصوص کلیه ساکنین سکونت گاه های غیر رسمی به ویژه افراد در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی، کودکان خیابانی، کودکان در معرض آزار یا آزار دیده، کودکان بد سرپرست ، کودکان بی سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل ، بچه های طلاق ، کودکان دارای والدین معتاد و کلیه کودکان زیر ۶ سال منطقه مورد نظر  و  سایر افرادی که به نوعی با بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی روبه رو شده اند، می شوند.

با توجه به اینکه تعداد کثیری از گروه هدف سازمان بهزیستی در سکونت گاه های غیر رسمی که آسیب پذیری بالاتری دارند ساکنند، ضروریست که خدمات تخصصی سازمان به طور خاص و با توجه ویژه ای از طریق مراکز سرپائی ارائه دهنده خدمت رسانی به دختران بالای ۱۲ سال ، مراکز خانه امن حمایت از زنان خشونت دیده در این مناطق  به صورت محلی و مبتنی بر جامعه ارائه شود و مواردی که نیاز به ارجاع و مداخلات بیشتر دارد به سایر واحدهای سازمان یا سایر نهادها ارجاع شود.

 بنابراین نقش مراکز اجتماع محور، شناسائی، آگاه سازی عمومی، معرفی خدمات سازمان و مداخله در موارد ضروری می باشد.

در این طرح ها با شناسایی منابع موجود و انتخاب افراد معتمد و موثر با تشکیل شورای محلی و کمیته های راهبردی به بررسی وضع موجود منطقه پرداخته سپس برای حل مشکلات افراد منطقه برنامه ریزی می شود.

برچسب‌ها سازمان بهزیستی استان قزوین کودکان بی سرپرست قزوین سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان بهزیستی استان قزوین کودکان بی سرپرست سازمان بهزیستی استان قزوین کودکان بی سرپرست قزوین سازمان بهزیستی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۶۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است

فرارو- مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری عصر روز پنجشنبه در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین احمد ناطق نوری، علی، محمد و مجتبی مطهری، علی لاریجانی، محسن هاشمی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند. 

به گزارش فرارو، حجت الاسلام سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری‌اش هم ارزشی نخواهد داشت. 

هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آن‌ها توصیه می‌کردند، تصریح کرد: محب و شیعه بی‌سواد و بی‌معرفت، به درد اهل بیت (ع) نمی‌خورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیز‌هایی است که ما در کتاب‌های خود می‌خوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی می‌خورد. 

این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالی‌ترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی منبر می‌رفت که وقتی پایین می‌آمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه می‌شد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ می‌رسید. استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی می‌خورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوق العاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارفت اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه ما امروزه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه می‌شد و با این جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث می‌کرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را می‌خواهد که انسان آن‌چنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آن‌چنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند. 

هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبر‌های عمیق معرفتی می‌رفتند که پامنبری‌ها آن‌ها طلاب و دانشجو نبودند، بازاری‌های تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین می‌کرد. 

او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح می‌آید سینه زنی را برگزار می‌کنند و تمام می‌شود.

حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علم‌شان که بالا می‌رود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند. اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر می‌خواند بعد از آن در روضه برای سیدالشهدا هق هق می‌کرد که نشان می‌دهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.

دیگر خبرها

  • علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است
  • ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)
  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • ارائه خدمات مشاوره و مددکاری رایگان به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه